Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Brukererfaringer Nissan Leaf

Startet av satheesh.net, torsdag 23. april 2015, klokken 10:56

« forrige - neste »

OlaM

Ja for oss som allerede er godt forsynt med fornybar, regulerbar energi så er ikke dette det helt store. Det kan jo likevel være nyttig for strømløse hytter på den ytterste nøgne ø i kombinasjon med en vindmølle og et solcellepanel. I industriskala kan det være nyttig for å gi reguleringsmuligheter til offshore vind, spesielt hvis det er mer gunstig/praktisk enn lagring med pumpekraftverk.

I California tror jeg dette funker bra, men vi får se hva de tusentalls bloggere sier etter å ha regnet på økonomien. Google sier at 10 kWh med strøm i California koster $1.75. Hvis du sparte $1.75 om dagen, ville batteriet til $3500 betale seg i løpet av 2000 dager, fem og et halvt år, uten å ha regnet med paneler og inverter. Kanskje det er mer å spare på å lade fra nettet om natten når prisene er lave i tillegg, som så kan brukes om morgenen.

Amoss

Sitat fra: satheesh.net på fredag 01. mai 2015, klokken 08:03
Litt usikker på om dette produktet er rettet mot "bortskjemte" el-Norge, ...

Nei, er nok ikke det. Men hva jeg finner interessant er hva dette sier om Teslas priser på battericeller...

Antar i utgangspunktet at pris på elektronikk/software og "boks" er relativt lik på disse to pakkene (7kWt og 10kWt), og at forskjellen kun er pris på celler + avanse. Altså betaler man rundt USD500 for 3kWt med battericeller - inklusive Teslas avanse på cellene. De siste prisene jeg har hørt var at cellene kostet Tesla USD180/kWt, men nå selger de disse UT for USD167/kWt? Da bør jo prisen inn være en del under dette.

... og dette setter litt andre perspektiver når man vet at de forventer seg ytterligere MINST 30% reduksjon på disse prisene når de får celler fra GF, og antagelig 50% reduksjon ved full produksjon (2020). For hva det er verd: 30% av 167 er 117, og 50% er 83,5!  Og dette er altså UT prisene....

... men så klart, kan jo være noen hos Tesla som har "tabbet seg ut" på prissettingen her da, eller at de av en eller annen grunn velger å selge de siste cellene til "taps pris" da de uansett tjener godt nok på pakken.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Muffinman

Hvor fant du prisene? Ser det går an å reservere på US nettsidene og at levering begynner i sommer, men intet om pris.

Cobos

Det er nok også et poeng at disse Powerpacks ikke bruker de samme cellene Tesla bruker i bilene. Siden volum og vekt ikke er så kritisk mistenkes det at disse bruker 1-2 generasjoner gamle celler som nå er blitt veldig billige. Likevel, dette er billige batteri for noe som selges med 10 års garanti.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Amoss

Sitat fra: Muffinman på fredag 01. mai 2015, klokken 09:43
Hvor fant du prisene? Ser det går an å reservere på US nettsidene og at levering begynner i sommer, men intet om pris.

http://www.teslamotors.com/powerwall

Sitat
Models
· 10 kWh $3,500 For backup applications
·   7 kWh $3,000 For daily cycle applications
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Amoss

Sitat fra: Cobos på fredag 01. mai 2015, klokken 09:44
Det er nok også et poeng at disse Powerpacks ikke bruker de samme cellene Tesla bruker i bilene. Siden volum og vekt ikke er så kritisk mistenkes det at disse bruker 1-2 generasjoner gamle celler som nå er blitt veldig billige. Likevel, dette er billige batteri for noe som selges med 10 års garanti.

Cobos

Det er jo så klart fullt mulig... Regnet bare med at de fikk presset prisene mest ved å holde seg til en celleutgave.

... på den andre siden så er vel dagens celler i Model S 1 eller 2 generasjoner gamle alt?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Undertegnede

Var det noen som var så snille at de tok opp eventen? Eller har funnet en link til noen andre som har?

Sender i så fall kudos x 10

Mint

Med ein ekstern modul i sikringsskapet og noen små hardware endinger i bilens lader må det vel kunne gå an å bruke nye MS til dette formålet, bare med mye større kapasitet.


Mobsan

Tesla burde tilby en upgrade som vil muliggjøre samkjøring av bil og Powerwall. Man vil da kunne hente strøm og lagre strøm i bilen og ikke bare Powerwall'n.

Man kan da få større og bedre effekt, eventuelt billigere Powerwall uten selvstendige batterier.
Samkjør med Ants app

Muffinman

De er sikkert engstelige for at de mest gnitne kjører til nærmeste superlader og tanker opp til bruk i huset  ;D

Mobsan

Sitat fra: Muffinman på fredag 01. mai 2015, klokken 11:13
De er sikkert engstelige for at de mest gnitne kjører til nærmeste superlader og tanker opp til bruk i huset  ;D

Hehe, sant det  ;D
Samkjør med Ants app

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på fredag 01. mai 2015, klokken 07:52
For liten kapasitet til bruk i Norge. Dette er jo tomt lenge før leggetid på vinteren hos oss ihvertfall. Og væskekjøling...det kan da umulig være nødvendig.

Tulleprodukt.

Det er da heller ikke beregnet på Norge.

I California kan du typisk spare 30 cent pr. kWh forbruk som du flytter fra peak til super off-peak tidsperiode. Det er 3 dollar pr. dag, eller over 1000 dollar spart i året. Da skjønner man fort at et slikt batteri blir ganske lønnsomt.

De kommer til å selge i bøtter og spann av disse.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KrW

Sitat fra: Undertegnede på fredag 01. mai 2015, klokken 10:21
Var det noen som var så snille at de tok opp eventen? Eller har funnet en link til noen andre som har?

Sender i så fall kudos x 10
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Muffinman

Sitat fra: jkirkebo på fredag 01. mai 2015, klokken 11:34
De kommer til å selge i bøtter og spann av disse.
Har ikke noe problem med å se verdien av et slik produkt i f.eks. USA. Men hva vil kritisk masse være - hvor mange slike batteriløsninger må til før peakene ikke blir så høye og bunnivåene stiger slik at lønnsomheten daler? Antar at det er slik som det bruker å være - størst risiko men også største muligheter for lønnsomhet for den som er tidlig ute?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA