Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: "Sex" (6) i El-bil

Startet av Ladefabrikken, fredag 07. august 2009, klokken 17:55

« forrige - neste »

Dj_Devil

men 55k ca for bare elbil er ikke så aller verst da.
er Batterier med BMS og lader  eg for min del ser som største problemet da det er en stor utgift med en gang. Har endelig råd til å ta bil lappen nå (etter 2 år med å drive å betale ned ett lån). Så skal starte å ta den. Så er det fult sparing på elbil deler etter selve bilen er ferdig. Å den kjøpte eg for 28k pluss så har eg sikkert brukt rundt 30k på den etterpå (da i leie av garasje, innkjøp av verktøy, annlegg, deler, innkjøp av delbil o.s.v, o.s.v)
Ga opp og prøve konvertere min Opel Calibra.
Er stolt eier av Nissan Leaf 2012 mod.

Ladefabrikken

Sitat fra: Dj_Devil på mandag 05. juli 2010, klokken 11:56
men 55k ca for bare elbil er ikke så aller verst da.
er Batterier med BMS og lader  eg for min del ser som største problemet da det er en stor utgift med en gang. Har endelig råd til å ta bil lappen nå (etter 2 år med å drive å betale ned ett lån). Så skal starte å ta den. Så er det fult sparing på elbil deler etter selve bilen er ferdig. Å den kjøpte eg for 28k pluss så har eg sikkert brukt rundt 30k på den etterpå (da i leie av garasje, innkjøp av verktøy, annlegg, deler, innkjøp av delbil o.s.v, o.s.v)

Har du tenkt noe på hvor stor batteripakke du skal ha i bilen din?  Du må nok ha en del større motor enn det jeg har å da må du også ha en god del større batteripakke. Da blir pakken en god del dyrere.

Vil nok tro at du minst må ha en 20kw motor og en batteripakke på 120V 130ah. Da kommer batteripakken til å koste minst 50 tusen
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Dj_Devil

Eg er i en prosess hvor eg kanskje revurderer bil valget for el konvurtering. iogmed at en calibra veier en del så må den også ha større motor. Så det betyr flere batterier. Som der igjen betyr større vekt. En ond sirkel. Men eg får se hva eg kommer på. Kanskje eg på pure F bestemmer meg for å gjøre det med calibraen alikavell :P hehe
Ga opp og prøve konvertere min Opel Calibra.
Er stolt eier av Nissan Leaf 2012 mod.

Ken

#198
 fra 2El:

Kan du legge inn en link til den elbilen du refererer til. Moro å se hvordan de har gjort det.
Det er riktig som Bosonic sier at dette er gjort leng, og Lynx har hatt en dobbel motor lenge men jeg har aldri sett noen som har brukt den i en bil.

[/quote]

jeg prøver å finne lenken igjen og har ikke lykkes enda.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Ken

Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Ladefabrikken

Sitat fra: Ken på mandag 05. juli 2010, klokken 23:49






Har er en lenke til en hjemmekonvertert Ford Fiesta med 2x Lynch motorer

http://www.batteryvehiclesociety.org.uk//forums/viewtopic.php?t=2160&postdays=0&postorder=asc&start=10

Den der har jeg ikke sett før, men jeg har sett noen andre doble motorer.
Fikk litt lyst til å utbedre 2ELen og putte inn en motor til ;D
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Dj_Devil

Det såg jo litt tøft ut. Men hva er aplikasjonen for den ekstra motoren?
Vil ikke den komme iveien når bare en står på? At den påfører ekstra friksjon slik at man bruker mer batteri om man bare bruker en?
Er den ekstra motoren til om man finner ut at man vil dragge mot en bensin bil for så å legge bensinbilen bak seg i en sky av støv (men så kanskje bli innhenta igjen pågrunn av tappet batteri? :P )
Ga opp og prøve konvertere min Opel Calibra.
Er stolt eier av Nissan Leaf 2012 mod.

bosonic

#202
Det er ikke slik som du skisserer at kun en motor er på om gangen.

2 (eller flere) motorer brukes for å øke effekt og dreiemoment.
De kan styres med en kontroller, eller hver sin.
Grunnen til at man kobler to Lynch motorer sammen er at en motor er for liten i noen tilfeller. Et problem med denne motortypen er at de har for lavt startmoment slik at kommutator kan brenne når man har kjørt ned i en liten dump og forsøker å komme opp igjen.

Har du større motor (to motorer) behøver du ikke å bruke alle kreftene alltid, derfor kan man bruke samme batteripakke, men det er naturlig å øke batterikapasiteten når man har mulighet til å holde høyere hastighet. Et annen moment er jo at batteriene må kunne levere strøm til to motorer.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Dj_Devil

Ga opp og prøve konvertere min Opel Calibra.
Er stolt eier av Nissan Leaf 2012 mod.

Ladefabrikken

#204
Ja da har jeg endelig fått el skilter på 2ELen ;D ;D
Damen i skranken brukte over en time på å få satt inn ny type godkjening, hun hadde aldri vært borti dette før :D Men jeg hadde god tid 2EL sto og ladet opp inne i kontrolhallen så det var ikke noe problem med litt venting;D
Til slutt fikk hun til alle endringene og jeg fikk mine nye blanke el skilt :)

Når jeg kom hjem sto sammboer klar med Cavan :D
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

twoika2

Endelig !  Da er det bare å gratulere så mye.

Heldigvis gikk det godt tilslutt. Nå er det mange andre interesserte, så da får du prøve å svare så godt som du kan.

Veldig spennende.

elektrolux

En solskinnshistorie. Gratulerer så mye. Foreslår at du kontakter bilpressen med historien din. Burde være interresant lesning for mange flere enn de som kjenner dette forumet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ladefabrikken

Takk takk for alle gratulasjoner.
Utrolig morro å få el skilter til slutt ;D  Jeg skal prøve å selge inn 2EL til media, det er jo agurk tider å da er det en god del lettere å få inn sånne saker. Men bilpressen har jeg lite tro på, de er mest opptatt av å fortelle løyner om hvor tryggt det er å kjøre Suv. Idiotiske biler spør du meg.

Men her er noen bilder av meg og 2EL etter at jeg kom hjem fra Drammen trafikkstasjon ::)

1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Boogie

Gratulerer. Godt jobbet!!!

Et lite spørsmål: Hvor fikk du tak i skiltet "electric"?
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA