Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Spørsmål om Tesla fra en leaf eier

Startet av BOStrand, onsdag 08. april 2015, klokken 11:23

« forrige - neste »

LMOR

Sitat fra: Beckern på torsdag 14. januar 2016, klokken 22:53
En tråd på 24 sider der de færreste er enig, og du lurer på hva man kan finne ut?
Man får verifisert eller avkreftet en rekke teorier.
Senest nå i stad kom jo måling som avkreftet at batteriet fort varmes opp av kjøring slik flere har påstått. Det var jo akkurat like kaldt +1 - +2 grader ved ankomst. Strømmålinger kan gi ytligere lys på hvordan systemet bruker og styrer strømmen.
De færreste er enige? Spennende. Da ser jeg virkelig frem til disse målingene.
Jeg prøver å få frem nettopp det at det ikke spiller noen stor rolle om batteriet er +1 eller +10 grader ift hvor varm kupeen er.
Jeg skal klare å varme opp batteriet 20 grader i løpet av en halvtime uten noen problem, for det er en passiv oppvarming fra batteri og motor. Men i -18 og "rolig" kjøring får du ikke den effekten.
Denne tråden handler om preconditioning og hvordan den fungerer.
Hva mener du de fleste er uenig om?
Hva mener du vi ikke vet?
Jeg har kun fått med meg:

1. bromm mener at gass/veske systemet er med å varme batteriet. Er det noen andre som tror det nå? (det er varmekablene som lader mitt batteri på 30 minutt, og det har det vært hver natt i snart 2 år, og det er kun med setevarmeopsjon (varmekabler) at du kan forvarme batteriene)
2A. bromm mener at batteriet varmes med å sku på varmen direkte fra appen. Bør bekreftes/avkreftes, men vi har gjort det tidligere i tråden også.
2B. bromm mener det fungerer anderledes og bedre på 32A. Bør bekreftes/avkreftes.

Men ingen av disse punktene er avgjørende ift hvordan preconditioning fungerer og effekten av den?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Før jeg overlater til de unge å finne ut hvordan det egentlig virker, så var dette en referanse jeg fant i farten:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21101.msg355427.html#msg355427

Sjekk batteritemperaturen. (Ikke les teoriene, fordi det var på denne turen brikkene falt på plass hvordan det virker. På den tiden var jeg delvis enig med bromm)

Denne sammen med 02jan's rapport motbeviser punkt 1 over, og forklarer det du mener noen tar feil om Beckern. Får se om noen av de unge klarer å se det. Jeg vet bromm ikke vil se det.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: LMOR på torsdag 14. januar 2016, klokken 20:39
Ute -1,5 grad, batteri +10, kald kupe, forbruk 27,8
Ute -1,5 grad, batteri +9, varm kupe ca +20, forbruk 16,9
Alle innstillinger på klimaanlegget var identiske, med 21 grader, og jeg kjørte med Comfort, samme 4km rute!
I dag, var temperaturen på bilen sunket til +2, og det var -2/-3 i natt. Men perfekte testforhold igjen, fordi temperaturen når jeg testet var -1,5. Har en haug med bilder av alle data.
Ute -1,5 grad, batteri +2, kald kupe, forbruk 30,3

Samme mengde tilført effekt med precondition i kaldt vær, har ca 4+ ganger større effekt hvis du bruker den på kupevarming ift batterivarming.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

02jan

-21 nå, sjekket på starttid satt i bil. 100% ladet i følge app og grønt lys luken.
Klimatisering valgt bort. Ladefart satt til LOW. Batteritemperatur = -5.

Litt ugunstig å starte med -5, spesielt i minus 20, hvis man skulle på lengre tur og avhengig av Hurtiglading - stor forskjell på ladetid i forholdt til temperert batteri.

jeg har bilen stående i +14 grader, og har hatt +7 - + 9 grader ved parkering, og Ladingen har pågåt hele tiden bilen står ute. Alikevel lav temp. Får skru opp styrken til Redusert og sjekke forskjellen.

Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

LMOR

Sitat fra: 02jan på fredag 15. januar 2016, klokken 08:16
-21 nå, sjekket på starttid satt i bil.
Litt ugunstig å starte med -5, spesielt i minus 20, hvis man skulle på lengre tur og avhengig av Hurtiglading.
Hvis jeg ikke husker feil, så er det en maks grense på hvor lenge varmekablene kan stå på, så dette hadde vært interessant å måle hos en som har 32A.
Ellers ville du hatt mer effekt av å varme opp kupeen, også på batteritemperaturen. Regner med at det er en mer normal case, og har mye mer å si for totalforbruket.
Hvis brom har rett i punkt 1, så vil batteriet være varmt når du kommer til ladestasjonen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Så en test på hva lading gjør med temperaturen. Her avdekkes faktisk noe helt nytt, som jeg ikke har sett noen har vist tidligere.

Kurven ligner ikke på en normal ladekurve, og batteriet har +10 grader når jeg har ladet ca 3kWh. Batteriet varmes opp til 10 grader, hvis det er for kaldt.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: LMOR på torsdag 14. januar 2016, klokken 23:59
Sjekk batteritemperaturen. (Ikke les teoriene, fordi det var på denne turen brikkene falt på plass hvordan det virker. På den tiden var jeg delvis enig med bromm)

Får se om noen av de unge klarer å se det. Jeg vet bromm ikke vil se det.
Det er nok desverre nettopp her du tar feil, LMOR. Du henger deg opp i batteritemperaturen (som jeg hele tiden har påpekt at ingen egentlig vet hva er). Det er ett tall, og det eneste vi vet er at det beveger seg saaaakte.

Man må evne å se dynamikken i dette - litt på det store bildet og ikke med noe som er fastlåst av de "brikkene" som er nevnt over. Forvarming betyr at man tilfører varme for å unngå det tapet som ville ha skjedd hvis man IKKE hadde forvarmet. Det er her dere snubler i fella for å si det sånn - dere leser av batteritemp både her og der og før og etter - MEN HVA VILLE HA SKJEDD UTEN FORVARMING ? Det er det INGEN som måler  >:(  ...og det må man hvis man skal forstå dette. Jeg har presentert bevis for nettopp dette - uten forvarming og i litt varmere utetemperatur så var faktisk forbruket hele 5 kWh/100km høyere, enn det ble med forvarming. Hvis det fortsatt ikke ringer noen bjeller av det, så vet ikke jeg. Målet er jo nettopp å få mindre forbruk, så da spiller vel ikke "Batterietemp" noen rolle whatsoever, annet enn at man kan avlese den.

Man må også kunne forstå betydningen av at økning i temperatur ikke nødvendigvis er "nødvendig". En stabilisert temperatur (dvs. unngå at den synker der ute i minus 15-20 grader) er vel så viktig, hvis man skal opprettholde et lavt forbruk, særlig i oppstartsfasen. Husk: sløyfene for væske/gass-systemet ligger på undersiden av batteripakken - dette blir som et varmeskjold mot beinharde vintertemperaturer, hvis man bare innser at de faktisk brukes når det er kaldt (enhver høyere temperatur i dette systemet vil hindre at utetemperaturen avkjøler batteripakken).

En annen og veldig betydningsfull faktor er utetemperaturen (eller innetemperatur i garasje), hvor bilen står før man starter forvarming. Her er det selvfølgelig enorm differanse på hvor effektiv en forvarming blir, siden utgangspunktet for batteripakken kan befinne seg over et veldig stort temperaturområde. Alle "målinger" av forvarming blir derfor ganske fort meningsløse hvis man ikke gjør de under eksakt like forhold. Og nei, avlesning av samme temperatur er ikke like forhold - for man må vite om temperaturen er nedadgående eller oppadgående, og delta-verdiene på dette (dvs. hvor fort temperaturen synker eller øker), hvis man skal kunne definere "likt utgangspunkt" !

Og til slutt - disse effektgrafene er stort sett meningsløse, siden man ikke vet eksakt hva effektuttaket blir brukt til. Det anslås og anslås all mass om hva den ene dippen eller flanken betyr - men det er altså ikke mulig å vite helt eksakt hva som skjer innenfor ladeluka, ved å måle på utsiden av bilen. Sånn er det bare ;) 

02jan

Kjørte nå i eco, 19grader kupe. Koblet til "ny" strøm rett etter startid. satte ladfart på redusert.  + skrudde på klimatiseringen.
ute = -21, batteri -6,  varmt i kupe. 90% batteri.  Kjørte nå 35 km rolig (snitt 44km/t).  Utetemp mellom -25 og -15, Batteri Temperatur etter ca 1 time kjøring = -6.  58% rest kapasitet.

Er det noe galt her, batterivarmer burde fungere når det er kaldt ???  har også +9 grader ved precon i type +1 eller varmere.

Er det noen andre som har målt batteritemp etter noe kjøring  , hvor batteriet er på minus og ute er det kaldere en -10 ?
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Sungrazer

Sitat fra: LMOR på fredag 15. januar 2016, klokken 08:28
Sitat fra: 02jan på fredag 15. januar 2016, klokken 08:16
-21 nå, sjekket på starttid satt i bil.
Litt ugunstig å starte med -5, spesielt i minus 20, hvis man skulle på lengre tur og avhengig av Hurtiglading.
Hvis jeg ikke husker feil, så er det en maks grense på hvor lenge varmekablene kan stå på, så dette hadde vært interessant å måle hos en som har 32A.

Med max ladestyrke med min 32A veggboks i minus 22 grader ute har jeg +10C på batteriet.
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

Sungrazer

Sitat fra: bromm på fredag 15. januar 2016, klokken 10:33
Man må evne å se dynamikken i dette - litt på det store bildet og ikke med noe som er fastlåst av de "brikkene" som er nevnt over. Forvarming betyr at man tilfører varme for å unngå det tapet som ville ha skjedd hvis man IKKE hadde forvarmet. Det er her dere snubler i fella for å si det sånn - dere leser av batteritemp både her og der og før og etter - MEN HVA VILLE HA SKJEDD UTEN FORVARMING ? Det er det INGEN som måler  >:(  ...og det må man hvis man skal forstå dette.

Så det du vil er å ta en iskald bil. Sette på appvarming i 20 - 30 minutter, og kjøre en tur. Så sammenligne det med en forvarmet bil (dvs. sette på preconditioning mer enn 3 timer før avreise)?

Om jeg har forstått det riktig kan jeg se hva jeg får til på søndag da bilen ganske sikkert er iskald etter mer en 20+ timer stillstand (jeg forvarmer ikke i helgene). Hva vil du jeg skal måle før, underveis og etter?
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

LMOR

Sitat fra: Sungrazer på fredag 15. januar 2016, klokken 10:36
Med max ladestyrke med min 32A veggboks i minus 22 grader ute har jeg +10C på batteriet.
Og det er målt som -22 i batteriet før du startet en klimatisering, og +10 grader 2,5 time etter?
og du er da 100% sikker på at bilen ikke ladet eller varmet opp kupeen i samme periode?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

#371
Sitat fra: Sungrazer på fredag 15. januar 2016, klokken 10:41
Sitat fra: bromm på fredag 15. januar 2016, klokken 10:33
Man må evne å se dynamikken i dette - litt på det store bildet og ikke med noe som er fastlåst av de "brikkene" som er nevnt over. Forvarming betyr at man tilfører varme for å unngå det tapet som ville ha skjedd hvis man IKKE hadde forvarmet. Det er her dere snubler i fella for å si det sånn - dere leser av batteritemp både her og der og før og etter - MEN HVA VILLE HA SKJEDD UTEN FORVARMING ? Det er det INGEN som måler >:(  ...og det må man hvis man skal forstå dette.
Så det du vil er å ta en iskald bil. Sette på appvarming i 20 - 30 minutter, og kjøre en tur. Så sammenligne det med en forvarmet bil (dvs. sette på preconditioning mer enn 3 timer før avreise)?

Om jeg har forstått det riktig kan jeg se hva jeg får til på søndag da bilen ganske sikkert er iskald etter mer en 20+ timer stillstand (jeg forvarmer ikke i helgene). Hva vil du jeg skal måle før, underveis og etter?
Må si jeg er litt skuffet over begge 2 her. Det er jo dette jeg har gjort i Svar #362
Her er en så nøyaktig måling som det er mulig å få til.
- Kald bil uten å ha gjort noe (30,3 - 0kWh tilført)
- Kald bil med oppvarming av batteriet (27,8 - 0,65kWh tilført)
- Varm bil med oppvarming av batteriet (og kupeen) (16,9 - 1,3kWh tilført)

Håper noen får med seg det jeg bruker relativt mye tid på. Summen av antall timer brukt på denne tråden er ganske høyt, og noen konkluderer med at vi ikke vet noe...

Vedlagt er temperaturgrafen fra det området jeg tok målingene fra ca 19:00 i går. Kan ikke se at det er noen som skal kunne undergrave målingene slik bromm legger opp til. Ganske utrolig å påstå at det jeg gjør er meningsløst, mens hans "umålte synspunkt" er sannheten.

Jeg har 2 målinger igjen jeg har tenkt å gjøre, men så skal jeg prøve å gi meg. Hvis ingen leser og prøver å forstå, så blir jeg furten som vanlig. Jeg har ikke noe behov for å påtvinge min oppfatning på noen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: LMOR på fredag 15. januar 2016, klokken 10:49
Ganske utrolig å påstå at det jeg gjør er meningsløst, mens hans "umålte synspunkt" er sannheten.

Jeg har 2 målinger igjen jeg har tenkt å gjøre, men så skal jeg prøve å gi meg. Hvis ingen leser og prøver å forstå, så blir jeg furten som vanlig. Jeg har ikke noe behov for å påtvinge min oppfatning på noen.
Jeg ser du er på nippet til å ta dette "personlig", som vanlig - selv om jeg tok hensyn for å unngå dette i posten min for 50 minutter siden (her er link, for det fosser jo inn med innlegg her i tråden:http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20195.msg444417.html#msg444417).

Jeg angriper ikke deg personlig - jeg bare påpeker metodene (som flere andre adopterer), og at man må se litt større på dette enn bare avlesning av Batterientemp. Forbruket er viktigere ! Og, du - du har fortsatt ikke foretatt noen målinger med 32A som jeg har lagt merke til (ihvertfall ikke siste sw). Så når jeg påstår at det er stor forskjell fra kladd til 32A så blir liksom ikke de målingene så veldig interessante for meg...

LMOR

#373
Jeg lager en referanse bromm, slik at du og andre kan finne ut hva som er bedre på 32A. Vi har da også en komplett referanse ift gammel og ny software.

Det må være mulig å konkretisere hva du mener er forskjellen bromm, så er jeg sikker på at vi tilsammen kan få sjekket ut dette. Nå har vi en som kan måle på 32A, og vi har en som er villig til å skru fra hverandre bilen for å finne ut det meste.

Når bilen kjører i vei, med en gitt batteritemperatur og en gitt kupetemperatur, så håper jeg ikke du mener at det er kvalitetsforskjeller som viser seg etterpå ift om du har oppnådd dette på 12A eller 32A. I så fall blir dette en ny episode av X-files.
Hvis du fremdeles mener at gass/veske systemet brukes til oppvarming av batteriet, så er det fint hvis du forklarer hvorfor 30min kjøring ikke øker temperaturen i batteriet.

Ellers er vi 100% enige om at der er forbruket som betyr noe, så dermed er mine målinger gode nok. Jeg har målt tilført effekt, og effekten på forbruket. Hvordan det ble slik er mindre viktig. Men hva du må stille inn i appen for å få det til er viktig.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Sungrazer

Sitat fra: LMOR på fredag 15. januar 2016, klokken 10:42
Sitat fra: Sungrazer på fredag 15. januar 2016, klokken 10:36
Med max ladestyrke med min 32A veggboks i minus 22 grader ute har jeg +10C på batteriet.
Og det er målt som -22 i batteriet før du startet en klimatisering, og +10 grader 2,5 time etter?
og du er da 100% sikker på at bilen ikke ladet eller varmet opp kupeen i samme periode?

Nei, nei, nei. :) Dette er når jeg kjører vanlig klimatisering i bitende kulde - 22 blå. Altså full pupp med forvarming og hele pakka slik at bilen er god og varm på morgenen. +22 grader i kupé, og +10 grader varmt batteri.

Du skal argumentere lenge og vel før jeg står opp i otta i bitende kulde og sjekker batteritemperatur før start av prekondisjonering klokken 05:00. :P
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA