Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Spørsmål om Tesla fra en leaf eier

Startet av BOStrand, onsdag 08. april 2015, klokken 11:23

« forrige - neste »

moonbuggy

#30
LMOR:
Vel, det er mulig vi argumenterer litt forbi hverandre. Personlig tror jeg fabrikantene er langt mer opptatt av kjøling av batterier, enn det motsatte. Det er sterk varme som ødelegger batteriet kjappest. Kulde gjør noe med rekkevidde og effektivitet, men ødelegger ikke batteriet i samme grad.

Akkurat nå kjører jeg noen tester på bilen. Jeg har kommet til service menyen og leser av batteritemperatur. Senere ikveld legger jeg ut bilder og resultater.

Test 1: Satt avgangstid uten klimatisering 3 timer før. Lest av batteritemp før avsatt avgangstid og på ny ved avgangstid.

Test 2: Ingen avgangtid, men batteritemp før klimatisering og etter 40 minutters klimatiserings.

Test 3: Satt avgangstid med klimatisering 3 timer før. Lest av batteritemp før avsatt avgangstid og på ny ved avgangstid.

bromm

Haha, moonbuggy - jeg må nesten bare le litt av deg... Du googler tydeligvis litt for fort, for det er ingen sammenheng i det du skriver. Jeg har diskutert det meste vedrørende BMW i3 personlig, både 1:1 og på ulike diskusjonsforum (bl.a Facebook) med både Tom Moloughney og George Betak (som du har sakset "produksjonstallene" fra - som forøvrig er fra de 2 første månedene etter USA-lanseringen). Vi har hatt kontakt siden presentasjonen av i3 i slutten av Juli 2013 (altså litt over et år før du dukket opp her på Sept. 2014). Det som er skikkelig snedig, syns jeg, er at du selv skrev dette her inne den 10 okt-14: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14142.msg269761.html#msg269761 - så da hadde du plukket opp noe som motbeviser det du selv sier i dag ?! Du ser derfor ut til å tro "det siste du leser" - og det er ikke sikkert det er sant  ;)

Det er desverre ingen som har fått varmepumpefunksjonen skikkelig forklart, og Tom har IKKE tilgang til den, siden han feiget ut og kjøpte REx (han kjører veldig mye med bilen sin i jobben (20.000 miles siden april/mai ifjor), hvor han driver pizzarestaurant med utkjøring i New Jersey, så han fant ut at han ville ha hjelpemotor selv om han som en av de mest ihuga Electronautene med ActiveE og MiniE, var All-electric fantast før i3 kom). Det er forholdsvis lite BEV sammenlignet med REx i USA, og BMW selv vil ikke ut med eksakte salgstall, fordi de ikke ønsker polarisering mellom modellene pga. tiltakene i California, hvor REx har hentet sine absolutte begrensinger ifra (tallene til Betak er produksjonstall, ikke salgstall). REx:BEV ratio har "anslagsvis" endret seg til en klarere andel med REx i det siste halve året og det stemmer også over ens med andelen av amerikanere som ytrer seg inne på Facebookgruppa for i3 (de fleste problemene er iallefall i klart overtall av REx-eiere der). At du nevner "BMW EV tech service manager bla bla" i en bisetning ofrer jeg ikke en tanke engang, for det er vel den samme idioten som har "ødelagt" masse teknisk funksjonalitet for US-utgaven av i3 (en lang liste funksjoner er fjernet der).

Men tilbake til "precondition" for varmepumpe-utgaven av i3: Det er altså observert at det forbedrer antatt/faktisk rekkevidde med å pushe app-precon i 10-15 minutter. Vi som har kjørt bilen i 2 vintersessonger ser at man slipper at det "raser" av km de første 10 minuttene etter oppstart (altså tilsvarende ca. det samme som brukes til forvarming). Det er derfor nærliggende å tro at varmepumpen har en stor innvirkning for å få opp temp på batteripakken, i motsetning til at man skal behøve 3 timer med varmetråder (som Tom har funnet ut at de må gjøre på REx). Det er også verdt å merke seg at de sliter som faen med elektrisk rekkevidde når det blir skikkelig kaldt der borte (mange rapporterer tall helt nede i 42-45 miles), og dette kan nok også tilskrives det faktum at de ikke har noe "mixed mode" og varmepumpe for å forbedre vinterrekkevidden. Jeg har ihvertfall aldri sett noe i nærheten av 6-7 mil - selv ikke i 20 speik og null forvarming - så jeg er overbevist om at varmepumpa varmer batteripakken i større eller mindre grad...

LMOR: kjempeflott at du tar på deg å teste dette - resultatene skal postes direkte på bloggen til Tom ;) Du bør også ta med en test med litt kortere app-forvarming (f.eks 15 min), for det er mye som tyder på at det ikke er mer som skal til før at tempen begynner å ta seg opp :)

moonbuggy

#32
broom:
Jeg gidder rett og slett ikke svare deg. :P

Men her er testene:
Plugget inn med 20A valgt som ladestrøm - 85% fulladet ved start. (m.a.o. også ladestrøm gjennom batteri en viss tid)

Se bilder under. Temperatur batteri ved setting av avgangstid uten klimatisering, litt over 3 timer før avgang(bilde 0001) Litt vanskelig å se, men 8 grader.
(Bilde 2 0002) viser temperatur 3 timer senere ved avgangstid - 11 grader på batteri. 3 graders oppvarming virker ikke mye.
(Bilde 4 0005) viser temperatur etter nye 40 minutter, da etter klimatisering til 24 grader -  12 grader på batteri. (40 minutter mer oppvarming)
(Bilde 5 0004) viser coolant temperatur etter klimatisering - 118 grader celsius.

Det antyder kanskje at kjølevesken ikke varmer opp batteriet, den 1 graden batteriet steg skyldes antagelig lengre tid tilkoblet. Ellers er jeg skuffet over oppvarmingen av batteriet. 3-4 grader virker lite.

1 test gjenstår, den kommer imorgen - Avgangstid satt med klimatisering i god tid før avgang. Den temperaturen leses av imorgen.

bromm

#33
Du gidder vel ikke å svare meg, nei - det skjønner jeg godt ;) Men jeg kan jo svare deg  ;D

Du starter altså på +8 grader med start av ca. 1 time lading fra 85-100% @ 20A  (som i seg selv varmer batteriet) - så da kommer jeg tilbake til spørsmålet mitt: hva er kaldt og hva er varmt (du har ikke svart enda). Du burde kanskje startet med et helt kaldt batteri (dvs. fulladet dagen før (minst 6-8 timer før), som i det fleste tilfeller er reelt).

Logikken i IHKA tar helt sikkert hensyn til både "current battery temp" og det faktum at du lader såpass nært avgang.

Så har du satt på klimatisering (uvisst når), MEN det er jo helt klart i mine øyne at klimatiseringen vil starte varmepumpa (og derunder evt. mixed mode), mens bilen ellers vil forsøke å varme batteriene kun ved hjelp av varmetrådene.... Så kommer spørsmålet enda en gang tilbake: hva er kaldt og hva er varmt - 11 eller 12 grader er jo ikke langt unna det som anses som målet for driftstemperatur ! At du allerede har 12 grader tilsier ikke nødvendigvis at systemet vil gjøre noe ekstra for å øke temperaturen, så da er ikke 3-4 grader noe å anse som annet enn normalt...

Skal dette gjøres riktig, så må man starte med "kaldt batteri" for å se virkningen. Det er også helt tullete å ta hensyn til de 3 timene som varmetrådene i REx-utgaven behøver, fordi hvis det er så mye tid tilgjengelig, så vil sannsynligvis ikke varmepumpa brukes i det hele tatt (den vil rett og slett oppføre seg som en REx).

Det som bør testes er iskald bil med avlesing av temp før man skyter i vei med 15 min. app-precon - og så avlese temp etter det. Hvis man da ser en betydelig økning i battery temp, så vet man at pumpa får fart på pakken ;)

LMOR

#34
Får å være sikker på at vi får resultater som er relevante, så må det være kaldt ute, helst under 0 grader.
Bilen må være ferdig ladet dagen før, slik at den har tid til å bli kald før pre-condition starter.
Hvis batteriene er f.eks 8 grader, så er det ikke noe poeng å varme dem for mye opp, fordi en da risikerer at batteriene blir for varme og må kjøles relativ raskt. I hvert fall når bilen ser at du må lade også. Varme opp batteriene i tillegg til at ladingen gjør det når du er over 8 grader, blir en kompleks beregning.

Som påpekt over, så er den viktigste opsjonen du må ha for å få dette til, setevarme, som ikke er standard i alle land. Det burde nevnes i denne artikkelen, da det ikke var standard i USA før i 2015.

En annen ting jeg så i farten i USA:
The carmaker is also investigating ways to give customers a simple battery "state of health" readout, so they can keep track of any loss in capacity as the battery pack ages.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

#35
Sitat fra: LMOR på fredag 20. mars 2015, klokken 07:12
Får å være sikker på at vi får resultater som er relevante, så må det være kaldt ute, helst under 0 grader.
Bilen må være ferdig ladet dagen før, slik at den har tid til å bli kald før pre-condition starter.
Hvis batteriene er f.eks 8 grader, så er det ikke noe poeng å varme dem for mye opp, fordi en da risikerer at batteriene blir for varme og må kjøles relativ raskt. I hvert fall når bilen ser at du må lade også. Varme opp batteriene i tillegg til at ladingen gjør det når du er over 8 grader, blir en kompleks beregning.

Som påpekt over, så er den viktigste opsjonen du må ha for å få dette til, setevarme, som ikke er standard i alle land. Det burde nevnes i denne artikkelen, da det ikke var standard i USA før i 2015.

En annen ting jeg så i farten i USA:
The carmaker is also investigating ways to give customers a simple battery "state of health" readout, so they can keep track of any loss in capacity as the battery pack ages.
1. Setevarme er betingelse for varmetråder i batteri. Det er jo akkurat det eksperten til Tom Moloughney svarer på.
2. Slik systemet blir beskrevet brukes varmetrådene til å varme opp batteriet mot optimal ytelse. Den er beskrevet til 25-40 grader. Selvfølgelig vil 0 grader og lavere som utgangspunkt gi "sikrere" resultater, men også 8 grader burde gi en pekepinn.
3. Batteriet har stor masse og sannsynligvis høy varmekoeffisient. Vann har 4200, dvs. 4200 joule kreves for heve temperaturen 1 grad for 1 kg vann. Regner man med 3000 ? for batteriet, så kreves 700000 joule for å heve temperaturen 1 grad. Det tar rett og slett tid, både å varme og kjøle denne massen, og langt mer energi enn forvarming av kabin.

LMOR

#36
Tja, utgangspunktet var vel at det ble hevdet at hvis du satte på avgangstiden 3 timer og 1 sekund før, så varmet bilen batteriene. Mens hvis du satt den på 1 sekund for sent, så svarer bilen med at vi gidder ikke prøve å varme batteriet.

Det er dette som for meg er helt urimelig. Jeg er enig i at det tar tid å varme, og at en kanskje i noen situasjoner trenger 3 timer. Men det burde ikke bety at en ikke skal prøve.

Jeg har større forståelse for at en velger å ikke gjøre noe ved +10 grader enn ved -10 grader. Poenget mitt der er at det er en mer kompleks vurdering som jeg ikke har noe synspunkt på.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

#37
Sitat fra: bromm på fredag 20. mars 2015, klokken 02:21
Skal dette gjøres riktig, så må man starte med "kaldt batteri" for å se virkningen. Det er også helt tullete å ta hensyn til de 3 timene som varmetrådene i REx-utgaven behøver, fordi hvis det er så mye tid tilgjengelig, så vil sannsynligvis ikke varmepumpa brukes i det hele tatt (den vil rett og slett oppføre seg som en REx).

Det som bør testes er iskald bil med avlesing av temp før man skyter i vei med 15 min. app-precon - og så avlese temp etter det. Hvis man da ser en betydelig økning i battery temp, så vet man at pumpa får fart på pakken ;)

Du bruker uendelig mye tid på sur kritikk og ville spekulasjoner hvordan ting "burde" virke, helt i utakt med dokumentasjon og eksperter.
I tillegg til meninger om hva og hvordan det skal testes.
hvorfor i all verden ikke bare sette igang og gjøre det selv ?

LMOR

#38
Jeg kan ikke finne noe i artikkelen som sier at du må ha setevarme?

En av kommentarene har avdekket feil e i ekspertens svar mht hva som trigger batterivarme, og dette er også feil:

Q. Will the car ever turn a battery warming on by itself if the battery temperature vgets critically low. For example, the car is parked outside and plugged in and the battery temperature drops below 30 degrees, will the preconditioning turn on and warm the battery up without owner intervention?
A. No. User intervention is required for battery preconditioning. If the battery temperature is very low, it will be outside its normal operating temperature. As a result, the power output and usable energy of the battery will be reduced.

I dokumentet som du henviser til står det at det skjer automatisk ved lave temperaturer.

Noe som også spiller inn:
- dette er garantert SW styrt. Tviler på at de har en 3timer HW dings.
- bilene som leveres til USA er normalt ikke 100% lik en EU bil.
- normalt så er det mange forskjeller mellom en Nordisk utgave og en EU utgave, og forskjellen er da oftest relatert til klimautfordringer.

Som nevnt før så står det flere steder i BMW materiellet at du også kan starte oppvarming av batteri fra appen. Men det kan være nok en bløff :-)

Jeg har heller ingen tro på de minuttene som eksperten beskriver ift når klimatisering startes. Det som står i min manual er at tidspunktet bestemmes av temperaturen ute. Høres betydelig lurere ut, enn å alltid starte 150+30 minutter før... Med så mye intelligens som er bygget inn i denne bilen, blir det som beskrives her noe som bare er for vanskelig for meg til å tro. (Eller kanskje oppvarming av batteriet var et "tinnsoldatprogrammering" uten "apekatt-testing" ....). Men jeg kan jo få iPhone min til å vekke meg 03:59, for å spørre om jeg har husket å sette avgangstiden riktig.

Uansett er det vel nok "bevis" allerede for at ikke alt eksperten sa er riktig, så jeg foreslår at en sunn kritisk holdning fremdeles ikke anses som noe negativt.
Vi kommer nok til å finne det ut til slutt, men jeg tror vi må vente til vinteren før vi kan konkludere, eller at noen kommer opp med algoritmen som er programmert inn i den SW versjon jeg kjører :-)

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

LMOR:
Jeg tok det fra beskrivelsen i "High Voltage Components" - Battery:
TheI01 is equipped as standard with a cooling system for the high-voltage battery. For this purpose
it is incorporated in the refrigerant circuit of the heating and air-conditioning system, similar to current
BMW active hybrid vehicles. If the customer orders optional equipment 494 (Seat heating) for driver
and front passenger, his I01 also has heating for the high-voltage battery
. The heat effect of the
electrical current is used for heating up the high-voltage battery. This heating including the control is
located inside the high-voltage battery unit. At a very low ambient temperature or cell temperature and
with a connected charging cable, the heating is automatically activated if required in order to warm up
the battery cells.

LMOR

Ja, jeg vet det, poenget var at det ikke er nevnt i den opprinnelige artikkelen at dette er tilleggsutstyr. Det i seg selv tar bort litt av troverdigheten til artikkelen. Som du ser står det at det startes automatisk, noe han sier det ikke gjør.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Da har jeg gjort min første test. Bilen er kald, og batteriet hadde en temperatur på +6, samme som ute. Kjørte en god stund, med flere stopp. Når jeg kom hjem lå temperaturen på +7... Altså hadde ikke bilen noe hast med å varme batteriet noe mer, som styrker min tro på at det å teste ut dette når det ikke er minus grader ikke har så mye for seg. Vi får se.

Men forstår ikke helt hva han mener med:
Looking at the battery temperature from the service menu, mine consistently warms to +10 C (ambient 0 to +6 C) which presumably corresponds to a battery temperature in the +25 to +40 C range.

Mener han at hvis bilen viser +10 på batteriet så tilsvarer det +25 inne i batteriet?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

#42
I løpet av ca 1,5 time har jeg gitt bilen forvarming via appen. Men siden den ladet, så er det ikke disse resultatene til å stole på alene, men temperaturen steg til 8 grader.
Jeg har nå kjørt omtrent like langt som før forrige måling, så det som blir interessant nå er hva som skjer uten forvarming. For nå er startkapasiteten lik, og hva skjer i løpet av nye 1,5t med lading... Går temperaturen opp eller ned/står i ro.

Mens vi venter. Dette står på BMW USA sine sider:
It also combines innovative lithium-ion battery technology with a heating/cooling system for intelligent energy management. This helps keep the battery at an ideal operating temperature for maximum efficiency and overall performance.

Dette stemmer i så fall ikke, og ikke er det særlig intelligent å sette faste tider uavhengig av temperatur og med en fast tidsgrense som ikke står i manualen osv...

Ser andre har stilt Nick spørsmål om setevarme er påkrevd for å få til det han skrev. Det kunne han ikke svare på... Skulle sjekke.

Har funnet igjen, noe jeg skrev om i en veldig gammel tråd her inne, som gir mer mening igjen nå. I England så er det 3 koder som ikke er standard, men som alle er standard i Norge:

4T9
Cold weather cabin preparation
Comprising:
- Heat pump for pre-heating the cabin temperature for improved comfort when entering the cabin in cold conditions. This ensures that less battery energy is required to achieve the desired cabin temperature as this can be activated while the vehicle is on charge. This results in improved range performance as well as the optimum cabin temperature before you enter the vehicle.
494
Seat heating, front
Seat heating for front driver and passenger seats.
ZHV
Pre-heating of HV battery with Active air flap control
Pre-heating the HV battery ensures that the battery is operating at the optimal temperature which further improves the range and performance of the battery. Additional active control of air flaps to assist in achieving optimum operating temperature.

ZHV er ikke inkludert i 494, slik som det blir hevdet. Men i England så er begge en del av følgende pakke:
ZWT
Winter package
Package comprises:
- 494
- ZHV

"Active air flap control" høres ikke akkurat ut som varmekabler?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

02jan

Min bil har stått stille de siste 6 timer, lading på low. (Fra 50%-> nå 75%).
Ingen forvarming eller aktivert starttid.

Batteritemperatur = 10 grader.   Utetemp nå 3.5.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Ellhans

Hei ett lite spørsmål, hvordan får dere fram batteri temperaturen i displayet?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA