Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Spørsmål om Tesla fra en leaf eier

Startet av BOStrand, onsdag 08. april 2015, klokken 11:23

« forrige - neste »

LMOR

Kom på at jeg kunne teste restvarmen. Kjøre 1,5 km nesten flatt på ECO PRO+. 13 i gjennomsnitt, kjørte tilbake på Comfort, 26 i gjennomsnitt. Tok ca 3-4 km før forbruket var som tidligere i dag.
Ikke helt som forventet, for dette burde vært tilsvarende et fergestopp+...
Stoppet, aktiverte parkeringsvarme mens jeg var i butikken, og kjørte hjem igjen.
Etter alt dette, inkl. en stopp som burde økte temperaturen i batteriet noe (hørte kjøleviften starte når jeg gikk inn i butikken), så kom jeg hjem med samme batteritemperatur som jeg startet med, +9...
(om sensoren ikke ligger i 12V batteriet, så må den ligge et sted der det tar langt tid før varmen fra HV battericellene når sensoren, og temperaturen er halvert?)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

LMOR:
Siden du ser batteritemp og har termometer for 12 batteri, så kunne det vært å bruke en varmepistol for å varme opp 12 batteriet noe, for å helt sikkert sjekke at det ikke er dette man måler ?

At 10 er optimal temperatur virker litt rart, når jeg hadde 12 avlest etter å ha vært plugget noen timer.

LMOR

Jeg hadde 11 i går. Hva er da optimalt, og hvorfor forvarmer den ikke til det?

Det er ikke så lett å komme til 12V batteriet, og det spiller mindre rolle hvor termometeret er. Regner med at du er enig i at det ikke er temperaturen inne i battericellene vi måler, så da kan vi egentlig ikke bruke den til så mye vi vår test.

Looking at the battery temperature from the service menu, mine consistently warms to +10 C (ambient 0 to +6 C) which presumably corresponds to a battery temperature in the +25 to +40 C range.

Så dine 12 grader er da litt mer enn "optimalt", men ikke nok til at kjøling startes?
Eller at en ved å holde 25 grader i batteriet lenge nok, vil får mer enn 12 der sensoren står?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

#63
Det er nok riktig at det er 12V-batteriet som er målt under servicemenyen. Denne menyen er delvis adoptert fra andre BMW-modeller, og det er flere ting som ikke passer inn med en ren elektrisk bil (bl.a liter/km ?). At coolant temp står statisk på 118 grader tyder på at det er et dødt målepunkt, hvis ikke ville dette garantert ha endret seg mellom kald og/under drift (jeg tipper det er satt til 118 med vilje for at deler av logikken skal "overse" det som en normal verdi - f.eks hvis det brukes på ICE coolant for REx). Her er forøvrig et sammendrag av hele servicemenyen:

Hidden Service Menu on Instrument Cluster
To enter the menu, hold down the trip meter button on the side of the instrument cluster screen for 10 seconds. From then on, pressing this button means "next" and holding down the button means "select".

To begin with you have only these options available:

1 Identification
1.01 Conv. Index (1/mls)
1.02 SWFL 1
1.03 VIN
1.04 HMI Version
2 System test
3 Start roller
10 Unlock

To unlock the following menus, you will need the VIN number. Add the last FIVE digits together  to get your unlock code. e.g if your VIN is L12345, your code is 1+2+3+4+5=15.

11 Consumption
11.01 Consumption dist. (l/km)
11.02 Consumption time (l/h)

12 Range
12.01 Range consumption (l/100km)
12.02 Range (km)

13 Fuel Tank/Battery
13.01 tank left (ohm)
13.02 tank right
13.03 tank left (litres) - zero
13.04 tank right  7.9l
13.05 tank total
13.07 display value
13.07 tank phase. 1
13.08 Batt. Kapa. Max.  19.8 kWh (maximum designed battery capacity)
13.09 State of charge
13.10 Batt. Ladung (battery charge)
13.11 Batt. Anziege (battery meter indication)

14.01 O. Temp. Sensor
14.02 O. Temp. Raw data
14.03 coolant temp
14.04 oil temp
14.05 batterietemp

15.01 litre counter
15.02 time counter
15.03 distance counter
15.04 kWh-Zaehler ("kWh counter")

16.01 v CAN (km/h)
16.02 v Display (km/h)
16.03 Cruise Control (km/h)
16.04 Rev. Counter (1/min)

17 System Voltage
17.01 Ubatt (V)

18 Accoustics
19 DTC
20 Dimming LCD
20.01 LCD temp. Sensor (ADC)
20.02 LCD temperature (C)
20.03 Light sensor
20.04 LCD luminance

21 Dimming PWM
21.01 Dimming wheel
21.02 Display
21.03 Scales/pt. orange
21.04 Underfloor pointer
21.05 Status lights
21.06 Status lights blue

22 CBS (condition based service)
22.01 km/year short term (km)
22.02 service call status
22.03 Limit, time (Month)
22.04 Limit, distance (km)

23 Check
24 Correct. Factor (careful!)
25 software  reset
------------------------------------------------------------
Den verdien som ville vært mest interessant for oss og få oversikt på er "Temperature sensor of refrigerantline for the battery management electronics (SME) - se bilde. Jeg har en OBD-II leser (Blåtann), som jeg skal prøve å koble til for å se om denne sensorverdien kan finnes der ;)

moonbuggy

Sitat fra: LMOR på lørdag 21. mars 2015, klokken 13:07
Jeg hadde 11 i går. Hva er da optimalt, og hvorfor forvarmer den ikke til det?

Det er ikke så lett å komme til 12V batteriet, og det spiller mindre rolle hvor termometeret er. Regner med at du er enig i at det ikke er temperaturen inne i battericellene vi måler, så da kan vi egentlig ikke bruke den til så mye vi vår test.

Looking at the battery temperature from the service menu, mine consistently warms to +10 C (ambient 0 to +6 C) which presumably corresponds to a battery temperature in the +25 to +40 C range.

Så dine 12 grader er da litt mer enn "optimalt", men ikke nok til at kjøling startes?
Eller at en ved å holde 25 grader i batteriet lenge nok, vil får mer enn 12 der sensoren står?

Jeg er enig i at det virker litt merkelig, men jeg kan heller ikke forstå hvorfor man skal gjøre dette så vanskelig (omregning). 
Ambient temperatur er jo presentert riktig i menyen, da burde jo batteritemp være like enkelt ?

LMOR

Ambient temperaturen får du med høy oppløsning, og den stemmer med det bilen viser.
Jeg tror 10 grader er riktig avlesning. Men sensoren står ikke i HV batteriet. Det er derfor han har presumed på samme måte som jeg antar, at 10 grader tilsvarer +/- 25 grader i "kjernen".

Får satse på at bromm får tak i verdiene på en sensor som står nærmere kjernen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Den sensoren som bromm nevner, er den som viste i iDrive på Active-E, og som var planen skulle være på i3 også.
Vet ikke hvorfor det fjernet den.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

The air conditioning coolant is used to provide extremely effective cooling of the high-voltage battery, and this fluid can also be warmed using a heat exchanger. All these characteristics enable the optimum operating temperature of around 70oF (20oC) to be reached before a journey begins, even when the ambient temperature is low. This preconditioning ensures the battery operates to optimum effect in terms of power output, range and durability. The BMW Group has planned and developed this battery to last for the full life of the vehicle.

Ingenting som skulle tyde på at vi ikke skulle sett 20 grader, selv i kaldt vær. Slik som også bildet viser. Her står det igjen at varming skjer via samme veske som kjøler. "Heat Exchanger" er den dingsen jeg la ut bilde av.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

#68
Jeg tror ikke batteritemp er i "kode".

http://www.goingelectric.de/forum/bmw-i3-allgemeines/i3-diagnosemenu-aktivieren-soc-in-oder-kwh-sehen-t6172.html

Fra denne tyske siden (oversatt innlegg):

"Update of driving to work: battery at start 24 degrees, maximum capacity 19.9 kWh, I had the HS via only joined as a party last night and not loaded. The battery temperature remained solid at 24 degrees, and until I accelerated by about 25 min. After the start of the trip twice vigorously (on the highway). Then it went relatively fast high at 27 degrees and in the further economical driving quickly down to 25 again. When changing from 51 auc 50% SOC 9.7 kWh capacity has been displayed, thus 19.4 kWh at 100%. I'm curious, what will angezigt the next load when the battery is full. Today our I3 air conditioning gets turned back on (that is now in the workshop). Let's see obs are also new software. I have a precaution before the current version number listed ..."

Re: Enable I3 Diagnosemenu -> SOC see in% or kWh
Contributionof LocutusB »Thu 7 August 2014, 19:59

Shortly after a CCS-charge (up 98%), the temperature was with me today at 29 degrees. Otherwise always around 20 degrees. During charging, I did not dare : Oops:.


Flere andre innlegg rapporterer noe lignende. Så er spørsmålet er dette temperatur på pakken eller ?

LMOR

Dette var interessant, men trenger ikke være bevis for at det er måling i selve batteriet, som i så fall betyr at BMW synes det er OK å kjøre en hel dag med 10 grader i batteripakken, selv om de har skrevet at det bør ligge på 20+.

Naturlig nok vil temperaturen utenfor batteriet være varmere om sommeren, altså f.eks. 30 vs 20, på samme måte som vi nå har 10 vs 20.

Her er en som kan tyde på det:

Bei mir hatte es heute drausen 19 und der Akku 21. und wurde trotz den Bergen auf 14km nicht wärmer.

Battteriet ligger da på 25-30, men sensoren er på 21 siden ute-temperaturen er 19.

og motsatt:

Bat Temp. heute morgen bei ~20°C Außentemperatur: 24°C bei Fahrtbeginn..

f.eks. pga at batteriet er blitt kjølt ned.

Meine Batterietemperatur gerade war 28 °C

Han skriver ikke hvor varmt det er ute.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: bromm på lørdag 21. mars 2015, klokken 13:20
To enter the menu, hold down the trip meter button on the side of the instrument cluster screen for 10 seconds.

Det finnes en enklere måte. Hold knappen inne når du skrur på bilen. Da vil menyen komme opp med en gang og forsvinne. Slipp knappen og det tar 10+ sekund mens alt annet er startet opp før menyen kommer tilbake. Da trenger du ikke holde inne knappen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Det er mye diskusjoner i mange land rundt dette, og ingen andre stille spørsmål rundt batteritemperaturen. Noen rapporterer at ved -13, så var temperaturen på -6 etter pre-condition. Hvorfor stiller ingen spørsmål rundt dette?
Det "optimale" testen må vel være når temperaturen er +8-9 grader ute. Hvis det da er +10-11 grader etter pre-condition, så må det bety at sensoren ikke er inne i batteriet. Jeg kan "kanskje" forstå logikken i at det ikke er verd å varme batteriene opp 30 grader, men hvis det er lurt å varme 10 grader fra 0-10, så må det også være lurt å varme mer enn 2 grader ved +8. Vi får teste.

Ellers tror jeg ikke jeg trenger å teste <3 timer testen, som var det jeg var mest skeptisk til om kunne stemme. Ingen andre nevner det, tvert imot:

While a complete pre-conditioning cycle (e.g. battery heating/cooling) can take up to 90 minutes depending on temperature, you can still "pre-condition" on an ad-hoc basis by using the app. If you are plugged into an L2 (requirement!), simply set a departure time a short ways into the future (15-30 minutes) using one of the 3 departure times available to you in the app and make sure "Preconditioning" is "on" in the app. Send the info to the car and (assuming a successful send to the car) the pre-conditioning cycle will start. It may not be enough time to fully get to optimal temperature, but its still better than nothing if range is a concern. I don this often on the weekends where I don't have a defined departure time, but I know I'll be heading out for errands, dinner, etc. As long as I think of this a half an hour in advance or so, I can get some pre-conditioning benefit.

Det er nok som jeg trodde, at hvis du setter på mer enn 3 timer, så er du supersikker, 2,59 minutter også :-).

Satser på å teste remote delen av appen i morgen. Der er det flere som er enig i at det ikke varmer batteriene. Det kan jeg godta, fordi 10 min ikke vil være nok til å gjøre noen stor forskjell uansett. Vi får se om 4x eller mer har noen effekt. Det smelter i hvert fall is og snø, så jeg tror det indirekte vil varme batteriene også, fordi det også vil starte en lading.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

#72
MERK at det som kan være forklaringen på hele denne tråden, er at du må ha en 240V standard (det de kaller for L2) lader eller >=16A vegglader!

L1 er standardlader i USA...

Kanskje er dette da riktig for USA, men det er ikke riktig for oss i Norge!

(side-problemet ift batteritemperaturmåling må vi komme til bunns i en dag. Etter pre-condition i dag tidlig, og mange turer med lading innimellom, så har bilen vist mellom 10 og 11 grader hele dagen, hvis ikke det hadde vært en konsekvens av stabilt en plass mellom 20-25 grader, hvorfor stiger ikke da temperaturen utover dagen?)

En konklusjon jeg drar allerede, er at det jeg gjorde hele jan-feb, men å bilen være klar til 07:00 hver dag, er den beste løsningen. Med litt kjøring og lading utover dagen, så gir det lengst mulig rekkevidde hver dag.
Når det ikke var nok til å tine snø/is, så la jeg/vi inn 1 ekstra app-varming før første tur.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

#73
Jeg har lurt litt på "manglende resultater" fra testingen og kanskje svaret er at batteriets funksjonalitet ikke er så veldig langt unna optimalt før man nærmer seg 0 grader. M.a.o. preconditioning med temperaturer ute på godt over null, så varmer man rett og slett ikke batteriet i det hele tatt. (Resultatet fra "mine tester" tyder på det, dersom det er batteritemp jeg leser.)

Flere har vært inne på samme tanken, her fra en engelsk side som har diskutert problemet.

So it seems that battery heating is only activated if a charging cable is attached (presumably and powered) and the temperature is low enough (perhaps below 0C implied). So just preconditioning is not enough; you may get cabin heating but not battery heating. Indeed in our mild climate the battery temperature may never fall low enough if the car is used regularly to satisy the condition.

Noen som enda har godt under null og kan teste dette ?

LMOR

#74
Tror ikke det. Alle rapporterer om at den forvarmer, men stopper på +10, akkurat som jeg fikk. Som nevnt er det tester i -13 som varmer til -6.
Samtidig står de i alle dokumenter jeg har lest, at bilen bruker fluid til å hold jevnt 70F / 20C, når bilen kjører.

Antar det er derfor flere enn meg er kommet til den konklusjonen at +10 på sensoren er det samme som +20 i batteriet.

Husk at når bilen har vært i bruk hele dagen, og med lading innimellom, så vil batteriet uansett temperatur til slutt nå +20 grader. Men min viser altså +10/+11 stabilt i 12 timer. Alt peker i samme retning: Når temperaturen er mellom 0-6 grader, er +10 = +20. (Når det er -13, er altså +20 = -6. Han hadde også kjørt hele dagen og forstod ikke hvorfor det fremdeles stod -6...)

Sensoren står utenfor cellene, og blir påvirket av omgivelsene. Hvis ikke burde vi vel kunne lest av 8 temperaturer  ;D

Men nå tror jeg det er siste gang jeg limer inn dette..., forstår ikke hvorfor en tror at bare en er kommet inn i service menyen som skal være skjult, har funnet ut at BMW bløffer...

The air conditioning coolant is used to provide extremely effective cooling of the high-voltage battery, and this fluid can also be warmed using a heat exchanger. All these characteristics enable the optimum operating temperature of around 70oF (20oC) to be reached before a journey begins, even when the ambient temperature is low. This preconditioning ensures the battery operates to optimum effect in terms of power output, range and durability. The BMW Group has planned and developed this battery to last for the full life of the vehicle.

even when .... low, tenker du da er må være over 10 grader? Det er tullete.
+ Ingen bestrider at 20 grader er ca optimalt, men -6 grader en helt dag er da OK? og fremdeles har vi et batteri som varer like lenge som bilen?

Merkelig at en stoler mer på noen amatører som leker seg med testing, enn det BMW skriver at vi har kjøpt. Jeg tenker at hvis de lover meg +20, og jeg får -6 som arbeidstemperatur, så bør jeg få en solid kompensasjon for det.
btw, så viste maks kapasitet til han som kjørte rundt med -6 grader i batteriet, full uttelling som om det skulle være sommer: 19.7. Det er i så fall en sensasjon, spesielt når kalde stillestående biler på +6 grader viser 17.7.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA