Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Spørsmål om Tesla fra en leaf eier

Startet av BOStrand, onsdag 08. april 2015, klokken 11:23

« forrige - neste »

LMOR

Du må inn i service menyen på eget ansvar...

Siden du leser av 10 grader, som er det samme som det jeg klippet inn, som er resultatet etter forvarming, så begynner jeg å lure på hvilken temperatur den egentlig viser, og om den er verd noe. Er dette kun et termometer på utsiden av batteriet (slik som f.eks. bil-ladere har). Det kan vel ikke stemme at temperaturen alltid stabiliserer seg på 10 grader i batteriet...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Da er neste fase over, og resultatet ble +11...

Very cold and hot weather should not have an extreme impact on the i3's range. That's because the battery pack is kept close to an optimum temperature of 70 degrees Fahrenheit, thanks to an active liquid thermal management system. BMW said the battery pack can either be cooled using the car's air conditioner, or warmed using the car's heat-exchange heating system. Like other cars with active thermal management, BMW said the battery pack can be pre-warmed before a trip to ensure maximum performance, range and battery life.

Er dette bare tull? Hvorfor kan jeg lade i 3 timer, kjøre i 30 minutter, og temperaturen er på +10.
Jeg er mer skeptisk til om temperaturmåleren faktisk måler temperaturen i batteriet, som også han over er inne på.

Nå er batteriet fullladet, blir kaldere i natt, og så får vi se med pre-condition 11 timer før  :D
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Måtte ut å kjøre igjen. Har ingen tro på denne temperaturmålingen. Jeg tror mer på at dette er temperaturen i 12V batteriet... Det vil varmes på samme måte (indirekte), når kabin og batteri er varmt.

En i3 er ikke laget for å kjøre mer enn maks en time om gangen, siden det er en bybil, og du skal komme hjem igjen samme dag.

Hvis disse målingene stemmer, så vil bilen min aldri nå optimal temperatur slik BMW skryter av, bortsett fra om sommeren. Her er flere av oss på feil spor...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

Det virker merkelig om dette skulle være 12 V batteriet. Man leser av batterikapasitet i service menu, og det er også langt mer interessant(og viktig) å vite High Voltage Battery Temp enn tilsvarende for 12 V batteriet. Så jeg tror vi faktisk leser High Voltage Batteri temp.

Mine avlesninger av batteritemp har variert fra 7 grader til 12 grader i løpet av 24 timene jeg har lest av. Utetemp har variert mellom 6 og 8 grader.

Men, stemmer tallene, og de gjelder for High Voltage Batteri, kan jeg være enig i at det kan bety at varmetrådene i batteriet bare aktiviseres ved lavere temperaturer.

LMOR

Men i samme menyen er det temperatur på olje... og cooling fluid (118 grader...), så det er ikke usannsynlig at dette er 12V batteriet. Det kan være noe som alle BMWer har.

Det som er usannsynlig er at en ikke får høyere temperatur på HV batteriet ved 6 grader ute, etter såpass mye kjøring og lading.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

Kanskje. En mulig måte å teste på, er å finne en lang bakke og kjøre hardt oppover, eller hurtiglade. Det burde få temperaturen opp.

Coolant temp står hos med konstant på 118 grader. Den har aldri vist annet noen gang.

LMOR

#51
Nettopp, og oljetemperaturen på 0 grader...

Men jeg tror jeg har "dokumentert" at det er 12V batteriet. La et termometer ca 20cm fra 12V batteriet (kom ikke til). Bilen har nå stått ca 1 time uten å ha vært i bruk, utetemperaturen er 4,5 grader. Batteritemperaturen viser 11 grader og som du ser viser et vanlig termometer 9,5-10,5 grader (lå lenge nok til at det var stabilt, og som du ser av det øverste bildet ser det ut som det viser 10,5 grader, men går ned til 9,5 når jeg åpner opp og trekker det ut i 4,5 grader for å ta bilde...). Det lå altså lengre borte fra HV batteriet, som da nødvendigvis må være mye varmere...

Det stemmer også med det innlegget jeg limte inn sier, at hans temperatur alltid ligger på +10, som han mener stemmer med 24+ grader som han sier er "inni batteriet". Den indirekte varmen opp til 12V batteriet er nok ganske stabilt ned til 0 grader.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

AndesiteSilver_i3

Hvorfor kan det være interessant for bmw å vite/vise temperaturen på 12V-batteriet? Høres merkelig ut. Har de tilsvarende måling på drivstoffbilene?
BMW i3 kontrakt 11.01.2014, prod. 12.05.2014, registrert 20.06.2014

LMOR

En slik står i hvert fall på 5 serien.

http://www.bimmerscan.com/bmw-intelligent-battery-sensor-ibs/

Levetiden på 12V batteriet er også påvirket av temperatur.

Jeg tror i hvert fall ikke den viser temperaturen i HV batteriet. Nå var kupeen ikke mer enn 11 grader, så 10 grader øverst i trunken må komme av mye høyere temperatur i HV batteriet.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

SE


02jan

-3 i natt. Ingen lading etter 01. -2 nå ute.

Batteritemperatur = +1. 

Ingen precond eler starttid.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

LMOR

#56
Første mer vitenskapelige test. Test-turen er den samme som før, som jeg vet at kald-forbruket er ca 25 i snitt

Pre-condition: Satt på mer enn 3 timer før :-)
Ute-temperatur: +2,5
"Batteritemperatur": +10 (den endret seg ikke underveis, så jeg er relativt sikker på at dette tilsvarer optimal temperatur, slik også andre har konkludert med)
Gjennomsnittsforbuk: 16,6 (altså ingen tvil om at batteriet er nær det optimale, har aldri hatt lavere enn ca 13 under optimale også utenfor, normalt ligger jeg på ca 19, fordi jeg kun forvarmer med appen i 10 min)

Får se i morgen om det er like forhold, slik at jeg kan teste 4xapp oppvarming, som da etter sigende ikke skal kunne varme batteriet.

Som 02jan skriver, så tyder det på at batteriet selv starter oppvarming når det er kaldt, slik også alt materiell sier at det skal gjøre, men som denne artikkelen også har valgt å ikke si noe om...
Men det kan også være restvarme fra batteriladningen, skal prøve å få testet hvor fort varmen forsvinner igjen, siden denne temperaturføleren definitivt ikke sitter inni batteriet, hvis det ikke er en spesiell BMW skala... Utetemperaturen måles mye mer nøyaktig, noe som er litt merkelig, siden batteritemperaturen burde vært viktigere.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

Sitat fra: 02jan på lørdag 21. mars 2015, klokken 08:15
-3 i natt. Ingen lading etter 01. -2 nå ute.

Batteritemperatur = +1. 

Ingen precond eler starttid.
Det rimer vel ganske godt med varmetap gjennom natten fra et såpass stort varmemagasin som HV batteriet er ? (Ca. 700000 joule kreves for å kjøle batteriet 1 grad.)

LMOR

#58
Sitat fra: moonbuggy på lørdag 21. mars 2015, klokken 08:33
Sitat fra: 02jan på lørdag 21. mars 2015, klokken 08:15
-3 i natt. Ingen lading etter 01. -2 nå ute.

Batteritemperatur = +1. 

Ingen precond eler starttid.
Det rimer vel ganske godt med varmetap gjennom natten fra et såpass stort varmemagasin som HV batteriet er ? (Ca. 700000 joule kreves for å kjøle batteriet 1 grad.)
Det betyr at du mener temperaturen viser den faktiske temperaturen i HV batteriet?
At selv når vi gjør alt etter boken, så blir det ikke oppvarmet til mer enn +10 grader, og selv om jeg kjører en halvtime, så stiger ikke temperaturen?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Etter 2 timer, så har batteritemperaturen sunket fra 10 til 9 grader. Jeg prøvde å lufte trunken, så jeg er litt mer skeptisk til om temperaturføleren sitter i 12V batteriet, siden det er +4,5 ute, men det kan fremdeles være tilfelle. Får legge ut termometeret.
Siden temperaturen starter lik utetemperaturen når bilen har stått lenge uten ladekabel, så er det umulig å si hva 1 grad reduksjon faktisk betyr. Jeg taper ca 10 km rekkevidde i ca +5 grader, når bilen står på en ferge i 40 minutter. Det er da vanskelig å tro at 0,5 grader ned på batteriet gir slike utslag. Du må riktignok varme opp luften, men du har samtidig spart 40 min med oppvarming. Det burde ikke kostet 10km alene.
Kan dette termometeret være på utsiden av batteripakken, for å styre når bilen automatisk skal starte oppvarming/kjøling? En kan ikke bruke ute-temperaturen, fordi en da ville varme batteriet, selv om batteriet allerede er varmt/kaldt nok til å ikke ta skade? Siden en måler temperaturen på utsiden, så vet en også om omgivelsene vil varme eller kjøle videre, altså trenden. Det vil en ikke kunne sjekket med kun måling av temperatur inni selve batteripakkene, der f.eks. temperaturen stiger når du setter fra deg bilen. Du kan da regne ut hvor fort omgivelsene vil kjøle batteriet, og slipper å bruke unødvendig energi på det.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA