Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Spørsmål om Tesla fra en leaf eier

Startet av BOStrand, onsdag 08. april 2015, klokken 11:23

« forrige - neste »

Klykken

Var tungvindt å utføre søket via mobil forstår du! ;D
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Beckern

Sitat fra: Klykken på mandag 11. januar 2016, klokken 12:59
Var tungvindt å utføre søket via mobil forstår du! ;D

Det er ganske vanlig å klage på søkefunksjon på forum når man er vant til google men den her er noe av det mest patetiske jeg har sett.
I tillegg virker det som om service meny skal holdes litt skjult.
IMHO ville det vært bedre med en sticky som beskrev betjeningen entydig og enkelt, samt de vanlige disclaimerene. Selv har jeg glemt det bort fra gang til gang (Alder) og banner litt hver gang jeg må knote frem rett søk.


LMOR

Da er det noen som har fått sjekket ut den nye versjonen i Tyskland.
Det er ingen forskjell på oppvarming av batteriet, men det nye et at varmepumpen benyttes ved oppvarming av kupeen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

#288
Sitat fra: LMOR på tirsdag 12. januar 2016, klokken 09:09
Da er det noen som har fått sjekket ut den nye versjonen i Tyskland.
Det er ingen forskjell på oppvarming av batteriet, men det nye et at varmepumpen benyttes ved oppvarming av kupeen.
Ok, så varmepumpen var ikke i bruk for kupévarming før nei - det stemmer jo veldig med de erfaringene jeg har gjort meg tidligere. Knall varm bil 23 på grader etter bare 5 minutt med app-forvarming var nok sikkert bare resistiv varme og vifte før, ja - sikkert og visst...

Noe flere detaljer fra Tyskland, kanskje ? (du hører jo ikke på de norske, så... Som forøvrig er at varmepumpa ser ut til å gå "hardere" og mer "høylydt" med den nye softwaren)

Sungrazer

Det som er sikkert og visst er at varmepumpen _ikke_ blir benyttet under prekondisjonering i den gamle softwaren. Scrollkompressoren i varmepumpen høres _veldig_ godt, selv på lave turtall. Spesielt om du står parkert inne i garasje.

2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

Beckern

Sitat fra: bromm på tirsdag 12. januar 2016, klokken 10:05
Sitat fra: LMOR på tirsdag 12. januar 2016, klokken 09:09
Da er det noen som har fått sjekket ut den nye versjonen i Tyskland.
Det er ingen forskjell på oppvarming av batteriet, men det nye et at varmepumpen benyttes ved oppvarming av kupeen.
Ok, så varmepumpen var ikke i bruk for kupévarming før nei - det stemmer jo veldig med de erfaringene jeg har gjort meg tidligere. Knall varm bil 23 på grader etter bare 5 minutt med app-forvarming var nok sikkert bare resistiv varme og vifte før, ja - sikkert og visst...

Noe flere detaljer fra Tyskland, kanskje ? (du hører jo ikke på de norske, så... Som forøvrig er at varmepumpa ser ut til å gå "hardere" og mer "høylydt" med den nye softwaren)
Jøss, datt du i galle tønna når du var liten eller?

bromm

Sitat fra: Beckern på tirsdag 12. januar 2016, klokken 10:39
Jøss, datt du i galle tønna når du var liten eller?
Du får lese hele denne tråden (særlig begynnelsen og slutten), så kan du gjøre deg opp din egen mening om hvordan det er å komme igjennom med egne erfaringer her.

Og hvis du ikke har 32A veggboks selv, (som er det jeg har prøvd å dele mine erfaringer fra, den siste uka), så kan du jo bare varme opp kupéen med en hvilken som helst varmekilde (gjerne til 30 grader), og så se om du får en reduksjon på oppstartsforbruket med 5 kWh/100km. Det blir nemlig fortsatt hevdet at batteripakken BARE blir varmet av varmetrådene på 1kW (noe som jeg er enig tar lang tid (>3 timer) - det samme ser vi fra de i USA som ikke har varmepumpe fordi alle har REx)....

bromm

Sitat fra: Sungrazer på tirsdag 12. januar 2016, klokken 10:36
Det som er sikkert og visst er at varmepumpen _ikke_ blir benyttet under prekondisjonering i den gamle softwaren. Scrollkompressoren i varmepumpen høres _veldig_ godt, selv på lave turtall. Spesielt om du står parkert inne i garasje.
Dette er jeg helt enig i, når det gjelder kladd-lading (<16A). Men om du hadde stått på andre siden av bilen min som henger på 32A veggboks under precon, så hadde du ikke hørt hva jeg hadde sagt ;) (har hatt flere episoder av det med familien i det siste)...

moonbuggy

#293
Sitat fra: bromm på tirsdag 12. januar 2016, klokken 10:48
Sitat fra: Beckern på tirsdag 12. januar 2016, klokken 10:39
Jøss, datt du i galle tønna når du var liten eller?
Du får lese hele denne tråden (særlig begynnelsen og slutten), så kan du gjøre deg opp din egen mening om hvordan det er å komme igjennom med egne erfaringer her.

Og hvis du ikke har 32A veggboks selv, (som er det jeg har prøvd å dele mine erfaringer fra, den siste uka), så kan du jo bare varme opp kupéen med en hvilken som helst varmekilde (gjerne til 30 grader), og så se om du får en reduksjon på oppstartsforbruket med 5 kWh/100km. Det blir nemlig fortsatt hevdet at batteripakken BARE blir varmet av varmetrådene på 1kW (noe som jeg er enig tar lang tid (>3 timer) - det samme ser vi fra de i USA som ikke har varmepumpe fordi alle har REx)....

Du står på som vanlig bromm. Batteripakken blir bare varmet av varmetrådene under preconditionering i tillegg til egen varme generert under lading. I USA selger I3 veldig bra p.t., i 2015 godt over 11000, hvor ca. halvparten er BEV, som er mer enn det dobbelte av det som selges i Norge.

Sungrazer

#294
Sitat fra: bromm på tirsdag 12. januar 2016, klokken 10:52
Sitat fra: Sungrazer på tirsdag 12. januar 2016, klokken 10:36
Det som er sikkert og visst er at varmepumpen _ikke_ blir benyttet under prekondisjonering i den gamle softwaren. Scrollkompressoren i varmepumpen høres _veldig_ godt, selv på lave turtall. Spesielt om du står parkert inne i garasje.
Dette er jeg helt enig i, når det gjelder kladd-lading (<16A). Men om du hadde stått på andre siden av bilen min som henger på 32A veggboks under precon, så hadde du ikke hørt hva jeg hadde sagt ;) (har hatt flere episoder av det med familien i det siste)...

Uhm, jeg har en L2 veggboks forsynt av en 400V 32A kurs. Igjen, du kjenner igjen lyden av varmepumpa når den går på. Det gjør den ikke med den softwareversjonen jeg har nå (I001-15-03-502), men jeg kan sjekke med den nyeste i morgen tidlig da jeg antakelig får bilen tilbake i dag med den nyeste softwaren.
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

Beckern

Sitat fra: bromm på tirsdag 12. januar 2016, klokken 10:48

Du får lese hele denne tråden (særlig begynnelsen og slutten), så kan du gjøre deg opp din egen mening om hvordan det er å komme igjennom med egne erfaringer her.
Jeg har gjort opp min mening jeg Bromm det er derfor jeg kom med forrige innlegg.
Sitat
Og hvis du ikke har 32A veggboks selv, (som er det jeg har prøvd å dele mine erfaringer fra, den siste uka), så kan du jo bare varme opp kupéen med en hvilken som helst varmekilde (gjerne til 30 grader), og så se om du får en reduksjon på oppstartsforbruket med 5 kWh/100km. Det blir nemlig fortsatt hevdet at batteripakken BARE blir varmet av varmetrådene på 1kW (noe som jeg er enig tar lang tid (>3 timer) - det samme ser vi fra de i USA som ikke har varmepumpe fordi alle har REx)....
Så du mener dette er eneste mulige alternativ? Det kan umulig være at strømmen må gjennom batteriet før den når varmetråder/varmepumpe slik at batteriet varmes av forbruk/lading?
Når batteriene er kalde blir det veldig stor indre motstand og mye varme utvikles ganske fort når det trekkes nok strøm.
Som er kuriositet kan det nevnes at for å starte MC motor i kuldegrader med LiFePO4 batteri har man funnet ut at det å la hovedlysene stå på et par minutter gir god effekt. Dette generer nok varme til at batteriet gir nok strøm uten å selvdestruere. Noe helt annet men det sier hvor lite forbruk som skal til for å gjøre stor forskjell i batteri-egenskapene.

bromm

Vel, jeg setter ting litt ekstra på "spissen" i denne tråden - kanskje mest for å få litt oppmerksomhet om at det ikke nødvendigvis er fasit det som enkelte andre skriver her inne. En ting er hva som skjer med 16A eller mindre, en helt annen sak er hva som skjer med 32A, når bilen blir forvarmet.

For det er rett og slett ikke logisk i det hele tatt, at 15-20 minutt med app-varming på 32A skal ha så vanvittig effekt på oppstartsforbruket i "minus 17 grader" - med kun varmetråder og egenvarming av batteri. Ja - selvfølgelig vil det skape egenvarme hvis 2,5 kW blir dratt av batteriet til varmepumpe og 1kW blir dratt av varmetrådene. Men blir disse 3,5 kW'ene virkelig dratt av batteriet når bilen er koblet til en 32A veggboks ??? Det er jo 7,4 kW tilgjengelig rett fra veggen ! Og hvorfor forlater SoC aldri 100% under denne prossessen, slik den gjør med kladd-lading ? Og så er det den svært korte tiden det tar da - 20 minutt !? Med varmetrådene isolert sett, er jo effekten så og si 0 på så kort tid fordi massen er såpass stor, og fordi effekten er altfor lav i forhold - dette er jo allerede matematisk utregnet.... Så da gjenstår bare en liten teori om at kupéen skal bli så godt oppvarmet at det redder hele innsparingen - og det tror jeg desverre ikke noe på, for så stor effektbesparelse kan ikke oppnås av kupévarme alene (vi vet jo alle at rekkevidden ikke faller som en sten, hvis man åpner alle dørene og slipper ut all varmen på vinteren).

Det er altså betydelige utslag som skjer i løpet av 15-20 min på 32A forvarming, og jeg mener fortsatt at væske/gass-sløyfene har stor betydning for at batteripakken blir aktivt varmet under precon, (forutsatt at det kan tilføres nok energi fra veggen). Avlest temperatur ved oppstart er faktisk ikke så relevant, fordi massen er såpass stor at effekten trolig slår inn over lengre tid i de første minuttene etter at turen starter. Batt-temp burde heller vært avlest etter ca. 20-30 minutt, eller når man kan anslå at utetemperaturen begynner å ta overhånd igjen - dvs. når snittforbruket når bunnen, og snur igjen.

Fakta for min del er at etter 15 km uten forvarming i -14C så står snittforbruket på 22kWh/100km. Med forvarming i -17C, så er tilsvarende tall nede i 17,2 ! En slik formidabel endring skjer ellers bare under store forandringer i sessongtemperatur (jeg vil påstå at vi snakker om minst 10-12 grader forskjellig utetemperatur på "uvarmet" bil).

Vedlagt er den tidligere omtalte pdf-en som forklarer systemene teknisk. Det er særlig "mixed mode" som vil kunne gi oppvarmingseffekt på batteripakken, slik som jeg ser det og har argumentert for. Men dette ble avvist av andre, med at enten så varmer det eller så kjøler det. Vel, hvis den trinnløse reduksjonsventilen for batterisløyfa står i riktig posisjon under "mixed mode", så varmer det (iallefall så lenge at temperaturen på det som går i rørene er varmere enn omgivelsene - og det er batteripakken).

ganton

Såvidt jeg husker står det det i de tekniske beskrivelsene at batteripakken varmes med varmetråder og kjøles med kjølevæske. Mixed mode er såvidt jeg har forstått kjøling av batteriene der overskuddsvarmen brukes til å varme kupeen.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

TorS

Sitat fra: bromm på tirsdag 12. januar 2016, klokken 13:45
Men blir disse 3,5 kW'ene virkelig dratt av batteriet når bilen er koblet til en 32A veggboks ??? Det er jo 7,4 kW tilgjengelig rett fra veggen ! Og hvorfor forlater SoC aldri 100% under denne prossessen, slik den gjør med kladd-lading ?
Jeg har 32A boks. Det du skriver er ikke min erfaring. Dersom jeg setter på forvarming med app / nøkkel så faller SOC. Jeg har sett helt ned i 96% på appen den tiden forvarmingen står på (30 min?).
i3 fra 29.10.2014, Ålesund

bromm

Sitat fra: ganton på tirsdag 12. januar 2016, klokken 14:19
Såvidt jeg husker står det det i de tekniske beskrivelsene at batteripakken varmes med varmetråder og kjøles med kjølevæske. Mixed mode er såvidt jeg har forstått kjøling av batteriene der overskuddsvarmen brukes til å varme kupeen.
Men høres det fornuftig ut at væske/gass-rørene i batteripakken ikke utnyttes for varming - hvis de kan tilføres noe som ER varmere enn det pakken er ? At dette rørsystemet ikke utnyttes på denne måten er jo helt uforståelig, når man tenker best mulig effektivitet (og det har i3) - hvis du spør meg. Vannbåren varme er alltid mer effektivt enn termisk og/eller luft, fordi mediet sirkulerer på insiden av det som skal oppvarmes og blir kontinuerlig tilført energi. Det at "mixed mode" skal fungere bare én vei (at varme bare flyttes fra batteri til kupé) er jo i seg selv ganske ulogisk, når man ser på hvor ofte batteriet kan være stort varmere enn kupéen (husk at det er sjelden gjort avlesninger på mer enn +20C på batt-temp, og under slike forhold går trolig ikke varmepumpedelen i det hele tatt).

Jeg tror vi trenger en EKTE kjøletekniker som kan "regne" på dette skikkelig. Dette er helt ny teknologi på biler, så det er svært få lignende anlegg man kan sammenligne dette med. Ifølge tegningen for "mixed mode" så er det én ting som er helt åpenbar: ekspansjonsventilene 6 og 9 (som er trinnløst regulerbar fra 0 til 100%), tilføres akkurat det samme mediet (dvs. samme temperatur). I teksten står det at siden ventil 18 er stengt, så medfører dette en "division of the hot, high-pressure refrigerant". Dette er nøkkelen til å fortså resten - hvor "hot" kan vi anslå at dette kjølemediet er, og hvilket temperaturområde (max/min) kan vi anslå at vi får "igjennom" batteripakken ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA