Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Spørsmål om Tesla fra en leaf eier

Startet av BOStrand, onsdag 08. april 2015, klokken 11:23

« forrige - neste »

bromm

Sitat fra: LMOR på fredag 08. januar 2016, klokken 14:08
Forskjellen bromm, ligger vel mest i at du hadde forvarmet kupeen.
Dette har ikke noe med batteritemperaturen å gjøre, som mest sannsynlig var høyere nå, fordi den ble varmet på vei til jobb, og det tar langt tid å få den ned igjen.
Den får du dra lenger ut på landet med - kupeen var akkurat like varm (22°C Eco PRO), når jeg passerte Solsiden etter ca,. 2 km på vei hjem under den siste turen. Da var snittforbruket fremdeles 17,5 og etter det ble det bare værre og værre. Jeg vet det ikke går an å snakke fornuft inn i en "murvegg" - men jeg har nå ihvertfal bevist for meg selv at 20 minutter forvarming (på 32A veggboks) drar ned snittforbruket med ca. 5 kWh/100km på en 15 km lang tur i -17°C. Hva du egentlig mener om den saken er faktisk ikke så interessant for meg lengre...

...og om så det bare skyldtes kupevarme, så spiller det fint liten rolle - kort forvarming på 32A er sannsynligvis minst like bra som 3 timer på kladd !!!

LMOR

Sitat fra: bromm på fredag 08. januar 2016, klokken 15:19
...og om så det bare skyldtes kupevarme, så spiller det fint liten rolle
Ikke i forhold til at du mente du hadde bevist at batteriet ble varmet.

Sitat fra: bromm på fredag 08. januar 2016, klokken 15:19
kort forvarming på 32A er sannsynligvis minst like bra som 3 timer på kladd !!!
Sikkert morsomt ment, men ganske betegnende egentlig.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

02jan

Hmm , bilen har nå stått 10 timer i varmgarasje 12 grader +. Starttid satt til 17.00 ( men ingen lading), kjørte 17.00 i ca 1 time , sløste med energi, ca 50% forbruk. -10 grader ute. 

Når jeg parkerte, sjekket jeg batteritemperatur = +7 grader. Synes det var noe lavt ?

Tester nå i natt med lading innstilt på redusert, da jeg kun fikk -1 grad på batteriet i morges. Legger resultat i #238.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

LMOR

Sist vinter fant jeg ut at den eneste måten å holde jevn temperatur rundt og over +10, er å forvarme hver morgen. Nå står den på forvarming 365 dager i året. Batteriet er en treg masse å endre temperaturen på, enten den ene eller andre veien.
Men, det er altså ikke mulig å varme batteriene uten å være tilkoblet nettet.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

02jan

Har alltid på precond morgen og ettermiddag. Men står ofte i oppvarmet garasje kveld + dag.

Men nå har jeg ladet over natten på redusert, -10 grader ute. Målte batteri på starttid . Viser nå -5 grader. Antar at det er noe rart her. Får sjekke opp med BMW forhandler.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

LMOR

Sitat fra: 02jan på lørdag 09. januar 2016, klokken 08:45
Har alltid på precond morgen og ettermiddag. Men står ofte i oppvarmet garasje kveld + dag.

Men nå har jeg ladet over natten på redusert, -10 grader ute. Målte batteri på starttid . Viser nå -5 grader. Antar at det er noe rart her. Får sjekke opp med BMW forhandler.
Det er ikke sikkert den forvarmer hvis du med redusert mener mindre enn Max på standardkladd.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

02jan

Prøver nå en ny runde , hadde tidsinstilt strømtid fra -til fra appen , mulig det har blitt noe krøll med starttid 3 timer med "strømtid" for nærme til å stare precond. Ville ikke kjøre full fart på strømnetet nå som det er kaldt (bor i gammelt trehus).

Ny sjekk med startidt kl.13.00.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

wesnym

Sitat fra: 02jan på torsdag 07. januar 2016, klokken 18:48
8.1.15 kl.07:00. -11 ute. Batteri 100%, 18,6 og 18,6 kw. Temp batt.= -1.
Det var ikke mye varme , tar ny test med lader satt på reduced , med klima aktivert.

9.1.15, -10 ute, ladet på redusert, sjekket batteritemperatur på starttid. Batteri= -5.

Du bruker standard lader kladd?
Jeg bruker Mennekes 16 A laderkladd (innstilt på 16A), og får altså høyere batteritemperatur enn deg. Jeg hadde -11 ute, og avreisetidspunkt satt til kl 07:45. Klokken 07:53 viser batteritemp +9 grader.

jeg ser også at du får mindre varme på batteriet ditt, når du lader med redusert strøm.

Basert på disse tallene her fra 02jan og meg, så tror jeg rett og slett at batteriet kun varmes av selve lade-prosessen. Jeg kan ikke helt forstå at batteriet varmes av noe varmetilførsel via noen rør. Mulig noen av dere har bevist dette tidligere, men bare basert på testene fra 02jan og meg her, så kan jeg ikke helt forstå noe annet enn at batteriet varmes opp av selve ladestrømmen som tilføres batteriene.
BMW i3, Oslo

02jan

Ja , standard kladden.
Jeg er noe usikker på om kl. 08 testen er gyldig, da "prisvinduet" for strøm slo seg inn noe sener en et 3 timers intervall for starttid + usikkerhet via styring fra appen i morges.

Bilen var kl 09, 50% ladet, står nå med strøm (redusert) og blinker blått i ladelukeladeluke. Ny Starttid satt via app satt kl. 13:00.

Er -10 her ute, bilen blir stående i ro mens jeg hiver meg på skiene og er tilbake 13:00 for å få lest av temp.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

wesnym

Sitat fra: 02jan på lørdag 09. januar 2016, klokken 10:14
Ja , standard kladden.
Jeg er noe usikker på om kl. 08 testen er gyldig, da "prisvinduet" for strøm slo seg inn noe sener en et 3 timers intervall for starttid + usikkerhet via styring fra appen i morges.

Bilen var kl 09, 50% ladet, står nå med strøm (redusert) og blinker blått i ladelukeladeluke. Ny Starttid satt via app satt kl. 13:00.

Er -10 her ute, bilen blir stående i ro mens jeg hiver meg på skiene og er tilbake 13:00 for å få lest av temp.

Hmm. Hvorfor bruker du "prisvindu" funksjonaliteten ? Det er vel ingen vits i det, så sant du ikke har forhandlet deg frem for differensierte priser fra din kraft leverandør :-)
OK. Da får vi bare avvente nye test resultater fra deg da. Og god tur på ski :-)
BMW i3, Oslo

Kanon

#265

Basert på disse tallene her fra 02jan og meg, så tror jeg rett og slett at batteriet kun varmes av selve lade-prosessen. Jeg kan ikke helt forstå at batteriet varmes av noe varmetilførsel via noen rør. Mulig noen av dere har bevist dette tidligere, men bare basert på testene fra 02jan og meg her, så kan jeg ikke helt forstå noe annet enn at batteriet varmes opp av selve ladestrømmen som tilføres batteriene.
[/quote]

Joda så lenge du har setevarme, det har vel alle norske:

The I01 is equipped as standard with a cooling system for the high-voltage battery. For this purpose it is incorporated in the refrigerant circuit of the heating and air-conditioning system, similar to current BMW active hybrid vehicles. If the customer orders optional equipment 494 (Seat heating) for driver and front passenger, his I01 also has heating for the high-voltage battery. The heat effect of the electrical current is used for heating up the high-voltage battery. This heating including the control is located inside the high-voltage battery unit. At a very low ambient temperature or cell temperature and with a connected charging cable, the heating is automatically activated if required in order to warm up the battery cells. This way the otherwise restricted performance is improved considerably at very low temperatures and the range can be increased.

LMOR

Batteriet varmes med varmekabler på 1000w. Enten står de på eller ikke. Om det er 12A eller 32A spiller ingen rolle.
Men uten tilkobling på nett varmes det ikke.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

Batteriet varmes under precondition fra varmetråder på 1kw(i de fleste I3'er på norske veier) som ligger langs rørene for kjølemedium i batterikassen. (Når temperatur tilsier det.)

Forutsetning for dette ifølge BMW, er at bilen er plugget inn 3 timer før satt avreisetid. Grunnen til det, er at batteriet er et såpass stort varmemagasin at man ikke oppnår særlig mye med 1kw i mindre enn 3 timer.

Batteriet varmes også noe under lading gjennom indre motstand. Jo høyere ladestrøm, jo mer varme avgitt.

Kanon

Lagt merke til at med kulden som har vært her den siste tiden (mellom -20 og -25) har ikke bilen vært fulladet ved avgang. Manglet ca 10% på den fjerde batteribolken. Det selv om bilen har vært iplugget 12 timer med 16 ampers/CEE mennekes lader og precond innstillt kvelden før.

02jan

Ny sjekk kl.13:00, starttid satt til kl 13:00, kl 09:00 , stått på ladestrøm siden 06:00, 50% kap kl09, 94% kl 13:00.

Utetemp -10, batteritemperatur nå 0 grader.

Usikker på om dette er Ladingen eller varmesystem ,som nå har økt tempen? men det kunne være nyttig info om batteriet er på minustemperatur eller ned mot 0 , selv etter forvarming.

Jeg vet ingen ting om det skader kjøre bilen hardt på kalde batterier ?

Gjør siste test , med å sette bilen til ny starttid kl18:00 med klimatisering aktivert for å se om det gir forskjell.


* grunnen til at jeg bruker prisvindu-tid , er flere.
- ved å sette prisvindu fra 04-10 , så lades bilen fra ca 50% om natten, slik at den ikke står med 100% gjennom natten.
- ved langtidsparkering flyplass e.l så kan jeg bruke denne til å vedlikholdslade, uten og toppe 100% , og planlegge 100% ladet ved ankomstdag.

Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA