Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: super lader på Danmarksplass?

Startet av KrW, tirsdag 07. april 2015, klokken 11:02

« forrige - neste »

Øggen

Mange fantasifulle mennesker her inne.
Det presenteres nye software for beregning av rekkevidde, samt nye farger, nytt panorama tak

Muffinman

charliefoxtrot

Aaah, et ordspill fra Herr Musk!

"Tesla press conf at 9am on Thurs. About to end range anxiety ... via OTA software update. Affects entire Model S fleet".

Over the Air. Metal air.

Jeg har fryktelig lyst til å tro på dette.

Men om vi bryter ned tweeten:

"About to end range anxiety" ... Check!
"via OTA" (ordspillet)... Check!
"Affects entire Model S fleet"... Check!
"software update"... Fail!

Så, dessverre. For det er liten sjanse for at model S som produseres i dag leveres med denne hybridbatteripakka uten at dette hadde vært avslørt. Dessuten måtte vel eldre biler ha fått det ettermontert. Altså, en hardware update, ikke kun software. 

Epleskreller

Jo, men, assa... Software må oppdateres for at  bilen skal kunne motta range-extenderbatteriet. Dessuten er jo dette noe de har hatt planer om lenge, så det er bare en liten fiks å sette inn batteriet.  Hele installasjonen veier under 15kg (dette er basert på ønsketenking)

Software alene vil ikke kunne fjerne rekkeviddeangsten for de mest lettskremte,  det er min påstand.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Oreo

About to end range anxiety (rekkeviddeangst):
Må være en psykologstemme som sier:
"Come on you can make it. You know you can"

Mulig et utvidet terapiopplegg? Enkelt å implementere i en SW oppgradering.
Vips kvitt angsten.
Rekkevidden vil forøvrig være den samme som før  :P
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Bowers

Jeg vil vel personlig tippe at Musk har tatt litt for store ord i munn igjen ;)

Skal man være helt ærlig så er det umulig pr i dag og fjerne den klassiske "rekkeviddeangsten" med en software oppdatering.

Ja, man kan få tydeligere info og ja, kanskje til og med lade fra andre TMS'er hvis man skal dra det litt lengere... men for den vanlige mann i gata så vil nok frykten/peset med å ikke kunne bråfylle 1000km på 3 min på en bensinstasjon kunne føre til litt angst uansett... Tror jeg personlig iallefall ;)

På den annen side... Alt som blir gjort med TMS for å gjøre rekkevidde mer forutsigbar eller lengere er bare positive nyheter! Så får vi heller tåle at Musk er meget flink til å hype den minste utvikling innimellom ;)

afitch80

Får vel komme med mine 2 cents og da.
Det ligger nok ikke noe gjemt HW i bilen som blir aktivert. Bilen er plukket fra hverandre av både den ene og den andre, så det hadde vært funnet for lengst om så var tilfelle.
Tviler veldig sterkt på at det er snakk om et metal air batteri i frunk og. Han skriver tross alt "via OTA software update". Et metal air batteri er ikke en software update.
Det blir nok en oppdatering av trip prosent delen av energy appen. Et mer nøyaktig estimat. Godt mulig andre ladestasjoner kommer opp på navi. Enten ved å dele ladere som andre TMS eiere har bruk eller ved å hente fra flere databaser over ladestasjoner.
Men dette i seg selv vil ikke være grunn god nok til å kalle inn til pressekonferanse, så det kommer nok lengre rekkevidde. Minimum 10%. Dette får de til ved å gi tilbake det de har "tatt" i tidligere oppdateringer. Folk har jo merket kortere og kortere rekkevidde på flere oppdateringer det siste året. Men ikke nok med det, kommer de med en ny algoritme som bruker energi mer effektivt fra batteriet og dermed senker forbruket. Og vips har man fått 10%-15% lengre rekkevidde.
Før amerikansk, nå tysk.

Muffinman

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/dette-tror-ekspertene-tesla-lanserer-torsdag/a/23417176/

Jaja, fallhøyden er ihvertfall bra stor etter all medieomtalen. Nyheten bør bli bra spektakulær om man ikke skal risikere latterliggjøring.

Leif1

14 sider med spekulasjoner og svada her nå. Hvor mange flere klarer vi til i morgen...?
Konvertitt fra S til X

Øyvind.h

Sitat fra: Muffinman på onsdag 18. mars 2015, klokken 17:45
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/dette-tror-ekspertene-tesla-lanserer-torsdag/a/23417176/

Jaja, fallhøyden er ihvertfall bra stor etter all medieomtalen. Nyheten bør bli bra spektakulær om man ikke skal risikere latterliggjøring.

Blir allerede latterliggjort, for nå tror folk at Tesla-eiere har rekkeviddeangst. Noe jeg aldri har hatt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: Muffinman på onsdag 18. mars 2015, klokken 17:45
Nyheten bør bli bra spektakulær om man ikke skal risikere latterliggjøring.

Hvem er det så som latterliggjøres?  Elon som slapp hintet, eller alle som spekulerer svært luftig? :p

Sitat fra: Leif1 på onsdag 18. mars 2015, klokken 17:50
14 sider med spekulasjoner og svada her nå. Hvor mange flere klarer vi til i morgen...?

Ja, vi er rene amatører her - var vist 80 sider på Tesla club forumet sist jeg sjekket :p  (og nei, har ikke giddet å lese alle der...)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

petersv

Sitat fra: Oreo på onsdag 18. mars 2015, klokken 15:34
About to end range anxiety (rekkeviddeangst):
Må være en psykologstemme som sier:
"Come on you can make it. You know you can"

Mulig et utvidet terapiopplegg? Enkelt å implementere i en SW oppgradering.
Vips kvitt angsten.
Rekkevidden vil forøvrig være den samme som før  :P

Ev. "There is no spoon..." ;)

ew

"You only have to know the truth: There is no range anxiety..." Støtter den!  ;D
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

Rødkleiv

Jeg noterer meg at Musk moderert seg kraftig. I en oppfølgingstweet heter det "addressing range anxiety".

Men la ikke det legge noen demper på fantasien :-)

Tuxedo

Snart T-22h nå.  Hvor mange innlegg klarer vi å skrive på 22 timer, tro?  Hvis noen tar et nattskift, setter vi kanskje ny rekord!  ;D
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA