Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Garantisak Nissan Leaf, utrolig tregt

Startet av smaug01, onsdag 01. april 2015, klokken 16:15

« forrige - neste »

zorro

Hallo.

Jeg får bilen levert rundt slutten av Mars og fikk spørsmål om dem skulle sette på vinterdekkene.

Jeg bor på Minnesund og kjører mest sørover mot Lillestrøm så spørsmålet blir da, trenger jeg å sette på vinterdekkene eller sjangse på at det ikke blir mer is og snø i fra 24 Mars og bare la sommerdekkene sitte på :)

Hva ville dere gjort ?


cra

Det er to ting det er vanskelig å spå om, og det er framtida og været. ;)

Jeg var i samme situasjon da jeg henta bil for straks et år siden, og valgte å gå for vinterdekka på. Piggfrie. Det viste seg at jeg fint kunne hatt sommerdekk, men uka før jeg dro til Trondheim for å hente bilen var det mye snø på deler av strekninga. Uka før det igjen var det varmt og bart.

Jeg hadde valgt vinterdekk på for å være på den sikre sida.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

emil

Jeg bor på sørlandet, og selv om mange her kjører på sommerdekk hele året (ikke "helårsdekk") har jeg alltid kjørt på piggfrie vinterdekk fra ~1. november til uka etter påske. En gang beholdt jeg de på helt til over pinsehelgen (tidlig påske/pinse) fordi jeg skulle på tur over fjellet til Trondheim (i fossilbil).

I fjor høst utsatte jeg også påsettingen av vinterdekk til midten av november siden jeg hadde behov for en lengre kjøretur på strekning med dårlig hurtigladerdekning og hver minste Wh spart på turen var viktig.


tomrh

#3
Du får bilen levert med ContiVikingContact6 vinterdekk sikkert? De har samme rullemotstand som de originale sommerdekkene (energimerking "C"), sparer derfor ingenting på å kjøre på sommerdekk annet enn arbeidet med å skifte dem igjen. Bare pump opp dekka litt ekstra, det hjelper.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jkirkebo

Sitat fra: zorro på tirsdag 10. mars 2015, klokken 12:22
Hallo.

Jeg får bilen levert rundt slutten av Mars og fikk spørsmål om dem skulle sette på vinterdekkene.

Jeg bor på Minnesund og kjører mest sørover mot Lillestrøm så spørsmålet blir da, trenger jeg å sette på vinterdekkene eller sjangse på at det ikke blir mer is og snø i fra 24 Mars og bare la sommerdekkene sitte på :)

Hva ville dere gjort ?

Jeg bor også på østlandet og pleier å legge om i månedsskiftet mars/april. Så personlig hadde jeg tatt den på sommerdekk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Ville også valgt sommerdekk. Bruker det stort sett hele året her i Stavanger. Vinterdekk har lett for bli værende på bilen lenge etter at snøen har smeltet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

emil

Sitat fra: emil på tirsdag 10. mars 2015, klokken 12:57
Jeg bor på sørlandet, og selv om mange her kjører på sommerdekk hele året (ikke "helårsdekk") har jeg alltid kjørt på piggfrie vinterdekk fra ~1. november til uka etter påske. En gang beholdt jeg de på helt til over pinsehelgen (tidlig påske/pinse) fordi jeg skulle på tur over fjellet til Trondheim (i fossilbil).

Og da tror jeg at min "vane" kanskje var det beste med tanke på hvordan det ser ut på øst- og sørlandet nå.

Har man flere biler eller kan la bilen stå en dag eller to kan man sikkert sette på sommerdekk tidligere, men er man avhengig av sin eneste bil hver dag så er dette nok best.

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

elektrolux

He he.

Da spørs det bare om bilen allerede er levert eller ikke. Snøen som falt i går er nok vekke om få dager uansett. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

#9
Sitat fra: elektrolux på fredag 27. mars 2015, klokken 06:56
Snøen som falt i går er nok vekke om få dager uansett. ;)
Det kan du si, som sitter i Stavanger ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

zorro


emil

Sitat fra: zorro på søndag 29. mars 2015, klokken 21:04
Satte på vinterdekkene :)

Neppe det dummeste valget  :)

Men regner med at jeg tar sommerdekkene på i påsken. Skal på tur i kystnære strøk på sørvestlandet med litt begrenset hurtigladerdekning og trenger å kunne skvise noen ekstra meter ut av hver kWh.

tomrh

Sitat fra: emil på søndag 29. mars 2015, klokken 22:29
Men regner med at jeg tar sommerdekkene på i påsken. Skal på tur i kystnære strøk på sørvestlandet med litt begrenset hurtigladerdekning og trenger å kunne skvise noen ekstra meter ut av hver kWh.
Med riktig valg av vinterdekk skal ikke det ha noe å si. ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

emil

Sitat fra: tomrh på søndag 29. mars 2015, klokken 22:59
Sitat fra: emil på søndag 29. mars 2015, klokken 22:29
Men regner med at jeg tar sommerdekkene på i påsken. Skal på tur i kystnære strøk på sørvestlandet med litt begrenset hurtigladerdekning og trenger å kunne skvise noen ekstra meter ut av hver kWh.
Med riktig valg av vinterdekk skal ikke det ha noe å si. ;)
Dumt å bytte vinterdekk så sent på sesongen, særlig når det er greit med mønster i de gamle som bare har gått to sesonger.

elektrolux

Hadde det ikke vært for moms oppgjør og masse annet hadde det blitt MC tur i dag.

Tørre veier og Sol.  Mange MC ute på veiene her. Savner ikke snøen. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA