Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Zoe eller e-up, lading, osv.

Startet av Mippen, tirsdag 31. mars 2015, klokken 21:54

« forrige - neste »

petersv

Sitat fra: ksandal på tirsdag 21. april 2015, klokken 12:33
Sitat fra: petersv på tirsdag 21. april 2015, klokken 09:02
Til dere med ny 85D uten hifi-pakka, er DAB aktivert?

Nei. og det går vist ikke ann og få aktivert heller så vidt jeg forstår, da det må ettermonteres en dab antenne og noe mer...  egen lang tråd om dette om du søker litt.

DAB er nå standardutstyr, jeg bare lurte på om de hadde fått implementert det i prod.linja alt.

thoru

Hva er grunnen til at dere skifter til D versjonen?

Trustno1

Sitat fra: thoru på onsdag 22. april 2015, klokken 21:45
Hva er grunnen til at dere skifter til D versjonen?

For min del så var dette i prioritert rekkefølge:

1. Autopilot/TACC/
2. Aktive sikkerhetsfunksjoner
3. Bedre fremkommelighet (jeg bor grisgrendt til)
4. Mer behagelig med regen på alle 4 hjul vinterstid (mindre logring)
5. Diverse andre mindre oppgraderinger (lyddemping, interiør, seter etc)
6. jevnere dekkslitasje
7. Mer krefter

Mippen

#153
Jeg byttet ikke teknisk sett da jeg ikke hadde model s før, men ombestemte meg da jeg skulle bestille når D modellen kom pga. den hadde mye nytt utstyr som er positivt den dagen den skal selges, og at den har awd. Kjører mye på langtur over fjord og fjell og syns det er praktisk med drift på alle hjulene. Men hadde sikkert klart meg med en vanlig rwd modell også. Så hovedsaken er egentlig at det var en litt oppgradert modell.

Edit: Det som er litt morsomt er at jeg hadde bestemt meg for en nesten fullt utstyrt P85 eller P85+ før D modellen kom. Når D ble lansert tenkte jeg først på å bestille en P85D, men landet på å være litt mer fornuftig å velge en godt utstyrt 85D i stedet. Holdt på å trykke confirm flere ganger. Jeg trenger ikke så mye kraft. Nå viser det seg at 85D har vært en "sleeper" med langt mer potensiale enn først presentert. Nå er den på mange måter minst like god som gamle P og P+ og det til lavere pris. Det har vært en fin bonus..:) P85D er fortsatt raskere, men det er bare snakk om litt over et sekund i forskjell, og det kan jeg leve med. Spesielt når jeg egentlig hadde forventet en langt "snillere" bil. Jeg var i utgangspunktet på jakt etter en elbil med rekkevidde - ikke ytelse. Men ytelsen er jo en grei bonus. :)
Fremtiden er elektrisk.

Muffinman

For min del: Skulle uansett ha en bil til. Når D ble lansert var det bare 25 lapper i tillegg, så slengte det på. Autopilot/speed assist kan jeg godt være uten, men det følger nå med. Så viser det seg jo at 85D sannsynligvis holder følge med den gamle P85``en i aksen, og det er jo en liten mental bonus uten praktisk verdi.

Havebigfun

Bilen har gått gjenom en betydelig utvikling- selv om bilene ser like ut er de ganske forskjellige- jeg tror de eldste bilene kommer til å tape seg raskere relativt sett- jeg tapte 40k på siste bil og fikk nå en vesentlig bedre spekket bil som samtidig er rask som en supersportsbil for 200 k mer.
Objektivt sett ikke nødvendig men kjekt å ha.
hovedfordeler er etter min mening-
1. mer moden bil
2. awd
3. acc++
ulempen er klart at frunken ble redusert med 60%
Forbruksmessig er bilen nærme den gamle P, mulig 5% over.
Det er så morsom å kjøre med bilen at kjørestilen nok ikke er like "nøktern" som tidligere. Merforbruket ligger nok der.

ksandal

Sitat fra: thoru på onsdag 22. april 2015, klokken 21:45
Hva er grunnen til at dere skifter til D versjonen?

for min del var ikke S aktuell, da jeg må ha 4 hjuls trekk.. så har en reservasjon på X, som jeg lurer på om jeg trenger. men tar den trolig pga hengerfeste.
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

D.O

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 22. april 2015, klokken 22:47
Bilen har gått gjenom en betydelig utvikling- selv om bilene ser like ut er de ganske forskjellige- jeg tror de eldste bilene kommer til å tape seg raskere relativt sett- jeg tapte 40k på siste bil og fikk nå en vesentlig bedre spekket bil som samtidig er rask som en supersportsbil for 200 k mer.
Objektivt sett ikke nødvendig men kjekt å ha.
hovedfordeler er etter min mening-
1. mer moden bil
2. awd
3. acc++
ulempen er klart at frunken ble redusert med 60%
Forbruksmessig er bilen nærme den gamle P, mulig 5% over.
Det er så morsom å kjøre med bilen at kjørestilen nok ikke er like "nøktern" som tidligere. Merforbruket ligger nok der.
Jeg må ha vært ekstremt heldig med min P85. Jeg ser ikke de store forbedringene på min P85D.
Bedre seter(nextgen) men vanskeligere å komme seg inn og ut av. Altså gode på langtur, men irriterende når man går mye ut og inn av bilen i løpet av en dag. Burde vært en hurtig justering på ratt som raskt kjørte dett helt opp og inn ved parkering.

Bedre åpning på dørene bak.

Regen er kvassere(minner om P85 slik den var i starten før sw gjorde den mildere)

4x4 har sin fordel på vinteren.

Bortsett fra dette så liker jeg gamle bilen bedre.  P85D er morsom å kjøre aktivt på slette og svingete veier, men det gjør vondt å kjøre på dårlig vei. Bruker bilen både på jobb og fritid og 90% er ikke aktiv kjøring på strøken vei. P85 er derfor totalt sett vesentlig bedre å kjøre da den er mykere.

P85 har pr i dag bedre respons på "gasspedalen", den går ikke bedre, men reagerer bedre/kjappere på pedalbevegelsen.

Jeg liker også bedre skyvet P85 gir og at den kan logre/slenge med rumpa hvis man ønsker. Praktisk er det ikke, men det er rett og slett mere kjøreglede bak rattet:). Føles også som om den er kjappere i aksen på høye hastigheter enn p85d(men den er trolig ikke det)

Frunk blir mye brukt og har blitt ett problem med p85d da jeg ikke får plass til alt jeg ønsker og må pakke om mellom jobb og fritid.

Jeg har tenkt å prøve en s85d for å se om den er mykere satt opp. Men det løser ikke alle problemene og trolig bytter jeg ut p85d og går for model x slik jeg tidligere hadde planlagt.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Mippen

Hvis noen lurer på hvordan en 85D klarer seg mot en P85D i drag se denne videoen fra i går. 1 minutt ut i filmen...

Fremtiden er elektrisk.

Lygren

Fikk min i dag, null DAB (har ikke bestilt Hi-Fi)... Ellers går jeg fra en 2013 S60 og synes jo 85D på veldig mange måter er en oppgradering. Hele bilen virker strammere i "ramma", har ikke hørt noe rasling så langt, verken generell eller når jeg drar på med bass fra lydsystemet, og jeg synes også motorlyden er mindre plagsom til tross for 4WD. Mulig motorstøy tiltar noe etter litt bruk som på S60en...

Ellers har jeg fått testet den adaptive cruise-controllen sånn smått hjem fra Drammen i dag og tror jo dette systemet har stort potensiale. Funker allerede veldig bra, og med visse justeringer er dette virkelig til stor hjelp - spesielt i køkjøring som jeg gjør mye og sikkert stadig mer av ettersom vi blir kasta ut av kollektivfeltet...

Bilen føler jeg også har en bedre svingkurve, men mulig det bare er trekk på alle fire hjul som lurer meg. Uansett reagerer bilen en hel del bedre i svinger enn S60en som følge av trekk på alle fire hjul, men synes kanskje den i litt krappere svinger drar litt i overkant mye på forhjulene p.t.

Ellers, opp mot P85Den jeg testkjørte her om dagen; 0-100 er ikke like heftig, det er klart; men jeg får absolutt samme type kiling ved pådrag. Etter 4-5 pådrag føler jeg meg faktisk litt småkvalm, så insane-modus hadde jeg nok uansett blitt brukt fint lite - er vel kanskje alder´n som tynger... :) 85D´en har etter mitt syn uansett MER enn nok drag, er positivt overrasket til tross for høye forventninger, og kan heller ikke tenke meg at 85D´en trekker stort dårligere enn P85 som jeg også har hatt en ukes tid til låns. Mer "klinisk" er den imidlertid i forhold til P85en som jeg fikk til å sladde ved pådrag i 100km/t som ser ut til å være temmelig umulig med 85Den.

En annen ting jeg merket meg er at bilen "rykker" mindre når den går over i regenerativ modus. Dette merket jeg mer til både på S60en, P85en og P85Den, men må få testa mer!

Happy camper så langt!

Eggemi

Vil få våre første erfaringer med S 85D når vi henter bilen neste tirsdag, har ikke hatt Tesla før, så det blir spennende!

Elbil fundamentalist

Jeg ville ha mod X, men når S kom med 4wd ble det en bedre pakke. S er mer aerodynamisk og jeg liker utseende bedre. Altså mye bedre motorvei bil enn en X og med erfaring med XC90 vi hadde før er aerodynamikk viktig for rekkevidde i god /aktiv motorveihastighet. Med nye sikkerhetsoppdateringer og at man kunne kjøpe en S uten den svære DU'n bak, som det har vært så mye trøbbel med, var også attraktivt. Strålende fornøyd og at den er blitt mye sterkere. Det er utrolig gøy, men i utgangspunkt unødvendig da 380hk uansett var mer enn nok. Turte jeg ikke vente lenger i frykt for mva, da 50.000 elbiler nærmet seg og at mod X var så forsinket. Jeg bestilte på D-dagen  :)
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Fush

Vi hentet vår bil på mandag, her er intrykket etter 3 dager og 500km
Disclaimer : Jeg kommer fra 5 år i Skoda Octavia :p

Bilen akser som et oljet lyn. Etter 3 dager er jeg nå 100% overbevist om at en evt P85D - dersom denne skreller enda ett sekund av 0-100 - kun hadde ført til stort ubehag. Naboen har en P85+ med autopilot, og etter en liten testrunde i går er han overbevist om at min bil har bedre drag fra bunnen. Ingen vitenskapelig måling, men en kommentar jeg likte å høre i alle fall :-)

Hadde bestilt med tekstilseter, og er svært positivt overrasket over disse (er jo  50% skinnseter :p) og også kvaliteten på bil og interiør generelt. Hadde etter mange mange timer på dette forumet forventet at bilen mer eller mindre skulle falle fra hverandre på vei hjem, men kvalitet på både utvendig finish, seter og interiør overgår forventningene. Ikke noe knirking eller knaking noe sted, gode seter (jeg er 204cm høy) og angrer ikke ett sekund på at jeg brukte 0,- på ekstrautstyr i kupeen. Lyden er også helt knall, savner ikke noen hi-fi pakke.

Nå må jeg komme meg vekk fra forumet og ut for å kjøre litt bil :-)
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019

Lygren

...fått testet litt mer nå og det er etter hvordan jeg opplever det helt klart at bilen går langt smidigere i regenerativ modus enn S/P og PD. Dette merker en godt når en står i stillestående kø med den foreløpig litt nøkkete adaptive cruisekontrollen. Dette er noe jeg var litt plaget av på forrige Tesla (S60, 2013), og er veldig fornøyd med at nå er mye bedre! Synes også at støynivået fra motorene er mye mye lavere enn tidligere. Har lest mye om at mange mener 4WD´ene støyer mer enn tidligere, spesielt fra frontmotoren, men det hører jeg ikke noe til så langt.

Ellers begynner jeg vel snart å merke feil og mangler, er jo ofte slik; og førstemann ut er piping fra bremsene, noe jeg håper blir borte etter jeg har fått kjørt den inn litt... :)

NegativeElectrode

Sitat fra: Lygren på torsdag 21. mai 2015, klokken 17:02
...fått testet litt mer nå og det er etter hvordan jeg opplever det helt klart at bilen går langt smidigere i regenerativ modus enn S/P og PD. Dette merker en godt når en står i stillestående kø med den foreløpig litt nøkkete adaptive cruisekontrollen. Dette er noe jeg var litt plaget av på forrige Tesla (S60, 2013), og er veldig fornøyd med at nå er mye bedre! Synes også at støynivået fra motorene er mye mye lavere enn tidligere. Har lest mye om at mange mener 4WD´ene støyer mer enn tidligere, spesielt fra frontmotoren, men det hører jeg ikke noe til så langt.

Ellers begynner jeg vel snart å merke feil og mangler, er jo ofte slik; og førstemann ut er piping fra bremsene, noe jeg håper blir borte etter jeg har fått kjørt den inn litt... :)

Piping fra bremsene kommer og går lit med været og hvor mye du bruker dem. Fuktig vær og (for) lite bremsning gir litt piping på de første oppbremsingene.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA