Hovedmeny

Dobbeltlader borte som valg

Startet av Tesla-man, mandag 02. mars 2015, klokken 10:14

« forrige - neste »

Dennis

Med tilgjengelighet der jeg ferdes på SC, chademo samt mine lademuligheter hjemme og jobb. Så er jeg 90% sikker på at om et år så ligger type 2 kabelen enda ubrukt i bilen.

Det at andre bor steder der dette er et behov er 100% sikkert, men jeg og mange andre har ikke det behovet. At jeg droppet dobbeltlader var et valg jeg gjorde etter flere dager med å sette meg inn i problemstillingen, samt at jeg hadde et budsjett på 810 000. Derfor tok jeg avgjørelsen og valgte noe annet ekstrautstyr som jeg vet jeg vil ha større nytte av hver dag istedet for å velge noe jeg kanskje vil få bruk for en veldig sjelden gang og skulle det først skje er det ikke verre enn å vente litt lengre :)

Brede

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 04. mars 2015, klokken 12:03
Med tilgjengelighet der jeg ferdes på SC, chademo samt mine lademuligheter hjemme og jobb. Så er jeg 90% sikker på at om et år så ligger type 2 kabelen enda ubrukt i bilen.

Det at andre bor steder der dette er et behov er 100% sikkert, men jeg og mange andre har ikke det behovet. At jeg droppet dobbeltlader var et valg jeg gjorde etter flere dager med å sette meg inn i problemstillingen, samt at jeg hadde et budsjett på 810 000. Derfor tok jeg avgjørelsen og valgte noe annet ekstrautstyr som jeg vet jeg vil ha større nytte av hver dag istedet for å velge noe jeg kanskje vil få bruk for en veldig sjelden gang og skulle det først skje er det ikke verre enn å vente litt lengre :)

Jeg var i akkurat samme situasjon. Da budsjetttaket var nådd ble dobbeltlader plukket av til fordel for lakkfargen som sjefen i huset ville ha. Aldri angret ett sekund da vi nyter lakkfargen hver dag og vi har aldri i løpet av 15 måneder hatt behov for dobbeltlader.
Prøvde Type 2-kabelen en gang bare for moro, nå ligger stakkaren igjen i garasjen hver dag..  :(

Disse trådene koker bestandig, og jeg mener bestandig, ned til dobbeltlader- vs. enkeltladerkrig.
Jeg er en av disse som blir kritisert for å forsvare mitt valg av enkeltlader. Selvfølgelig skulle det ikke vært nødvendig (for jeg hater jo ikke dobbeltladere eller de som kjøper dem), men enkelte hevder jo hele tiden at det er bortimot idioti å kjøpe en Model S med enkeltlader og da kikker iallefall jeg litt over kanten på skyttergraven..
"Dumt å kjøpe en så dyr bil med redusert lading", "MÅ HA", "Viktigste utstyr", "Får aldri solgt bil med enkeltlader" er uttalelser som ofte kommer, selv om de har dabbet av litt etter hvert..

Men mange av oss (de fleste?) har jo ikke bruk for dobbeltladeren og får stadig mindre bruk for den, og på dette punktet føler jeg at "vi" på forumet har lurt mange ved kjøp.
Forumet var jo en stund i harnisk da det ble hevdet at enkelte Teslaansatte ikke anbefalte dobbeltlader til enkelte kunder ut i fra tiltenkt bruksmønster (inkudert meg selv), men jeg må berømme mannen hos Tesla som sa at "dobbeltladeren er ikke det du trenger å prioritere".  ;)

Jeg tror nok Tesla ser på den ekstra laderen som noe "herk" rent kostnadsmessig og muligens en flaskehals i produksjon. De har nok også en forholdsvis god innsikt i bruksmønster og ser vel som mange av oss at dobbeltladeren blir sjelden benyttet og at de ALLER fleste da ikke har dette behovet.
For de som har behov så regner jeg med at ettermontering er verdt investeringen.

Jeg er fortsatt ikke motstander av dobbeltlader, bare av at ikke alle skal skjæres over en kam og at vi med enkeltlader blir stemplet som "idiotene uten innsikt i de elektriske kjøretøyenes utfordringer"  ;D
Hadde jeg hatt ubegrenset med penger så hadde selvsagt jeg også hatt dobbeltlader, men da prioritert etter lyspakke, spoiler, røde kalipere, sikkerhetspakke og Teslacaps. (men dog foran panoramatak, så planter vi den bomben også  ;D)

Øyvind.h

Sitat fra: Brede på onsdag 04. mars 2015, klokken 12:31
Forumet var jo en stund i harnisk da det ble hevdet at enkelte Teslaansatte ikke anbefalte dobbeltlader til enkelte kunder ut i fra tiltenkt bruksmønster
Det er ikke årsaken til at jeg ikke har tillit til hva Tesla-ansatte sier om dobbeltlader.
Folk har blitt anbefalt å droppe enkeltlader fordi de ikke har 22kW tilgjengelig hjemme. Har også sett diverse andre argumenter mot dobbeltlader fra Tesla-ansatte som åpenbart viser at de ikke forstår utstyret de selger. Men når selv ikke kunden klarer å forutse all kjøring i sitt eierskap (være seg 3-5-10 år) har selgeren en vanskelig oppgave.

At noen har kjøpt pga sterke anbefalinger på forumet oppveies kanskje av at selgere har gitt feilaktige anbefalinger om å droppe den?
Så mange som 1 av 4 med enkeltlader angrer på sitt valg (ref undersøkelse her på forumet), uten at det har noe som helst å si for de som har droppet enkeltlader og som aldri ville hatt verdi av den før bilen skal selges.

For øvrig enig i at det alltid ender opp i dobbelt vs enkelt-diskusjon, hvor folk med dobbeltlader og kjent (og ukjent) behov argumenterer for, mens folk uten (og noen med) argumenterer mot basert på at de ikke har behov eller forstår behov.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

kos

Det du ikke har kan du ikke savne !  Det er slik at alle elbiler fungerer i forhold til intensjonen med bilen. Alle kan lades og alle som eier en elbil får en ladestruktur som man tilpasser elbilens lade struktur.
Det som man bør tenke igjennom er hvordan vil man bruke bilen og hvilken muligheter ønsker man. Da er det lett å si at det ønsker jeg ikke. Eller at det må jeg ha. Jeg har fått mye kritikk for at Schunko kontakter "ser jeg ikke vitsen i". Fordi at jeg aldri eller ytterst sjelden bruker de. det betyr ikke at en som bruker kun schunko gjør en feil. Bare at jeg ønsker å ha bilen så tilgjengelig som mulig og da nøtter det ikke med 10 timers lading.

Om du ønsker dobbeltlader - SC osv handler om hvordan du ønsker å bruke bilen. Jeg har ikke spart en krone på lade sytemer til min tesla - Hvorfor, fordi at jeg ikke ønsker begrensninger for ladestrukturen min. Det har medført at jeg har betalt for utstyr og tjenester som jeg ikke bruker så ofte, men jeg ønsker mulighetene.

Om du ser dette behovet og dette ønsket sammen kan du la være å kjøpe dobbeltlader og en rekke tillegsplugger og overganger. da du ikke trenger disse mulighetene eller ikke kommer til å bruke dem. Om du selger bilen så kan nestemann montere det i bilen om han prioriterer mulighetene.

Mitt råd er enkelt

1 kjøp bil etter hvor langt du ønsker å kjøre.
2 kjøp bil etter hvor fort du ønsker at den skal lade.

Har selv vurdert begge deler og er blitt eier av to elbiler - en som kjører langt og har alle lademuligheter. Og en som dekker det lokale behovet og har kort rekkevidde, men lades fort opp både ute og hjemme.

Noen her på forumet er mest opptatt av å fortelle det fortreffelige bil og ladestrukturen de har, og at alle andre tar feil, for betydningen av deres ladestruktur er den mest riktige.

Mer feil kan man ikke ta.

cirys1

Jeg var i akkurat samme situasjon. Da budsjetttaket var nådd ble dobbeltlader plukket av til fordel for lakkfargen som sjefen i huset ville ha. Aldri angret ett sekund da vi nyter lakkfargen hver dag og vi har aldri i løpet av 15 måneder hatt behov for dobbeltlader.
Prøvde Type 2-kabelen en gang bare for moro, nå ligger stakkaren igjen i garasjen hver dag..  :(

Disse trådene koker bestandig, og jeg mener bestandig, ned til dobbeltlader- vs. enkeltladerkrig.
Jeg er en av disse som blir kritisert for å forsvare mitt valg av enkeltlader. Selvfølgelig skulle det ikke vært nødvendig (for jeg hater jo ikke dobbeltladere eller de som kjøper dem), men enkelte hevder jo hele tiden at det er bortimot idioti å kjøpe en Model S med enkeltlader og da kikker iallefall jeg litt over kanten på skyttergraven..
"Dumt å kjøpe en så dyr bil med redusert lading", "MÅ HA", "Viktigste utstyr", "Får aldri solgt bil med enkeltlader" er uttalelser som ofte kommer, selv om de har dabbet av litt etter hvert..

Men mange av oss (de fleste?) har jo ikke bruk for dobbeltladeren og får stadig mindre bruk for den, og på dette punktet føler jeg at "vi" på forumet har lurt mange ved kjøp.
Forumet var jo en stund i harnisk da det ble hevdet at enkelte Teslaansatte ikke anbefalte dobbeltlader til enkelte kunder ut i fra tiltenkt bruksmønster (inkudert meg selv), men jeg må berømme mannen hos Tesla som sa at "dobbeltladeren er ikke det du trenger å prioritere".  ;)

Jeg tror nok Tesla ser på den ekstra laderen som noe "herk" rent kostnadsmessig og muligens en flaskehals i produksjon. De har nok også en forholdsvis god innsikt i bruksmønster og ser vel som mange av oss at dobbeltladeren blir sjelden benyttet og at de ALLER fleste da ikke har dette behovet.
For de som har behov så regner jeg med at ettermontering er verdt investeringen.

Jeg er fortsatt ikke motstander av dobbeltlader, bare av at ikke alle skal skjæres over en kam og at vi med enkeltlader blir stemplet som "idiotene uten innsikt i de elektriske kjøretøyenes utfordringer"  ;D
Hadde jeg hatt ubegrenset med penger så hadde selvsagt jeg også hatt dobbeltlader, men da prioritert etter lyspakke, spoiler, røde kalipere, sikkerhetspakke og Teslacaps. (men dog foran panoramatak, så planter vi den bomben også  ;D)
Jeg vet ikke hva som er lurest, jeg har ikke kjøpt Tesla ennå. Men det var en veldig saklig og god begrunnelse pluss for det..  :D

Car-El

Bli no for gods skyld ikkje enig! 

Det e så mye gøy å lese her!
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

bb

Jeg må være et prakteksempel på uvitende kunde. Før jeg fikk bilen ante jeg ikke hva dobbeltlader var og hvilke muligheter det ville gi. Jeg kunne heller ikke på den tiden forutse mine kjørevaner/destinasjoner. Bare noen dager etter at bilen ble satt i produksjon sendte jeg mail og ba om å fjerne dobbeltladeren. De kunne gjøre det, men da ville leveransen bli utsatt med flere uker. Jeg måtte derfor «bite i det sure eplet» og bla opp 10k for noe jeg trodde jeg ikke trengte.

Er det en mann på denne planeten som har hatt glede og for lengst fått valuta for dobbeltladeren så må det være meg. Uten den hadde ikke tur til Nordkapp og nedover Europa vært gjennomførbart. Turene ble gjennomført da det bare var 24 SCer i hele Europa. Nå er det 137. Men nå trenger jeg jo ikke dobbeltlader? Å, joda.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

tonl

Enig med bb at antall SC er økende. Men det vil alltid være situasjoner hvor dobbeltlader er kjekt å ha. F.eks kø på SC når model 3 kommer.

StevenE

Som sagt tidligere. Var akkurat på tiden... en-to uker før det ble fjernet fra nettsiden har vi bestilt Tesla MED dobbeltladere.
Har sendt epost til DS og han skrev at det "det kommer inte påverka din bestilling på något vis."
(har visst en fra Sverige).

har nå spurt ham om Sikkerhetspakken som vi også har tatt med i bestillingen. Sannsynligvis blir bilen levert med alt jeg har bestillt.
Så det betyr at folk som har bestillt uten, og vil ha med.. skal ettermontere slik da.
Men det blir vel dyrere da.

Eg angrer ialfall ikke bestillingen. Dette her blir bra. Vi reiser til Tyskland og Nederland. Spesielt Nederland har ikke så mange SC ennå og ikke der en skal være med familie og slik. Så vi kommer til å elske dobbeltlader og type 2 charger hvor som helst.
Og ja.. synes at selgerene kunne ha vært flinkere med å informere oss - blir bedre i å ha kunnskapen om alt kundene lurer på eller skulle bli informert om.
07.04.2016: 35k km
03.04.2017: 70k km
24.08.2017: 81k+km
Tesla Model S 85D "T.I.M." EL59908 P79502 juni 2015
Tesla Model S 100D "SATAN TIM" EK? F210186 sept 17

Mitsubishi Galant 2.5 V6 DOHC "M.G." 276k RK42358 2006

Reservert: 1 Model 3 RN107190885
selger EL59908, bytter til ny S100D

StevenE

Hehehe.. ja der har du nettopp det. Vi hadde også en begrensning med penger og måtte prioritere det som vi trur blir viktige for oss og vårt forbruk.
derfor ble det farge som hu hadde lyst til (og jeg er enig i dette valget), dual motor, tekstil seter, techpakke (pga tåkelys, konfig seter, nav og mye mer), lydpakke (mye bedre enn 6-høytaler konfig fant jeg ut) , dobbeltlader (type2 lading), vinterpakke (varm styre), sikkerhetspakke

Må være ærlig at vi endret konfig flere ganger de siste 1,5 år før vi endelig tatt besluttning for å bestille. Så glad i at det nå finnes dual motor (og mer!) og at vi fikk bestille dette med dobbeltlader før det ble tatt bort! :-)
07.04.2016: 35k km
03.04.2017: 70k km
24.08.2017: 81k+km
Tesla Model S 85D "T.I.M." EL59908 P79502 juni 2015
Tesla Model S 100D "SATAN TIM" EK? F210186 sept 17

Mitsubishi Galant 2.5 V6 DOHC "M.G." 276k RK42358 2006

Reservert: 1 Model 3 RN107190885
selger EL59908, bytter til ny S100D

cirys1

Der kom den første som annonserer med dobbeltlader som et krav (som jeg har sett)

"NB! Om du bestiller ny hos Tesla i dag så har du ikke valget om dobbeltlader (22kw lader), mulig det er en feil hos Tesla, men bilen jeg selgar har dobbeltlader (som er et must)."

OddB

Problemstillingen her er vel ikke pm dobbeltlader er nyttig  eller ikke,  men om hva vi synes, og hva som blir konsekvensene  på sikt , av at dobbeltladeren  dobles  i pris  og gjemmes  blant vesker  og drikkeflasker.... Nå har ikke Tesla nettbutikk slik USA  har, så i praksis  vil muligheten  for ettermontering  være hemmelig.
Dette handler om markedsføring  og ikke om lading.  Er motivasjonen  som noen hevder for å ikke "forvirre" kjøperne  misliker jeg det sterkt.
At de reduserer kvaliteten  på bilen på denne måten er uforståelig.
Håper alle som bestiller nå insisterer på å få levert bilen MED dobbeltlader. .
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Muffinman

Jeg er enig i at det ikke er bra at den er tatt vekk fra konfiguratoren. Den eneste oppsiden er muligens at det blir lengre mellom de glitrende dobbel vs enkeldiskusjonene  :)

OddB

Den diskusjonen tar nok ikke slutt. ..og bør heller ikke ta slutt  Det kommer  stadig til nye folk, som IKKE har brukt et par år av livet for å sette seg inn i alle aspekter rundt  bilen, slik veteranene  her på forumet  har....
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Gladiator

Er da bare et spm om behov dette her. Eneste tilvalg jeg droppet vsa alarm og har aldri hatt bruk for dbl lader. Er vel greit å få frem at vi som kjører faste steder og har tilgang til vanlig stikk samt dropper innom SC på noen distanser aldri har savnet dbl lader. Og er det hold i ryktene om at det kommer whispbar som ikke krever pano er det tilvalget et annet jeg hadde droppet gladelig.......

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA