Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Trenger hjelp i diskusjon

Startet av Tesla-man, mandag 23. mars 2015, klokken 19:02

« forrige - neste »

petersv

Er det bekreftet at man kan bestille den med bilen og få den på samme faktura? Da burde jo kabelen komme tilbake og.

Man har da ikke oppnådd noe som helst mtp. enkelhet i bestillingsprosedyren, den er bare flyttet til en annen seksjon. Det man har oppnådd (og som jeg tror var eneste grunn til denne endringen) er at produksjonslinja er simplifisert.

Øyvind.h

Sitat fra: petersv på onsdag 04. mars 2015, klokken 09:19
Det man har oppnådd (og som jeg tror var eneste grunn til denne endringen) er at produksjonslinja er simplifisert.
Antakelig tatt bort et produkt de ikke hadde god nok fortjeneste på ift tidsbruk i produksjonslinjen.
Om de kan flytte dobbeltlader over til service-senteret, nesten doble prisen og generere inntekter der så er jo det et smart trekk :)

Men det kan også være andre grunner, eksempelvis:
1. Ny løsning kommer med 22/43kW AC. Dagens løsning ble jo laget ganske raskt
2. Ikke god nok kvalitet. Ønsker å begrense skadeomfang.
3. Ikke god nok produksjonskapasitet til S/X og Superchargers. Ønsker å begrense salget med bilen
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cirys1

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 04. mars 2015, klokken 08:51
Det henger virkelig ikke på greip å flytte denne belastningen fra produksjon over til service-sentre som allerede er neddynget i arbeid.

Dette støtter jeg deg 100% på, det må vell være en stor fordel og gjøre bilen mest mulig ferdig i produksjonslinjen, når alt er åpent og klart.  :)

Sjøhyene

[quote author=cirys1 link=topic=19918.msg332154#msg332154 date=1425458121
Dette støtter jeg deg 100% på, det må vell være en stor fordel og gjøre bilen mest mulig ferdig i produksjonslinjen, når alt er åpent og klart.  :)
[/quote]

Ligger samtidig en balansegang i det å ikke putte inn dødvekt i bilen som også er fordyrende. Så er plusser og minuser her som jeg regner med tesla har bedre kontroll på enn noen av oss.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

D.O

#154
Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 04. mars 2015, klokken 09:06
Regner med at laderen kommer til å koste ca det samme som idag når man bestiller med bilen (momsfritak)
Service senterne kommer seg vel etter hvert de også. Men Tesla må tenke globalt og ikke bare Norge og er vel i hovedsak bare Norge som sliter med kapasitet om dagen.
Du får jo ikke bestilt laderen sammen med bilen lengre, den må etter monteres. Da ryker momsfritak.

Grunnen til at ikke andre land sliter med kapasitet er at de har ikke solgt mer en noen få biler. Å belaste servicesenter enda mere er idiotisk. Og hvis man skal tenke globalt er dobbelt lader eller 43Kw veien å gå. Dette er en satt standard som (nesten) alle biler kan benytte, og har globalt mange flere ladepunkt enn alle andre systemer.

Typ2 Mode3 er så billig å få montert at selv en privatperson kan lett få satt opp dette hjemme. Dette gjør at langt flere destinasjoner, firma, butikker og til og med private ønsker å tilby lading (og ofte gratis), mens de som monterer chademo er nødt til å ta betalt da selve installasjonen kostet en million. Det er også type 2 mode 3som nå skal/bør benyttes ved ny installasjon i henhold til normen NEK 400.

Alt dette tilsier at vi får en økning av slike ladepunkter, og i dag er det vel ca 300 registrerte ladepunkter i Norge og flere tusen i Europa.

Det største problemet med elbil er ladetid, og da kjøpe den dyreste med størst batteri og så gå for ett sugerør til påfylling er meningsløst.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Dennis

#155
For min del ser jeg også på 22 kW som "sugerør" lading når man uansett har mulighet for SC eller til nøds Chademo på tur.
Sugerør for påfylling som du kaller det kan man drive på med hjemme eller på jobb og der får jeg uansett ikke benyttet det dobbeltlader kan gi og har uansett ikke dårlig tid da :)

Så hvert sitt behov, jeg valgte bort dobbeltlader og bruker heller pengene på chademo adapter og noe annet fint :)


Øyvind.h

#156
Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 04. mars 2015, klokken 09:44
Ligger samtidig en balansegang i det å ikke putte inn dødvekt i bilen som også er fordyrende. Så er plusser og minuser her som jeg regner med tesla har bedre kontroll på enn noen av oss.
Fordyrende for hvem? Forutsatt at de ikke taper penger på tilleggsutstyr er det bare kunden dette er fordyrende for?
Og dødvekt? Da kan man jo like greit ta bort glasstak, elektriske seter osv. Å spare noen få kilo på en bil som veier 2100kg er rimelig uvesentlig for meg i hvert fall :)

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 04. mars 2015, klokken 09:51
For min del ser jeg også på 22 kW som "sugerør" lading når man uansett har mulighet for SC eller til nøds Chademo på tur.
Sugerør for påfylling som du kaller det kan man drive på med hjemme eller på jobb og der får jeg uansett ikke benyttet det dobbeltlader kan gi og har uansett ikke dårlig tid da :)

Så hvert sitt behov, jeg valgte bort dobbeltlader og bruker heller pengene på chademo adapter og noe annet fint :)
Med erfaring kommer forståelsen for hva 22kW kan benyttes til. Uten erfaring (eller behov) ser man ikke bruksområdene og tror 22kW er for tregt.
CHAdeMO kan være et alternativ, men min erfaring med CHAdeMO tilsier at det ikke er en løsning uten vesentlige ulemper.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

HKS

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 04. mars 2015, klokken 10:04
CHAdeMO kan være et alternativ, men min erfaring med CHAdeMO tilsier at det ikke er en løsning uten vesentlige ulemper.
Etter å ha hørt hvor mye mine venner som kjører Leaf klager over ustabile CHAdeMO ladere, samt ladere som ikke virker så er jeg skeptisk til ChAdeMO.

Jeg ser også kapasitet og antall plasser som en utfordring.
Tesla Model S 90D

Øyvind.h

Sitat fra: HKS på onsdag 04. mars 2015, klokken 10:15
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 04. mars 2015, klokken 10:04
CHAdeMO kan være et alternativ, men min erfaring med CHAdeMO tilsier at det ikke er en løsning uten vesentlige ulemper.
Etter å ha hørt hvor mye mine venner som kjører Leaf klager over ustabile CHAdeMO ladere, samt ladere som ikke virker så er jeg skeptisk til ChAdeMO.

Jeg ser også kapasitet og antall plasser som en utfordring.
Nær familie bruker ikke lenger Leaf annet enn unntaksvis på en tur på 14 mil (til/fra hytta). Og da snakker vi en strekning av E6 med flere ladere. De gjorde det før, men er drittlei ustabilitet, dårlige betalingsløsninger og kø.

Når det er sagt - høy etterspørsel (og betalingsvilje) VIL medføre videre utbygging. Med andre ord er ustabilitet, kø osv antakelig bare et midlertidig problem, og CHAdeMO adapter vil på sikt kanskje være et vel så bra alternativ som dobbeltlader. Men for meg er ikke CHAdeMO der per i dag.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

D.O

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 04. mars 2015, klokken 09:51
For min del ser jeg også på 22 kW som "sugerør" lading når man uansett har mulighet for SC eller til nøds Chademo på tur.
Sugerør for påfylling som du kaller det kan man drive på med hjemme eller på jobb og der får jeg uansett ikke benyttet det dobbeltlader kan gi og har uansett ikke dårlig tid da :)

Så hvert sitt behov, jeg valgte bort dobbeltlader og bruker heller pengene på chademo adapter og noe annet fint :)
Du tar feil. Man har ikke "uansett tilgang på SC" som du sier. Jeg har kjørt i 1,5 år nå og du har ikke fått bil enda, så vil påstå jeg har litt mer erfaring en deg her. Sc er tilgjengelig på ett minimalt av de steder folk benytter bil. Chademo er lite utbret og de få som er koster det dyrt å fylle på. I tillegg er disse ofte plassert på steder hvor superchargeren uansett er i nærheten. Bruker du kun bilen til "bybil" og ikke kjører på ferie eller i distriktene så skjønner jeg.
Kjørte i Sverige og langs kysten i Norge i sommer og uten 22kw hadde det blitt en dyr og lang tur. De pengene du sparte på å gå for enkeltlader blir nok ett irritasjonsmoment til slutt. Og når bilen skal selges tipper jeg kjøpegruppen er vesentlig mindre, for de må da koste på 20000-40000? på en bruktbil hvis de har behov for dette. Antall 22kw punkter kommer til å øke MYE, og du som er opptatt med banekjøring burde i alle fall ha hatt dobbeltlader, da det neppe er populært å beslaglegge laderen med unødvendig ladetid.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Epleskreller

DO, var det ikke snakk om at dobbeltlader koster 18.000 å etterinstallere nå, ikke 20-40k som du skriver. Jeg har også kjørt i 1,5 år (42k km)og har aldri hatt behov for dobbeltlader.

Men handler man feks på kjøpesenter langt borte der de har mer enn 11kW -ladere,  da kan man ha ett behov.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

fredag

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 04. mars 2015, klokken 09:33
Antakelig tatt bort et produkt de ikke hadde god nok fortjeneste på ift tidsbruk i produksjonslinjen.
Om de kan flytte dobbeltlader over til service-senteret, nesten doble prisen og generere inntekter der så er jo det et smart trekk :)

Bortsett fra i Norge, hvor nye kunder da raskt blir sure pga kø på servicesenterne.

Sitat
Men det kan også være andre grunner, eksempelvis:
1. Ny løsning kommer med 22/43kW AC. Dagens løsning ble jo laget ganske raskt

Neste versjon av Renault Zoe slutter med 43kW type2 AC lading. Jeg tror det er spikeren i kista for utbygging av 43kW type2 ladestasjoner. Desverre, for jeg tror fortsatt det er en bedre ide med AC-lading på 43kW enn Chademo/Combo DC-lading.

Med mindre Tesla finner på noe lurt, så vil 43kW type2 føre til ganske mye ekstra vekt på bilen.

Sitat
2. Ikke god nok kvalitet. Ønsker å begrense skadeomfang.
3. Ikke god nok produksjonskapasitet til S/X og Superchargers. Ønsker å begrense salget med bilen

Det var jo et problem for 18 mnd siden med leveransene på ladermodulene, og mange av de første europeiske bilene ble bare levert med enkeltlader pga manglende leveranser, og så måtte dobbeltlader ettermonteres.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

cra

Sitat fra: Epleskreller på onsdag 04. mars 2015, klokken 10:56
DO, var det ikke snakk om at dobbeltlader koster 18.000 å etterinstallere nå, ikke 20-40k som du skriver. Jeg har også kjørt i 1,5 år (42k km)og har aldri hatt behov for dobbeltlader.

Ryktene sier vel ~18k, ja. Men er det noen som faktisk har ettermontert dobbeltlader, og som kan bekrefte hva prisen var/er?

Hvis tallene dine er riktige så er dette en win/win/lose situasjon:

Win for oss som ikke har/de som ikke tenker å bestille dobbeltlader med bilen, men som vil oppgradere seinere hvis behovet melder seg. For oss har prisen gått mye ned.

Win for de som allerede har fåt dobbeltlader med i bestillingen. Billigere enn det blir det neppe å få dobbeltlader, med mindre den blir "med i prisen".

Lose for de som ikke har bestilt bil, men som vil ha dobbeltlader. For dem blir det dobbelt så dyrt.

Kan det være at Tesla har funnet ut at de kan tjene mer på ettermontering? Hardwaren vil jo koste dem det samme, men i tillegg vil de tjene på monteringsjobben. Det virker som betalingsevne/-vilje er høy blandt de som mener dobbeltlader er nædvendig/ønskelig/kjekt å ha.

Jeg ser poenget med at det er dumt å legge dette arbeidet på allerede overbelastede servicesentere, men dette er forhåpentligvis et forbigående problem (jeg fikk også e-posten med ei lang liste over nye sentere her forleden).
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Tønsberg

Jeg er superfornøyd med å ha dobbelt lader og har bruk for den hver dag. Har tilgang på 22kW lader på jobben, men det kun 1 lader på deling. Må derfor bytte med andre ila dagen. Er da avhengig av å få ladet så raskt som mulig på den tiden jeg har tilgjengelig.
I tillegg vil den være veldig gunstig med dobbel lader når jeg skal kjøre til Nordkapp til sommeren  ;)
Fortsatt dårlig med SC i den nordligste delen av landet, og det ser ut til at det blir det i lang tid fremover også  :(
Svart TMS 85 - Levert 6. mai 2014
Grå TM3 - Levert 20. mars 2019

D.O

#164
Sitat fra: Epleskreller på onsdag 04. mars 2015, klokken 10:56
DO, var det ikke snakk om at dobbeltlader koster 18.000 å etterinstallere nå, ikke 20-40k som du skriver. Jeg har også kjørt i 1,5 år (42k km)og har aldri hatt behov for dobbeltlader.

Men handler man feks på kjøpesenter langt borte der de har mer enn 11kW -ladere,  da kan man ha ett behov.
Tja 18k er nært nok 20k og i dag koster det vel ca 37k som er nært nok 40k. :) Ingen har vel fått bekreftet den nye prisen. Men 18000kr til 37000kr da.

Edit: Jeg har benyttet type 2 mange flere ganger enn SC. Og det utstyret jeg er mest glad i, i forbindelse med bilen... er min bærbare type 2 mode 3 "umc".
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA