Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skuffet over ladebrikken

Startet av 1000kwh, fredag 20. mars 2015, klokken 11:46

« forrige - neste »

e-Kvaase

Finnes denne lyden i e-Golf også, tilsvarende Soul EV?
Noen som har hørt lyden i Soul som har prøvekjørt e-Golf?

fws

Disse elektriske pipelydene er generelt slitsomme. Jeg har ikke kjørt Soul, men jeg må nesten prøve bare for å høre denne lyden. Jeg kjører Leaf i dag, og den har også høyfrikvente pipelyder (jeg kjører alltid med fotgjenger lyden av). På leafen er pipelyden mere markant noen ganger. Andre ganger er den nesten helt borte. Utetemeratur, motortempratur og batteritempratur spiller inn på hvor markant lyden er.
Men det skal sies at jeg ikke legger merke til disse lydene hvis jeg har på radioen.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

jim_smyth

1000kwh

Da har vi prøvekjørt Renault Zoe også..

Dette har jo blitt den store pipelydtråden, så jeg kan melde at Zoe har en langt mer behagelig pipelyd. I lave hastigheter er den nesten stille (sett bort fra ubåtlyden for å varsle fotgjengere, antar jeg).

I høyere hastigheter er det en markant høyfrekvent pipelyd, men denne er variabel med akselerasjon og har en frekvens jeg vil plassere mellom Soul og Leaf. Denne syntes ikke vi "følsomme" var så sjenerende, og den totale opplevelsen var milevis fra Soul sin pipelyd. Kan godt anbefale denne for folk som har overfølsomhet for høyfrekvente lyder.

(jeg har bare prøvd én Zoe, men tenker jeg skal prøvekjøre en gang til, for fruen likte denne veldig godt)

Lasse70

Jeg kjører selv kia og hører ikke en eneste ulyd. Jeg er fantastisk fornøyd med bilen. Praktisk rekkevidde i 0-6 grader ligger på 16-17 mil med helt vanlig kjøring halve tiden på motorvei i 110-120, da er det varme og musikk på. Husk å sjekke ladestøyen på Zoe da, jeg vet laderen til zoe bråker mye, så pass på så den ikke forstyrrer nattesøvnen din eller naboens. Mulig laderen som kommer på den nye modellen av zoe bråker mindre for den lader bare med halv styrke.

Kia Soul EV sort med rød bestilt 6sept. Levering ca februar 2015. Ble forsinket og byttet til grå og fikk bilen etter ca 1 uke. Utrolig fornøyd.

1000kwh

Sitat fra: Lasse70 på tirsdag 17. mars 2015, klokken 21:55
Jeg kjører selv kia og hører ikke en eneste ulyd. Jeg er fantastisk fornøyd med bilen. Praktisk rekkevidde i 0-6 grader ligger på 16-17 mil med helt vanlig kjøring halve tiden på motorvei i 110-120, da er det varme og musikk på. Husk å sjekke ladestøyen på Zoe da, jeg vet laderen til zoe bråker mye, så pass på så den ikke forstyrrer nattesøvnen din eller naboens. Mulig laderen som kommer på den nye modellen av zoe bråker mindre for den lader bare med halv styrke.

Ja, la merke til det da jeg satte den på lading. Man kan ikke la den stå ved soveromsvinduet, da tror jeg de fleste blir plaget.

Men hvis vi skulle kjøpt denne måtte vi ladet med skjøteleding ut til gata, så da er det kanskje ikke noe problem (sett bort fra eventuell skjøteledningsproblematikk). Lader på mindre strøm også da.

AA

Hører en relativt svak pipelyd som er tydeligst ved ca 70 km i timen. Ikke plagsom.
Kjørt to uker nå. Topp bil!

jim_smyth

Sitat fra: jim_smyth på tirsdag 17. mars 2015, klokken 18:33
Jeg har ikke hørt noen sjenerende lyd av denne typen.

Tja, kanskje jeg må korrigere meg selv på dette sitatet.
Jeg tenkte å høre ordentlig etter idag etter denne lyden. Jeg hører lyden. Den er mulig å høre frem til vind- og hjulstøyen blir for høy. Jeg testet med å sette på viften. Lyden var fortsatt der. Jeg satte på litt radio. Lyden var fortsatt der. Det virket litt som lyden var inne i hodet mitt og var en lyd jeg ikke ble kvitt. Kjipt at jeg klart å høre en ulyd jeg ikke hadde hørt før.

Når det er sagt så ble jeg etterhvert opptatt av å kjøre og dro rundt på hurtigladerne i området og sjekket fasilitetene. Nå var lyden borte siden jeg ikke fokuserte på den. Lyden er så lav og fjern at jeg nok ikke kommer til å irritere meg over denne på lenge så lenge jeg ikke gjør en innsats for å høre den.

Sammenliknet med en fossilbil.... Vel... Nuff said...

Gnilre

Etter et drøyt halvår med Soulen kan jeg endelig (?) si at jeg hører den høyfrekvente pipelyden. Jeg er over 50 og hørte ihvertfall gresshoppene i fjor, så hørselen min er vel bra nok. Jeg har kun merket lyden ved lave hastigheter og typisk rett etter at jeg har startet bilen og kjørt sakte i oppoverbakke. Lyden kommer ved motorpådrag. Jeg klarer ikke å høre lyden i høye hastigheter og har heller ikke hørt den etter å ha kjørt langt. Den samme lyden har jeg også hørt i Leaf.

Jeg synes ikke lyden på noen måte er plagsom eller en "dealbreaker". Men skal man finne noe feil med bilen, kan man alltids sette dette på listen for en ellers bra bil :)
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA