Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skuffet over ladebrikken

Startet av 1000kwh, fredag 20. mars 2015, klokken 11:46

« forrige - neste »

Klykken

Hører lyden fra elmotoren ved hardt pådrag godt i i3, men den er jo forventet. Ved svak regen/pådrag er det hos meg svak høyfrekvent lyd en gang iblant som er litt småirriterende (når du vet om den). Samboeren min er ikke plaget med dette når hun benytter bilen eller sitter på selv om jeg påpeker det når den er tilstede, så det er nok jeg som er lydsensitiv. Lyden er som nevnt småirriterende når den forekommer, og er langt ifra noen dealbreaker for min del.

Ellers skal det sies at elbiler generelt er veldig støysvake, så den minste lyd vil høres i en slik bil. Bruk lydanlegget i bilen flittig så slipper man å irritere seg over lyder fra understell, hjul og whatnot som uansett vil være der pga dårlige norske veier.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Leo

Jeg kjørte ett flyttelass igår med en diesel varebil......Der var det lyd!! En fryd å komme i Soulen etterpå, lettkjørt, lydløs og sprek sett opp mot varebilen :) Merket at 2 timer i varebilen gjorde sitt for ørene, hørte en slags konstant dure lyd i flere timer etterpå.

I det daglige tenker jeg ikke så mye over at bilen er stillegående, men det å kjøre en bensin/dieselbil noen timer, for så sette seg i en elbil er helt konge :D

Uansett, jeg tror jeg har hørt lyden det beskrives om her - men ikke noe nevneverdig for min del. Enten overgår vind, regn, musikk, dekkstøy osv denne lyden at den ikke utgjør noe minus for min del.  Ørene mine er ikke veldig gamle, men noen år i trommekorps og subber i ungdomsbilene har kanskje gjort sitt..

K S

Sitat fra: Leo på mandag 02. mars 2015, klokken 11:12
Jeg kjørte ett flyttelass igår med en diesel varebil......Der var det lyd!! En fryd å komme i Soulen etterpå, lettkjørt, lydløs og sprek sett opp mot varebilen :) Merket at 2 timer i varebilen gjorde sitt for ørene, hørte en slags konstant dure lyd i flere timer etterpå.

I det daglige tenker jeg ikke så mye over at bilen er stillegående, men det å kjøre en bensin/dieselbil noen timer, for så sette seg i en elbil er helt konge :D

Uansett, jeg tror jeg har hørt lyden det beskrives om her - men ikke noe nevneverdig for min del. Enten overgår vind, regn, musikk, dekkstøy osv denne lyden at den ikke utgjør noe minus for min del.  Ørene mine er ikke veldig gamle, men noen år i trommekorps og subber i ungdomsbilene har kanskje gjort sitt..

Mye mer irriterende i baksetet på MB E serie taxi, for ikke å snakke om den irriterende lyden fra de andre som bruker piggdekk, og dekkstøyen pga piggdekkbruken....

Ebe

2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

K S

Sitat fra: Ebe på mandag 02. mars 2015, klokken 20:36
Hehe, du er ikke så glad i piggdekk, K S? [emoji1]

Ingen med sine fulle fem kan da være glade i piggdekk. At noen få muligens MÅ ha piggdekk er så sin sak, men ikke alle som kjører rundt med knaselyd fra oktober til mai!

1000kwh

Da har vi hatt 2. prøvetur i Kiaen, og jeg kan rapportere at den lyden er helt forferdelig. Både jeg og samboeren hørte den, og det er spesielt ille under høy fart (80-90kmt).

Jeg hadde kjøpt bilen hadde det ikke vært for den lyden. Vil advare andre yngre mennekser fra å kjøpe denne rett og slett, for den lyden sniker seg inn i hodet ditt som etter en natt på konsert.

:-\

K S

Sitat fra: ingardj på lørdag 28. februar 2015, klokken 22:57
Sitat fra: moby666 på fredag 27. februar 2015, klokken 17:20
Jeg har ikke hørt noen ulyd og har normal hørsel. Har testet 3-4 forskjellige Soul og ingen har jeg hørt noen ulyder på.
Kia Soul er den mest lydløse elbilen jeg har kjørt, inkludert Tesla, eGolf og i3.

Sjekk om du hører 12 kHz her: http://www.noiseaddicts.com/2009/03/can-you-hear-this-hearing-test/

Det er denne lyden bilen lager. Har lest litt rundt på nettet og folk sier Soul er stillere enn Leaf. Men det tror jeg rett og slett er fordi Leaf lager en lyd med lavere frekvens, men Soul lager en lyd mange ikke klarer å høre med som er enda mer irriterende for andre.

Hører 12 kHz meget godt, hører ikke noen som ligner i det hele tatt i vår Soul. Prøvde faktisk i dag å skru av radio og høre etter, akksellere, holde jevn fart osv osv....jeg ville prøvd, hvis mulig, en annen Soul enn demobilen. Høres ikke normalt ut.......

Ona IX

Jeg er 22 og hører mye høyere enn 12kHz, men aldri lagt merke til lyden i soulen. Kan sjekke ekstra godt når jeg skal ut og kjøre om noen timer. Men tror nok K S har rett, at det bare gjelder noen biler.
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

Larry King

Så, for ordens skyld: Har du prøvekjørt den samme bilen 2 ganger, eller prøvd 2 forskjellige biler?
Uansett synes jeg det er noe drastisk å fraråde andre denne bilen, på så tynt grunnlag.
Selv har jeg bare kjørt 2 eksemplarer, men uten å høre noen ulyder overhode.
Jeg er av den oppfatning at dersom dette hadde blitt oppfattet som et problem av flere, ville dettte ha
fremkommet i langt større grad i alle omtalene.
TM3 LR RWD levert 22.06.19.
Soul Ev Excl. levert 22.12.14

1000kwh

Sitat fra: Larry King på onsdag 04. mars 2015, klokken 20:10
Så, for ordens skyld: Har du prøvekjørt den samme bilen 2 ganger, eller prøvd 2 forskjellige biler?
Uansett synes jeg det er noe drastisk å fraråde andre denne bilen, på så tynt grunnlag.
Selv har jeg bare kjørt 2 eksemplarer, men uten å høre noen ulyder overhode.
Jeg er av den oppfatning at dersom dette hadde blitt oppfattet som et problem av flere, ville dettte ha
fremkommet i langt større grad i alle omtalene.

2 forskjellige biler, den hvite som vi prøvde i dag følte vi var hakket værre. Samboeren min irriterte seg ikke over den blå forrige gang, men denne gangen ble hun enig om at vi ikke kunne kjøpe denne.

CNET sier dette er en deal-breaker, og jeg skjønner hvorfor. Det er mange menn i godt voksen alder som kjører disse og hører ikke disse lydene (høye frekvenser). Det tror jeg gjør at de føler den er helt stille. Men for folk med god hørsel/sensitiv hørsel er dette VELDIG merkbart.

Blir en Kia Rio på oss. Jeg ville ha denne Soulen. Den var perfekt på alle andre måter, la det være sagt sagt!

znaky85

Er en stund siden vi har prøvekjørt bilen, men vi la ikke merke til noe «uling». Bestilt bil. Litt synd at det kanskje finnes og jeg vet om det, da kommer jeg sikkert til å høre den :(

1000kwh

Sitat fra: znaky85 på onsdag 04. mars 2015, klokken 21:21
Er en stund siden vi har prøvekjørt bilen, men vi la ikke merke til noe «uling». Bestilt bil. Litt synd at det kanskje finnes og jeg vet om det, da kommer jeg sikkert til å høre den :(
Nå er det ikke meningen å gi folk bekymringer. Som du ser så hører man dette eller ikke. Så hvis du ikke la merke til det tipper jeg det ikke kommer til å blir noe problem for deg :)

Ona IX

Sjekket i bilen min med i både høy og lav hastighet, hører ingenting og jeg har perfekt hørsel (ihvertfall på forrige test for et års tid siden) og hvis noen bor i Oslo/Bærum og tror alle biler er sånn så kan dere gjerne få prøvd min og se at det er feil :-)
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

Lasse70

Vi var 4 i bilen i dag, alder 8-45 og ingen av oss hører noe :-)
Kia Soul EV sort med rød bestilt 6sept. Levering ca februar 2015. Ble forsinket og byttet til grå og fikk bilen etter ca 1 uke. Utrolig fornøyd.

K S

Sitat fra: Lasse70 på fredag 06. mars 2015, klokken 00:46
Vi var 4 i bilen i dag, alder 8-45 og ingen av oss hører noe :-)

Stygg sak, fire stykker med hørselskade, og det i alderen fra 8 til 45 år! :-)

Er kjent med at frekvensregulerte elektromotorer lager støy, men å kunne høre noe i Soulen, det er for meg komplett umulig. Og jeg har rimelig normal hørsel, ihvertfall ut fra den årlige legesjekken hos vår bedriftshelsetjeneste.

Til dere som opplever høyfrekvent støy bør absolutt prøve flere biler. Men det ser vel ikke ut til å være et stort problem, men for de som blir plaget er det høyst reelt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA