Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: P85D kjøpere, når forventes bilen? Pluss div info

Startet av Olemann, søndag 15. mars 2015, klokken 18:35

« forrige - neste »

Olemann

Har fulgt med et par år på Tesla på Finn, nå det siste året også på i3, Kia og eGolf.    Nysgjerrig på om noen vet hvor mange i3 som er solgt i Norge, fordi det på Finn har ligget nokså konstant mellom 10 og 15 i3 for salg det siste halve året.  Kia ligger oppunder 10 nå, men må vel ha betydelig færre biler i omløp.  eGolf har passert 100 på Finn, men så har de jo solgt heftig siste halve året også.

Kan virke som de som kjøper i3 i mindre grad kvitter seg raskt med dem, ev. at det er mindre spekulasjon og parallellimport (selv om jeg har sett det også for i3).  Ventetiden på Kia er lang skjønner jeg (selv om endel biler nå er på lager for salg), det samme visstnok med eGolf som nå også har lagerbiler, så ventetid kan neppe forklare hele dette fenomenet med ev. spekulasjon i salg.

i3_X5_730

Sitat fra: Olemann på søndag 22. februar 2015, klokken 17:31
Kan virke som de som kjøper i3 i mindre grad kvitter seg raskt med dem ...

Enig. ett vesentlig poeng. Dessuten tror jeg tilfredsheten med bilen i større grad spiller inn. Ferre feil enn alle andre EL-biler, kundeservice, premiummerke ... o.l
8)

Øyvind.h

I følge denne artikkelen kommer det totalt 1000 i3 til Norge ut 2014. Salgstall for 2015 må da legges til.
http://www.tv2.no/a/4179336

At det ikke skjer noe nytt med bilen (eks 4wd, høyere effekt, bedre kapasitet osv) fører nok til at færre føler behov for å oppgradere enn for enkelte andre elbiler (hvor bilen gjerne selges til fordel for ny fra samme merke).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

LMOR

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 23. februar 2015, klokken 17:01
I følge denne artikkelen kommer det totalt 1000 i3 til Norge ut 2014. Salgstall for 2015 må da legges til.
http://www.tv2.no/a/4179336
At det ikke skjer noe nytt med bilen (eks 4wd, høyere effekt, bedre kapasitet osv) fører nok til at færre føler behov for å oppgradere enn for enkelte andre elbiler (hvor bilen gjerne selges til fordel for ny fra samme merke).
Litt unødvendig å komme inn med gamle artikler som viser at du ikke har fulgt med på i3...
Det ble levert over 2000 i3 i 2014, Tesla S bare dobbelt så mye, mens Leaf og VW (både eGolf og eUp )ca 20% mer enn Tesla S.
Det er ikke kommet så mye nytt fra de andre, bortsett fra Tesla S, så det kan ikke være forklaringen på f.eks. eGolf.
Omregnet selges det altså 5-7 ganger flere eGolf brukt, enda de har vært på markedet kortere.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Øyvind.h

Sitat fra: LMOR på mandag 23. februar 2015, klokken 17:37
Litt unødvendig å komme inn med gamle artikler som viser at du ikke har fulgt med på i3...
Beklager så meget. Jeg gjorde bare et google søk på "i3 salgstall" og da kom den artikkelen opp. Beklager at jeg bare viser at jeg ikke følger med.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

LMOR

Det som er minst like interessant, er at en 1 år gammel brukt i3 kjørt tilsvarende min, har et betydelig mindre prisfall enn de fleste andre bilmerke enten det er elbil eller fossil.

Da er det kanskje like greit at det ikke kommer nye modeller :-)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Øyvind.h

Sitat fra: LMOR på mandag 23. februar 2015, klokken 19:14
Det som er minst like interessant, er at en 1 år gammel brukt i3 kjørt tilsvarende min, har et betydelig mindre prisfall enn de fleste andre bilmerke enten det er elbil eller fossil.
Ditto. Ga 600K for min Model S august 2013, og får høyst sannsynlig ca 520K+ for den nå etter 1,5 år. Dvs et prisfall på ca 80.000,-, eller ca 53.000,- per år. Det er latterlig lavt for en bil til 600K :D 8,8% første året når prisfallet normalt er høyest.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Olemann


Tror nok også i3'eiere er tjent med at det drøyer lenge til oppgradering/ny modell.  Tesla forum viser tydelig  hva som har skjedd etter at D modellene kom, selv på tross av flere prisoppganger pga valuta, tidligere var det nesten null tap å selge, nå er det annereldes.

Se flg. fra Bruktdebatten på Tesla-forum:
"Fikk i dag tilslag på en godt utstyrt P85+ 2014(gått 20.000km), til 550k totalt."  Her snakker vi solid avskrivning.

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 23. februar 2015, klokken 20:04
Sitat fra: LMOR på mandag 23. februar 2015, klokken 19:14
Det som er minst like interessant, er at en 1 år gammel brukt i3 kjørt tilsvarende min, har et betydelig mindre prisfall enn de fleste andre bilmerke enten det er elbil eller fossil.
Ditto. Ga 600K for min Model S august 2013, og får høyst sannsynlig ca 520K+ for den nå etter 1,5 år. Dvs et prisfall på ca 80.000,-, eller ca 53.000,- per år. Det er latterlig lavt for en bil til 600K :D 8,8% første året når prisfallet normalt er høyest.

TrondW

Var inne på finn.no for å sjekke bruktprisene og tilbudet. Bare 14 biler og forholdsvis gode bruktpriser :-) Har det vært en prisøkning på i3 siden den kom? Ser merkeforhandlere skal ha mer for en litt brukt bil enn det jeg ga ved påsketider i fjor (for en bil med samme utstyr). Husker at vi som var tidlig ute fikk navi proffvarienten litt rimeligere, men så mange kronene var det vel ikke?
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

Klykken

Alltid rom for pruting hos forhandlere. :) men prisene ser ut til å være stabile og greie i privatmarkedet også.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

havarka

#10
Svar til trådstarter. I en artikkel i Adresseavisen denne uken sto det at det i 2014 ble solgt 2040 BMW i3 og 2018 eGolf, mens det ble solgt 4781 Leaf og 4040 Tesla.

Luftventil

Sitat fra: havarka på fredag 27. februar 2015, klokken 17:11
Svar til trådstarter. I en artikkel i Adresseavisen denne uken sto det at det i 2014 ble solgt 2040 BMW i3 og 2018 eGolf, mens det ble solgt 4781 Leaf og 4040 Tesla.

Nesten trist at en så kjedelig bil som Leaf selger så mye mer enn supermorsomme i3...
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

Klykken

Tilgjengelighet, pris og plassbehov fremfor kvalitet (interiør, kjøring), serivice og eksklusivitet. Og noen liker kanskje utseendet bedre også.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

EinarV

Litt OT, men fikk prøve Mercedes B-electric i går, den kommer til å bli en stor selger. Eneste negative jeg har å si er at en kjenner godt i rattet at den har fwd. Eneste fordelen med fwd må være ved regen. Det jeg likte veldig godt var løsningen på å styre regenereringen. Har padler på rattet man kan styre den i tre stiller. Ellers god plass og god følt kvalitet, og ikke minst en rekkevidde som står i stil til at det er maks ti mil mellom hurtigladerene på EL39 og man kan beholde god komfort i kupeen.

Når det er sagt, jeg holder meg til BMW. I3 er og blir en BMW, B-electric er og blir en Mercedes.
Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

TM

Sitat fra: EinarV på søndag 01. mars 2015, klokken 11:41
.....og ikke minst en rekkevidde som står i stil til at det er maks ti mil mellom hurtigladerene på EL39 og man kan beholde god komfort i kupeen.
Problemet er at den ikke har støtte for hurtiglading, så man må lade 3 timer med AC lading før man kan kjøre videre. Og uten varmepumpe, så vil rekkevidden om vinteren være ned mot 10-12 mil selv med et batteri på hele 36 kWh (brutto). Med i3 må du lade litt tidligere, men kan kjøre videre etter en halvtime.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA