Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten

Startet av Havebigfun, lørdag 28. februar 2015, klokken 13:07

« forrige - neste »

Griffel

#465
Sitat fra: Haknys på tirsdag 12. mai 2015, klokken 10:31
Tesla har svart en på en forespørsel fra en kunde om dette med hestekrefter, og svaret gikk i retning av at moment var viktig for akselerasjon og hk for toppfart.
For en bil med ét gear er dette riktig. Men moment og effekt beskrevet med et enkelt tall gir lite informasjon.
En må se på momentkurven. Ser en på kurvene 2 innlegg over ser en at P85D akselererer med et tilnærmet konstant moment i 1,25 sek. mens effekten øker. Deretter er effekten nogenlunde konstant og dermed vil momentet reduseres, og som følge av det også akselerasjonen.
(Husk at: moment X hastighet X konstant = Effekt)

Etterhver reduseres også effekten. Når det gjelder toppfart er det også flere sider av samme sak. Langvarig bestemmes den av maks. kontinuerlig effekt. Korttids toppfart begrenses av bilens maksimale korttidseffekt.

Sitat fra: Haknys på tirsdag 12. mai 2015, klokken 10:31
Og la til at Tesla var mer opptatt av hvordan bilen faktisk ytet på veien enn tall.
Så dette er nok det riktige svaret.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Nasse

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 12. mai 2015, klokken 09:36
En på TMC forumet som har laget en kurve over hva bilen rapporterer av effekt i kw på 90% batteri.

Som diskutert mye tidligere er toppeffekten et godt tykke unna 691hk (700hp DIN) på 100% er den vist på P85D ca 424kw (568hk)

I grafen som viser ytelse ved 90% batteri ser det slik ut.
P85D: 414kW (555hp)
P85: 352kW (472hp)
S85: 330kW (443hp)

Den store forskjellen er hvor raskt effekten kommer i P85D siden den har mye bedre grep enn rwd utgavene. Derfor kan effekten skrus opp mye tidligere før også den blir begrenset av grep.

I teorien kan vel elmotoren settes i full fart nesten med en gang? men da vil nok både dekk og drivverk bli veldig missfornøyd ;)

Effektforskjellen i høyere hastighet er 83 hk for P85D over P85. P85 har 29hk mer enn S85, men den viser godt fram hvor mye det utgjør at effekten kommer tidligere siden den er ca 1 sek raskere til 100 selv med bare 29hk mer.
Dessverre ikke noe 85D her, men håper den kommer på også etterhvert.

Ai, dette var spennende. Ikke langt fra det som ble tippet i tidligere tråder.

Da har i alle fall jeg mine ord i behold - som tippet sannheten for P85D lå nærmere (de teoretiske) 490 Hk enn oppgitte 691 Hk....

:o

Nasse

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 12. mai 2015, klokken 09:36

Den store forskjellen er hvor raskt effekten kommer i P85D siden den har mye bedre grep enn rwd utgavene. Derfor kan effekten skrus opp mye tidligere før også den blir begrenset av grep.


Alle disse effektkurvene har en cut-off (ved max effekt). Stigningen frem til max på disse kurvene er tilnærmet lineære og kun avhengige av levert moment (gitt at hjulene ikke spinner). Slik kurvene er presentert her er momentet tilnærmet konstant til cut off.

Du finner diskusjonen og formlene i denne diskusjonen - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17235.msg275435.html#msg275435

Egentlig ganske interessant at en kom så nærme.

Men - jeg tror likevel kurvene ikke er basert på reelle målinger - da burde effektkurven brukket av på et punkt. Det er ikke mulig å opprettholde max effekt så lenge som disse kurvene indikerer...

Dennis

Er ikke lenge, grafene over viser effekt i løpet av 5.7 sek

Teslanewbie

ikke stor forskjell foruten 0-100....

noen som har nye aksellerasjonstider for P85?

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

HåkonE

0-100@3,9s på P85D. Har den campingvogn på slep?

Trond.Strom


Teslanewbie

Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 12. mai 2015, klokken 21:06
det er en 85d, ikke p85d.

det er en p85d kjørt mot Bjørns tesla på autobahn....
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Dennis

Var vel den var gjort med full feriebil?

Dagtimes klarte 0-200 på ca 13.5 sek med P85D, så er noe raskere. Skal huske på at noen sek er mye på spreke bilen, selv om det ikke er så mye i tid :P

Kjører man 1-2 sek raskere på kvartmila så har man det man kaller "parkert" bilen man kjørte mot i hvor mye man ligger foran.

Havebigfun

ved slike videoopptak er det ofte ikke oppgitt hvilken FW-versjon som ligger i bilen- uten det blir opptakene relativt verdiløse.

Nasse

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 12. mai 2015, klokken 19:38
Er ikke lenge, grafene over viser effekt i løpet av 5.7 sek

Ny briller er på ønskelista....

jazzwheel

Det ser ut som Tesla nå har fjernet 700hk fra P85D og heller skriver: 224 hk foran, 476 hk bak motorkraft

Havebigfun

Det ser ut som om P85D er ulik P85D
De først produserte hadde P+-understell mens senere produserte har samme understell som S85D (??)
Er det noen som kan oppklare dette?
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 15. mai 2015, klokken 21:11
Sitat fra: Havebigfun på fredag 15. mai 2015, klokken 19:25
Sitat fra: TpGn på fredag 15. mai 2015, klokken 18:37
Kilde?
På min faktura for P85D levert for 2 mnd siden står det: SU02 Performance Pluss pakke 14.200 NOK

På min tilvirket i feb står det SU01 .. Så det var nok bare de nye første bilene som fikk dette ? Var de første bilene  Ombygde p85+ mens de senere var rene p85d ??

Dennis

I starten var det bare noe surr med faktura som viste feil. Men senere P85D ble levert med samme 21" hjul som de vanlige utgavene og ikke ps2 dekkene med bredere dekk og felg bak. Vet ikke om det bare var pga problemer med å skaffe hjul eller om det enda er slik.

I følge delekatalogen hadde P85D et annet understell enn alle andre, ink P85+. Selv om det var mer likt + utgaven bare enda litt tykkere stabstag foran og andre delenummer på dempere,foringer og luft kontroll moduler.

P85D som er produsert etter 30 april har samme understell som 70D og 85D i følge delekatalogen. Tipper de skal spare penger med å forenkle produksjon.
For ser ikke helt greia med å utstyre P85D med mykere dempere osv. Synes den den er på grensen nå og savner mulighet for å justere stivhet. For skulle gjerne hatt den enda litt stivere til tider.
Jeg postet et innlegg tidligere med bilde av hva som står i delekatalogen i en annen post her, samt at Tesla har fjernet info om at P85D har et understell justert for sportslig kjøring.

Amoss

Sitat fra: Cookie Monster på lørdag 16. mai 2015, klokken 13:31
For ser ikke helt greia med å utstyre P85D med mykere dempere osv. Synes den den er på grensen nå og savner mulighet for å justere stivhet. For skulle gjerne hatt den enda litt stivere til tider.

Da er det vel bare å sette seg ned å vente på at de skal lansere Model S P85D+ om ikke lenge da ;)

... blir kanskje denne som får 2.8 0-60mph?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA