Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten

Startet av Havebigfun, lørdag 28. februar 2015, klokken 13:07

« forrige - neste »

Dennis

#510
Det stemmer ikke. Er mange 4wd biler som leveres med bredere dekk bak.

Feks Porsche 911 Turbo, Audi R8, Rs7, Nissan Gtr + mange flere.

Nasse

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 19. mai 2015, klokken 00:15
Det stemmer ikke. Er mange 4wd biler som leveres med bredere dekk bak.

Feks Porsche 911 Turbo, Audi R8, Rs7, Nissan Gtr + mange flere.

Godt godt:-) Ikke gitt at kontrollører på vegstasjoner alltid vet hva de prater om tydeligvis.... Var innom for å høre om krav for å få staggered oppsett på min  :-\

Tuxedo

På biler med senterdifferensial er det vel viktig å i det minste ha samme omkrets på alle dekk for ikke å skade differensialen.  Men det gjelder jo ikke Tesla som har separate drivenheter foran og bak.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

D.O

Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 19. mai 2015, klokken 12:47
På biler med senterdifferensial er det vel viktig å i det minste ha samme omkrets på alle dekk for ikke å skade differensialen.  Men det gjelder jo ikke Tesla som har separate drivenheter foran og bak.
Ikke var så sikker på det. Jeg kjenner til at Tesla i Norge selv har spurt de over dammen om dette, men at svaret er at man skal kun benytte original hjul. "Differensialen" er der, men den er i form av elektronikk (elektrisk aksel). Dvs at motoren bak og den fremme samkjører. Hva som skjer når man klusser til dette med forskjellig rulleomkrets er uvisst. Man kan ende opp med å endre utgangspunktet som frekvensomformeren bruker til sin utregning og således ødelegge noe eller få høyere slitasje på dekk og drivverk. Men jeg vil tro at det er forholdsvis store marginer, slik at lite luft i ett eller flere dekk ikke påvirker.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Muffinman

Jepp, ulikt slitte dekk og forskjellig lufttrykk vil jo kunne utgjøre en del i praktisk rulleomkrets. Her MÅ det være marginer.

Dennis

#515
Det bør holdes under 3% forskjell på vanlige biler med 4wd. Er det bla Subaru og Audi anbefaler.

Forskjellen mellom foran og bak på P85D med 245 og 265 bak oppsett er 2%

HåkonE

Tesla``s uttalelser må nok som regel ses i lys av at det i USA er et stort custom-miljø der folk gjerne kan finne på å sette på sykkeldekk foran og traktordekk bak.

Tuxedo

#517
Sitat fra: D.O på tirsdag 19. mai 2015, klokken 14:26
Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 19. mai 2015, klokken 12:47
På biler med senterdifferensial er det vel viktig å i det minste ha samme omkrets på alle dekk for ikke å skade differensialen.  Men det gjelder jo ikke Tesla som har separate drivenheter foran og bak.
Ikke var så sikker på det. Jeg kjenner til at Tesla i Norge selv har spurt de over dammen om dette, men at svaret er at man skal kun benytte original hjul. "Differensialen" er der, men den er i form av elektronikk (elektrisk aksel). Dvs at motoren bak og den fremme samkjører. Hva som skjer når man klusser til dette med forskjellig rulleomkrets er uvisst. Man kan ende opp med å endre utgangspunktet som frekvensomformeren bruker til sin utregning og således ødelegge noe eller få høyere slitasje på dekk og drivverk. Men jeg vil tro at det er forholdsvis store marginer, slik at lite luft i ett eller flere dekk ikke påvirker.
Forskjellen mellom en fysisk differensial og en "elektronisk" er jo at den elektroniske i løpet av kort tid kan finne ut om rulleomkretsen foran og bak er forskjellig, og justere seg deretter.  Jeg vil anta at det ligger noe slikt inne i logikken til styresystemene - det er i hvert fall slik jeg ville gjort det  :D
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

D.O

Ser ut som at det nå (igjen) kun er mulig å kjøpe P85D med 21". Kan dette være en sammenheng med det cookiemonster skrev om delenr på understellet?  Kan de være at de har valgt å gjøre bilen mykere, men samtidig "kompensere" med å kun levere den med 21" for å gi den noe av karakteren tilbake?

Jeg trives ikke med 19" på p85d da jeg føler det blir ubehagelig, 21" ville gjort det enda verre. Så en mykere P85D hadde jeg satt pris på.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Dag A.

Sitat fra: D.O på torsdag 21. mai 2015, klokken 10:39
Ser ut som at det nå (igjen) kun er mulig å kjøpe P85D med 21". Kan dette være en sammenheng med det cookiemonster skrev om delenr på understellet?  Kan de være at de har valgt å gjøre bilen mykere, men samtidig "kompensere" med å kun levere den med 21" for å gi den noe av karakteren tilbake?

Jeg trives ikke med 19" på p85d da jeg føler det blir ubehagelig, 21" ville gjort det enda verre. Så en mykere P85D hadde jeg satt pris på.

Men samtidig så er fremdeles tilvalget om vinterdekk på 19" fremdeles tilgjengelig så det virker som det er en litt lite gjennomtenkt strategi dersom de tenker å endre karakter på bilen ved å tvinge på den andre dekk.

Tror nok det er noe annet som ligger bak at 19" nå er forsvunnet som primærvalgte dekk.

Forøvrig så deler jeg ikke din oppfatning at 21" på P85D er for stivt. 
Føler at min er betydelig mykere enn AUDI A6 jeg kjørte i mitt forrige liv (det fossile liv)  :)
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

Havebigfun

P85D kun med 21" skal vel bare løftes opp fra almuen- dyre biler for de som har råd- var slik med P85+ tidligere...

D.O

Sitat fra: D.O på onsdag 27. mai 2015, klokken 00:14
Forskjellen er i prinsippet at du på subaruen hadde satt alt i bevegelse. Du har en motor som går på 4000omdr og utvikkler en masse Hk som brått slippes løs når du slipper clutchen. Du nøkker hjula løs fra asfalten. Teslan utvikkler 0hk i starten, kun moment. Det gir ikke samme rykket(selv om de føles sånn) da bilen får en mykere start fra første millimeter.

Men må er vi off topic igjen

Edit: må legge til at du selv skrev på facebook at du ikke klarte å spinne med 21" i slip mode. Det tyder vel på at der er en hel del å gå på, hvis mangel på feste var begrensningen.
P85 har ingen begrensning hvis du får hjulene til å spinne med trc av. Da røyklegger du området.  P85d Er nok lik i slipmode, men har bedre feste pga 4x4 og blir for veik til å få hjula løs. (Min p85d Lager synlig spor på 5m i slip mode)
Sitat fra: Cookie Monster
Joda, ser den med at jeg nøkker hjulene løs, men det ville også skjedd hvis elmotoren fikk lov til å gi på maks fra start mener jeg.

Stemmer at jeg ikke får min P85D til å spinne selv i slip mode når det er tørt. Er det litt vått så spinner det med en gang.
Og det kjennes ikke ut som man har et lite brutalt nøkk i starten som jeg feks hadde på Subaruen, på Teslaen føles det som den holder igjen effekten fram til man har fått litt bevegelse. Nå snakker jeg om helt i starten sånn type 0.3-0.4 sek

Ja blir off topic dette så kan jo forsette i P85D info tråden som vanlig :P
Jeg er litt enig med noe av det du sier. Jeg er også sikker på at frekvensomformeren har en opprampingstid som trolig er satt til ett viss nivå. Men problemet er ikke hjulspinn, den er nok der for å gjøre bilen lett kjørt. Ved last på motoren så vil startforløpet naturlig ta lengre tid og man får en naturlig oppramping selv ved direktekopling uten frekvensomf.
Tilbake til Subaruen din. Kan prøve med ett annet eksempel(ikke ta det som en fasit da 3fase vs 1 fase og div andre faktorer spiller inn), hvis du har en slipskive(sånn bordmodell med 2 slipesteiner for kvessing av borr,kniv e.l), eller en vinkelssliper, så klarer du lett å holde den igjen med hånda når den skal starte. Men (ikke)prøv å stoppe den når den har fått opp hastigheten, da går nok fingrene. Litt av samme prinsippet blir det med Subaruen som har en masse turtall og HK som brått slippes til hjulene. Hadde du løftet teslan din opp fra bakken og gitt full gass for så å slippe den ned når du nådde 60kmt, så hadde du nok lagd spor som var vesentlig lengre enn med subaruen. Evt hatt mulighet for bruk av clutch på Teslan.
Nå er det mye tull/feil i innlegget som gjør at det ikke må tas som fakta. Poenget er bare at Ottomotoren og El motoren er så forskjellig at all denne sammenligning mot fosilbiler ikke gir mening.I tillegg kommer girkasse vs lås utveksling. Det nytter ikke å se på hverken 0-100kmt eller kvartmila med tanke på HK, da det er 2 helt forskjellige prinsipp på disse bilene.
Men spørsmålet er om batteriet er raskt nok og har nok kapasitet til den teoretiske effekten motorene kan gi.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

amund

Fortsetter fra avsporingen i feil tråd:

Sitat fra: cairnz på onsdag 27. mai 2015, klokken 22:04
Sitat fra: amund på onsdag 27. mai 2015, klokken 19:38
HK kan også regnes ut fra fart, i steden for turtall.

Noen som føler kallet til å konvertere noen dynografer til fart i steden for turtall?  8)

Power (hp)= Torque  (ft-lb) * Rotational Speed (RPM) / 5252.
P = T * N / 5252

Hverken Torque eller RPM har noe med fart å gjøre i utregningen av HK. Kun turtallet til motoren. Fart styres av utvekslingen.

Jeg tør påstå at
RPM = fart
r/s = fart
m/s = fart
km/t = fart

På samme måte er det et fett om man regner dreiemoment eller lineære krefter, igjen med omregningsfaktorer.

Bevisene er tunge, her er et eksempel fra Wikipedia:

Sitat
1 hp   ≡ 33,000 ft-lbf/min   by definition
= 550 ft·lbf/s   since   1 min    = 60 s
= 550×0.3048×0.453592376 m·kgf/s    since   1 ft   = 0.3048 m and
= 76.0402259128 kgf·m/s      1 lb   = 0.453592376 kg
= 76.0402259128×9.80665 kg·m2/s3      g   = 9.80665 m/s2
= 745.699881448 W   since   1 W   ≡ 1 J/s = 1 N·m/s  = 1 (kg·m/s2)·(m/s)
Or given that 1 hp = 550 ft·lbf/s, 1 ft = 0.3048 m, 1 lbf ≈ 4.448 N, 1 J = 1 N·m, 1 W = 1 J/s: 1 hp ≈ 746 W

Formateringen ble ikke så bra, men poenget jeg skulle fram til er
1 hp = 745.699881448 W   since   1 W   ≡ 1 J/s = 1 N·m/s  = 1 (kg·m/s2)·(m/s)

dvs

W = N*m/s

dvs effekt = kraft ganger avstand per tidsenhet,
avstand pr tidsenhet = fart,
dvs

effekt = kraft ganger fart

og også

effekt = aks / kg

Den siste her er ganske interessant, for det er rådataene du får ut av en GTech eller et hvilket som helst akselerometer.

Uansett, jeg fant et bra eksempel:


Hvis hjernen min fungerer som tenkt så er rød strek = hp og blå strek = moment.
Hadde vi hatt et sånt ark på alle teslaer + div bensinbiler kunne vi sammenlignet apples & apples, og sett 'what's what'.

Har ikke du cookiemonster tilgang på sånt? Finnes sikkert en app for telefonen som kan gi noenlunde greie kurver + cirka-tall om man har veid bilen.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Griffel

#523
Sitat fra: amund på torsdag 28. mai 2015, klokken 22:20
Fortsetter fra avsporingen i feil tråd:

Sitat fra: cairnz på onsdag 27. mai 2015, klokken 22:04
Sitat fra: amund på onsdag 27. mai 2015, klokken 19:38
HK kan også regnes ut fra fart, i steden for turtall.

Noen som føler kallet til å konvertere noen dynografer til fart i steden for turtall?  8)

Power (hp)= Torque  (ft-lb) * Rotational Speed (RPM) / 5252.
P = T * N / 5252

Hverken Torque eller RPM har noe med fart å gjøre i utregningen av HK. Kun turtallet til motoren. Fart styres av utvekslingen.

På samme måte er det et fett om man regner dreiemoment eller lineære krefter, igjen med omregningsfaktorer.

Bevisene er tunge, her er et eksempel fra Wikipedia:
Selvfølgelig kan man like gjerne regne ut effekt fra [hastighet og skyv] som fra [moment og turtall]. Men det er ikke gitt å regne fra moment og fart, uten tilleggs opplysninger.

Tunge bevis er ikke nødvendig (hvorfor gjøre noe så enkelt vanskelig).

Siden det er utveksling og radius på hjulet som kobler momentet til skyvkraften, og utveksling og radius på hjulet som kobler turtallet til hastighet. Utvekslingen øker skyvkreftene og reduserer hastighet, radius minker skyvkreftene og øker hastighet. Alt i samme forhold. Dermed er det lett å se at moment  x turtall x k1 = effekt, og at skyvkraft x hastighet x k2 = effekt. Så tunge bevis skule ikke være nødvendig for å innse dette. (k1 og k2 er konstanter som avhenger av måelenhetene en bruker)

Ellers har jeg stadig forsøkt å fortelle at moment som et enkelt tall ikke forteller noe som helst, og at effekt som et enkelt tall kun er egnet til å sammenligne motorer med samme teknologi. Kurver er det som nytter.

Dynometer målingene måler jo de intersante tallene som er skyv og hastighet, men regner om dette til motordata ved at hjulets omkrets og utvekslingen er lagt inn som parametere slik at de faktisk regner tilbake til motoren.

(Benytter en SI systemet N, Nm, W, m, sek og vinkelhastighet istedet for hp lb ft rpm forsvinner k1 og k2 fra betraktningen over.) Beklager at jeg har fortsatt en avsporing.

"Noen som føler kallet til å konvertere noen dynografer til fart i steden for turtall?"
Siden tallene som oppgis er effekt, moment og turtall, må en altså gjøre det motsatte av hva programmet til dynografen gjør. De parametere en trenger for å gjøre dette er gearutvekslingen og hjul-radius.
Men da er det til gjengjeld rett fram.

Det går ikke å bruke dynografen og bilens vekt. Det går å bruke akselerasjonsdata og vekt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Dennis

#524
Nå er delekatalogen endret litt igjen og ser ut som P85D og Autopilot biler ikke har helt samme DU bak.

Drive Unit på P85D har et annet delenummer og kalles high speed men ser ut som det kun er en hastighetsensor på selve DU som er forskjellen utvendig i det minste. Står også spesifisert at revisjon M av Drive unit eller nyere må brukes på Autopilot biler.
Mest sannsynlig pga forskjeller på sensorer.


Har også kommet et service bulletin på at noen P85D har fått feil hastighetsensor på Drive Unit som må byttes samt en drive unit bootloader update for å klare mer enn 210 km/t. Så bare å komme seg ut på autobahn for å sjekke at man ikke har fått den kjipe sensoren :P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA