Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Drive unit failure

Startet av Råde, søndag 22. februar 2015, klokken 05:23

« forrige - neste »

HelectriC

Vanvittig stor forskjell på forbruk når utetemperatur er noen minus vs. noen pluss. I begynnelsen når jeg hadde hentet bilen hadde jeg ca forbruk på 20-21 kWh med setevarme, 22 grader, comfort, ikke forvarming, 18" (2-4 minus ute, ikke parkert innendørs)
Seneste uken har temperaturen gått opp til ca 2-5 pluss og med samme innstillinger på sete og clima og ikke noen endrede rutiner ellers ligger jeg nå på 15-16 kWh.
Har VP og lurer på hvor mye den egentlig virket ved minus ute? eller er forbruket høyere når bilen er ny? finnes det innkjøringstid for en elbil?
eller kanskje bare forbruket er så forskjellig ved pluss/minus grader?
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

grorudklovnen

Uten VP så ha de siste dager 5-6'c økning ført til nesten halvert forbruk for min del.

Golfen

#47
21,2kw/h i snitt på 93 mils kjøring. Mest småkjøring, snittfart 29km/h. Har ikke forsøkt å spare, 22 grader og varmeseter, forvarming også uten strømtilkobling. Kystklima rundt -2 til +5 grader utetemp. 95% normal modus. Tror nok vi kan kjøre endel mer eco, dette er tross alt bilens første 93 mil.

Sikkert unødvendig å nevne at det ikke finnes noen VP i bilen.

tallyho

Sitat fra: Golfen på lørdag 14. februar 2015, klokken 09:48
21,2kw/h i snitt på 93 mils kjøring. Mest småkjøring, snittfart 29km/h. Har ikke forsøkt å spare, 22 grader og varmeseter, forvarming også uten strømtilkobling. Kystklima rundt -2 til +5 grader utetemp. 95% normal modus. Tror nok vi kan kjøre endel mer eco, dette er tross alt bilens første 93 mil.

Sikkert unødvendig å nevne at det ikke finnes noen VP i bilen.
Kjører under nokså like forhold som deg Golfen, men har VP. Sparer ikke stort på strømmen heller. Ligger på 18,9 kWh/100 km over 137 mil.  Snittfart 36 km/t. Tyder på at VP reduserer forbruket med 10-15 %.

Har for øvrig eksperimentert litt med lett/tung høyrefot, og finner at jeg sparer ca 10 % på å være lett på labben i aks. og moderere farten på landeveien. Det betyr intet i hverdagen men kommer godt med på langtur.

Innkjøring: Jeg er enig med dem som fornemmer at forbruket var noe høyere når bilen var helt ny. Ikke overraskende.



2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

Bawler

Sitat fra: tallyho på lørdag 14. februar 2015, klokken 11:48
Sitat fra: Golfen på lørdag 14. februar 2015, klokken 09:48
21,2kw/h i snitt på 93 mils kjøring. Mest småkjøring, snittfart 29km/h. Har ikke forsøkt å spare, 22 grader og varmeseter, forvarming også uten strømtilkobling. Kystklima rundt -2 til +5 grader utetemp. 95% normal modus. Tror nok vi kan kjøre endel mer eco, dette er tross alt bilens første 93 mil.

Sikkert unødvendig å nevne at det ikke finnes noen VP i bilen.
Kjører under nokså like forhold som deg Golfen, men har VP. Sparer ikke stort på strømmen heller. Ligger på 18,9 kWh/100 km over 137 mil.  Snittfart 36 km/t. Tyder på at VP reduserer forbruket med 10-15 %.

Har for øvrig eksperimentert litt med lett/tung høyrefot, og finner at jeg sparer ca 10 % på å være lett på labben i aks. og moderere farten på landeveien. Det betyr intet i hverdagen men kommer godt med på langtur.

Innkjøring: Jeg er enig med dem som fornemmer at forbruket var noe høyere når bilen var helt ny. Ikke overraskende.

Kjørt 224mil på 3 uker, og ligger på  17,9 kWh/100. Snittfart 38km/t. Ikke forsøkt å spare, for det er for gøy å trykke på pedalen ;) Samme forhold som dere, med VP
Haugesund
eGolf med VP og alt utstyr

DagRune

Forbruket er svært varierende, alt etter om bilen er forvarmet, føreforhold, stigning, køkjøring osv. Jeg får resultater alt fra 15 kWt/100 km til 57. Gjennomsnitt etter 250 km er 30, med snitthastighet på 20 km/t. Sier seg selv at dette er småkjøring, til og fra jobb er det 5 km hver vei. Uten varmepumpe, oppvarming starter på ca 6 kW, synker til rundt 2 etter noen minutter. Så småkjøringa bidrar nok sitt til et høyt forbruk.

Alt dette spiller for så vidt liten rolle, det er lett å plugge inn bilen for kvelden. Om så hver dag. Og varm bil er bare noen tastetrykk unna.

Sonus

ca 21kWt i snitt på 100mil

22grader, forvarming på starten av dagen, kjører som vanlig fossilbil, mye korte turer under 4km med mye start stopp.

Toddy

Første langtur med E-golfen, med varmepumpe
Bergen-Voss-Eidfjord-Voss-Bergen. totalt 300km. Ladet gratis på Voss både på vei ut og på returen.

Harde fakta :
Kjøretid 5:26h
Snittfart 57 km/h
Forbruk 16.1 kwh/100km.
Kjørte hovedsaklig i eco-modus, samt strekket Eidfjord-Voss i Eco +, da jeg hadde 87 km estimert i rest. Avstand Eidfjord-Voss ca 50 km, så her måtte det kjøres med et egg under gasspedalen. Ankom Voss med i underkant ca 22 km i rest, så det gikk jo fint.

Føret var ca 5-6 varmegrader med mye nedbør og vann i vegbanen.

Ohm

Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

grorudklovnen

Idag var jeg nede i 14 tallet uten VP i -3'c.

Svk


Ohm

Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

grorudklovnen


Råde

e-Golf | X75D

DagRune

Pyttsan, har vært nede i 5,5 kWt/100 km, jeg, i normal, uten forvarming. Men det var en kort tur med nedoverbakke nesten hele veien ;).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA