Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bruktbilpris på Tesla

Startet av ganton, onsdag 18. februar 2015, klokken 19:27

« forrige - neste »

GelpMan

#15
Jeg har en teori:

Når bilen regenerer, gir bilen beskjed til bremsekraft-forsterkeren at denne ikke trenger å hjelpe til så mye, da dette kan føre til låste bakhjul.

Hva skjer da under oppbremsnigen når bakhjulene slipper (sklir) jo da kuttes regenereringen ut og du sitter igjen med kun bremsekraft fra bremsekraft-forsterkeren som nå ikke har "kraft" nok til å gjøre jobben godt nok...?? 

Sånn jeg føler det, så tar liksom ikke bremsene i det hele tatt (pedalen føles hard ut). Ikke at bilen skyter fart som andre her beskriver... Men dette er jo bare en teori fra min side ;)

jaxry

Hadde idag bilen min hos Bavaria grunnet at motorbrensen vilkårlig slipper (som tidligere nevnt spesielt i nedoverbakke på glatta). Fikk dem samtidig til å se på ACC som kobler ut hele tiden. De mente en feil i programmeringen i ACC var årsaken til at motorbremsen slapp taket, og at disse to feilene dermed hang sammen. Høres litt spesielt ut, men jeg velger å tro at de vet hva de snakker om. Dere andre som opplever problemet med at regen slipper taket; har dere ACC?
BMW 120da (x), BMW 523iat (x), BMW 318dt (x), BMW 525xi, BMW i3, S85

GelpMan

Sitat fra: jaxry på fredag 27. februar 2015, klokken 18:52
Hadde idag bilen min hos Bavaria grunnet at motorbrensen vilkårlig slipper (som tidligere nevnt spesielt i nedoverbakke på glatta). Fikk dem samtidig til å se på ACC som kobler ut hele tiden. De mente en feil i programmeringen i ACC var årsaken til at motorbremsen slapp taket, og at disse to feilene dermed hang sammen. Høres litt spesielt ut, men jeg velger å tro at de vet hva de snakker om. Dere andre som opplever problemet med at regen slipper taket; har dere ACC?

Jeg har ikke ACC. Har "bare" opplevd problemet 3 ganger siden trådstart.

itresla

Sitat fra: jaxry på fredag 27. februar 2015, klokken 18:52
Hadde idag bilen min hos Bavaria grunnet at motorbrensen vilkårlig slipper (som tidligere nevnt spesielt i nedoverbakke på glatta). Fikk dem samtidig til å se på ACC som kobler ut hele tiden. De mente en feil i programmeringen i ACC var årsaken til at motorbremsen slapp taket, og at disse to feilene dermed hang sammen. Høres litt spesielt ut, men jeg velger å tro at de vet hva de snakker om. Dere andre som opplever problemet med at regen slipper taket; har dere ACC?
Jeg opplever at ACC automatisk blir deaktivert når det blir redusert sikt pga dårlig vær (mye nedbør, tåke...). Det skjer ikke ellers.

havardolini

Er det noen av dere som har testet oppbremsingsassistenten som skal være med i pakken "Driving Assistant Plus"?
Jeg har bare testet bilen et par dager selv, og den hadde ikke denne pakken.
Hvis det funker slik det var på min forrige Mercedes, så skal den kunne gi ekstra kraft til nødbremsing?

Klykken

Bromm her på forumet har, ufrivillig. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

havardolini

Huffda. Var det like ubehagelig som da regenereringa skapte trøbbel på vinterføre?
Han er vel fortsatt lykkelig i3-eier, så det gikk vel bra :)

EinarV

Sitat fra: havardolini på tirsdag 16. juni 2015, klokken 22:51
Er det noen av dere som har testet oppbremsingsassistenten som skal være med i pakken "Driving Assistant Plus"?
Jeg har bare testet bilen et par dager selv, og den hadde ikke denne pakken.
Hvis det funker slik det var på min forrige Mercedes, så skal den kunne gi ekstra kraft til nødbremsing?

Min bil utførte en nødbrems i dag, det er første gang på 10.000km. Trafikken på motorveien stoppet opp og jeg bremset unormalt kraftig selv, når det var ca 5 meter igjen til bilen forran bremser bilen av seg selv med maks kraft, ABS slår inn. Det var ikke nødvendig og jeg hadde full kontroll, men det virker av og til som at bilen leser avstanden feil. ACCen holdt på å akselerere rett i hekken på en Tiguan etter en rundkjøring noen kilometer tidligere, så mulig det er trafikkfilm på frontruten eller noe som kødder det til.
Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

LMOR

Sitat fra: havardolini på tirsdag 16. juni 2015, klokken 22:51
Er det noen av dere som har testet oppbremsingsassistenten som skal være med i pakken "Driving Assistant Plus"?
Jeg har bare testet bilen et par dager selv, og den hadde ikke denne pakken.
Hvis det funker slik det var på min forrige Mercedes, så skal den kunne gi ekstra kraft til nødbremsing?
Normalt fungere BMW sine systemer på samme måte. Bilen piper. Den strammer beltet, flytter nakkestøtte (ikke i3  :(), og flytter bremseklossene, slik at når du tråkker inn bremsen, så bremser du raskere.
Og hvis du ikke gjør noe, så tar bilen over siste del selv.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: havardolini på tirsdag 16. juni 2015, klokken 23:18
Huffda. Var det like ubehagelig som da regenereringa skapte trøbbel på vinterføre?
Han er vel fortsatt lykkelig i3-eier, så det gikk vel bra :)
Ubehagelig ? Vel tror verken at gutten på 10 år eller jeg syntes det var særlig ubehagelig at systemet tok over og reddet oss fra påkjørsel - alternativet ville nok ha vært mer ubehagelig ;) (PS! "Ufrivillig" var vel Klykkens ordvalg)

Jeg kjørte rundt på en stor parkeringsplass mellom rekker av andre biler under en fotball-cup, da det kom en fotball sneiende fra høyre og rett foran bilen. Øynene fulgte selvfølgelig ballen over mot venstre (instinktivt), og så piper det et halvt sekund før bilen står helt stille. Når jeg så dreier blikket tilbake rett frem, så står det en 10-åring ca. 5-10 meter foran bilen (som selvfølgelig hadde løpt etter ballen), og ser rett mot meg med store øyne. Jeg var ikke borti bremsepedalen engang og i hoveddisplayet ble det vist en "rød mann" over hele skjermen. Uten dette systemet så hadde jeg garantert ikke klart å stoppe i tide og ville sannsynligvis ha kjørt på/over gutten...

Har også opplevd det samme ved fare for å kjøre inn i biler bakfra. Det skjer veldig sjeldent, men det blir virkelig tatt action hvis man selv er for treg til å redusere farten inn mot en bil bakfra. På vinterføre vil ikke dette oppføre seg på noen annen måte enn en helt vanlig nødbremsing med ABS - selv har jeg ikke opplevd noe som helst tull med dette på vinterføre. Regen slipper, javel - men da er det altså så glatt at man bør konsentrere seg om å holde bilen på veien istedet for å bry seg med andre ting ;)

havardolini

Duverden! Det høres ut som et bra tilvalg på bilen. :)

Det at regen slipper opp på glatta er vel en update som følge av at de tidligste i3'ene på glatta fikk problemer på glatta da regen ikke slapp?

bromm

Selvfølgelig er det et bra tilvalg - det er jo det vi har understreket i 1,5 år her inne. Det finnes to forskjellige i3'er: en med 5AT (ACC og nødbrems-funksjonene) og en uten 5AT som er det vi kaller "gammeldags" bil i dag (vil bli definert som "utdatert" om 3-4 år, siden alle andre biler får det samme som 5AT - bare se på toyotareklamene der man får inntrykk av at de oppfant dette ?!). Man skal være tilnærmet forelsket i "standardinteriøret" for å velge bort 5AT, siden det krever interiøroppgradering. Men minimumsprisen på 16-17k for denne pakken er verdt hver eneste bidige krone ;)

PS! i3 har aldri hatt problemer på glatta - jeg kjørte selv den aller første prototypen (pre-production) som kom i November 2013 på glattføre, og den oppførte seg akkurat på samme måte som dagens sw-utgaver. Er det glatt så svekkes regen betydelig og det er en fantastisk bonus fordi man kjenner at det er glatt FØR man faktisk står på bremsen da det faktisk kan være for sent :)

ganton

På fredag ble det en ubehagelig nestenkollisjon-situasjon :o . Litt glatt underlag men ikke såpeglatt. 100m etter oppstart. Flat vei, skulle inn på en større vei. (A) Slapp pådraget før krysset (regen) og begynte å bremse. Hørte bremseskivene. Motoren fortsatte å dra (konstant). Måtte bremse enda hardere, ingen ABS-lyd, motoren og bremsen jobbet mot hverandre!!! Veldig ubehagelig. Ingen tegn til å slakke farten. Nødbremset alt jeg kunne og fikk da stoppet like før jeg traff en passerende bil (B). Omtrent 15-20 meter fra A-B.

Vanskelig å bevise men men mine påstander og konklusjoner er:
1) Jeg merker forskjell på om bilen triller eller om det er en kraft som drar den framover.  Dette var definitivt sistnevnte.
2) i3 er så stille at jeg hører bremsene (bremseskivene) er i aksjon og ABS rykkingen ved kraftig nedbremsing er lett gjenkjennbart. Her var bremseklossene i aksjon, men ABS slo ikke inn før helt på slutten.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Klykken

Er det mulig at det var gulvmatten som lå an på pedalen?
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

ganton

#29
Tror ikke det, har aldri hatt problemer med at den flytter på seg. Det kjentes ut som om motoren fortsatte å dra med samme kraft. Det var som nevnt helt flatt og bremsene virket (tydelig lyd av bremseklosser mot bremseskive). Hjulene var ikke låst og ABS'en slo ikke inn før jeg tråkket alt jeg kunne. Kan være bremskraftforsterker som ikke virket(?) Bilen hadde stått stille i 8 timer.
Holder at en knapp på at motorpådraget ble feilberegnet ift. til glatt underlag, den skal jo ikke låse men heller ikke drive bilen framover.  Trodde alltid motoren "frikoblet" så fort man trykket inn bremsepedalen?
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA