Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bruktbilpris på Tesla

Startet av ganton, onsdag 18. februar 2015, klokken 19:27

« forrige - neste »

Ingeniøren

Sitat fra: Klykken på mandag 18. januar 2016, klokken 09:45
Er det mulig at det var gulvmatten som lå an på pedalen?

Pedalen er vel hengslet i bunnen - da skal den ligge temmelig mye feil.

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

ganton

Har prøvd de siste dagene å gjenskape det uten hell. Det nærmeste er at jeg observerer (subjektivt selvfølgelig) er:
1) ca 40 på glatt føre plan vei
2 regen
3) bremser => moteren "kobler ut" og ABS jobber
4) slipper bremsen igjen => bilen "coaster" ikke på glatta men motoren "trår inn" igjen akkurat så mye som den tror er tilstrekkelig for å ikke låse bakhjulene.

For en objektiv måling av oppførselen burde man måle akselerasjon og motoreffekt/pådrag :-)
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Beckern

Jeg opplever bremsene som dårlige som følge av lite bruk.
Jeg har også opplevd ekkel oppførsel men da ifm bratt bakke og sving. Full regen og gradvis litt brems, starter og svinge og regen forsvinner ganske brått og bilen "akselererer" inn i svingen og det kjennes ikke ut som bremsene biter. Det jeg tror egentlig skjer er at det som kjennes som akselerasjon i realiteten er retardasjonen som forsvinner. Bremsene som ikke biter derimot er dårlig styring av trykk på noe vis. Reduseres effekten av disse også i sving kanskje?

ganton

Enig i din beskrivelse av svinger/nedoverbakker, regen slipper i svinger det er velkjent og kroppen "lures" til å tro at dette er en akselerasjon. At bremsekraften også reduseres skulle ikke forundre meg for pådraget reduseres automatisk ved svinging.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Beckern

Sitat fra: ganton på fredag 22. januar 2016, klokken 08:37
Enig i din beskrivelse av svinger/nedoverbakker, regen slipper i svinger det er velkjent og kroppen "lures" til å tro at dette er en akselerasjon. At bremsekraften også reduseres skulle ikke forundre meg for pådraget reduseres automatisk ved svinging.
Burde kanskje sjekkes. Det er farlig nære feildesign.
Tror mange ekle opplevelser her kan knyttes til en form for styring av bremsekraftforstreker og at den styringen ikke er optimal.

moonbuggy

Det er ikke "feildesign", men et velkjent fenomen. Traction Control/ABS tar over og kutter ut regen når hjulene "mister" kontakt. Det kan skje med is/vann på veien og også i svinger med litt høy fart eller røff overflate. Bilen aksellerer ikke, men vil kanskje føles slik når regen slipper.

Beckern

Sitat fra: moonbuggy på fredag 22. januar 2016, klokken 13:31
Det er ikke "feildesign", men et velkjent fenomen. Traction Control/ABS tar over og kutter ut regen når hjulene "mister" kontakt. Det kan skje med is/vann på veien og også i svinger med litt høy fart eller røff overflate. Bilen aksellerer ikke, men vil kanskje føles slik når regen slipper.

Det er bremsenes dårlige virkning jeg snakket om, ikke manglende regen.
Det kan virke som om bremsekraftregulering ikke kompenserer når regen blir borte. Det er et fint samspill mellom regen og brems som fungerer bra, men når regen brått blir borte så blir bremsene uforholdsmessige tunge.

LMOR

Hvis bremsekraftreguleringen hadde kompensert, så hadde det vel vært bedre om regen ikke hadde blitt borte. Forstår ikke helt hva du forventer. Poenget er vel nettopp at elektronikken bremser maksimalt av det som er forsvarlig totalt sett, og da med prioritet på regen?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA