Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Faser og om Hvorfor Model S-eierne forguder bilen sin og er tilsynelatende frels

Startet av Mats, mandag 16. februar 2015, klokken 22:26

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: hstad på søndag 16. august 2015, klokken 19:11
Sitat fra: jkirkebo på søndag 16. august 2015, klokken 17:59

Standard ladekabel som medfølger bilen leverer maks 10A.

Å søren, det var eg ikkje klar over. Trodde kladden hadde innstillninger som gikk opp til 16A eg!?
[/quote]

Niks. Nesten alle ladbare biler leveres med ladekabel som klarer maks 10A på schuko. Unntakene er så vidt jeg vet BMW i3 (12A) og Tesla (13A). Vil man ha mer må man kjøpe en uoriginal kabel. F.eks en slik (trengs også overgang fra CEE til schuko): http://www.nofuel.no/Produkt/mennekes-portabel-16a-lader
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

EV-Institute

Alle VW biler leveres med 10A ladekabel med kontrollboks. Du får også med en 16A "mode 3" ladekabel. Her kan du bruke skjermen til å justere mellom 6A, 10A, 13A og 16A.

TIl info så ble første generasjon i-Miev ble levert med fast 16A ladekabel. Senere har også i-Miev blitt levert med 10A.

Ønsker du en 16A ladekabel så må du kjøpe uoriginalt.
Eier og driver franchiseforetaket Electric Vehicle Institute AS.

www.ev-institute.no.

Selger EVI ladekabler og ladesystemet for de fleste el-biler.

elektrolux

Etter en dag på verksted ligger en splitter ny ladekabel i bilen. Vi skulle vist få en reparasjons rapport om 2 uker.

Godt fornøyd med Møller sin oppfølging.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

l0hre

#18
Jeg og sliter litt med lading spesielt på jobben, men jeg har en teori som kanskje kan være til hjelp for andre.
Der jeg parkerer på jobb er det en vanlig Elko ute stikk som henger, den er ikke spesielt godt dekket til så på dager med fukti vær så får jeg ikke ladet. Det jeg tror da er at stikken ikke er tett nok, og der med oppstår det spenning mellom jord og fase. Strømmen her er så liten at sikringen ikke slår ut på 30mA. Så det jeg tror da er at lade-boksen på ledningen sin verdi for på hvor mye jordfeil den slipper igjennom er mindre enn 30mA og derfor vil den ikke lade.

Har ikke fått testet ut denne teorien enda siden jeg kom på det i dag og det er fint vær ;p men mener det kan være en mulighet for hvorfor lading ikke virker hos alle alltid.

Kan og legge til at alle andre merker enn VW kan lade på jobben. Jeg har E-up mens 3 andre har E-Golf og ingen av oss får til å lade.

Vi har TN system så jordfeil fra naboen er ikke et problem her.

ElBergen

ifm at jeg hadde bilen på verksted for å rette en bulk ble det gjort noen "oppdateringer" på bilen samtidig av verkstedet (Møller), blant annet den gummisaken over ladekladden. Etter disse oppdateringene har også jeg fått problemer med ladingen.
Som regel er det avbrutt lading etter 2-4 timer. Da er det et rødt lys på bilikonet, og et blinkende rødt lys på kladd-ikonet. Lyset ved kontakten på bilen slutter å lyse.

Var innom møller, og der fikk jeg et skjema som jeg skulle fylle ut for å beskrive feilen når den oppstår. Tydeligvis er dette en feil de kjenner til, men kanskje ikke har noe svar på.

Bilen er en av de første som ble levert.
E-Up!

OddAxel

Hei ElBergen.

Jeg opplever akkurat samme feilen som deg, men gjorde det også før oppgraderinger.

Jeg fikk time hos Møller, og pga den feilen du beskriver, foretok de oppdateringer på div ting, bla styreenhet osv.

I dag, tre dager senere, har laderen "slått ut" tre ganger allerede og ny time på møller er bestilt. Jeg hadde lest denne tråden før mitt første verkstedbesøk, så jeg "foreslo" for de at det er problemer med laderen. Dette nektet de for, og de ville heller ikke gi meg lånekabel.

Har du fikset problemet ditt, eller har andre som har hatt dette problemet fått det fikset?

Min er også blant de første som ble levert.

Elmo

Sitat fra: Cornflower Blue på lørdag 05. september 2015, klokken 11:15
. . jeg "foreslo" for de at det er problemer med laderen. Dette nektet de for, og de ville heller ikke gi meg lånekabel.

Eneste språket Møller forstår i denne sammenhengen er hvis du kan dokumentere at bilen oppfører seg OK med en annen "kladd". Aller best at problemet følger "kladden" til en annen bil.

Så tingen er å få byttelånt ladekabel med en annen eUp eller eGolf eier. 
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

ElBergen

Sitat fra: Cornflower Blue på lørdag 05. september 2015, klokken 11:15
Hei ElBergen.

Jeg opplever akkurat samme feilen som deg, men gjorde det også før oppgraderinger.

Jeg fikk time hos Møller, og pga den feilen du beskriver, foretok de oppdateringer på div ting, bla styreenhet osv.

I dag, tre dager senere, har laderen "slått ut" tre ganger allerede og ny time på møller er bestilt. Jeg hadde lest denne tråden før mitt første verkstedbesøk, så jeg "foreslo" for de at det er problemer med laderen. Dette nektet de for, og de ville heller ikke gi meg lånekabel.

Har du fikset problemet ditt, eller har andre som har hatt dette problemet fått det fikset?

Min er også blant de første som ble levert.

Jeg ble kontaktet av Møller og beskrev (igjen) feilene. De skulle da ta kontakt med Oslo. Har ikke hørt noe siden. Kommer til å kontakte dem igjen til uken
E-Up!

hstad

Hei, i dag etter å ha kjørt til jobb starter ikkje lading, lyser først gult for så å gå over til rødt. Samme om eg bruke kladden eller den andre ledningen som eg kobler til 16A kontakt. Hva nå? Møller neste?
Hvit VW E-UP!, ny 19.06.2015
Teknikkpakke og "panorama" soltak

d386yv

Forsøk å starte bilen og så skru den av igjen (uten ladekabel koblet i). Jeg hadde voldsomme problemer forrige dagen, og i et siste desperat forsøk skrudde jeg av og på bilen. Lading funket umiddelbart etterpå, men det kan ha vært tilfeldig selvsagt.

hstad

Forsøkte å starte og kjøre enn runde uten at det hjalp. Nå derimot, etter å ha venta to timer før eg prøvde igjen fungerte det utmerket!??
Hvit VW E-UP!, ny 19.06.2015
Teknikkpakke og "panorama" soltak

ElBergen

Sitat fra: ElBergen på tirsdag 01. september 2015, klokken 21:47
ifm at jeg hadde bilen på verksted for å rette en bulk ble det gjort noen "oppdateringer" på bilen samtidig av verkstedet (Møller), blant annet den gummisaken over ladekladden. Etter disse oppdateringene har også jeg fått problemer med ladingen.
Som regel er det avbrutt lading etter 2-4 timer. Da er det et rødt lys på bilikonet, og et blinkende rødt lys på kladd-ikonet. Lyset ved kontakten på bilen slutter å lyse.

Var innom møller, og der fikk jeg et skjema som jeg skulle fylle ut for å beskrive feilen når den oppstår. Tydeligvis er dette en feil de kjenner til, men kanskje ikke har noe svar på.

Bilen er en av de første som ble levert.

Oppdatering:
Fikk ny ladekabel av Møller. Opplever ingen problemer nå og bilen lader uten feil hver gang.
E-Up!

OddAxel

Oppdatering: Jeg har lånekabel på tredje dagen, og opplever ingen problemer!:-)

Elmo

Sitat fra: Cornflower Blue på onsdag 23. september 2015, klokken 18:04
Oppdatering: Jeg har lånekabel på tredje dagen, og opplever ingen problemer!:-)
Så bra. Og hvis du fikk låne av Møller så er jo saken biff.
Hvis du lånte av en annen eUp eier så er det bare å smelle fakta i bordet for Møller >:(
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

eivindw

#29
Vi har også samme problemet på en E-Up. Lader en stund før den lyser rødt og må resettes. Må vente en liten stund før den lar seg resette - lurer på om det kan være temperaturen på stikket som må ned før den lar seg nullstille? Det skjer nesten bare hjemme, men vi har ny kurs, stikk og sikring med jordfeilvern (dobbeltautomat eller hva det heter).

Bilen har vært inne hos Møller to ganger - og de sier det ikke er noe i veien med hverken bil eller kladd. Sist gang byttet de ut kladden vår med kladden til en av demo-bilene, men det er bare blitt værre med den. Ganske sikker på at vi ikke hadde problemet før den oppgraderingen i vinter (der de puttet gummi rundt kladden). Hadde bilen nesten ett år før disse problemene begynte. Det elektriske anlegget har vært samme i hele perioden.

Vår butikk er nye Møller Vest i Oslo - de hadde aldri hørt om problemet før. Kan dette stemme? Ingen av dere andre som har vært hos dem? Trodde de var en av landets største butikker..

Jeg synes det virker som disse kablene er veldig sensitive for temperatur eller ørsmå jordfeil (som ikke slår ut sikringen), men det er skikkelig vanskelig å bevise noe. Av og til lader den helt fint til maks - andre dager må jeg resette den 5-6 ganger.. På jobben til kona lader den stort sett fint - så det virker å være en slags kombinasjon av noe rart på det elektriske anlegget kombinert med høysensitiv kabel. ???
2014 e-up!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA