Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Faser og om Hvorfor Model S-eierne forguder bilen sin og er tilsynelatende frels

Startet av Mats, mandag 16. februar 2015, klokken 22:26

« forrige - neste »

vilHAel

Dersom det er jordfeil i nabolaget vil kladden stoppe lading. Dette har skjedd hos oss. Kan være et apparat hos naboen eller e-verkets feil. Mistenker man jordfeil er det viktig å varsle e-verket. De søker opp feilen og Evt retter el gir pålegg om at må utbedres. Vi hadde jordfeil som kun påvirket lading sv e-upen. Varslet e-verket og etter en kort stund var alt ok igjen:)

eivindw

Sitat fra: vilHAel på torsdag 24. september 2015, klokken 01:19
Dersom det er jordfeil i nabolaget vil kladden stoppe lading. Dette har skjedd hos oss. Kan være et apparat hos naboen eller e-verkets feil. Mistenker man jordfeil er det viktig å varsle e-verket. De søker opp feilen og Evt retter el gir pålegg om at må utbedres. Vi hadde jordfeil som kun påvirket lading sv e-upen. Varslet e-verket og etter en kort stund var alt ok igjen:)
Interessant. Hadde dere andre indikasjoner på feil enn lading av e-up? Feilet e-up ladingen hele tiden eller var det mer sporadisk?
2014 e-up!

ElBergen

Sitat fra: eivindw på onsdag 23. september 2015, klokken 22:17
Ganske sikker på at vi ikke hadde problemet før den oppgraderingen i vinter (der de puttet gummi rundt kladden). Hadde bilen nesten ett år før disse problemene begynte. Det elektriske anlegget har vært samme i hele perioden.
Akkurat det samme som jeg opplevde. Ingen problemer før oppdateringen, bare problemer etter oppdateringen.
Kabelen jeg fikk nå var helt ny, rett fra esken. Opplever ingen problemer med den. Kan det være at de "gamle" ikke tåler denne oppdateringen?
E-Up!

eivindw

Sitat fra: ElBergen på torsdag 24. september 2015, klokken 12:51
Sitat fra: eivindw på onsdag 23. september 2015, klokken 22:17
Ganske sikker på at vi ikke hadde problemet før den oppgraderingen i vinter (der de puttet gummi rundt kladden). Hadde bilen nesten ett år før disse problemene begynte. Det elektriske anlegget har vært samme i hele perioden.
Akkurat det samme som jeg opplevde. Ingen problemer før oppdateringen, bare problemer etter oppdateringen.
Kabelen jeg fikk nå var helt ny, rett fra esken. Opplever ingen problemer med den. Kan det være at de "gamle" ikke tåler denne oppdateringen?
Ja, det virker jo som det skjedde et eller annet ifm. den oppdateringen. Samtidig funker det fint andre steder enn hjemme for vår del. Bilen lader helt fint på jobben til kona og hos Møller - så et eller annet hjemme hos oss i kombinasjon med den oppdaterte kabelen virker å være problemet. Testet dere kabelen på andre steder enn der dere hadde trøbbel? Var det alltid trøbbel eller funket det innimellom?
2014 e-up!

Elmo

Sitat fra: eivindw på fredag 25. september 2015, klokken 09:26
- så et eller annet hjemme hos oss i kombinasjon med den oppdaterte kabelen virker å være problemet. Testet dere kabelen på andre steder enn der dere hadde trøbbel? Var det alltid trøbbel eller funket det innimellom?

Få lånt det en ledning fra noen. Hvis den funker hjemme hos deg uten problem så har du godt utgangspunkt for å få byttet kabel hos Møller, selvom det skulle være strømmen hjemme hos deg som er den egentlige årsaken.
Det er tross alt hjemme man lader  mest.

Bilen vi har på jobben hadde det problemet. Ville ikke lade på jobben med "egen" kladd. Kladden og bilen funket på andre steder, men med en annen kladd ladet bilen fint på jobben også. Siden jobben var "hjemmet" til bilen fikk vi ny kladd av Møller Ryen, og siden har det ikke vært problemer
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

#35
Da har også den nye kladden "hengt seg".

Bruker det uttrykket forde jeg forsøkte å lade fra en av disse stolpene der luken aktiviserer strøm og det ble en del strømbrudd idet jeg forsøkte å starte ladingen.

Kladden gikk sur, og nå produserer heller ikke denne PWM signal. Se mer om dette på første side av denne tråden.

For meg virker dette som et software problem mer enn et hardware problem, men kladden lar seg ikke resette på normal måte ved å holde begge knappene inne.

Hadde heldigvis akkurat nok strøm til å rekke nærmeste mode 3 type 2 ladestasjon, så nå fylles batteriet opp slik at vi kan kjøre ut til Møller og klage for n'te gang.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 07. november 2015, klokken 09:28
For meg virker dette som et software problem mer enn et hardware problem, men kladden lar seg ikke resette på normal måte ved å holde begge knappene inne.

Reset er IKKE å holde begge knappene inne !!  Det er for å endre ladestrøm.   Reset er først "0" og så "1" etter en stund.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Fantastisk!

Resatte etter oppskriften og nå lyser i alle fall en til LED. Tipper PWM signalet er tilbake. :D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

Lader nå med kladden, men virker litt ystabil i forhold til før. Spørs om den er på vei til å svikte..
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Vesleve

Slenger meg på denne; jeg har flere ganger opplevd at bilen ikke har ladet på jobb det siste halve året, i hvertfall. Oftere mislykket lading enn vellykket lading.. Jeg har prøvd forskjellige ladekontaker (på jobben), men opplever det samme. Hjemme derimot, lader den helt fint. Jeg har hatt bilen inne hos møller, men siden jeg ikke hadde hatt siste oppgradering av ladekladd (få på gummideksel?) prioriterte de det og håpet at det skulle løse problemet, noe det selvsagt ikke gjorde.

Det er utrolig frustrerende, men jeg finner en viss trøst i at flere andre også har samme problemet. Da må jo Møller/VW finne en løsning etter hvert.


Autowinder

#40
Kladdens elektronikk er veldig sensitiv, på dager etter regn er det flere av de 48 ladepunktene på jobben som fører til at kladden slutter å lade, så det er kun et snev av fukt/krypstrøm i anlegget som får den til å løse ut. Hjemme er det aldri problem hos meg heller, så det er vel noe som tyder på at andre ladesteder ikke er helt 100%!?
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

1001 Watt

Henger meg på her jeg også: Min kladd nekter å lade i garasjen etter regnvær/tåke, lader fint fra uttak på husvegg selv om regner plasker ned og på jobb (garasje). Har hatt elektriker på besøk som ikke finner noe galt med stikket i garasjen, ingen jordfeil. Har testet en annen kladd fra Møller med eksakt samme resultat, så jeg regner med at dette er software som er satt i "hysteri-modus" for å hindre enhver mulighet for grillparty.....


Vesleve

Sitat fra: Autowinder på lørdag 28. november 2015, klokken 10:43
Kladdens elektronikk er veldig sensitiv, på dager etter regn er det flere av de 48 ladepunktene på jobben som fører til at kladden slutter å lade, så det er kun et snev av fukt/krypstrøm i anlegget som får den til å løse ut. Hjemme er det aldri problem hos meg heller, så det er vel noe som tyder på at andre ladesteder ikke er helt 100%!?

Mulig det er årsaken, men syns uansett det er dårlig av VW da det står biler på rekke og rad å lader. Det ser jo også ut som et relativt stort problem. Bare se på denne tråden..

Autowinder

Hva mener du er dårlig av VW? At de lager en sikker løsning som beskytter bil og elektrisk anlegg på ladestedet mot brann og elektriske misforhold? Mens det er greit at det elektriske anlegget det skal lades fra ikke er i tipp topp stand?
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

Elmo

Det er en kjennsgjerning at mange av de tidlige kladdene var FOR senitive. Vet om flere som har blitt kvitt problemet men ny(ere) kladd fra Møller. Men da først etter å ha "bevist" for dem at en nyere kladd funker og at problemet følger kladden og ikke bilen eller stedet ved "kryssbytte".
Men jeg er allikevel enig med Autowinder. Det er bedre a den er litt for sikker enn for usikker.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA