Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Problemer med lading

Startet av Mats, tirsdag 27. januar 2015, klokken 11:03

« forrige - neste »

vilHAel

Dersom det er jordfeil i nabolaget vil kladden stoppe lading. Dette har skjedd hos oss. Kan være et apparat hos naboen eller e-verkets feil. Mistenker man jordfeil er det viktig å varsle e-verket. De søker opp feilen og Evt retter el gir pålegg om at må utbedres. Vi hadde jordfeil som kun påvirket lading sv e-upen. Varslet e-verket og etter en kort stund var alt ok igjen:)

eivindw

Sitat fra: vilHAel på torsdag 24. september 2015, klokken 01:19
Dersom det er jordfeil i nabolaget vil kladden stoppe lading. Dette har skjedd hos oss. Kan være et apparat hos naboen eller e-verkets feil. Mistenker man jordfeil er det viktig å varsle e-verket. De søker opp feilen og Evt retter el gir pålegg om at må utbedres. Vi hadde jordfeil som kun påvirket lading sv e-upen. Varslet e-verket og etter en kort stund var alt ok igjen:)
Interessant. Hadde dere andre indikasjoner på feil enn lading av e-up? Feilet e-up ladingen hele tiden eller var det mer sporadisk?
2014 e-up!

ElBergen

Sitat fra: eivindw på onsdag 23. september 2015, klokken 22:17
Ganske sikker på at vi ikke hadde problemet før den oppgraderingen i vinter (der de puttet gummi rundt kladden). Hadde bilen nesten ett år før disse problemene begynte. Det elektriske anlegget har vært samme i hele perioden.
Akkurat det samme som jeg opplevde. Ingen problemer før oppdateringen, bare problemer etter oppdateringen.
Kabelen jeg fikk nå var helt ny, rett fra esken. Opplever ingen problemer med den. Kan det være at de "gamle" ikke tåler denne oppdateringen?
E-Up!

eivindw

Sitat fra: ElBergen på torsdag 24. september 2015, klokken 12:51
Sitat fra: eivindw på onsdag 23. september 2015, klokken 22:17
Ganske sikker på at vi ikke hadde problemet før den oppgraderingen i vinter (der de puttet gummi rundt kladden). Hadde bilen nesten ett år før disse problemene begynte. Det elektriske anlegget har vært samme i hele perioden.
Akkurat det samme som jeg opplevde. Ingen problemer før oppdateringen, bare problemer etter oppdateringen.
Kabelen jeg fikk nå var helt ny, rett fra esken. Opplever ingen problemer med den. Kan det være at de "gamle" ikke tåler denne oppdateringen?
Ja, det virker jo som det skjedde et eller annet ifm. den oppdateringen. Samtidig funker det fint andre steder enn hjemme for vår del. Bilen lader helt fint på jobben til kona og hos Møller - så et eller annet hjemme hos oss i kombinasjon med den oppdaterte kabelen virker å være problemet. Testet dere kabelen på andre steder enn der dere hadde trøbbel? Var det alltid trøbbel eller funket det innimellom?
2014 e-up!

Elmo

Sitat fra: eivindw på fredag 25. september 2015, klokken 09:26
- så et eller annet hjemme hos oss i kombinasjon med den oppdaterte kabelen virker å være problemet. Testet dere kabelen på andre steder enn der dere hadde trøbbel? Var det alltid trøbbel eller funket det innimellom?

Få lånt det en ledning fra noen. Hvis den funker hjemme hos deg uten problem så har du godt utgangspunkt for å få byttet kabel hos Møller, selvom det skulle være strømmen hjemme hos deg som er den egentlige årsaken.
Det er tross alt hjemme man lader  mest.

Bilen vi har på jobben hadde det problemet. Ville ikke lade på jobben med "egen" kladd. Kladden og bilen funket på andre steder, men med en annen kladd ladet bilen fint på jobben også. Siden jobben var "hjemmet" til bilen fikk vi ny kladd av Møller Ryen, og siden har det ikke vært problemer
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

elektrolux

#35
Da har også den nye kladden "hengt seg".

Bruker det uttrykket forde jeg forsøkte å lade fra en av disse stolpene der luken aktiviserer strøm og det ble en del strømbrudd idet jeg forsøkte å starte ladingen.

Kladden gikk sur, og nå produserer heller ikke denne PWM signal. Se mer om dette på første side av denne tråden.

For meg virker dette som et software problem mer enn et hardware problem, men kladden lar seg ikke resette på normal måte ved å holde begge knappene inne.

Hadde heldigvis akkurat nok strøm til å rekke nærmeste mode 3 type 2 ladestasjon, så nå fylles batteriet opp slik at vi kan kjøre ut til Møller og klage for n'te gang.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 07. november 2015, klokken 09:28
For meg virker dette som et software problem mer enn et hardware problem, men kladden lar seg ikke resette på normal måte ved å holde begge knappene inne.

Reset er IKKE å holde begge knappene inne !!  Det er for å endre ladestrøm.   Reset er først "0" og så "1" etter en stund.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

elektrolux

Fantastisk!

Resatte etter oppskriften og nå lyser i alle fall en til LED. Tipper PWM signalet er tilbake. :D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Lader nå med kladden, men virker litt ystabil i forhold til før. Spørs om den er på vei til å svikte..
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Vesleve

Slenger meg på denne; jeg har flere ganger opplevd at bilen ikke har ladet på jobb det siste halve året, i hvertfall. Oftere mislykket lading enn vellykket lading.. Jeg har prøvd forskjellige ladekontaker (på jobben), men opplever det samme. Hjemme derimot, lader den helt fint. Jeg har hatt bilen inne hos møller, men siden jeg ikke hadde hatt siste oppgradering av ladekladd (få på gummideksel?) prioriterte de det og håpet at det skulle løse problemet, noe det selvsagt ikke gjorde.

Det er utrolig frustrerende, men jeg finner en viss trøst i at flere andre også har samme problemet. Da må jo Møller/VW finne en løsning etter hvert.


Autowinder

#40
Kladdens elektronikk er veldig sensitiv, på dager etter regn er det flere av de 48 ladepunktene på jobben som fører til at kladden slutter å lade, så det er kun et snev av fukt/krypstrøm i anlegget som får den til å løse ut. Hjemme er det aldri problem hos meg heller, så det er vel noe som tyder på at andre ladesteder ikke er helt 100%!?
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

1001 Watt

Henger meg på her jeg også: Min kladd nekter å lade i garasjen etter regnvær/tåke, lader fint fra uttak på husvegg selv om regner plasker ned og på jobb (garasje). Har hatt elektriker på besøk som ikke finner noe galt med stikket i garasjen, ingen jordfeil. Har testet en annen kladd fra Møller med eksakt samme resultat, så jeg regner med at dette er software som er satt i "hysteri-modus" for å hindre enhver mulighet for grillparty.....

2022 Audi e-tron 55
2019 VW e-Golf
2014 VW e-UP (solgt)

Vesleve

Sitat fra: Autowinder på lørdag 28. november 2015, klokken 10:43
Kladdens elektronikk er veldig sensitiv, på dager etter regn er det flere av de 48 ladepunktene på jobben som fører til at kladden slutter å lade, så det er kun et snev av fukt/krypstrøm i anlegget som får den til å løse ut. Hjemme er det aldri problem hos meg heller, så det er vel noe som tyder på at andre ladesteder ikke er helt 100%!?

Mulig det er årsaken, men syns uansett det er dårlig av VW da det står biler på rekke og rad å lader. Det ser jo også ut som et relativt stort problem. Bare se på denne tråden..

Autowinder

Hva mener du er dårlig av VW? At de lager en sikker løsning som beskytter bil og elektrisk anlegg på ladestedet mot brann og elektriske misforhold? Mens det er greit at det elektriske anlegget det skal lades fra ikke er i tipp topp stand?
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Elmo

Det er en kjennsgjerning at mange av de tidlige kladdene var FOR senitive. Vet om flere som har blitt kvitt problemet men ny(ere) kladd fra Møller. Men da først etter å ha "bevist" for dem at en nyere kladd funker og at problemet følger kladden og ikke bilen eller stedet ved "kryssbytte".
Men jeg er allikevel enig med Autowinder. Det er bedre a den er litt for sikker enn for usikker.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA