Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nå kan du bruke GoCharge-appen for å betale for lading på Statoil

Startet av Gordon Retriever, fredag 06. februar 2015, klokken 15:42

« forrige - neste »

mogu

Sitat fra: TorAtle på søndag 25. januar 2015, klokken 17:00
Sitat fra: kos på søndag 25. januar 2015, klokken 12:36
Men at elbiler ikke har kjøreglede - den må man leger ut på landet med.

Hvis vi setter Porsche 911 som referansen for sportslighet og kjøreglede (den er ofte omtalt som verdens beste sportsbil som kan brukes hver eneste dag), så befinner Zoe, Leaf og de fleste andre elbiler seg mange, mange divisjoner under. Ikke sammenlignbart i det hele tatt. Hvis man ikke er enig i det så tar man rett og slett feil :)

En annen ting som ikke er sammenlignbart mellom de bilene er prisen. Skal man sammenligne biler kan man kanskje gjøre det innenfor samme markedssegment, ellers kan man fint si at en Prius er veldig lite sportslig i forhold til en Aston Martin. Uttalelsen er jo helt riktig, men uhyre lite relevant.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

TorAtle

Sitat fra: mortegun på onsdag 28. januar 2015, klokken 20:01
En annen ting som ikke er sammenlignbart mellom de bilene er prisen. Skal man sammenligne biler kan man kanskje gjøre det innenfor samme markedssegment, ellers kan man fint si at en Prius er veldig lite sportslig i forhold til en Aston Martin. Uttalelsen er jo helt riktig, men uhyre lite relevant.

Vi kan godt generalisere. Samtlige elbiler er vesentlig mindre sportslige og gir vesentlig mindre kjøreglede enn de beste bilene i respektive segment.
2014 BMW i3

mogu

Sitat fra: TorAtle på torsdag 29. januar 2015, klokken 02:18
Sitat fra: mortegun på onsdag 28. januar 2015, klokken 20:01
En annen ting som ikke er sammenlignbart mellom de bilene er prisen. Skal man sammenligne biler kan man kanskje gjøre det innenfor samme markedssegment, ellers kan man fint si at en Prius er veldig lite sportslig i forhold til en Aston Martin. Uttalelsen er jo helt riktig, men uhyre lite relevant.

Vi kan godt generalisere. Samtlige elbiler er vesentlig mindre sportslige og gir vesentlig mindre kjøreglede enn de beste bilene i respektive segment.

Nevn gjerne familiebiler med nybilpris under 1mill med bedre kjøreegenskaper og kjøreglede enn en P85D.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Panduck

Sitat fra: mortegun på torsdag 29. januar 2015, klokken 09:30
Nevn gjerne familiebiler med nybilpris under 1mill med bedre kjøreegenskaper og kjøreglede enn en P85D.

Og definer samtidig "kjøreglede". Jeg tror at for de aller fleste bilister, så er elbilen definisjon av kjøreglede: Enkelt og stille, og veldig lite som kan gå galt.

fiskeri

SitatOg definer samtidig "kjøreglede". Jeg tror at for de aller fleste bilister, så er elbilen definisjon av kjøreglede: Enkelt og stille, og veldig lite som kan gå galt.
Helt enig. Har prøvd Tesla, og har aldri hatt større kjøreglede. For min del blir en Tesla litt "overkill" i forhold til bruk og pris. Dermed ble det Soul, som passer perfekt til vårt bruk og vår lommebok. Kjøreglede med Soul også, men Tesla overgår alt jeg har fått sitte i.
Kia Soul EV exclusive, titanium silver motatt august 2015

TorAtle

Sitat fra: Panduck på torsdag 29. januar 2015, klokken 09:44
Og definer samtidig "kjøreglede". Jeg tror at for de aller fleste bilister, så er elbilen definisjon av kjøreglede: Enkelt og stille, og veldig lite som kan gå galt.

Det må være elbilisters definisjon av kjøreglede. Søk på nettet etter "drivers car" så ser man hva som ligger i begrepet. Hvis man vil ha sofafølelsen også i bil så tipper jeg Mercedes S-klasse lett slår Tesla, men S-klasse er aldri nevnt som en drivers car.

Jeg vil ikke dra inn pris av flere årsaker. a) Norge er et unntaksland. b) Det vil alltid være en billigere bil som har bedre kjøreglede per krone. P85D vinner ikke her heller. Men klassen "for store og tunge biler" vinnes lett av Porsche Panamera. Velg hvilken motor du vil, bare helst ikke dieselene.

Vi kan ta kategorien kompaktbil i samme slengen. VW Golf GTI, Mini Cooper S, BMW M135i. Take your pick.

Finnes det andre elbil-kategorier?
2014 BMW i3

Panduck

Sitat fra: TorAtle på torsdag 29. januar 2015, klokken 11:03
Det må være elbilisters definisjon av kjøreglede.

Nei, jeg tror det er definisjonen til det store flertallet av bilister. Jeg forstår at en del har spesiell interesse i bil, og "kjøreglede" har motordur og god "oppførsel i høy hastighet" osv som kriterier, men tror du virkelig dette er det folk flest legger i kjøreglede? Skal man bygge elbiler for å tilfredsstille autofile, eller skal man bygge elbiler som skal ivareta det folk flest trenger?

Og nå legger jeg ikke FrP definisjonen av "folk flest" til grunn, men jeg tror faktisk at for de aller fleste så er kjøreglede å komme seg fra A til B med minst mulig krøll, og vite at bilen fungerer som den skal, å føle at bilen er enkel å kjøre. Det er ikke kun dagens elbiliser som føler det slik.

Skal elbilen overleve, er det viktig at folk synes en eGolf er bedre enn Golf, og at LEAF er morsommere å eie enn Yaris. Hvordan Tesla forholder seg til BMW M135i tror jeg betyr veldig lite. Elbil gir kjøreglede til de aller, aller fleste. Jeg har aldri vært så glad i å kjøre bil før.

Øyvind.h

Sitat fra: TorAtle på torsdag 29. januar 2015, klokken 11:03
Sitat fra: Panduck på torsdag 29. januar 2015, klokken 09:44
Og definer samtidig "kjøreglede". Jeg tror at for de aller fleste bilister, så er elbilen definisjon av kjøreglede: Enkelt og stille, og veldig lite som kan gå galt.
Det må være elbilisters definisjon av kjøreglede.
For meg føles det å kjøre fossilbil nå fryktelig gammeldags. Gassresponsen i fossilbiler er på en helt annen planet, og når du går av gassen i fossilbilen skjer omtrent ingen ting?

Når man kan pakke rå ytelser, momentan gassrespons, enpedals kjøring inn i en stor familebil med aks og brems som en M5 (med litt dårligere sideveis grep). Og samtidig kan utnytte kreftene nesten gratis, og på toppen av det hele kjøre totalt lydløst og silkemykt ved behov er det ikke rart man flirer litt av hva man syntes var en god totalpakke i en fossilbil før....

Skulle jeg hatt rendyrket sportsbil så finnes det naturligvis bedre alternativer, men jeg har kjørt min andel 911 og Boxter. Pen lyd absolutt, men slitsomt med bråket dag ut og dag inn.
Og Model S er en sporty familiebil som er god på noe, og dårlig på andre ting. Har man eksempelvis behov for høy toppfart og ekstreme distanser i ekstrem fart er ikke Model S det beste valget. Ikke mange har det behovet, men noen finnes.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

mogu

Sitat fra: TorAtle på torsdag 29. januar 2015, klokken 11:03

Jeg vil ikke dra inn pris av flere årsaker. a) Norge er et unntaksland. b) Det vil alltid være en billigere bil som har bedre kjøreglede per krone. P85D vinner ikke her heller. Men klassen "for store og tunge biler" vinnes lett av Porsche Panamera. Velg hvilken motor du vil, bare helst ikke dieselene.

Selvfølgelig må du dra inn pris. En person som har råd til en Tesla mellom 500k-1m kan skjeldent vurdere dette opp mot en Porsche Panamera. Det blir å sammenligne en Audi allroad med samme bil, det gir rett og slett ingen mening.

Min mening er at takket være subsidieringen av el-biler så har man gode alternativer både i kompaktklassen og i premium-klassen, der kjøreegenskapene og komforten ofte overgår alternativene i tilsvarende klasse og prisområde.

Men om jeg hadde vært i ditt tilfelle, og sto fritt til å velge en Panamera til over dobbelte av prisen til en Tesla, så tror jeg nok jeg også hadde valgt en Panamera, desverre er jeg ikke i den samme heldige situasjonen, så for folk flest tror jeg den sammenligningen er lite relevant.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA