Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nå kan du bruke GoCharge-appen for å betale for lading på Statoil

Startet av Gordon Retriever, fredag 06. februar 2015, klokken 15:42

« forrige - neste »

Gordon Retriever

Resultatene fra Continentals Mobilitetsstudie 2015 får enkelte til å spekulere i om elbilen har havnet i en "image-felle", der elbil oppfattes som fornuftig, men ikke særlig attraktivt.

Undersøkelsen som i hovedsak er gjort i Tyskland og USA, men også i Frankrike, Japan og Kina viser at 72% av de spurte mener elbilen er miljøvennlig mens 67%  synes den er fornuftig. Imidlertid synes bare 26% at elbiler har et tiltalende utseende, eller tilbyr kjøreglede.  Ennå færre (23%) oppfatter elbilen som sportslig.

Miljøvennlig - men lite moro?


For elbilismen generelt er det kanskje noe bekymringsfullt at sammenlignet med undersøkelsen i 2011 er det nå færre som ser for seg at de selv vil bli elbil-eiere innen et tidsperspektiv på 4 til 10 år.  I aldersgruppen 31-59 år er nedgangen fra  46% til 35%.

Blant unge bilførere har andelen som først kan tenke seg å kjøpe elbil når biler med forbrenningsmotor ikke lenger er tilgjengelig, vokst fra 0% i 2011 til 20%.

Fra Continental framheves hybridbiler som en utveg for å gi bilførere mulighet til å kjøre delstrekninger med ren elektrodrift, og på den måten oppleve kjøregleden forbundet med dette.


Link. (På tysk.)

Espen Hugaas Andersen

Det er liten vits i å bry seg om hva tror akkurat nå. Bilene som kommer ut i de neste 5-10 årene vil få de til å endre mening. 35% av befolkningen som sier de kan tenke seg å kjøpe elbil om 4-10 år er mer enn godt nok for å få omsatt de bilene som det er i det hele tatt mulig å produsere i de neste 10 årene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Davidsv

Tror ikke den undersøkelsen får fram de virkelige synspunkter hvis man spør spørsmål som "har elbiler et tiltalende utseende?". Det er jo omtrent like dumt som å spørre "har forbrenningsbiler et tiltalende utseende?"... Virker jo litt som om man tror elbiler består av én modell.
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

TorAtle

Bortsett fra Mercedes SLS Electric, som knappest er en volummodell, så finnes det ingen sportslig elbil på markedet. Detroit Electric skal komme med en Elise-klone etterhvert. Ellers ser det tynt ut. På hybrid-fronten ser det mye lysere ut med 918, LaFerrari, P1, nye NSX, nye GTR, 911 fra neste generasjon av. Sikkert flere jeg har glemt. Felles for alle er at bensinmotoren vil stå for brorparten av fremdriften, og slik vil det være helt til batteriene blir gode nok.

Du går ikke for en elbil hvis utseende, kjøreglede og sportslighet står i fokus.
2014 BMW i3

PerBear

Sitat fra: TorAtle på mandag 19. januar 2015, klokken 17:44
Bortsett fra Mercedes SLS Electric, som knappest er en volummodell, så finnes det ingen sportslig elbil på markedet.

Min bror har en Tesla. Jeg fikk låne den en tur. Syntes den var veldig sportslig.
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Birger

Sitat fra: TorAtle på mandag 19. januar 2015, klokken 17:44
Du går ikke for en elbil hvis utseende, kjøreglede og sportslighet står i fokus.

Jeg gjorde det med Model S. Herlig utseende og sportslig nok for veeeeldig mange, inkludert meg.

Men, dersom du mener at det må være en liten to-seter så ser jeg poenget.

Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

TorAtle

#6
Sitat fra: Birger på tirsdag 20. januar 2015, klokken 22:37
Jeg gjorde det med Model S. Herlig utseende og sportslig nok for veeeeldig mange, inkludert meg.

Men, dersom du mener at det må være en liten to-seter så ser jeg poenget.

Det trenger nødvendigvis ikke være en 2-seter, men bortsett fra gassrespons og akselerasjon rett frem har ikke Model S mye å komme med. Kolossalt overvektig, for stor, hjuloppheng er for mykt satt opp (selv P85+), ingen styrefølelse, understyrer, liten mulighet for å påvirke svingradius med gasspedalen, elektronisk stabilitetsprogram kan ikke skrus av, motor som overoppheter ved aktiv bruk, kan ikke brukes på bane pga oppheting og begrenset batteri, ingen girkasse og ingen lyd (behagelig, men svært negativt for sportslig kjøring), flate seter i alle modeller unntatt P85D.

Noen vil sikkert være uenig i noen av punktene, men i sum så er det for meg alt for mange negative aspekter ved Model S når det gjelder sportslighet og kjøreglede.

Edit: Det skal nevnes at Model S har veldig lavt tyngdepunkt og gode bremser (selv om jeg synes bremsefølelsen var rimelig vag). Det er positivt.
2014 BMW i3

turfsurf


Sitat fra: TorAtle på lørdag 24. januar 2015, klokken 13:06
Sitat fra: Birger på tirsdag 20. januar 2015, klokken 22:37
Jeg gjorde det med Model S. Herlig utseende og sportslig nok for veeeeldig mange, inkludert meg.

Men, dersom du mener at det må være en liten to-seter så ser jeg poenget.

Det trenger nødvendigvis ikke være en 2-seter, men bortsett fra gassrespons og akselerasjon rett frem har ikke Model S mye å komme med. Kolossalt overvektig, for stor, hjuloppheng er for mykt satt opp (selv P85+), ingen styrefølelse, understyrer, liten mulighet for å påvirke svingradius med gasspedalen, elektronisk stabilitetsprogram kan ikke skrus av, motor som overoppheter ved aktiv bruk, kan ikke brukes på bane pga oppheting og begrenset batteri, ingen girkasse og ingen lyd (behagelig, men svært negativt for sportslig kjøring), flate seter i alle modeller unntatt P85D.

Noen vil sikkert være uenig i noen av punktene, men i sum så er det for meg alt for mange negative aspekter ved Model S når det gjelder sportslighet og kjøreglede.

Det du beskriver er egenskaper ønskelig ved banekjøring. Mange av disse egenskapene ønsker ikke jeg for "sportslig" kjøring på landevei. God gassrespons og god vektfordeling og fravær av krenging derimot... Dog er Model S i overkant feit....
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Øyvind.h

TorAtle - foreslår at du sjekker videoen av Model S vs M5. Målt bremser, aks og sideveis G krefter.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

TorAtle

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 24. januar 2015, klokken 14:11
TorAtle - foreslår at du sjekker videoen av Model S vs M5. Målt bremser, aks og sideveis G krefter.

Jeg står ved det jeg skrev over. En Toyota FT86 feks vil score høyt på sportslighet og kjøreglede, til tross for relativt beskjedne ytelser. Tesla Model S scorer dårlig.

Dagens artikkel i E24 trekker frem noen av disse punktene. Overraskende lite sporty. Styrefølelse som en stor SUV.
2014 BMW i3

Espen Hugaas Andersen

Det er alltid en avveining mellom komfort og sportslighet. P85 med 19" dekk (som er det E24 testet) er det man velger om man ha ytelse, men uten å ofre for mye komfort. P85+/P85D med 21" dekk er det man velger om man vil ha sportslighet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Sitat fra: TorAtle på lørdag 24. januar 2015, klokken 16:21
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 24. januar 2015, klokken 14:11
TorAtle - foreslår at du sjekker videoen av Model S vs M5. Målt bremser, aks og sideveis G krefter.

Jeg står ved det jeg skrev over. En Toyota FT86 feks vil score høyt på sportslighet og kjøreglede, til tross for relativt beskjedne ytelser. Tesla Model S scorer dårlig.

Dagens artikkel i E24 trekker frem noen av disse punktene. Overraskende lite sporty. Styrefølelse som en stor SUV.
Som sagt - se videoen, og tenk igjennom hva slags bil vi snakker om. Dette er ikke en FT86 type bil, men en råsprek familiebil i retning av M5.

Om du mener M5 er usporty familiebil så forstår jeg bedre hva du forventer.

For meg er kjøregleden enorm, og kan vanskelig bli bedre i en familiebil som dekker mitt behov.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 24. januar 2015, klokken 16:31
Det er alltid en avveining mellom komfort og sportslighet. P85 med 19" dekk (som er det E24 testet) er det man velger om man ha ytelse, men uten å ofre for mye komfort. P85+/P85D med 21" dekk er det man velger om man vil ha sportslighet.

Ja vil du ha stivt understell var P85+ med 21" et bedre valg. Ikke 19" med myke vinterdekk, som aldri vil gi god respons.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Krishell

Sitat fra: TorAtle på lørdag 24. januar 2015, klokken 16:21
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 24. januar 2015, klokken 14:11
TorAtle - foreslår at du sjekker videoen av Model S vs M5. Målt bremser, aks og sideveis G krefter.

Jeg står ved det jeg skrev over. En Toyota FT86 feks vil score høyt på sportslighet og kjøreglede, til tross for relativt beskjedne ytelser. Tesla Model S scorer dårlig.

Dagens artikkel i E24 trekker frem noen av disse punktene. Overraskende lite sporty. Styrefølelse som en stor SUV.
du bør ikke sitere ting skrevet av en mann som tror "drift på fremhjulene vil eliminere understyring".... 

TorAtle

Det er jo fint at folk er fornøyd med den bilen de har kjøpt :) Vi har tydeligvis forskjellig erfaringsgrunnlag og forventninger til hva som gjør en bil "sportslig". Men jeg er enig i svarene fra undersøkelsen og ser frem til at de sportslige hybridene snart kommer. Og kanskje en elektrisk Mini en dag hvis de får den lett nok.
2014 BMW i3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA