Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Den perfekte NICd lader?

Startet av tomrh, lørdag 31. januar 2015, klokken 00:45

« forrige - neste »

tomrh

På veien hjem fra hytta i går ladet jeg på Orkanger i -12oC, og brukte den nye boksen der siden ABB-boksen allerede var opptatt av en annen Leaf. Står "Delta" på nye, startet å lade med hele 76A - batteritemperaturen var 4 streker og jeg hadde 3 streker igjen med strøm. Kjørte så til Trondheim og hurtigladet på Lade med ABB-lader, men ladingen startet da bare med 59A. Utetemp var -10oC her, batteritemp fortsatt 4 streker og gjenværende strøm 2 streker. Er strømstyrken merkeavhengig?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

emil

Kan være problemer med strømtilførselen til ABB laderen som gjør at de må redusere kapasiteten, eller feil på selve laderen.

Men for å svare på spørsmålet ditt har jeg selv merket forskjeller på hvor mye enkelte ladere klarer å levere av effekt inn på batteriet under ellers like forhold. Men har ikke hatt problemer med å lade på 45kW på et par av ABB laderene jeg har testet.

tomrh

Sitat fra: emil på tirsdag 13. januar 2015, klokken 12:02
Kan være problemer med strømtilførselen til ABB laderen som gjør at de må redusere kapasiteten, eller feil på selve laderen.
På Lade er det nå to chademo-bokser, den ene er ABB, den andre er av merke Efacec. Begge skulle ha samme strømtilførsel. I går sto det en taxi og ladet på Efacec-laderen mens ABB-laderen stod ledig. Selvfølgelig mulig at taxisjåføren måtte ta den fordi ABB-laderen var opptatt da han kom, men jeg mistenker også at taxisjåføren bevisst valgte den fordi den gir raskere lading. Må teste den ut selv. Noen andre som har ladet på Efacec-ladere i minusgrader?

Sitat fra: emil på tirsdag 13. januar 2015, klokken 12:02
Men for å svare på spørsmålet ditt har jeg selv merket forskjeller på hvor mye enkelte ladere klarer å levere av effekt inn på batteriet under ellers like forhold. Men har ikke hatt problemer med å lade på 45kW på et par av ABB laderene jeg har testet.
I tosifret plussgrader gir vel alle chademo-laderne maks effekt uansett. Siden ABB var en av de første ute med hurtigladere tipper jeg at disse laderne også har den mest defensive strømstyrkereguleringa (beskytte batteriet i kulde, bedre føre var..)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Thomas Parsli

Det er godt mulig laderene har dedikert stræmtilførsel og at man har valgt å gi den ene mer.

Firmware på hurtigladere blir oppgradert jevnlig (nye biler, nye problemer) så hvis ABBs lader har vært defensiv en gang tviler jeg på at den er det nå.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

tomrh

Nå er jeg overbevist at det er merkeforskjell på hurtigladere om vinteren. Ladet i kveld på en ny Veefil-lader på Lade Arena i Trondheim. Den viser ikke strømstyrke og spenning, men teller opp antall kWh. Begynte å lade med 4 streker i -5oC. Batteritemp 4 streker. Etter en liten stund kom jeg på at jeg skulle ta tida, og fra fylte 1,8 kWh til 2,8 kWh gikk det 135 sekunder. Det blir 1 kWh / 135s = 3.600 kWs / 135s = ca. 26,7 kW. Ved 390V blir det ca. 68A. Denne ladefarta ble holdt til jeg var over 60% SOC ihvertfall. ABB-laderne starter konsekvent på 59A i minusgrader ved samme batterinivå og batteritemperatur, og går raskt ned på 40-tallet, deretter 30-tallet.

Det er så langt bare ABB-laderne som er spesielt treige. EV Power er i prosess med å bytte dem ut med dual-ladere - virker som de tester ut flere merker, de har satt opp både Delta, Efacec og Veefil så langt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

TorC

#5
Det er du ikke alene om å være overbevist om...

I en periode ladet jeg jevnlig på Brennes, begge i drammen og på Gravdahls i Tønsberg. De tre førstnevnte ladet alltid i normal forventet hastighet. På en halvtime var jeg alltid over 75% uansett hvor lavt jeg var. På Gravdahls derimot tok det alltid nesten dobbelt så lang tid. Jeg klarte aldri å få mer enn 30% på 15 minutter.
Jeg sendte en henvendelse til ladestasjoner.no som sendte det videre til leverandør. Svaret derfra var selvsagt at det ikke var noe galt med laderen. Etter at de flyttet laderen ble det merkbart bedre. Nå får jeg lett 40% på 15 min uansett temperatur.

Så det kan godt hende det er merkeforskjeller, men andre individuelle forskjeller betyr nok mer for selve ladefarten. Det franske rælet hos Gravdahls bruker gjerne 5 minutter ekstra for å starte og stoppe ladingen, noe som fryktelig irriterende når man står og venter. 
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Trekkoppbil

Egentlig synes jeg ikke ladestrømmen er så viktig.  Det er bare de aller første minuttene at batteriet klarer å ta i mot stor strøm alikevel.

Det som er av betydning, er hvor vellykka avlesing av RFID er. Det kan være mye trykking og venting for å få lest av RFID-brikka, og ofte må man prøve igjen og igjen. Hvis man må prøve kanskje 10 ganger for å sette i gang lading, og man deretter må prøve et ukjennt antall ganger for å avslutte ladinga, så er det håpløst. Det er vel ikke så rart at enkelte tyr til nødbryter eller brutale løsninger, for å avslutte ladinga.

At ingen kan finne på en annen autentisering enn RFID?

emil

Sitat fra: TorC på tirsdag 03. februar 2015, klokken 22:19
Det er du ikke alene om å være overbevist om...

I en periode ladet jeg jevnlig på Brennes, begge i drammen og på Gravdahls i Tønsberg. De tre førstnevnte ladet alltid i normal forventet hastighet. På en halvtime var jeg alltid over 75% uansett hvor lavt jeg var. På Gravdahls derimot tok det alltid nesten dobbelt så lang tid. Jeg klarte aldri å få mer enn 30% på 15 minutter.
Jeg sendte en henvendelse til ladestasjoner.no som sendte det videre til leverandør. Svaret derfra var selvsagt at det ikke var noe galt med laderen. Etter at de flyttet laderen ble det merkbart bedre. Nå får jeg lett 40% på 15 min uansett temperatur.

Så det kan godt hende det er merkeforskjeller, men andre individuelle forskjeller betyr nok mer for selve ladefarten. Det franske rælet hos Gravdahls bruker gjerne 5 minutter ekstra for å starte og stoppe ladingen, noe som fryktelig irriterende når man står og venter.

Kan ikke si at jeg har merket noen forskjell i ladehastighet på Gravdahls etter flytting. Men jeg kommer som oftest dit rundt LBV og lader i 30 minutter før jeg kjører videre til Oslo. Men i det siste har jeg begynnt å hoppe over den og heller ta Kiwi i Holmestrand. Både plassering og betalingsmåte gjør den til en mye bedre lader.

tomrh

Hvilket merke er "det franske rælet hos Gravdahls"?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

emil

Sitat fra: tomrh på onsdag 04. februar 2015, klokken 19:42
Hvilket merke er "det franske rælet hos Gravdahls"?

http://www.sgte-power.com/

Er vel ikke veldig ulik denne her:


Samme som står hos Nissan i Sørlandsparken hvis jeg ikke husker helt feil, og den har vært nede en periode (usikker på status nå).




tomrh

Her er kanskje en indikasjon på merkeforskjell?
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4990.msg227217.html#msg227217

Laderen på Flå starter med hele 106A selv ved såpass kaldt batteri som 3 temp. streker, men ladehastigheten faller deretter som en stein. Den på Rud starter på 96A selv med lavere SOC (13% mot 25%) og høyere batteritemp (4 mot 3 streker), men ladefarta synker ikke like raskt. Den på Gardermoen holder ladefarta best, men det kan vel skyldes batteritemp på 5 streker v/start?

Av hvilket merke er laderne på Flå og Rud, og når ble disse satt opp?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

NoWaX

Jeg kan også bekrefte at ABB er noe ræl og dette viser tiden det tok ifra 51% i dag til 78%.

jsa061

Sitat

Av hvilket merke er laderne på Flå og Rud, og når ble disse satt opp?


Laderen på Flå er ABB så vidt jeg husker.

Electrix

Sitat fra: NoWaX på søndag 08. februar 2015, klokken 22:51
Jeg kan også bekrefte at ABB er noe ræl og dette viser tiden det tok ifra 51% i dag til 78%.
Hvor kan vi se ladetiden din?  Det tallet til høyre under SOC er vel gjenværende tid til 100% eller noe sånn,  mener å huske at den teller nedover.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

NoWaX

Sitat fra: Electrix på mandag 09. februar 2015, klokken 19:20
Hvor kan vi se ladetiden din?  Det tallet til høyre under SOC er vel gjenværende tid til 100% eller noe sånn,  mener å huske at den teller nedover.

Hadde stått tilsvarende like lenge, så derfor trodde jeg at dette var tiden det hadde tatt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA