Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Pålitlighet Carwings

Startet av Genax, fredag 30. januar 2015, klokken 09:29

« forrige - neste »

Endelig

Vi vurderte, sjekket linker på forumet og kjente på magefølelsen. Fikk bil levert for noen dager siden...med varmepumpe. Oppvarming fungerer bedre enn på de bilene vi prøvde uten varmepumpe. Rekkevidde, med forvarming, er foreløpig 14-15 mil pr lading. Forbruk ca 15-16 kwh/100km. Blandet kjøring, 0-3 grader, vått. Veldig fornøyd med bilen.
Endelig
Golf 2015 Levert 26.02 m Vp (Solgt)
Tesla S 2015 P85D

Luftventil

Sitat fra: Råde på søndag 11. januar 2015, klokken 18:18
Helt klart med!! Ikke la deg lure til noe annet. Hvor lefsegokk får dette med dyrt (?!) og overvurdert fra vet jeg ikke.

Ikkeno å lure på!

Varmepumpe kan være veldig dyrt.

Da vi kjøpte bil fikk vi beskjed om at en E-Golf med varmepumpe ville komme 3-4 måneder senere enn en E-Golf uten varmepumpe. Det betyr at vi ville måtte avskrive den nesten nye fossilbilen i 4 ekstra måneder, i tillegg til å betale for parkering, bompenger, drivstoff, vedlikehold osv.

For vår del ville det derfor koste langt mer enn 6000 å bestille med varmepumpe, og bilen blir derfor levert uten.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

DrNox

#32
Vi valgte uten varmepumpe fordi da går bilen lengst. 8)
Uten VP veier naturligvis mindre og bruker derfor mindre energi.  8)
Dette gjør elbil uten VP til "ridderbilen" blandt de tøffeste elbilene 8)

De med varmepumpe, og som presser lengden på en varm sommerdag. Dere kan angre når dere stopper 100m fra oppkjørselen, og dere må be om assistanse, mens alle fosilbrennerene i nabolaget ler hånslig av dere :D

Dessuten så får vi vår e-golf nå i april, istedet for etter sommerferien. Det sa selgeren min ::)

EV - Driver

Det er stor forskjell på forbruket på vår E-Up og vår E-Golf med VP nå på denne tida av året. E-Golfen bruker vesentlig mindre energi per mil. God investering med VP.  Angrer ikke  selv om jeg venta seks måneder ekstra.
Hyundai Ioniq 2019 10/10-19.
E-up mottatt april 2014.E-Golf med VP bestilt 27/2-2014.Levert .23/1-15. E-Golf solgt juli 2019.

DrNox

Jeg ville også ha varmepumpe. MEN jeg ville ikke vente 6mnd på bilen.

Viss du sammenligner E-up og E-golf, så vil jeg bare si at du sammenligner epler og E-pler ;)

Olekaa

Jeg sliter med samme dilemma selv..

Har bestilt med vp og enda ikke fått produksjonsdato. Bestilte  midten av november.
min selger sier følgende om VP "den virker for så vidt umiddelbart, men bilen slipper å bruke elektrisk strøm for å holde på varmen når den har begynt å forsvinne ut av bilen etter 30min"

Det lengste vi  kommer til å kjøre pr dag er ca 50km, så innimellom noe småkjøring etter jobb. bruker ca 20-30 min til jobb, så det er det lengste vi kjører sammenhengende pr dag..
Har bestillt ladeboks sammens med bilen..

Jeg vurderer nå om jeg skal ta ut vp fra bestillingen...

eGolf bestillt nov 2014. Levert mai 2015
Sort metallic, sorte vinduer, ryggekam, sensor, siemens ladeboks, lys og siktpakke, keyless og varmepumpe

Råde

Utsagnet er tull. Se posten jeg linker til. Les gjerne hele tråden, men grafen illustrerer godt at varmepumpe bidrar til mindre strømforbruk allerede etter få minutter.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,19190.msg315950.html#msg315950

Så er det jo et poeng om man noensinne vil ha behov for ekstra 10-20% økt rekkevidde (der tror jeg møller har rett).

Det er ikke mange penger det er snakk om og det virker som om produksjonstakten er såpass nå at det ikke er så stor forskjell på levering av biler med og uten pumpe.
e-Golf | X75D

anna

Jeg anbefaler å prøve en e-golf med varmepumpe før du bestemmer deg. Hvis man skal ha varme på når en kjører, så må varmepumpenvære på. Jeg synes varmepumpen bråker mye.

DagRune

Skal man gjøre et regnestykke på kost/nytte så er det ikke økonomi i å velge med varmepumpe.

La oss si man kjører 15000 km/år; med et forbruk på 15 kWt/100 km blir el-forbruket 15000/100x15 = 2250 kWt/år. La oss da regne at man med varmepumpe sparer 250 kWt per år. Selv om man betaler så mye som 1 kr/kWt sparer man altså bare 250 kr i året, da tar det 24 år å "spare inn" varmepumpa.

Så konklusjonen er klar for min del: velg bare varmepumpe om rekkevidden er et problem i det daglige.

Råde

Jeg har det slik: hvis rekkevidden er et problem i det daglige så ikke kjøp elbil*. Om rekkevidden er en utfordring en gang i blant, kjøp VP.

* Med mindre du kan/vil kjøpe tesla.
e-Golf | X75D

runyberg

Har nå hatt min E Golf med varmepumpe i 1 uke og er storfornøyd. Å bestille bilen uten varmepumpe mener jeg er galskap når det koster bare 6600 ekstra. Varmeapparatet synes jeg er betydelig bedre enn på demobilen uten varmepumpe. For det andre så er det jo begrenset rekkevidde på bilene,så 20% ekstra er veldig kjekt å ha. De siste milene du kjører går bilen i eco plus uten varme og betydelig mindre motorkraft. Hva om 8 år når batteriet er redusert med 30%?? Da tror jeg alle vil angre på å ikke bestille med varmepumpe..

DagRune

Jeg synes 6600 kr for noe som er "kjekt å ha" er vel mye, spesielt hvis man ikke merker noe til det. Min (uten vp) kjører på med 6 kW i starten, og da er det varmt fort nok! Jeg lader hjemme, og har funnet at hjemmelader gir mye mer for pengene. Det koster ikke en kalori å plugge inn bilen når jeg setter den fra meg for kvelden, og jeg kommer ut om morgenen til varm bil etter 10-15 min forvarming.

Men så kjører jeg maks 5 mil for dagen, og da er varmepumpe 6600 bortkastede kroner for min del. Og så er det jo det, da, at den kun har effekt i kaldt vær. Om sommeren gir varmepumpa minimal effekt.

Det blir jo noen helt annet om man har 7-8 mil til en jobb uten lademuligheter.

Kjelliken

Her inne kan vi jo være enige om å være uenige  ;D

For noen av oss valgte uten Varmepumpe og andre med.
Jeg valgte uten og angrer ikke på det.
Samtidig som de som bestilte med varme pumpe ikke angrer på det.

Det viktigste til slutt er at vi er fornøyd med det vi har bestilt.
Her er det jo selger som skal veilede oss i riktig retning.

Jeg valgte uten enkelt og greit fordi jeg føler VP ikke gjør nok til at jeg bestile uten. F :-or de to månedene det er aktuelt at det er bedre. :-\

Og jeg er egentlig veldig fornøy etter nå å ha kjørt igjennom den verste delen av året.
Og vert på flere rekkeviddeangst turer. Til og med vert litt kald til tider.

Men har altid kommet meg frem og ser frem til flere langturer i årene som kommer.
E-Golf uten VP
Toyota Celica 2001

Voltswagen

Jeg antar at de som ikke velger VP som ekstrautstyr pga. Pris, heller ikke velger noe annet ekstrautstyr?
e-Golf

DrNox

Sitat fra: Voltswagen på fredag 13. mars 2015, klokken 20:10
Jeg antar at de som ikke velger VP som ekstrautstyr pga. Pris, heller ikke velger noe annet ekstrautstyr?
Voltswagen gratulerer med et kult nickname 8)
Din antagelse er selvfølelig feil. Men det visste du vel?
Jeg tror det er få personer som har valgt bort VP pga økonomi. Tror det har med leveringstid, jeg.
Syns det er gøy å kverulere litt selv...Derfor;
Varmepumpe hjelper kun på varmen, ikke på kjørelengden!!!!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA