Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Pålitlighet Carwings

Startet av Genax, fredag 30. januar 2015, klokken 09:29

« forrige - neste »

Genax

hei! burde jeg bestille e-golf med varmepumpe eller uten varmepumpe?

Bor i lier, og vil da bli brukt til oslo og tilbake igjen. og vil bli sikkert mye småkjøring til butikk osv.

Hva vil dere anbefale?

vet ikke om det er riktig tråd, men tar og prøver meg

eivhelle

Du kan helt sikkert klare deg like godt uten varmepumpe som med. Men det koster ikke mye ekstra å bestille med varmepumpe, så da blir det mer et spørsmål om du har tålmodighet nok til å vente på levering.

På nye bestillinger er det vel heller ikke sikkert at det er noe lenger leveringstid å velge med varmepumpe.

Jeg vil vel si det sånn at hvis du stort sett kjører mindre enn 80 km for dagen vil det være likegyldig hva du velger, men varmepumpen kan være grei å ha hvis du en gang i blant skal kjøre lengre turer vinterstid.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Lefsegokk

Helst uten. Jo fler som bestiller uten, jo høyere forventet bruktbilpris vil jeg oppnå. Varmepumpe er overvurdert, dyrt og forlenger ventetiden din.

PK

Med, selvsagt med...
Høyere bruktpris og lengre rekkevidde...

Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

WolfM

Dette valget sto jeg ovenfor da jeg bestilte i slutten av nov 14. Men var aldri i tvil, selv om selger argumenterte for uten.

Ekstrautstyr får du sjeldent igjen for, men i dette tilfellet tror jeg at det er vel anvendt investering, i alle fall blir bilen mye lettere å selge. Fra bosjyren "Kan bidra til å øke rekkevidden med inntil 20%", (nå er jo dette noe omdiskutert - se andre tråder), men det er verdt kr 6.600 + 1 - 2 mndrs ekstra ventetid mener nå jeg.
eGolf med VP - levert uke 19/15. Nesten alt utstyr

eivhelle

Tiden vil vise hvor mye det har å si for bruktprisen.

Men hvis du egentlig ikke trenger varmepumpe må du tjene minst 6500 pluss renter for å ikke ha tapt på det.

Jeg tror det først og fremst er tilstanden på batteriet som har betydning for prisen når bilen en gang skal selges. Og de som har et kjøremønster der man ikke har behov for å presse rekkevidden, kan velge et laderegime som er mer skånsomt for batteriet. En bil som har igjen 90% av opprinnelig batterikapasitet vil være mer verdt enn en bil med 70% kapasitet uavhengig om den har varmepumpe eller ikke.

Og for langturer sommerstid har det ingen betydning for rekkvidden om du har varmepumpe eller ikke.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Råde

Helt klart med!! Ikke la deg lure til noe annet. Hvor lefsegokk får dette med dyrt (?!) og overvurdert fra vet jeg ikke.

Du pendler Lier Oslo. Kanskje du kan lade på jobb. Kanskje ikke eller ikke alltid. Så hender det det er kø, trafikkulykke, uventa kjøring i Oslo eller ingen tid å lade før du skal videre på trening på ettermiddagen.

Ved å velge fra, velger du også en ekstra margin fra. Den er ikke dyr. Den er bare en liten brøkdel av en familie på 4's sydenferie. Velger du ny parkett til huset fnyser du ikke av en oppgradering fra skit til ok når den koster det samme.

Ikkeno å lure på!
e-Golf | X75D

EV - Driver

Sitat fra: Lefsegokk på søndag 11. januar 2015, klokken 15:22
Helst uten. Jo fler som bestiller uten, jo høyere forventet bruktbilpris vil jeg oppnå. Varmepumpe er overvurdert, dyrt og forlenger ventetiden din.
Enig av de samme årsaker! Uten er løsningen for alle unntatt meg!
Hyundai Ioniq 2019 10/10-19.
E-up mottatt april 2014.E-Golf med VP bestilt 27/2-2014.Levert .23/1-15. E-Golf solgt juli 2019.

jan-c

Sitat fra: Lefsegokk på søndag 11. januar 2015, klokken 15:22
Helst uten. Jo fler som bestiller uten, jo høyere forventet bruktbilpris vil jeg oppnå. Varmepumpe er overvurdert, dyrt og forlenger ventetiden din.

Det må foreligge en viss ironi i Lefsegokkens innlegg. Forøvrig er jeg en av de som "må ha" varmepumpe. Dette ble også anbefalt som et "must" fra min Møller i oktober, så det er forskjeller i anbefalingene der ute.
2018: e-Golf
2015: e-Golf
2013: Golf VII

eivhelle

#9
Sitat fra: Råde på søndag 11. januar 2015, klokken 18:18
Helt klart med!! Ikke la deg lure til noe annet. Hvor lefsegokk får dette med dyrt (?!) og overvurdert fra vet jeg ikke.

Du pendler Lier Oslo. Kanskje du kan lade på jobb. Kanskje ikke eller ikke alltid. Så hender det det er kø, trafikkulykke, uventa kjøring i Oslo eller ingen tid å lade før du skal videre på trening på ettermiddagen.

Ved å velge fra, velger du også en ekstra margin fra. Den er ikke dyr. Den er bare en liten brøkdel av en familie på 4's sydenferie. Velger du ny parkett til huset fnyser du ikke av en oppgradering fra skit til ok når den koster det samme.

Ikkeno å lure på!
Hvis jeg har forstått riktig ser jeg fra dynaudio tråden at Genax har fått et meget bra tilbud på en bil uten varmepumpe. Og hvis denne allerede er satt opp for produksjon vil det neppe være mulig å uten videre å få lagt  til varmepumpe.

I så fall vil vel heller spørsmålet være om Genax vil kunne leve bra med en bil uten varmepumpe, eller om det vil være lurt å heller få et nytt tilbud på en bil med varmepumpe. Er ikke sikkert at det er like lett å få 20000 i avslag hvis man spesifiserer bilen fra grunnen av selv.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Gordon Retriever

He-he, når man spør om råd på denne måten får man ofte svar fra dem som ønsker å anbefale (eller forsvare) sine egne valg:  "Velg alternativ X, for det har jeg gjort."

Lefsegokk tar dette til et helt annet nivå. ;D

Så til spørsmålet varmepumpe vs. ingen varmepumpe:

Det sies at man etter hvert angrer mer på det man ikke har gjort enn det man har gjort.
Ok, hvis man har en livsstil som Amy Winehouse stiller kanskje ting seg annerledes, men når det kommer til ekstrautstyr på bil, har i alle fall jeg sjelden angret på tilbehør jeg har krysset av for.

valvolainen

Personlig tror jeg at bilen vil være mye lettere å selge med varmepumpe enn uten.
Det var grunn nr. 2 til at vi bestilte med, hovedgrunnen er 17mil daglig pendling.

Nå som det iallefall er etpar varmepumper her inne, kan de som har prøvd littegrann fortelle om hvordan varmen fungerer? Er det økt varmeeffekt? Har lånt noen demobiler, og det skjer ikke så mye med temperaturen selv om man har den på maks.

Er det økt varmeeffekt kan jo dette være et godt argument for å velge vp.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Flehan

Jeg kjøpte bil uten Vp, da jeg trengte den raskest mulig g Vp var usikker i oktober , jeg hadde bestilt med om jeg skulle bestille på nytt i dag , sel om jeg ikke "trenger" den. Tror den blir som firehjulstrekk på en Audi . Gull verd når du skal selge, og fantastisk de dagene i året du trenger det.
Perlemor hvit e-golf levert 05.02.2016
hvit 2016 octavia 1,8t 4wd

A8

Nå kjenner jeg ikke leveringstiden for biler med/uten vp, men bortsett fra det så forstår jeg nesten ikke at det er noe å diskutere. For den ekstrakosten det her er snakk om, så burde Møller ha satt vp opp som standardutstyr. En annen sak er det hvis det er snakk om å overta en allerede spesifisert/produsert bil.
Nå skal det sies, at jeg har hatt en haug med Audier, alle med quattro, og skjønner ikke at noen bestiller uten...  ::)
varmepumpe-Golf bestilt 4. juli, levert 6. mars.

Sidewinder

Det vil overraske meg sterkt hvis det er kortere ventetid på en nybestilling
Uten VP kontra med. Etter at VW omsider fikk "knekt koden" skulle det ikke være noe forskjell på om du velger VP som ekstrautstyr konta noe annet.

Jeg holder også med  de som anbefaler og kjøpe med, jeg tipper det blir en del av standard utstyr etterhvert. Da er det kjipt og eie en bil som er en bastard, en av de få uten VP...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA