Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Utlandet: Elbil fornuftig, men med liten kjøreglede

Startet av Leo, lørdag 24. januar 2015, klokken 14:11

« forrige - neste »

elbil-1

av løse kabler kan du ha følgende: (korriger gjerne om noen finner feil i listen)

1:  Shuko-Type 1 som Lader med 10A og følger med bilen

2:  Cee stikk 16A - type 1 som lader med enten 16 A, 10A eller mindre, noen kabler kan man stille inn ladestrømmen på.

2a: Du kan også da ha en overgang fra Shuko til Cee (blått stikk) og da må du ha en ladekabel som du kan stille inn til 10A eller lavere for ikke å ta sikringen/overbelaste shuko kontakten.

2b: Du kan også ha overgang fra 230V 3-fase til Shuko eller Cee stikk så du kan bruke en av kablene 1 eller 2 dersom du kommer over en 230V 3-fase kontakt ett sted, eller har det hjemme.

3: Type2 - type 1, 16A  som lader med 16A

4: Type2 - Type 1, 32A som kan Lade med ENTEN 16 eller 32A, avhengig av hva ladestasjonen kan gi av effekt. = semihurtig lading.(Sånn ca 6,6KW ) OBS : Noen type 2 ladestolper takler bare 32A modellen av kabelen så en 16A utgave av kabelen er egentlig "bortkastet".

Chademo ladekabel henger på ladestasjonen = hurtiglading.

I tillegg får du diverse ferdigsnekrede lade"bokser" til å koble i stikkontaktene hjemme, på 16A - 32A med type 1 ladepistol til å putte i bilen. Disse er jo greie å ha i garasjen e.l. der man ønsker mer fast opplegg.

Le

Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 10. februar 2015, klokken 21:54
av løse kabler kan du ha følgende: (korriger gjerne om noen finner feil i listen)

1:  Shuko-Type 1 som Lader med 10A og følger med bilen

2:  Cee stikk 16A - type 1 som lader med enten 16 A, 10A eller mindre, noen kabler kan man stille inn ladestrømmen på.

2a: Du kan også da ha en overgang fra Shuko til Cee (blått stikk) og da må du ha en ladekabel som du kan stille inn til 10A eller lavere for ikke å ta sikringen/overbelaste shuko kontakten.

2b: Du kan også ha overgang fra 230V 3-fase til Shuko eller Cee stikk så du kan bruke en av kablene 1 eller 2 dersom du kommer over en 230V 3-fase kontakt ett sted, eller har det hjemme.

3: Type2 - type 1, 16A  som lader med 16A

4: Type2 - Type 1, 32A som kan Lade med ENTEN 16 eller 32A, avhengig av hva ladestasjonen kan gi av effekt. = semihurtig lading.(Sånn ca 6,6KW ) OBS : Noen type 2 ladestolper takler bare 32A modellen av kabelen så en 16A utgave av kabelen er egentlig "bortkastet".

Chademo ladekabel henger på ladestasjonen = hurtiglading.

I tillegg får du diverse ferdigsnekrede lade"bokser" til å koble i stikkontaktene hjemme, på 16A - 32A med type 1 ladepistol til å putte i bilen. Disse er jo greie å ha i garasjen e.l. der man ønsker mer fast opplegg.


Tusen takk for et meget detaljert svar:D Jeg skal satse på en type 2 - type 1 som kunne stilles på både 16A og 32A:D

elbil-1

du stiller ikke inn Type2 - type 1 kabler, det er ladestasjonen som har enten 16 eller 32A sikring og gir deg det den klarer.

Men, kabelen må være laget for 32A, ellers får du ikke mer enn 16A (og på noen ladestasjoner starter ladingen ikke hvis ikke kabelen er 32A)

Le

Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 10. februar 2015, klokken 22:54
du stiller ikke inn Type2 - type 1 kabler, det er ladestasjonen som har enten 16 eller 32A sikring og gir deg det den klarer.

Men, kabelen må være laget for 32A, ellers får du ikke mer enn 16A (og på noen ladestasjoner starter ladingen ikke hvis ikke kabelen er 32A)

Ok, skjønner, takk for hjelpen!!! ;)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Soul'en har i virkeligheten bedre bagasjeplass enn eGolf. Bagasjerom upraktisk i utgangspunktet, men dersom man tar ut isoporkassen og legger bagasjeromsplaten helt i bunn blir bagasjerommet like stort som Leaf førsteutgave og Zoe.

Ragged_Glory

Godt tips.

Hvis du tar bort isoporboksen,  må du fore opp like mye som boksen er foret opp slik at det er nok luft til batterivifta. Tipper det kanskje kan bli støy inn i kupeen også. Den boksen isolerer sikkert en del.
K̶i̶a̶ ̶S̶o̶u̶l̶ ̶E̶V̶ ̶E̶x̶c̶l̶u̶s̶i̶v̶e̶,̶ ̶ ̶2̶0̶1̶5̶
Kia e-Niro Platinum Graphite, 2019

K S

Sitat fra: Ragged_Glory på tirsdag 17. februar 2015, klokken 21:22
Godt tips.

Hvis du tar bort isoporboksen,  må du fore opp like mye som boksen er foret opp slik at det er nok luft til batterivifta. Tipper det kanskje kan bli støy inn i kupeen også. Den boksen isolerer sikkert en del.

Ikke noe støy som jeg har merket. Har kjørt uten hattehylle og sjøllaget plate i bagasjerommet, med luke/hull til å komme til utstyr i bunn.

Ragged_Glory

Passer ikke originalplata nedi bunnen? Du har ikke laget litt lufting for batterivifta? Har du utstyr som ligger rett på vifta?
K̶i̶a̶ ̶S̶o̶u̶l̶ ̶E̶V̶ ̶E̶x̶c̶l̶u̶s̶i̶v̶e̶,̶ ̶ ̶2̶0̶1̶5̶
Kia e-Niro Platinum Graphite, 2019

K S

Sitat fra: Ragged_Glory på tirsdag 17. februar 2015, klokken 22:52
Passer ikke originalplata nedi bunnen? Du har ikke laget litt lufting for batterivifta? Har du utstyr som ligger rett på vifta?

Har laget plate i 10 mm kryssfiner og trukket denne med høytaler trekk, klosser under av isopor.

Ragged_Glory

Det skal jeg også gjøre! Takk for tipset.
K̶i̶a̶ ̶S̶o̶u̶l̶ ̶E̶V̶ ̶E̶x̶c̶l̶u̶s̶i̶v̶e̶,̶ ̶ ̶2̶0̶1̶5̶
Kia e-Niro Platinum Graphite, 2019

K S

Sitat fra: Ragged_Glory på tirsdag 17. februar 2015, klokken 23:10
Det skal jeg også gjøre! Takk for tipset.

Har nå kjøpt Spark Amps ladekabel, så nå går både Type1 til Type2 ladekabler i en boks.

Leo

Quick fix for å få rattstyring på DAB til å fungere uten å skru av og på bilen = skru av og på selve radio/media systemet.....  ::)

Arha

#57
Hvordan skal ladetimeren stilles for å få lading til 80% når som helst på døgnet?
På Leaf settes start og stopp til samme tidspunkt, men på Soul er det kun starttidspunkt som kan settes.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

duracell

Sitat fra: K S på tirsdag 17. februar 2015, klokken 23:01
Sitat fra: Ragged_Glory på tirsdag 17. februar 2015, klokken 22:52
Passer ikke originalplata nedi bunnen? Du har ikke laget litt lufting for batterivifta? Har du utstyr som ligger rett på vifta?

Har laget plate i 10 mm kryssfiner og trukket denne med høytaler trekk, klosser under av isopor.

Vi er på nippet til å kjøpe en Soul, men ankepunktet er bagasjerommet. Det du har gjort her er jo genialt! :)
Spørsmålet mitt er imidlertid: Ettersom dette er en "fysisk endring" av bilen, har dere fått noen kommentarer fra forhandler vedrørende garanti osv? Hvis dette sperrer for viften og/eller skader andre ting (som vi ikke vet enda) er det ikke utenkelig at service og forhandler blir vanskelig?
Noen som har erfaringer etter triksingen?

Hvilke mål har du på platen og isoporen? ::)

K S

Sitat fra: duracell på torsdag 12. mars 2015, klokken 14:49
Sitat fra: K S på tirsdag 17. februar 2015, klokken 23:01
Sitat fra: Ragged_Glory på tirsdag 17. februar 2015, klokken 22:52
Passer ikke originalplata nedi bunnen? Du har ikke laget litt lufting for batterivifta? Har du utstyr som ligger rett på vifta?

Har laget plate i 10 mm kryssfiner og trukket denne med høytaler trekk, klosser under av isopor.

Vi er på nippet til å kjøpe en Soul, men ankepunktet er bagasjerommet. Det du har gjort her er jo genialt! :)
Spørsmålet mitt er imidlertid: Ettersom dette er en "fysisk endring" av bilen, har dere fått noen kommentarer fra forhandler vedrørende garanti osv? Hvis dette sperrer for viften og/eller skader andre ting (som vi ikke vet enda) er det ikke utenkelig at service og forhandler blir vanskelig?
Noen som har erfaringer etter triksingen?

Hvilke mål har du på platen og isoporen? ::)

Kan umulig påvirke garanti så lenge luftingen blir opprettholdt.
Isoporklosdene er 5 cm, av en hard type, vanlig blir for myk.
Bredden på platen er et par cm smalere enn bredden på bagasjerom. Dybden må tilpasses, jeg brukte gummimatten som mal, men bagasjerommet skrår bakover i bakkant, så tilpassing må til.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA