Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Utlandet: Elbil fornuftig, men med liten kjøreglede

Startet av Leo, lørdag 24. januar 2015, klokken 14:11

« forrige - neste »

Leo

Tenker det kan være greit å samle forskjellige tips og triks med bilen.

Mitt tips er hvordan en kan starte bilen og oppvarming samtidig som en kan låse å gå fra den:

Start bilen og velg temperatur. Velg i menyen på den lille skjermen at bilen skal låses opp når bilen slås av. Trykk på knapp på dørpanel for å låse alle dørene, gå deretter ut og lås døra med vanlig nøkkel. Voilá! Bilen står å går, og en trenger ikke bekymre seg for tyver etc. Setter en samtidig lysbryter i posisjon 0 så er det kun LED foran som er på, kunne dog tenkt å hatt alt lys av - dette har jeg foreløpig bare fått til med ladekabel i...

verahaka

Har er par tips som jeg finner energisparende...

- Pleier å sette forhåndsprogramert varme på 25 grader. Etter å ha startet bilen justerer jeg temperatur til 19-20 grader med en gang. Ser at på denne måten går det en god stund før varmepumpa begynner å trekke kW.

Har likt å ha lyktene på auto, men etter min smak synes jeg at hovedlyktene skrus for raskt på. Led og hovedlyktene har et energiforbruk på mellom 0,35-0,45 kW. Ved å kun bruke led kjørelys går forbruket ned til 0,04 kW! Sikkert verdt en km eller to  ;D

OlavEmil

Sitat fra: verahaka på tirsdag 06. januar 2015, klokken 21:11
Har likt å ha lyktene på auto, men etter min smak synes jeg at hovedlyktene skrus for raskt på. Led og hovedlyktene har et energiforbruk på mellom 0,35-0,45 kW. Ved å kun bruke led kjørelys går forbruket ned til 0,04 kW! Sikkert verdt en km eller to  ;D

Det er gjerne verdt eit par hundre meter på full tank (dvs forskjellen på 170km og 170,5km). Problemet med auto er at baklysa ikkje er tent. Det gjer bilen mindre synleg bakfrå, sjølv i fullt sollys. Når bilen vel å slå på hovudlysa (og dermed baklysa), burde nok baklysa vore tent for lenge sidan. Baklysa burde sjølvsagt alltid vere tent, då du blir meir synleg.

Om du har 170,5km til neste ladepunkt, og ikkje klarar deg med 170,0km, vil eg heller anbefale å køyre på parklys. Då har du relativt synlege LED-lys framme (kan kanskje med litt argumentasjon tolkast som køyrelys), og du har LED baklys tent.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Ona IX

Sitat fra: OlavEmil på onsdag 07. januar 2015, klokken 12:31
Det er gjerne verdt eit par hundre meter på full tank (dvs forskjellen på 170km og 170,5km). Problemet med auto er at baklysa ikkje er tent. Det gjer bilen mindre synleg bakfrå, sjølv i fullt sollys. Når bilen vel å slå på hovudlysa (og dermed baklysa), burde nok baklysa vore tent for lenge sidan. Baklysa burde sjølvsagt alltid vere tent, då du blir meir synleg.

Om du har 170,5km til neste ladepunkt, og ikkje klarar deg med 170,0km, vil eg heller anbefale å køyre på parklys. Då har du relativt synlege LED-lys framme (kan kanskje med litt argumentasjon tolkast som køyrelys), og du har LED baklys tent.

Enig med både OlavEmil og verahaka her. Jeg har sluttet å bruke auto, først og fremst pga. strømforbruket som kommer med frontlyktene selv om det er lyst nok. Pluss som OlavEmil sier, blir ikke baklyktene tent i auto, men vil alltid være på med parklys.
Kanskje den faktiske forskjellen på 0,30-0,45kW ikke har mye å si, men hvis du sparer litt her, og litt der. Så har man plutselig 1kW/100km spart. Merker stor forskjell når jeg kjører komfortabelt og økonomisk, 1-2kW/100km bare ved å skru av regenerering i nedoverbakker for å tjene litt hastighet som ikke blir brukt i neste oppoverbakke.
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

petgok

Jeg merker ingen forskjell i Led-lysene fremme i forhold til å kun ha kjørelys eller å kjøre med parklys. De dimmes kun hvis jeg slår på tåkelysene. Så led-lysene fremme lyser like sterkt i parklys posisjon som de gjør i kjørelys-posisjon. Så jeg kjører alltid på parklys dersom ikke nærlysene er tent. Så det OlavEmil sier om "relativt synlege LED-lys framme " - betyr vel at de er like synlige på parklys som kjørelys...spør du meg :-)
Kia Soul EV Exclusive Titanium Silver levert 20.11.14
Model 3 reservert 01.04.2016 (4900XX)

OlavEmil

Då vil vel det beste trikset vere å køyre på "parklys"-innstilling på dagtid, og fullt lys på natt. Då får ein både spart nokre desimalar på energiforbruket, og ein er godt synleg bakfrå :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

verahaka

Har ikke testet forskjell på LED-kjørelys vs LED-parklys... Går ut i fra at dette er så og si det samme. Har kun bemerket at auto-modus slår litt tidlig over på hovedlysene og da disse trekker 10 ganger mer energi enn LED så kjører jeg lengst mulig med disse.

At 0,4 kW ikke skal tilsvare mer enn 500m får jeg ikke helt til å stemme. Dette er vel avhengig av kjørestil... Mitt gjennomsnitt er på rundt 18 kW/100km, dvs 1,8 kW/10km og 0,18 kW/km. altså 0,4 kW tilsvarer teoretisk 2 km for meg, og det er litt for mitt forbruk i alle fall... Enig med Ona litt sparing her og litt der blir fort en mil...

OlavEmil

Mitt poeng er at det er dumt når ein skal gå på akkord med tryggleiken for å suge ut bittelitt ekstra rekkjevidde, anten det er snakk om 500 meter eller 5 kilometer. Ved å setje brytaren på parklys, får ein i pose og sekk, ved at baklysa er tent (tryggleik), og kun LED-lys er aktivert (energi) :) .

Sjølv har eg iallefall ingen planar om å leggje ut på vegen utan baklys, anten eg gjer det på eine eller andre måten.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

verahaka

Nå har heller ikke mitt poeng vært at det skal gå ut over sikkerhet... Og det er selvfølgelig ikke noe jeg gjør eller oppfordrer andre til å gjøre... Å kjøre under fartsgrense for å spare strøm er også en risiko for trafikken da dette skaper mye irritasjon for bilister bak.

Jeg kjører ikke kun med LED i mørket, men på en overskyet gråværsdag midt på dagen på en godt belyst hovedvei ser ikke jeg behovet for å ha på hovedlys.

Jeg kalt det LED-kjørelys, men antar det er parklys jeg har brukt (lyser i LED både foran og bak).
Vet ikke om noen bryter som gjør det mulig å kjøre med kun LED-kjørelys foran annet enn når en bruker auto-funksjonen og hovedlyktene er av.

OlavEmil

Om du har brytaren på 0-stilling har du kun køyrelys foran, ingenting bak. Har du LED foran og bak er alt tipp topp :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

verahaka

aha... Greit å få avklart...

-Da er det slik at energiforbruk med lys på autofunksjon, når hovedlys+LED-kjørelys er på, tilsvarer ca 0,35-0,4 kW.
-Mens LED-parklys (LED-lys foran og bak) har et forbruk på ca 0,04 kW

sølv-pilen

Sitat fra: verahaka på torsdag 08. januar 2015, klokken 07:14
Å kjøre under fartsgrense for å spare strøm er også en risiko for trafikken da dette skaper mye irritasjon for bilister bak.
Det er også ulovlig og ikke bare irriterer det blister bak,  det har tillogmed skapt dødsulykker.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Thomas Parsli

Sitat fra: sølv-pilen på lørdag 10. januar 2015, klokken 15:52
Sitat fra: verahaka på torsdag 08. januar 2015, klokken 07:14
Å kjøre under fartsgrense for å spare strøm er også en risiko for trafikken da dette skaper mye irritasjon for bilister bak.
Det er også ulovlig og ikke bare irriterer det blister bak,  det har tillogmed skapt dødsulykker.

Det er selvfølgelig ikke ulovlig eller farlig å kjøre under fartsgrensen.
VTI har forsket på det og slår hull på de fleste mytene: http://teknikensvarld.se/ofarligt-kora-under-hastighetsbegransningen-119456/

Videre er det en rekke kjøretøy som ikke kan holde fartsgrensen (f.eks moped, mopedbil og traktor), disse bryter selvfølgelig ikke loven ved å kjøre på offentlig vei!

Men det er ulovlig å hindre andre -og vi plikter å vise hensyn.
Kjør gjerne litt under fartsgrense, så lenge du ikke hindrer andre trafikkanter.
Å kjøre i 70km/t på tofelts motorvei der fartsgrensen er 90km/t er ikke å hindre andre trafikanter.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

rifusk

Det er mange som tror at 70 km-grense betyr at mann på død og liv skal kjøre i 70. Vell, jeg har lært at man skal avpasse fart og føre. Hvis du skal holde fartsgrensen her i Nordland, så kommer du til å kjøre deg ihjel! De fleste veier er ikke merket med sone... 80 km på holkeføre langs en 3 til 4 meters bred vei....

Det er nok på ingen måte ulovlig å kjøre under fartsgrensen, men du kan lett bryte loven med å holde 70 km i en 70-sone hvis ikke føre og forhold tilsier at du kan holde denne farten...
Kia Soul Ev Exclusive titanium silver.
Kontrakt underskrevet 05.11.2014
Levert desember :)

sølv-pilen

Joda er ulovlig står klart og tydelig i paragraf 3 vegtrafikklova. Rett at en skal slippe forbi dersom noen kommer bak i lovlig hastighet og du kjører for sakte. Rett at fart skal tilpasses Vær og føre, men dersom du ikkje ser alle bilene som du har slipt forbi i grøfta lenger fremme er din vurdering feil og du et til hinder for andre. Du vet ikke hva som ligger til grunn for at bil nummer 3 i køen bak deg vil forbi men det er heller ikke noe du har noe med. Mopeder og andre saktegående kjøretøy  har dette med i føreropplæringen,  de skal slippe forbi trafikk som kjører fortere en de der de selv ikke kan holde fartsgrensen. Kollisjon med møtende trafikk er grunnen for 92% av alle dødsulykker i trafikken så sakte kjøring er en faktor som fremprovosere dødsfall i trafikken.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA