Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: S85D kjøpere, status på bestilling + diverse info

Startet av Lars J, fredag 16. januar 2015, klokken 07:08

« forrige - neste »

Haldenser

Har selv Sottozero dekk på min nye model S, og her i kystklima i Østfold samt på E6 er dette supre dekk. Selv nå hvor det er en del slaps og snø/lett is på sideveiene har jeg ikke opplevd noen situasjoner hvor jeg ikke har kontroll. Dersom sjåføren kjører etter forholdene er nok mye av vinterens utforkjøringer løst
2013 US Leaf Tekna
TMS75D - Utlevert 1/12/17 - VIN 213646
TMS85  - Utlevert 20/12/14 - VIN 64642 - SOLGT

jkirkebo

Sitat fra: Teslanewbie på mandag 29. desember 2014, klokken 16:07
han hadde Nokian Hakkepelitta R2 , et av de beste piggfrie dekkene i dag men tror nok kombinasjon av isføre og stor masse ( 2.2 ton) gjør det vanskelig .. skjønner hvorfor tesla anbefaler piggdekk hvis du skal på fjellet..

Eller ha et sett med gode hurtigkjettinger baki. Jeg legger på slike i løpet av 3-4 minutter om jeg vurderer føret som for vanskelig. Heller ulempen en sjelden gang med å legge på kjetting enn å kjøre rundt på piggdekk hele vinteren. Dessuten har Teslaen med RWD, piggfrie R2 og kjetting bedre fremkommelighet på snøføre enn min fars Passat Alltrack med piggdekk og AWD :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sisc1337

Sitat fra: Teslanewbie på mandag 29. desember 2014, klokken 15:50
du skulle ha tatt med lyd på filmen , var sikkert et par gode gloser der ja :-) :-)

Hehe. Det er en grunn til at den er uten lyd ja. Jeg klarte faktiskt å holde roen ganske bra siden jeg hadde to onkelunger på 8 og 11 år i baksetet i tilleg til min mor som satt på siden av meg. Hadde jeg vært alene hadde det garantert blitt ganske mange gloser ja. Men min mor som er over gjennomsnittet kristen begynte å be til gud, da hun forstod at jeg ikke stoppet. Da måtte jeg bare si til henne, "vær rolig nå, hold kjeft!". En masse tuting ble det også. En ganske god erfaring, og jeg tror ikke jeg kjører opp til fjells med piggritt igjen.
Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

sisc1337

Sitat fra: Thor2014 på mandag 29. desember 2014, klokken 16:08
Kunne være at bilen hadde stoppet med brekket. Noen biler kobler ut ABS når det blir aktivert

Noen som vet hva som skjer med tesla dersom man holder inne P. Låser den bakbremsene og kobler ut ABS? Hvordan fungerer den nødbremsen egentlig?
Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

jazzwheel

Grøss, ubehagelig å se den videoen! Godt å se at det gikk bra likevel!

Jeg hadde akkurat samme opplevelsen i en 2010mod BMW 3-serie stasjonsvogn med Hakka R2 på Norefjell. Stod på bremsen i en evighet, men bilen ville aldri stoppe. Heldigvis var det ikke høy snøkant så da kan/må man, som Muffinman var inne på, rett og slett kjøre høyresiden av bilen ut i grøfta for å få grep.

Jeg lurer på om vi overdriver betydningen av størrelse og vekt på Tesla, dette er et problem på aller fleste biler og som jeg selv har opplevd gjentatte ganger. TMS'en veier "bare" 25% mer enn 3-serien og har 20%~ større dekk så forholdsmessig er det ikke så fryktelig ulikt.

gss

Eller er det abs'en som er i funksjon ved for lav fart? Jeg skulle stoppe i en liten bakke her hvor jeg bor, abs'en slo inn/ut så fort og mye at bilen ville aldri kunne ha stoppet helt. Akkurat som om den slapp opp i lengre tid enn den bremset, så det aldri stoppet. Jeg innbiller meg at den andre bilen (eldre) låser helt når farten blir mot null, og dermed stopper helt. Fullt mulig jeg tar feil,

elbilertilalle

Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. desember 2014, klokken 16:25
Sitat fra: Teslanewbie på mandag 29. desember 2014, klokken 16:07
han hadde Nokian Hakkepelitta R2 , et av de beste piggfrie dekkene i dag men tror nok kombinasjon av isføre og stor masse ( 2.2 ton) gjør det vanskelig .. skjønner hvorfor tesla anbefaler piggdekk hvis du skal på fjellet..

Eller ha et sett med gode hurtigkjettinger baki. Jeg legger på slike i løpet av 3-4 minutter om jeg vurderer føret som for vanskelig. Heller ulempen en sjelden gang med å legge på kjetting enn å kjøre rundt på piggdekk hele vinteren. Dessuten har Teslaen med RWD, piggfrie R2 og kjetting bedre fremkommelighet på snøføre enn min fars Passat Alltrack med piggdekk og AWD :)

Jeg tenkte på akkurat det samme. Har ikke lyst å kjøre rund med piggdekk hele vinteren. Da er hjulkjetting kanskje løsning for de 2-3 gangen i året man kjører på fjellet. Noen som har ervaring med kjettinger på TMS?
Model S P85DL - levert 31/mars/2015 (solgt)
Model X 100D - levert 29/juni/2017
http://dehnes.com

Muffinman

Sitat fra: gss på mandag 29. desember 2014, klokken 17:54
Eller er det abs'en som er i funksjon ved for lav fart? Jeg skulle stoppe i en liten bakke her hvor jeg bor, abs'en slo inn/ut så fort og mye at bilen ville aldri kunne ha stoppet helt. Akkurat som om den slapp opp i lengre tid enn den bremset, så det aldri stoppet. Jeg innbiller meg at den andre bilen (eldre) låser helt når farten blir mot null, og dermed stopper helt. Fullt mulig jeg tar feil,
Det er også mulig du har rett. Andre biler jeg har hatt har låst hjulene ved tilnærmet stillestående. Når du nevner det er jeg ikke sikker på at Model S gjør det. Må testes.

Thor2014

Mutter har en corolla, den slår av ABS når du låser bakhjulene med brekket.
BMW jeg har som mellombil gjør det ikke. Den stopper heller ikke opp når det er veldig glatt. Bare glir sakte nedover.
I det hjulene låser merker man at den stopper med en gang.

Leif1

Har også hatt en par aha-opplevelser de siste dagene.
Kjører med pigg, Trondheim. Is/sørpe og plenty vann.
Det kjennes ikke som hjulene låses før bilen står bom stille uansett hvor hardt en tråkker på pedalen. Følelsen av at en har lyst til å tråkke pedalen gjennom gulvet. Flere som har erfart det?
Konvertitt fra S til X

Råde

Sitat fra: Muffinman på mandag 29. desember 2014, klokken 20:10
Sitat fra: gss på mandag 29. desember 2014, klokken 17:54
Eller er det abs'en som er i funksjon ved for lav fart? Jeg skulle stoppe i en liten bakke her hvor jeg bor, abs'en slo inn/ut så fort og mye at bilen ville aldri kunne ha stoppet helt. Akkurat som om den slapp opp i lengre tid enn den bremset, så det aldri stoppet. Jeg innbiller meg at den andre bilen (eldre) låser helt når farten blir mot null, og dermed stopper helt. Fullt mulig jeg tar feil,
Det er også mulig du har rett. Andre biler jeg har hatt har låst hjulene ved tilnærmet stillestående. Når du nevner det er jeg ikke sikker på at Model S gjør det. Må testes.
Tesla har vel Mercedes-deler (og kanskje ABS). Vår siste MB (riktignok en A-klasse av forrige gen) hadde det samme med bremsene: ABS hele veien til stillestående. Mine siste VW og skoda låser hjulene fra ca 5km/t og det er utvilsomt mer forutsigbart.
e-Golf | X75D

PCS

Det kommer nytt type bremsesystem nå på D bilene som rulller ut, kan dette hjelpe på problemet?

ctr46

Hvordan forvarme dersom man er så langt opp på hytta at det ikke er mobildata dekning?
85D

Leif1

Sett døra på gløtt. Da går den en liten halvtime.
Eller har noen funnet ut om det går an å få den i nøytral med ladekabelen i?
Konvertitt fra S til X

christian1986

Når jeg først leste denne tråden flirte jeg litt for meg selv. Tenk å glemme å slå av range mode..

Uansett.. Tok bilen etter at den hadde stått i ro i to døgn i dag. Det var ca. 1 grad og regn. Fikk ikke beskjed om at regen ikke var tilgjengelig, men det merket jeg fort. Tok lang tid før den var på plass. Har heller ikke sett noen info om at batterivarmeren jobber, det så jeg ofte i fjor vinter... Ny bygg som er introdusert her, slik som med soft close på bakluken???

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA