Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: S85D kjøpere, status på bestilling + diverse info

Startet av Lars J, fredag 16. januar 2015, klokken 07:08

« forrige - neste »

sisc1337

Jeg hadde en skikkelig ekkel hendelse i helgen da jeg skulle kjøre hjem ifra fjellet. Regenereringen var "disablet" og jeg måtte kjøre med range mode for å spare strøm for å komme meg hjem. Jeg kjørte ifra Ålsheia skisenter. For de som har vært der så er det en ganske bratt bakk opp til skianlegget. Denne gikk det fint å kjøre opp. Men når jeg skulle ned på hjemturen, så gikk det nesten gale. Jeg bremset for harde livet, men bilen stoppet aldri 100%. ABSen jobbet på spreng, men klarte aldri å få bilen til å stoppe opp. Da ble det fort problemer da jeg møtte andre biler som skulle opp bakken. Det gikk heldigvis bra takket være litt flaks og dyktige sjåfører (sjåførene som var på vei opp bakken viket fint for meg da de forstod at jeg ikke klarte å stoppe), men må si at jeg er veldig skuffet over at bremsene virket så dårlige at de ikke klarte å stoppe bilen midt i bakken. Har filmet det hele på dashcam, og det virker ikke så dramatisk der, men det er ikke gøy å kjøre en bil som ikke vil stoppe når det kommer biler imot! Jeg vet ikke hvor glatt det var i denne bakken. Den var helt snøbelagt og det var -10 grader ute. Kjørte på R2 vinterdekk 20".
Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

Teslanewbie

Sitat fra: sisc1337 på mandag 29. desember 2014, klokken 14:31
Jeg hadde en skikkelig ekkel hendelse i helgen da jeg skulle kjøre hjem ifra fjellet. Regenereringen var "disablet" og jeg måtte kjøre med range mode for å spare strøm for å komme meg hjem. Jeg kjørte ifra Ålsheia skisenter. For de som har vært der så er det en ganske bratt bakk opp til skianlegget. Denne gikk det fint å kjøre opp. Men når jeg skulle ned på hjemturen, så gikk det nesten gale. Jeg bremset for harde livet, men bilen stoppet aldri 100%. ABSen jobbet på spreng, men klarte aldri å få bilen til å stoppe opp. Da ble det fort problemer da jeg møtte andre biler som skulle opp bakken. Det gikk heldigvis bra takket være litt flaks og dyktige sjåfører (sjåførene som var på vei opp bakken viket fint for meg da de forstod at jeg ikke klarte å stoppe), men må si at jeg er veldig skuffet over at bremsene virket så dårlige at de ikke klarte å stoppe bilen midt i bakken. Har filmet det hele på dashcam, og det virker ikke så dramatisk der, men det er ikke gøy å kjøre en bil som ikke vil stoppe når det kommer biler imot! Jeg vet ikke hvor glatt det var i denne bakken. Den var helt snøbelagt og det var -10 grader ute. Kjørte på R2 vinterdekk 20".

Godt å høre at det gikk bra!

Bilens masse kan være et problem med piggfritt i bratt bakke.. Alle jeg snakket med hos tesla anbefalte pigg hvis jeg skulle på fjellet. Argumentet var at hvis du fikk skrens i en isete nedoverbakke var pigg det eneste som stoppet godt..

Til historien hører at jeg hadde pigg først men skiftet til piggfritt senere grunnet at det bråket mye.. Angerer litt nå .. men komforten med piggfrie R2 er MYE bedre..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

eadie

Piggfrie Sottozero er livsfarlige på snø/is. Skrens i en sving og hverken pumpebrems eller ABS kan redde deg. Bilen er rett og slett for tung.
Regen på standard er også skummelt på glatte veier, da rumpa fort slenger ut når du slipper gassen.
Kjører man mye på snø/is med Tesla er det pigg som gjelder
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19.

Brede

Sitat fra: sisc1337 på mandag 29. desember 2014, klokken 14:31
Jeg hadde en skikkelig ekkel hendelse i helgen da jeg skulle kjøre hjem ifra fjellet. Regenereringen var "disablet" og jeg måtte kjøre med range mode for å spare strøm for å komme meg hjem. Jeg kjørte ifra Ålsheia skisenter. For de som har vært der så er det en ganske bratt bakk opp til skianlegget. Denne gikk det fint å kjøre opp. Men når jeg skulle ned på hjemturen, så gikk det nesten gale. Jeg bremset for harde livet, men bilen stoppet aldri 100%. ABSen jobbet på spreng, men klarte aldri å få bilen til å stoppe opp. Da ble det fort problemer da jeg møtte andre biler som skulle opp bakken. Det gikk heldigvis bra takket være litt flaks og dyktige sjåfører (sjåførene som var på vei opp bakken viket fint for meg da de forstod at jeg ikke klarte å stoppe), men må si at jeg er veldig skuffet over at bremsene virket så dårlige at de ikke klarte å stoppe bilen midt i bakken. Har filmet det hele på dashcam, og det virker ikke så dramatisk der, men det er ikke gøy å kjøre en bil som ikke vil stoppe når det kommer biler imot! Jeg vet ikke hvor glatt det var i denne bakken. Den var helt snøbelagt og det var -10 grader ute. Kjørte på R2 vinterdekk 20".

Dersom ABS jobbet på spreng så blir det litt feil å si at en er skuffet over at bremsene ikke klarte å stanse bilen.
Det er ikke bremsene som stanser bilen, men friksjonen mot underlaget. Har en rotet seg oppi en bakke som er for glatt for dekkene så hjelper det ikke om en har de dyreste bremser en får kjøpt, de får uansett ikke stanset 2 tonn som sklir på dekk som ikke er egnet for underlaget..

sisc1337

Selfølgelig sant det du skriver Brede. Kan godt være at det er dekkene som har skylden her. Men synes det er merkelig at bilen ikke klarte å stanse. Til og med på slutten av bakken når det nesten var flatt, så klarte ikke bilen å stanse. Føler jo disse dekkene har vært helt konge sånn ellers i vinter. Skal laste opp youtube video litt senere, så kan du se selv.
Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

Teslanewbie

Sitat fra: sisc1337 på mandag 29. desember 2014, klokken 15:19
Selfølgelig sant det du skriver Brede. Kan godt være at det er dekkene som har skylden her. Men synes det er merkelig at bilen ikke klarte å stanse. Til og med på slutten av bakken når det nesten var flatt, så klarte ikke bilen å stanse. Føler jo disse dekkene har vært helt konge sånn ellers i vinter. Skal laste opp youtube video litt senere, så kan du se selv.

Jeg har hatt en episode der bremsene sviktet , det var etter at jeg hadde kjørt i hardt regnvær og siden parkert. Når jeg etter noen time skulle kjøre igjen hadde jeg ikke full bremsekraft, måtte bremse noen ganger for at bremsene skulle virke som tidligere.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

sisc1337

Her er opptaket ifra dashcamen. Bilen stoppet faktiskt ikke før jeg tok litt borti snøfonna som jeg måtte rygge ut ifra. Hadde jo ikke høy hastighet, så det var ikke snakk om liv og død, men det kunne fort blitt skrevet en skademelding eller to. Det er vel rundt 25 sekunder inn i videoen at jeg bremser maks (sikkert nesten 100kg trykk på pedalen) og dette fortsetter jeg med helt til bilen stanset. I etterpåkloskapens navn, hadde det vært lurt å prøvd nødbremsen ved å holde inne P spaken eller hadde jeg bare mistet all styring med en gang da?

Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

Teslanewbie

#22
Sitat fra: sisc1337 på mandag 29. desember 2014, klokken 15:28
Her er opptaket ifra dashcamen. Bilen stoppet faktiskt ikke før jeg tok litt borti snøfonna som jeg måtte rygge ut ifra. Hadde jo ikke høy hastighet, så det var ikke snakk om liv og død, men det kunne fort blitt skrevet en skademelding eller to. Det er vel rundt 25 sekunder inn i videoen at jeg bremser maks (sikkert nesten 100kg trykk på pedalen) og dette fortsetter jeg med helt til bilen stanset. I etterpåkloskapens navn, hadde det vært lurt å prøvd nødbremsen ved å holde inne P spaken eller hadde jeg bare mistet all styring med en gang da?



huff , dette så ikke bra ut.. godt at de som kom imot deg var observante og skjønte situasjonen .. tenkte ta teslaen på fjellet i går men tok Xdrive bmwn med pigg isteden.. ser at det var et lurt valg da der jeg kjørte var de mye snødekket isvei... du skulle ha tatt med lyd på filmen , var sikkert et par gode gloser der ja :-) :-)

Pigg hadde reddet deg fra denne situasjon er jeg nesten 100% sikker på.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

shb

Er ikke bremsene som er problemet.   Heller at de ikke blir brukt. NAF sier en skal bremse hardt fra ca 80 minst 1 gang  hverden tur, om en ikke har noen bak seg da. Da får en ikke dårlig virkning. Jeg har Pirelli, var eneste valget våren 2013. Hvor mange av dere vasker dekkene deres når dere skal kjøre på snø? Bruker avfetting som får virke 1-5 minutter. Da blir det brune spor etter salt og asfalt. Da biter dekka mye bedre. Dra fingeren over dekket før og etter. Dere som ikke har prøvd.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

Muffinman

Sitat fra: shb på mandag 29. desember 2014, klokken 15:53
Er ikke bremsene som er problemet.   Heller at de ikke blir brukt.
Her fungerte jo faktisk bremser og ABS akkurat som de skulle. Problemet var at det var for glatt/dekk som ikke var egnet til føret. Har selv R2 og de er veldig bra på det meste, men på våt is er man hjelpesløs på nesten flatt underlag. Det eneste som hjelper da er å vurdere føret før man kjører, og velge å la bilen stå om nødvendig.

Mulig videoen er misvisende, men om høyrehjulene ble lagt borti snøkanten ville det kanskje vært litt grep å hente der.

OlavEmil

Sitat fra: sisc1337 på mandag 29. desember 2014, klokken 15:28
Her er opptaket ifra dashcamen. Bilen stoppet faktiskt ikke før jeg tok litt borti snøfonna som jeg måtte rygge ut ifra. Hadde jo ikke høy hastighet, så det var ikke snakk om liv og død, men det kunne fort blitt skrevet en skademelding eller to. Det er vel rundt 25 sekunder inn i videoen at jeg bremser maks (sikkert nesten 100kg trykk på pedalen) og dette fortsetter jeg med helt til bilen stanset. I etterpåkloskapens navn, hadde det vært lurt å prøvd nødbremsen ved å holde inne P spaken eller hadde jeg bare mistet all styring med en gang da?



Det såg ikkje moro ut, nei!

Men som andre har sagt, her er det heilt klart ikkje bremsene som er problemet, men dekka. Når ABSen jobbar så mykje at bilen "aldri" stoppar, er det rett og slett ikkje nok friksjon til at det er mogleg å stoppe. Om du ikkje hadde hatt ABS (evt. brukt parkbremsen) ville hjula vore låste. Du ville likevel ikkje ha stoppa, og det ville ikkje vore mogleg å styre bilen.

Du MÅ ikkje ha piggdekk, gode piggfrie dekk er berre marginalt dårlegare enn gode piggdekk (mykje betre enn dårlege piggdekk). Usikker på kva dekk du har, men ut frå korleis dei andre bilane tilsynelatande både klarte å stoppe og starte att, har du nok ikkje dei beste dekka :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Teslanewbie

Sitat fra: shb på mandag 29. desember 2014, klokken 15:53
Er ikke bremsene som er problemet.   Heller at de ikke blir brukt. NAF sier en skal bremse hardt fra ca 80 minst 1 gang  hverden tur, om en ikke har noen bak seg da. Da får en ikke dårlig virkning. Jeg har Pirelli, var eneste valget våren 2013. Hvor mange av dere vasker dekkene deres når dere skal kjøre på snø? Bruker avfetting som får virke 1-5 minutter. Da blir det brune spor etter salt og asfalt. Da biter dekka mye bedre. Dra fingeren over dekket før og etter. Dere som ikke har prøvd.

Lurt !
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Tuxedo

#27
Sitat fra: shb på mandag 29. desember 2014, klokken 15:53
Er ikke bremsene som er problemet.   Heller at de ikke blir brukt. NAF sier en skal bremse hardt fra ca 80 minst 1 gang  hverden tur, om en ikke har noen bak seg da. Da får en ikke dårlig virkning. Jeg har Pirelli, var eneste valget våren 2013. Hvor mange av dere vasker dekkene deres når dere skal kjøre på snø? Bruker avfetting som får virke 1-5 minutter. Da blir det brune spor etter salt og asfalt. Da biter dekka mye bedre. Dra fingeren over dekket før og etter. Dere som ikke har prøvd.
Ja, med piggfrie dekk er dekkrens (eller motorvask eller annen avfettingsveske) alfa og omega for godt grep.  Forskjellen er nesten ikke til å tro.  Når en har kommet bort fra bare hovedveier og over på snødekt vei, så er det bare å spraye over dekkene og la det virke noen minutter.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Teslanewbie

Sitat fra: OlavEmil på mandag 29. desember 2014, klokken 16:04
Sitat fra: sisc1337 på mandag 29. desember 2014, klokken 15:28
Her er opptaket ifra dashcamen. Bilen stoppet faktiskt ikke før jeg tok litt borti snøfonna som jeg måtte rygge ut ifra. Hadde jo ikke høy hastighet, så det var ikke snakk om liv og død, men det kunne fort blitt skrevet en skademelding eller to. Det er vel rundt 25 sekunder inn i videoen at jeg bremser maks (sikkert nesten 100kg trykk på pedalen) og dette fortsetter jeg med helt til bilen stanset. I etterpåkloskapens navn, hadde det vært lurt å prøvd nødbremsen ved å holde inne P spaken eller hadde jeg bare mistet all styring med en gang da?



Det såg ikkje moro ut, nei!

Men som andre har sagt, her er det heilt klart ikkje bremsene som er problemet, men dekka. Når ABSen jobbar så mykje at bilen "aldri" stoppar, er det rett og slett ikkje nok friksjon til at det er mogleg å stoppe. Om du ikkje hadde hatt ABS (evt. brukt parkbremsen) ville hjula vore låste. Du ville likevel ikkje ha stoppa, og det ville ikkje vore mogleg å styre bilen.

Du MÅ ikkje ha piggdekk, gode piggfrie dekk er berre marginalt dårlegare enn gode piggdekk (mykje betre enn dårlege piggdekk). Usikker på kva dekk du har, men ut frå korleis dei andre bilane tilsynelatande både klarte å stoppe og starte att, har du nok ikkje dei beste dekka :) .

han hadde Nokian Hakkepelitta R2 , et av de beste piggfrie dekkene i dag men tror nok kombinasjon av isføre og stor masse ( 2.2 ton) gjør det vanskelig .. skjønner hvorfor tesla anbefaler piggdekk hvis du skal på fjellet..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Thor2014

Jeg har opplevd akkurat samme med andre biler.
Når det er veldig glatt klarer ikke bilen stoppe med ABS.
Hadde du kunne slå av den ville du stoppet mye raskere, dog i lav fart.
Bilen kan rulle veldig langt i 5 kmt pga ABS. Det er medaljens bakside.
Kunne være at bilen hadde stoppet med brekket. Noen biler kobler ut ABS når det blir aktivert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA