Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: S85D kjøpere, status på bestilling + diverse info

Startet av Lars J, fredag 16. januar 2015, klokken 07:08

« forrige - neste »

Lars J

Hadde tenkt meg på skitur på fjellet i går. I det eg begynte å kjøra kjem det advarsel; "Regeneration not available" (eller noko liknande, huskar ikkje ordlyden heilt). Det var 0 gr.C, altså ikkje spesielt kaldt. Når eg slapp «gasspedalen» trilla bilen som om den var i nøytral, så advarselen var reell.

Etter at eg hadde kjørt 15 km (det meste på motorvei), var fortsatt advarselen der. Så forsvant advarselen, og grense for ca 5 kW regenerering viste seg på skjermen.

Eg tenkte at med slik bil, kan eg ikkje reisa på fjelltur. Batteriet er jo heilt kaldt når eg skal heim igjen, turen startar med nedoverbakke i mange kilometer (ca 500 meter ned), ingen belastning på motor/batteri , dvs. ingen tapsvarme som varmar opp batteriet, og bilen er tung (mykje potensiell energi), kan jo ikkje kun bruka bremsene for å kontrollera hastigheten, dei vil gå varme!!! Livsfarlegt!!

Det vart difor ein skitur i «låglandet» i går.
Dette var ingen problem i fjor vinter, hadde mange skiturar på fjellet. I fjor var det alltid batterivarmar som kom på automatisk når det var kaldt, info på displayet som viste det. Har ikkje sett denne infoen på displayet i år, så den funksjonen er vel fjerna (?).

Andre som har hatt dette problemet?
Er det mulegt å slå på/av batterivarmar manuelt?
Antar at batterivarmar og kupevarmar er to uavhengige system, og at det difor ikkje hjelper å forvarma kupeen, stemmer det?
Sandnes, Think Classic og TMS

petersv

Du må skru av "range mode" for å få batterivarme, kan det være den er skrudd på hos deg?

Lars J

Ja, antar den er på, skal sjekka når eg skal heim frå jobben i dag.
Takk for tipset.
Sandnes, Think Classic og TMS

arnkl

Eg har aldri opplevd at regen er heilt vekke, sjølv med minusgrader, så dette var rart. Var bilen lada til 100%? I så tilfelle så får du ikkje regen før du har køyrt ei stund, sidan batteriet ikkje kan ladast meir opp.

Ellers stemmer det som petersv seier at du kan varme batteriet dersom du forvarmar med "Range mode" slått av. Men 10 min varme burde regen vere på akseptabelt nivå.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Muffinman

Bremsene dine går ikke varme.

Forvarme før kjøring med range mode av. Da får du ~30KW tilgjengelig regen fra start.  Fulladet batteri vil dog ikke gi mulighet for regenerering da det ikke er noen steder å gjøre av strømmen.

Lars J

Sitat fra: arnkl på mandag 29. desember 2014, klokken 09:19
Eg har aldri opplevd at regen er heilt vekke, sjølv med minusgrader, så dette var rart. Var bilen lada til 100%? I så tilfelle så får du ikkje regen før du har køyrt ei stund, sidan batteriet ikkje kan ladast meir opp.

Jo, regen var heilt borte, og det var advarsel på displayet som viste dette. Og det var kun ca 0 gr.C.
Nei, batteriet var lada til ca 60%.

Sitat fra: arnkl på mandag 29. desember 2014, klokken 09:19
Ellers stemmer det som petersv seier at du kan varme batteriet dersom du forvarmar med "Range mode" slått av. Men 10 min varme burde regen vere på akseptabelt nivå.
Flott, dette er viktig å vita.
Sandnes, Think Classic og TMS

pwb



Espen Hugaas Andersen

#8
Sitat fra: pwb på mandag 29. desember 2014, klokken 09:38
Er bremsene virkelig så dårlige?
Nei. Model S har samme bremser som man finner på en rekke sportslige fossilbiler (Brembo, IIRC) og de takler dette helt fint. Men man bør være litt forsiktig (akkurat som hvilken som helst annen bil).

Om det er snakk om en lang bakke med 500 meter høydeforskjell med 10-20% stigning, så bør man kjøre ned bakken sakte og gjøre regelmessige harde nedbremsinger, fra f.eks 30 til 10 km/t. Stopp hvis bremseeffekten blir dårligere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

aness

Opplevde det samme i går, -10 og omtrent null forvarming.

Det var plutselig en helt annen bil, og jeg er i grunnen veldig glad for at jeg ikke skulle kjøre langt og at jeg nå vet hvordan det føles med null regen.

Men tviler på at du får noe bremseproblemer, batteriet blir nok varmt nok lenge før bremsene begynner å feile.

OleJA

Legger forøvrig merke til at når regen ikke er tilgjengelig pg kaldt batteri, så klarer bilen heller ikke å utnytte regen energi til oppvarming av kupe og batteri. Litt teit at det trekkes 12kW fra batteriet til oppvarming, samtidig som man må bremse bort masse energi.

Burde vært enkelt å sørge for at en kunne utnyttet denne regen energien til oppvarming selv om batteriet er for kaldt til å kunne lades. Samtidig må det være en fordel å redusere lasten med 12kW på et kaldt batteri.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

D.O

Helt normalt med 0 regen hvis det er kaldt. Men som andre skriver, så vil forvarming hjelpe. At bremsene svikter...? har du sett bremsene på bilen?
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

espen1976

I stavanger har det vært rundt null grader den siste tiden, med noen minusgrader avogtil. Jeg har også plutselig fått null regen når jeg setter meg inn i bilen for å kjøre (kald bil). Dette er helt nytt. I desember 2013 når jeg fikk bilen, hadde jeg alltid opptil 15-30kW regen selv med helt kald bil og tilsvarende temperaturer. Jeg mener dette må ha endret seg, antakeligvis gjennom en SW update.
Det er uansett ingen grunn til å være redd for å bruke bremsene, det skal enormt mye til for at de går varme, spesielt med kald bil...

Lars J

Sitat fra: espen1976 på mandag 29. desember 2014, klokken 12:45
Det er uansett ingen grunn til å være redd for å bruke bremsene, det skal enormt mye til for at de går varme, spesielt med kald bil...
OK, eg hadde nok sikkert litt overdriven frykt for varmgong i bremsene.

Vant med at i fossilbil så ein bremse "på giret" i lange nedoverbakkar, ikkje trilla i fri og kun bruka fotbremsen, kan føra til overoppheting i bremsesystemet og bremsesvikt. Tenkte at dersom regen ikkje virkar i Tesalen ned frå fjellet (pga kaldt batteri), så kunne det bli tilsvarande problem.
Sandnes, Think Classic og TMS

Brede

Hva med å sette bilen i revers og bremse med å gi pådrag?
Ikke skyt meg, jeg har aldri prøvd og har har ingen anelse om det fungerer.  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA