Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan blir avgiftene i fremtiden?

Startet av olabt, onsdag 07. januar 2015, klokken 12:39

« forrige - neste »

Mao

Sitter selv på en Signatur-reservasjon, og kan bare bekrefte det mange nevner her. Jeg vil avvente endelig prissetting før jeg bestemmer meg, men anser det pr. i dag som minst 80 % sannsynlig at jeg kansellerer bestillingen. Det er flere årsaker til det:
- kravet om P på Signatur. Etter å ha blitt rundlurt av Tesla ved kjøp av P85D er betalingsviljen min for P tilnærmet lik null.
- Seteløsningen, uten mulighet til å legge ned eller ta ut 2. seterad, virker lite gjennomtenkt. En SUV skal først og fremst være praktisk, og nå ser det nesten ut som "sportsbilen" S er mer praktisk enn X (om man ser bort fra muligheten for hengerfeste).
- Usikkerhet rundt FW-dørene, både ifht. holdbarhet og hvor praktisk denne løsningen vil være i regn og snøvær.
- Ventetiden på servicesentrene er uholdbar (noe feil må man antakelig regne med også på X).
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Luring

Sitat fra: Mao på søndag 31. januar 2016, klokken 13:50
- Ventetiden på servicesentrene er uholdbar (noe feil må man antakelig regne med også på X).

For oss som ikkje har blitt lurt enda (dvs. oss uten Tesla) og har lært dette av egen erfaring, kva er ventatida på servicesentrene?

Øyvind.h

Sitat fra: Luring på søndag 31. januar 2016, klokken 21:37
Sitat fra: Mao på søndag 31. januar 2016, klokken 13:50
- Ventetiden på servicesentrene er uholdbar (noe feil må man antakelig regne med også på X).

For oss som ikkje har blitt lurt enda (dvs. oss uten Tesla) og har lært dette av egen erfaring, kva er ventatida på servicesentrene?
Worst case - 5 måneder. Best case tar de deg inn ila dager/uker om feilen er kritisk. Varierer nok også fra senter til senter. Mens eks Brumunddal tar inn på kort varsel, virker Grorud mer ute å kjøre.

Jeg er ikke bekymret for å kjøpe en S nå. Litt skeptisk ift å kjøpe en X. Men Tesla forstår forhåpentligvis behovet for å ta så mye som mulig av barnesykdommer før de shipper til Norge.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Mao

Sitat fra: Luring på søndag 31. januar 2016, klokken 21:37
Sitat fra: Mao på søndag 31. januar 2016, klokken 13:50
- Ventetiden på servicesentrene er uholdbar (noe feil må man antakelig regne med også på X).

For oss som ikkje har blitt lurt enda (dvs. oss uten Tesla) og har lært dette av egen erfaring, kva er ventatida på servicesentrene?

Ligger en 28-siders tråd om det her:http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,19755.0.html

Det varierer endel, men 4-6 mnd. er nok ikke uvanlig. Både for å få utført service og garantireparasjoner. :-\
Driftskritiske feil tas nok i løpet av relativt få dager/uker, men det er ikke noe stas å måtte leve med f.eks. lekkasjer, ulyder osv. i månedsvis når man har betalt rundt 1 million for ny bil....
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Luring

Las litt av den tråden.
Forstår at enstusiaster og andre bilfrelste kjøper ein Telsa, men normale brukere kan da ikkje leve med 4-6 mnd. i kø på verksted?

Finst det Tesla eigere som kun har den bilen ? :-)
Da må de jo bu svært så sentralt! :-)

samotholt

4-6 mnd. i kø for reparasjon er for mye, men så lenge det ikke er feil på bilen betyr det jo lite.....

Når det gjelder X-reservasjon så er vi i samme båt som antydet tidligere i denne tråden. Har Sig. reservasjon samt vanlig, men anser det som uaktuelt å ta førstnevnte om den må være Performance. Prisen virker også å kunne bli vel stiv i forhold til 90D, særlig når man tar i betraktning seteløsningen og dørene. Jeg kanselerer dog ikke før fakta er på bordet.
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

Luring

Sitat fra: samotholt på søndag 31. januar 2016, klokken 23:24
4-6 mnd. i kø for reparasjon er for mye, men så lenge det ikke er feil på bilen betyr det jo lite.....

Full member står under signaturen din, trur det stemmer ja :-) ;D ;D

Nokon som veit om ein Tesla som ikkje har vore innom verkstedet??

samotholt

Sitat fra: Luring på søndag 31. januar 2016, klokken 23:27
Sitat fra: samotholt på søndag 31. januar 2016, klokken 23:24
4-6 mnd. i kø for reparasjon er for mye, men så lenge det ikke er feil på bilen betyr det jo lite.....

Full member står under signaturen din, trur det stemmer ja :-) ;D ;D

Nokon som veit om ein Tesla som ikkje har vore innom verkstedet??

Ja, har kjørt S85D siden juni. No problems.
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

Øyvind.h

Sitat fra: Luring på søndag 31. januar 2016, klokken 23:27
Sitat fra: samotholt på søndag 31. januar 2016, klokken 23:24
4-6 mnd. i kø for reparasjon er for mye, men så lenge det ikke er feil på bilen betyr det jo lite.....

Full member står under signaturen din, trur det stemmer ja :-) ;D ;D

Nokon som veit om ein Tesla som ikkje har vore innom verkstedet??

Hvis du bare er her for å forsøke å plassere folk i bås anbefaler jeg deg å finne på noe annet :)
Faren min er langt ifra entusiast eller bilfrelst. Han har kjørt Tesla et halvt år. Feilfritt, og hadde ingen betenkeligheter ved kjøp når jeg i forkant nevnte at det er ventetid på service. Han har kun Tesla. Etter at han testet min en del turer var det ingen vei tilbake :) Jeg skal også kun ha Tesla.

Men ja, du kan jo si man er blitt lurt. Etter at jeg kjørte Tesla ble andre biler lite interessante. Så det er ikke lurt å ta en prøvetur  8)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Luring

Båser? Dei som er lurt meiner du?
Nå var det ikkje eg som påstod nokon var lurt, det var ein Teslaeigar (har var til og med rundlurt!).
Men eg kunne vel tenkt meg litt meir balanserte tilbakemeldinger enn ein får fra ein forum som dette, som naturlig nok er overrepresentert med bilentusiaster og Teslafrelste.

Men det kjem da statistikk etter kvart som gjev nok eit meir objektivt bilde, sjølv om dei i utgangspunktet kun viser feil med EU kontrollen såvidt eg veit, så me er nok 3-4 år unna den.

Har ikkje hatt ein prøvetur nei, men det blir nok ein :-)

Skal eg være ærlig så synes eg Tesla har klart seg bra i ein knallhard bilkrig, brukbar kvalitet (dog ingen premium såvidt eg forstår) og gode ytelser til ein brukbar pris.

Øyvind.h

Sitat fra: Luring på mandag 01. februar 2016, klokken 08:35
Båser? Dei som er lurt meiner du?
Nå var det ikkje eg som påstod nokon var lurt, det var ein Teslaeigar (har var til og med rundlurt!).
Han skrev han ble rundtlurt pga P85D.

Du skrev derimot "For oss som ikkje har blitt lurt enda (dvs. oss uten Tesla)". Jeg opplever det som vanskelig å tolke dette på noen annen måte enn at du mener alle Tesla-eiere er blitt lurt.
Balanserte tilbakemeldinger er ikke vanskelig å finne. Vi er svært mange som evner å være både positive til det som er bra, og kritiske til det som ikke er bra. Kun en bitteliten andel er totalt avvisende til alle negative tilbakemeldinger.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Kvark

Jeg er på ingen måte entusiast, men jeg har kun hatt bilen inne for den sjekken av setebeltet, og vi har om få dager hatt bilen i ett år. 20000 kjørt. Eneste bil.
S85D

sigurdi

Vi beveger oss nå langt utenfor hva denne tråden handler om.

Lang ventetid på service har kun betydning dersom det er lang ventetid på feil som gjør at du ikke kan bruke bilen i det daglige.
Der har Tesla vært flinke og har timer som de tar slike tilfeller så fort som mulig.
Om selve servicen tar noe tid betyr mindre siden de fleste får leiebil av og betalt av Tesla.

Men mye av reperasjonene er skjønnhets feil og feil som ikke har betydning for vanlig drift av bilen.
DU er et unntak, men ser ut som dette er løst på D biler og ikke et problem her.

Det er enkel matte 9000 biler som ønsker service en gang i året det blir 24 biler hver dag for kun årlig sevice. ;-)

Så tesla må bygge ut mer verksted plass bare for å dekke den "normale" kontrollen uten at det er feil og mangler.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

FinallyElectricYeah

#268
Nytt senter i Sandvika åpner snart blir bra. Nå tilbake til prisøkning. Har god følelse jeg tror de holder kursen der den er (ikke at det ikke er ille nok) til de har fått spydd ut X reservasjonene i Norge. Kanskje til og med noe snillere alla S "early sign on". De trenger volum og Norge er og blir er svært viktig marked!  ;) 8) 8)
P85 sept 2013, C Zero sept 2014, Model X #1342

TRM

- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA