Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvordan blir avgiftene i fremtiden?

Startet av olabt, onsdag 07. januar 2015, klokken 12:39

« forrige - neste »

SunSeeker

@staleand

Sitat fra: KrW på mandag 25. januar 2016, klokken 23:46
Sitat fra: Luring på mandag 25. januar 2016, klokken 21:25
Nokon som veit om nokon som har fått "solgt" sin reservasjon av X?
Eg har vel fått eit tilbud om eit par tusen kroner, men det vel noko styr med å praktisk "overføre" reservasjonen?

Går ikke an å overføre reservasjonen, men du kan jo bestille en for noen og de tar over bilen når du har hentet den ut.

Luring

Såg den, men eg trur eg dropper å prøve å få noko ekstra for reservasjonen, så eg bare kansellerer.

sigurdi

Sitat fra: Luring på torsdag 28. januar 2016, klokken 10:39
Såg den, men eg trur eg dropper å prøve å få noko ekstra for reservasjonen, så eg bare kansellerer.
Hvorfor kanslere nå og ikke vente til prisene faktisk kommer?
Er ikke så mange plasser en kan plassere pengene som gir så mye avkastning i markedet akuratt nå uansett.

Når prisene kommer så kan en fremdeles få full refusjon av hele reservasjons beløpet.

Selv kjøpte jeg en 70D før prisoppgangen i Nov (fikk den 16.12), men beholdt begge X reservasjonenen, så ser jeg når vi kan konfiguerer osv om 70D går over fra status "ventebil" til bil. ;-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Luring

Eg trur ikkje X reservasjonane blir verdt ei einaste krone, og om det skulle være aktuelt for meg å ta arbeidet med å videreselge bilen skulle eg jo hatt nokre tusen for arbeidet.

Bilen skal eg ikkje ha uansett i denne omgang.
Det er iallefall 4000 som har kansellellert X pr. 1 september 2015, ein del fleire nå så eg er vel i godt selskap.

Norx

Kansellerte også min reservasjon før jul. Lite eller få tilbakemeldinger fra Tesla, dårlig $ kurs. Om en må "vente" noen mnd etter at de første X'en annkommer Norge har heller ikke så mye å si. Flere fossile, hybrid og snart elektriske - alternativ på trappene. - Så vel egentlig ingen poeng i å vente på pris heller. Bilder har ikke overbevist om seteløsning.
Kansellering har egentlig vært den beste medisinen mot dårlig søvn; og evige runder med seg selv for overbevise seg selv om at det er rett valg.

staleand

Model S S85 Alt utstyr, minus tyverialarm, hattehylle og barneseter.
Levering feb / mars 2014.

Luring

sigurdi

Etter senere endringer av Tesla sitt system så er reservasjons dato det som gjelder. ;-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Epleskreller

Sitat fra: sigurdi på fredag 29. januar 2016, klokken 22:22
Etter senere endringer av Tesla sitt system så er reservasjons dato det som gjelder. ;-)

Som sagt i en annen tråd fikk en kollega nylig spørsmål om han ville oppdatere til Sig. Han reserverte i oktober og jeg tipset  han om at han kunne sette seg på venteliste. Han har ombestemt seg og kommer til å kansellere bilen.

Men når han som har stått såpass kort på venteliste til Signatur får tilbud om oppgradering,  så lurer jeg på hvor mange signatur de får solgt. At signatur må være P90D er det nok mange som ikke liker..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

satheesh.net

TOCN har fått bekreftelse fra Tesla at det faktisk ikke er så mange avbestillinger av Signatur-modellene i Norge. (I hvertfall ikke foreløpig.) Vet dog ikke status på utenlandske reservasjoner. ::)

Havebigfun

Det er først når prisene og spekken for sig blir klar at avbestillingene kommer. Har man lagt 230 k inn i dette prosjektet for flere år siden venter man - iallefall til betingelsene er klare før avbestillingen kommer. Sig skal være særs attraktiv om jeg skal skal gå for den. En overpriset P90D går jeg iallefall ikke for- etter erfaringen med P85D for snart et år siden. Tror det er mange som tenker som meg.

Epleskreller

Sitat fra: satheesh.net på søndag 31. januar 2016, klokken 08:15
TOCN har fått bekreftelse fra Tesla at det faktisk ikke er så mange avbestillinger av Signatur-modellene i Norge. Vet dog ikke status på utenlandske reservasjoner. ::)

Hva er mange? La oss si at det er 200 sig til Norge. Er da 15 mange?

Som sagt er ventelistekøen kort for å få sig, og det allerede før priser etc er kommet. På meg virker det som om mange nærmest har bestemt seg for å kansellere,  men siden de har sittet så lenge med sine reservasjoner kan de like gjerne vente til prisene kommer.

Tesla er også i mine øyne litt sleipe når de krever P90D på signatur. Mange så nok for seg 90D, akkurat som man kunne velge standard 85 på Model S Sig.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

turfsurf

Tror nok vi får se hvor mange som kansellerer først når prisene kommer ja. I tillegg er det nok en del som har både signatur og vanlig reservasjon. De fleste som har signatur reservasjon har nok økonomi til å tåle prisstigningen og. Problemet er at for de som ikke bryr seg om miljøaspektet så blir sig X nå såpass dyr at de konkurrerer på linje med mange hybrider. Da vil nok mange velge det trygge, og slippe bekymringer om falcon dører, byggekvalitet osv. For to år siden så X ut til å bli en prisbombe i klassen, nå er den faktisk på linje med, om ikke dyrere enn konkurrentene. I hvertfall før man tar med løpende utgifter.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

MeTesla

Hva som skjer med avgiftene fremover, om de går i Dansk retning, tror jeg blir viktig. Kanskje bare signatur og veldig tidlig vanlig reservasjon rekker å få bil til landet før Staten skal ha sitt?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA