Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvordan blir avgiftene i fremtiden?

Startet av olabt, onsdag 07. januar 2015, klokken 12:39

« forrige - neste »

asgeirn

Jeg regnet nettopp på fem års totalkostnader på Grønn Bils kostnadskalkulator.

Her har jeg satt inn 600k for en bensinbrenner med forbruk på 0.7.

Resultatet er nedslående.  Jeg må kjøre over 30.000 km årlig eller tilbringe hele dagen på ferjer og i bomringen for i det hele tatt spare penger på å kjøre elektrisk.

Reservasjonen står fremdeles, men jeg tviler sterkt.

2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

KrW

Hvilken pris på Model X har du regnet med her? Og hvor mange år har du regnet med å bruke bilen? Er ikke bom med her eller kjører du såpass lite bom at det ikke syns i grafen?
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

asgeirn

774300, som er det konfiguratoren ga meg for en S 85D med litt utstyr.

Jeg er ikke gjennom noen bomring til daglig (enn så lenge har de ikke slikt i Drammen).

Verditapet er det som slår regnestykket over ende, men også finanskostnader hvis man (som jeg) må regne med å låne mesteparten av kjøpesummen.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

Djur1

Kunne du lagt regnearket ut også,  enten i google docs eller link?
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

KrW

Veldig overrasket om du får igjen bare 225k etter 5år for en godt utstyrt S85D
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

asgeirn

Tallene er hentet fra http://www.gronnbil.no/calculator/ -- de skriver at de er svært konservative på restverdien av elbiler med tanke på batterilevetid og et sannsynlig prisfall på elbiler i tiden fremover.

Det er den store forskjellen i innkjøpspris, altså prisstigningen på Tesla, som er mest utslagsgivende.

Men, det kan jo vise seg at alle andre biler også får en tilsvarende prisstigning på sikt dersom valutadifferansen ikke jevner seg ut.

Samt at markedet om fem år stiller seg svært annerledes til elbilers bruktverdi enn nå.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

Busa

Så lenge elbil produsentene ikke har noen form for offisiell prising av batteribytte, må det nødvendigvis bli stor usikkerhet rundt restverdi når bilene får noen år på nakken. Dette vil slå særlig hardt ut for Tesla med så stor (kostbar) pakke.
Citroen C-0
Renault Gr.Espace 2.2 dci, IV
Westfield Megabusa 2012 (lekebilen)
Viktig med litt fart og "spenning" i hverdagen

Kristian O

Om man antar at det blir ei rask utvikling på elbiler som gjer at restverdien reduseres raskt, så er det vel sannsynlig at en bensin vil reduserer minst like mykje?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Kristian O på mandag 16. februar 2015, klokken 11:48
Om man antar at det blir ei rask utvikling på elbiler som gjer at restverdien reduseres raskt, så er det vel sannsynlig at en bensin vil reduserer minst like mykje?
Jepp. Forventningene rundt restverdi på fossilbiler er like tullete som forventingene på restverdi til elbiler. Fakta er at ingen vet.

Det eneste noen kan gjøre i forhold til restverdi er å kjøpe en bil som de anser som attraktiv for så mange som mulig. Og man bør helst ikke ha betalt mye avgifter, for den andelen man har betalt i avgifter faller raskere i verdi enn resten av kjøpesummen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Kavorka

Sitat fra: Busa på mandag 16. februar 2015, klokken 11:38
Så lenge elbil produsentene ikke har noen form for offisiell prising av batteribytte, må det nødvendigvis bli stor usikkerhet rundt restverdi når bilene får noen år på nakken. Dette vil slå særlig hardt ut for Tesla med så stor (kostbar) pakke.

Eneste grunnen til at de ikke går ut med pris må være at folk blir avskrekket fra å kjøpe. Men burde det i prinsippet ha noe å si at Tesla har stor pakke? Levetid for batterier gitt som antall ladesykler tilsier at en større batteripakke har tilsvarende lengre levetid. Ikke minst fordi man sjelden lader fullt, eller tømmer helt, har en skånsom ladefart per celle, og temperaturregulering.

Håper og tror at tiden vil gi statistikk som reduserer usikkerhet rundt levetid, og viser at behov for batteribytte er begrenset. 70 % restkapasitet tilsvarer vel rekkevidden til Model 3, og er kanskje nok for mange når superladertettheten øker.

Kiefer

Jeg synes den er lit svær. Elon har jo udtalt at over 50% af alle reservationer på en Model X er lagt af kvinder. Jeg går ikke ud fra at en kvinde på samme måde som os mænd er lige så tilbøjelige til at betale overpris for en bil (ja ja fordomme :-)

Vi har valgt at bibeholde vores reservation indtil vi ser prisen, vi betaler trods alt en overpris i Danmark på 25% i forhold til i Norge, så det bliver bilen jo ikke billigere af...

Vi vinder så lidt på forskellen i DKK/NOK, men ikke helt nok.

/Martin

Model S85, solgt september 2015
Model S85, leveret midt december 2015
Model X90D leveret slut juni 2016

drphev

Me har vel meir (kona) eller mindre (meg) beslutta å trekke reservasjonen og gå for Mitsubishi Outlander PHEV fullt utstyrt for 400000. Den gjer same jobben for oss om enn på ein kjedeligare måte. Det einaste den ikkje gjer er å ta to ekstra passasjerar. Ca 70-80%  av tida vil vi køyre elektrisk. Men den gir sikkert 60000 mindre i verditap pr år = ein fin sydentur for heile familien pr år. Og eg stressar ikkje like mykje av sørpete støvlar osb osb.

Nå gjenstår vurderinga om me skal prøve å gjera business på det at vi har eit tidleg res.nr eller om me skal skite i heile greia og bare trekke oss no. Meiningar? Det er ikkje aktuelt å gå for ein strippa model x uansett, her er det anten full pupp eller ingenting.
Hjelmeland i Rogaland
Kansellert Model X Sig. res. #157 27.02.2015
Mitsubishi Outlander PHEV

Espen Hugaas Andersen

Tviler på at det er noe særlig penger å hente ut av reservasjonen. Jeg tror jeg bare ville kansellert reservasjonen.

Jeg leker også litt med samme tanke som deg. En Outlander PHEV + fullspeccet Model 3 tror jeg kan være en god kombinasjon, og det blir jo faktisk ikke veldig stor forskjell i pris...

Hvis en greit utstyrt Model X havner på 800.000 kroner så syns jeg det er veldig vanskelig å rettferdiggjøre prisen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

toppi

Sitat fra: drtmx på lørdag 21. februar 2015, klokken 23:54
Me har vel meir (kona) eller mindre (meg) beslutta å trekke reservasjonen og gå for Mitsubishi Outlander PHEV fullt utstyrt for 400000. Den gjer same jobben for oss om enn på ein kjedeligare måte. Det einaste den ikkje gjer er å ta to ekstra passasjerar. Ca 70-80%  av tida vil vi køyre elektrisk. Men den gir sikkert 60000 mindre i verditap pr år = ein fin sydentur for heile familien pr år. Og eg stressar ikkje like mykje av sørpete støvlar osb osb.

Nå gjenstår vurderinga om me skal prøve å gjera business på det at vi har eit tidleg res.nr eller om me skal skite i heile greia og bare trekke oss no. Meiningar? Det er ikkje aktuelt å gå for ein strippa model x uansett, her er det anten full pupp eller ingenting.

Når du allikevel har lånt ut et par hundre tusen til Tesla så lenge ville jeg gitt det noen mnd til.
- Vi vet ikke hva prisen er enda.
- Vi vet ikke hva dollaren koster om 6 mnd. Den kan selvfølgelig stå i 5,5 igjen
- Du kan være en av få som får X før det kommer avgifter.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: toppi på søndag 22. februar 2015, klokken 10:03
....ville jeg gitt det noen mnd til.
- Vi vet ikke hva prisen er enda.
- Vi vet ikke hva dollaren koster om 6 mnd. Den kan selvfølgelig stå i 5,5 igjen
- Du kan være en av få som får X før det kommer avgifter.

Akkurat slik jeg tenker. Er egentlig TMX jeg vil ha, men for meg er det ikke mulig hvis prisen blir for høy (slik det strengt tatt ligger an til akkurat nå).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA