Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvordan blir avgiftene i fremtiden?

Startet av olabt, onsdag 07. januar 2015, klokken 12:39

« forrige - neste »

TorAtle

Sitat fra: sigurdi på fredag 19. desember 2014, klokken 19:10
Det positive er vel at myndighetene bare må opprettholde intensivene på elbiler siden de blir ekstra hardt straffet av lav norsk kronekurs. (Gjelder da alle elbiler og ikke bare Tesla, men størst utslag i kroner og øre her siden den er dyrer)
Det vil gjelde alle biler, ikke elbiler eller Teslaer spesielt.

Vi får se om det slår ut på salget, men ut fra kommentarer her og på S-forumet synes det som prisene nå er på vei over smertegrensa. Dette i verdens rikeste land med bloddopet elbilsalg. Bør være en indikasjon på at vi er mange, mange år unna at folk flest i alle land kan kjøpe langtrekkende elbiler. Ingen revolusjon helt enda, altså.
2014 BMW i3

KrW

Sitat fra: TorAtle på lørdag 20. desember 2014, klokken 12:17
Sitat fra: sigurdi på fredag 19. desember 2014, klokken 19:10
Det positive er vel at myndighetene bare må opprettholde intensivene på elbiler siden de blir ekstra hardt straffet av lav norsk kronekurs. (Gjelder da alle elbiler og ikke bare Tesla, men størst utslag i kroner og øre her siden den er dyrer)

Vi får se om det slår ut på salget, men ut fra kommentarer her og på S-forumet synes det som prisene nå er på vei over smertegrensa. Dette i verdens rikeste land med bloddopet elbilsalg. Bør være en indikasjon på at vi er mange, mange år unna at folk flest i alle land kan kjøpe langtrekkende elbiler. Ingen revolusjon helt enda, altså.

Bare 3 år til Model 3 da  ;)
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Amoss

Sitat fra: TorAtle på lørdag 20. desember 2014, klokken 12:17

Elbiler "straffes" prosentvis sterkere enn andre biler, da en god del av sluttprisen man betaler for disse bilene er avgifter som er satt i NOK og som ikke er direkte avhengig av bilens pris. Så om en diesel/bensin bil øker 10% inn til Norge, så øker ikke sluttsummen kunden betaler med 10%.

Det bør ikke overraske noen om en relativ (i forhold til andre biler) prisøkning på elbiler skulle medføre redusert etterspørsel. Men etterspørselen i Norge kan gå ganske kraftig ned før den er på samme nivå som i andre land. Men ja, verden er fortsatt ett stykke unna at hvermannsen kan kjøpe en langtrekkende elbil - desverre. Men som alt er nevnt:
Sitat fra: KrW på lørdag 20. desember 2014, klokken 13:01
Bare 3 år til Model 3 da  ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Lille Lance

Jeg håper / ønsker / vil ... at Tesla skal komme med et skikkelig lokketilbud på X når den lanseres. De som bestiller kjapt (innen 2 uker) får bilen billig! Lov å drømme  ::) Det er også viktig for Tesla å få så mange X'er på veiene så fort som mulig. Det er jo den beste reklame det. Derfor bør prisen på X i starten være markant under normalpris.
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

PK

Sitat fra: Lille Lance på lørdag 20. desember 2014, klokken 20:41
Jeg håper / ønsker / vil ... at Tesla skal komme med et skikkelig lokketilbud på X når den lanseres. De som bestiller kjapt (innen 2 uker) får bilen billig! Lov å drømme  ::) Det er også viktig for Tesla å få så mange X'er på veiene så fort som mulig. Det er jo den beste reklame det. Derfor bør prisen på X i starten være markant under normalpris.

Håper og krysser fingrene for det samme...
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

Gynt

Det eneste vi kan si med sikkerhet om dollarkursen, den dagen vi skal konfigurere våre MX'er, er vel at kursen ikke vil holde seg slik den er i dag

KrW

Ja den kan jo også gå høyere (eller lavere). Når jeg tenker tilbake på dollarkursen så husker jeg at den alltid var noe med 7. Så det at den er 6 er vel nyere tid. Jeg er født -81 så snakker ikke så enormt langt tilbake i tid.
Model X 90D 2016 solgt
Leaf solgt

toppi

Sitat fra: KrW på mandag 22. desember 2014, klokken 00:47
Ja den kan jo også gå høyere (eller lavere). Når jeg tenker tilbake på dollarkursen så husker jeg at den alltid var noe med 7. Så det at den er 6 er vel nyere tid. Jeg er født -81 så snakker ikke så enormt langt tilbake i tid.

Da kan du friske opp hukommelsen her:
http://www.norges-bank.no/Statistikk/Valutakurser/valuta/USD

5 tallet er nok vanligere enn 7 tallet de siste årene.

Ikke gå ut av reservasjonskøen før konfiguratoren, og prisene er bestemt.
Veldig dumt å måtte stille seg bakerst i køen igjen (og få høyere risiko for avgifter) om plutselig kursen er godt nede på 5 tallet igjen.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

KrW

Sitat fra: toppi på mandag 22. desember 2014, klokken 10:56
Sitat fra: KrW på mandag 22. desember 2014, klokken 00:47

Da kan du friske opp hukommelsen her:
http://www.norges-bank.no/Statistikk/Valutakurser/valuta/USD

5 tallet er nok vanligere enn 7 tallet de siste årene.

Ikke gå ut av reservasjonskøen før konfiguratoren, og prisene er bestemt.
Veldig dumt å måtte stille seg bakerst i køen igjen (og få høyere risiko for avgifter) om plutselig kursen er godt nede på 5 tallet igjen.

Det var vel først på 90-tallet jeg lærte om dollarkursen. 2001-2009 bodde jeg utomlands. Så gjennomsnittet av dollarkursen 1990-2000 var 7kr. Også min far husker dollarkursen som 7kr da jeg snakket med han her om dagen. Om vi ser på gjennomsnittet fra 1960 og frem til i dag ser det også ut til at gjennomsnittet er nærmere 7kr. Men kursen har både vært under 5 og over 9. De siste 7 årene ser det ut til at vi har vært litt under 6kr som gjennomsnitt.

Vi gjorde bestilling av en S85D en uke før prisoppgangen  ;D. Føler fremdeles at det er 90% sjanse for at det blir X vi beholder. Håper å selge S når vi får den i mai, forhåpentligvis med litt fortjeneste og dekke litt av prishoppet vi nylig hadde. Får bare håpe prisene på X kommer før mai. Om X blir særlig over 750k så blir det nok til at vi beholder S85D.
Model X 90D 2016 solgt
Leaf solgt

sigurdi

Satser på at prisene på X ikke kommer før etter OPEC møtet i Juni. ;-)
(Nå er jeg kjedelig, men trenger ikke vite prisen, så veldig mange måneder før levering og er vel Q4 som blir tidligst her på berget.)
Er surere å reservere rett før pris reduksjon pga valuta endring motsatt vei. He he he
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

satheesh.net

Litt enig med sigurdi her. Det aller kjipeste må være å få en prisnedgang rett etter en låst bestilling. Ellers er ikke akkurat en prisoppgang en höjdare heller ... :-\

PK

ja, helt enig med både Sigurdi og satheesh.net.
Personlig håper jeg på en "spesialpris" for oss som har forhåndsreservert og ventet. Kanskje som å tro på julenissen, men så er det jo snart jul og =)
En ting som overrasket med når de lanserte D, var at de ikke kom med en eller annen "pakke" eller "avslag" for de som sa opp X og gikk til D. Har jo forstått at de ønsker å "underselge" Xen til fordel for model S.. eller tenker jeg helt feil nå?
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

Kallagtunet

Sitat fra: PK på tirsdag 23. desember 2014, klokken 09:14
Personlig håper jeg på en "spesialpris" for oss som har forhåndsreservert og ventet. Kanskje som å tro på julenissen, men så er det jo snart jul og =)
En ting som overrasket med når de lanserte D, var at de ikke kom med en eller annen "pakke" eller "avslag" for de som sa opp X og gikk til D. Har jo forstått at de ønsker å "underselge" Xen til fordel for model S.. eller tenker jeg helt feil nå?

Rimelig sikker på at Tesla kan love spesial pris til signatur kundene i alle fall. Dvs betale ekstra mye for å få alt utstyr...

sigurdi

Sitat fra: Kallagtunet på tirsdag 23. desember 2014, klokken 20:16
Sitat fra: PK på tirsdag 23. desember 2014, klokken 09:14

Rimelig sikker på at Tesla kan love spesial pris til signatur kundene i alle fall. Dvs betale ekstra mye for å få alt utstyr...
Greit med helgardering da, men får vist julekort, verdt litt det også. :-)
Men få bil i 2015, kan kanskje være det lille ekstra. ;-)
Men tror faktisk Tesla har lært litt fra Model S Signature, og dersom de ønsker å selge Model 3 signaturene på rekordtid og dermed få "gratis" lån er det bare å gi oss X signatur holdere litt ekstra.
Gode rykter sprer seg fort og folk bruker mye penger, om de tror de sparer noen kroner he he he
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

KrW

Jeg tviler litt på at vi får en nedgang i prisen. Er fremdeles veldig gunstig i forhold til i Amerika. Men om prishoppet fører til 1000 kansellasjoner i Norge som er viktig for Tesla så vil vel ikke det se veldig bra ut. Så kan jo alikevell tenkes at de klarer å få til en pris slik at det ikke skjer.
Model X 90D 2016 solgt
Leaf solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA