Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny DU - finnes det, eller er det "oppgraderte" gamle som innstalleres ennå???

Startet av Havebigfun, fredag 02. januar 2015, klokken 14:20

« forrige - neste »

kos

Sitat fra: krl på mandag 23. mars 2015, klokken 22:31
Og det er meget praktisk å få et varsel dersom bilen slutter å lade på feil tidspunkt. Jeg har opplevd flere ganger at folk flytter støpselet på bilen over til en annen stikkontakt, antageligvis for å nå frem med egen ledning...

Starter B Electric automatisk lading på nytt hvis noe slikt skjer, eller oppfører den seg som Tesla-ladekabelen (UMC)?

Forøvrig er denne medfølgende Tesla-ladekabelen lunefull så det holder, jeg lurer på hva slags ingeniører som har designet elektronikken i denne.. UMC fungerer ikke med skjøteledning hvis selve boksen med lys ligger på bakken. Men henger man den opp, så går det bra hver gang (jeg setter ladehastighet ned til 6A med Schuko-stikk og skjøteledning, noe som skal være helt trygt i følge elektriker).

Etter hva tesla signaliserer skal det ikke brukes skjøteledning - forklaringen ligger der. Feilbruk er noe teslaen er flink til å oppdage - likeså feil på anlegget eks jordfeil. Virker ikke da. Men er verken lunefull eller feilaktig, men menneskelig feilbruk.

Lars-bgo


Fra Mercedes sin hjemmeside:  (hvordan skal dette tolkes? Det kommer åpenbart en løsning i løpet av 2015, hva med biler som er levert tidligere?)

Remote Online (tilleggsutstyr)

Fjernavlesing av ladetilstand og rekkevidde, klimaregulering perfekt timet til avreise, søk etter ladestasjoner – det er et utvalg av tjenestene fra Remote Online, som for tiden kan bestilles separat hos Daimler AG på grunnlag av dette tekniske opplegget.



Geografische Fahrzeugüberwachung[1], Fahrzeugortung und -standort, Türfernschließung und -entriegelung[1], Fernabfrage Fahrzeugstatus, Programmierung Ladeeinstellungen und Vorklimatisierung oder Routenplanung – diese zum weiteren Angebot von Mercedes connect me gehörenden Dienste bringen ein deutliches Plus an Sicherheit, Komfort und Zeitgewinn.

Die Ausstattung Remote Online versetzt das Fahrzeug für drei Jahre technisch in die Lage, die Remote- und Ortungsdienste zu nutzen. Die Nutzung setzt eine Akzeptierung der Nutzungsbedingungen und eine Registrierung des Kunden auf dem Kundenportal ,,Mercedes me" voraus.

Das Kundenportal ist auch Dreh- und Angelpunkt für die Verwaltung und Konfiguration von Remote- und Ortungsdiensten. Über die Mercedes connect me Remote Online App lassen sich diese und weitere Dienste jederzeit mobil per Smartphone oder Tablet abrufen.

[1] Voraussichtlicher Einsatztermin Mitte 2015
Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

jkirkebo

Sitat fra: kos på mandag 23. mars 2015, klokken 22:39
Sitat fra: krl på mandag 23. mars 2015, klokken 22:31
Og det er meget praktisk å få et varsel dersom bilen slutter å lade på feil tidspunkt. Jeg har opplevd flere ganger at folk flytter støpselet på bilen over til en annen stikkontakt, antageligvis for å nå frem med egen ledning...

Starter B Electric automatisk lading på nytt hvis noe slikt skjer, eller oppfører den seg som Tesla-ladekabelen (UMC)?

Forøvrig er denne medfølgende Tesla-ladekabelen lunefull så det holder, jeg lurer på hva slags ingeniører som har designet elektronikken i denne.. UMC fungerer ikke med skjøteledning hvis selve boksen med lys ligger på bakken. Men henger man den opp, så går det bra hver gang (jeg setter ladehastighet ned til 6A med Schuko-stikk og skjøteledning, noe som skal være helt trygt i følge elektriker).

Etter hva tesla signaliserer skal det ikke brukes skjøteledning - forklaringen ligger der. Feilbruk er noe teslaen er flink til å oppdage - likeså feil på anlegget eks jordfeil. Virker ikke da. Men er verken lunefull eller feilaktig, men menneskelig feilbruk.

Det fungerer helt fint å bruke UMC med skjøteledning, jeg har sågar koblet sammen to stykker engang (til sammen 28m). Det forutsetter selvsagt at skjøteledningene er i orden og fortrinnsvis har tverrsnitt på 2.5mm2 eller bedre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

krl

Sitat fra: kos på mandag 23. mars 2015, klokken 22:39
Etter hva tesla signaliserer skal det ikke brukes skjøteledning - forklaringen ligger der. Feilbruk er noe teslaen er flink til å oppdage - likeså feil på anlegget eks jordfeil. Virker ikke da. Men er verken lunefull eller feilaktig, men menneskelig feilbruk.
Skjøteledning er ikke feilbruk. Hvor har du dette fra? Hvis Tesla-en ikke fungerer med en skjøteledning av god kvalitet og med riktige spesifikasjoner (valgt av elektriker!), så bør det tydelig opplyses på hjemmesiden. Det er nødvendig med skjøteledning for lading på hytta..

Jeg kan heller ikke skjønne at det er mulig å få godkjent et produkt som er sensitivt på om det ligger på bakken eller ikke.. Det høres tvilsomt ut med tanke på elsikkerhet.

Jordfeil er det neppe, hele huset er nylig sjekket av elektriker, og anlegget i denne delen er nytt.

dundun

Det går helt fint å bruke skjøteledning med UMCen, men om spenningen synker under ca. 225V eller om den fluktuerer vilt så kutter ladingen. Det vil si at man må regne på spenningsfallet om man har lang ledning og/eller lav spenning i utgangspunktet.
Har: Model S S85D, rød med alt.
Har: i3 med alt
Solgt: Model S P85, brun med alt.
Solgt: Mercedes B-klasse elektrisk m/alt.
Er åpenbart enkel å ha med å gjøre på ekstrautstyret.

kvolle6


Sitat fra: Lars-bgo på mandag 23. mars 2015, klokken 23:02

Fra Mercedes sin hjemmeside:  (hvordan skal dette tolkes? Det kommer åpenbart en løsning i løpet av 2015, hva med biler som er levert tidligere?)

Remote Online (tilleggsutstyr)

Fjernavlesing av ladetilstand og rekkevidde, klimaregulering perfekt timet til avreise, søk etter ladestasjoner – det er et utvalg av tjenestene fra Remote Online, som for tiden kan bestilles separat hos Daimler AG på grunnlag av dette tekniske opplegget.



Geografische Fahrzeugüberwachung[1], Fahrzeugortung und -standort, Türfernschließung und -entriegelung[1], Fernabfrage Fahrzeugstatus, Programmierung Ladeeinstellungen und Vorklimatisierung oder Routenplanung – diese zum weiteren Angebot von Mercedes connect me gehörenden Dienste bringen ein deutliches Plus an Sicherheit, Komfort und Zeitgewinn.

Die Ausstattung Remote Online versetzt das Fahrzeug für drei Jahre technisch in die Lage, die Remote- und Ortungsdienste zu nutzen. Die Nutzung setzt eine Akzeptierung der Nutzungsbedingungen und eine Registrierung des Kunden auf dem Kundenportal ,,Mercedes me" voraus.

Das Kundenportal ist auch Dreh- und Angelpunkt für die Verwaltung und Konfiguration von Remote- und Ortungsdiensten. Über die Mercedes connect me Remote Online App lassen sich diese und weitere Dienste jederzeit mobil per Smartphone oder Tablet abrufen.

[1] Voraussichtlicher Einsatztermin Mitte 2015

Slik jeg ser det så er jo dette tatt opp nettopp i denne tråden, og lenger opp har vi også fått avklaring om at Norge er inkludert i Remote-appén og at vi kan få/vil få ettermontert kommunikasjonsmodul når dette blir klart.

Jeg snakket med forhandler senest i går, de hadde ikke fått noe mer informasjon om ettermontering ei heller hvordan løsningen skal etableres/kostander etc enda. Forhandlerne skal møtes i Mai en gang, så om ikke før så burde noe distribueres i hvert fall da.

kos

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 24. mars 2015, klokken 00:23
Sitat fra: kos på mandag 23. mars 2015, klokken 22:39
Sitat fra: krl på mandag 23. mars 2015, klokken 22:31
Og det er meget praktisk å få et varsel dersom bilen slutter å lade på feil tidspunkt. Jeg har opplevd flere ganger at folk flytter støpselet på bilen over til en annen stikkontakt, antageligvis for å nå frem med egen ledning...

Starter B Electric automatisk lading på nytt hvis noe slikt skjer, eller oppfører den seg som Tesla-ladekabelen (UMC)?

Forøvrig er denne medfølgende Tesla-ladekabelen lunefull så det holder, jeg lurer på hva slags ingeniører som har designet elektronikken i denne.. UMC fungerer ikke med skjøteledning hvis selve boksen med lys ligger på bakken. Men henger man den opp, så går det bra hver gang (jeg setter ladehastighet ned til 6A med Schuko-stikk og skjøteledning, noe som skal være helt trygt i følge elektriker).

Etter hva tesla signaliserer skal det ikke brukes skjøteledning - forklaringen ligger der. Feilbruk er noe teslaen er flink til å oppdage - likeså feil på anlegget eks jordfeil. Virker ikke da. Men er verken lunefull eller feilaktig, men menneskelig feilbruk.

Det fungerer helt fint å bruke UMC med skjøteledning, jeg har sågar koblet sammen to stykker engang (til sammen 28m). Det forutsetter selvsagt at skjøteledningene er i orden og fortrinnsvis har tverrsnitt på 2.5mm2 eller bedre.
Ja - det virker, men tesla sine råd er at det gjør man ikke. Samtidig så er teslaen følsom for el som ikke er slik den vil ha den. Testet Zoe bøtta på teslaen - første forsøk så var den prøvende til hele saken. Men etter en liten periode med testing så tok den imot 10 amper. Har prøvd den på 10 amp og 16 amp. Etter litt testing så får man lov å lade fra 5 - 13 amper. Er kresen på maten for å si det enkelt. Zoe derimot tester hva den får og starter å spis, og har ingen stor følsomhet i forhold til anlegget den får mat fra, så lenge maten smaker..

Lars-bgo

#52
Sitat fra: kvolle6 på tirsdag 24. mars 2015, klokken 10:15

Sitat fra: Lars-bgo på mandag 23. mars 2015, klokken 23:02

Fra Mercedes sin hjemmeside:  (hvordan skal dette tolkes? Det kommer åpenbart en løsning i løpet av 2015, hva med biler som er levert tidligere?)

Remote Online (tilleggsutstyr)

Fjernavlesing av ladetilstand og rekkevidde, klimaregulering perfekt timet til avreise, søk etter ladestasjoner – det er et utvalg av tjenestene fra Remote Online, som for tiden kan bestilles separat hos Daimler AG på grunnlag av dette tekniske opplegget.



Geografische Fahrzeugüberwachung[1], Fahrzeugortung und -standort, Türfernschließung und -entriegelung[1], Fernabfrage Fahrzeugstatus, Programmierung Ladeeinstellungen und Vorklimatisierung oder Routenplanung – diese zum weiteren Angebot von Mercedes connect me gehörenden Dienste bringen ein deutliches Plus an Sicherheit, Komfort und Zeitgewinn.

Die Ausstattung Remote Online versetzt das Fahrzeug für drei Jahre technisch in die Lage, die Remote- und Ortungsdienste zu nutzen. Die Nutzung setzt eine Akzeptierung der Nutzungsbedingungen und eine Registrierung des Kunden auf dem Kundenportal ,,Mercedes me" voraus.

Das Kundenportal ist auch Dreh- und Angelpunkt für die Verwaltung und Konfiguration von Remote- und Ortungsdiensten. Über die Mercedes connect me Remote Online App lassen sich diese und weitere Dienste jederzeit mobil per Smartphone oder Tablet abrufen.

[1] Voraussichtlicher Einsatztermin Mitte 2015

Slik jeg ser det så er jo dette tatt opp nettopp i denne tråden, og lenger opp har vi også fått avklaring om at Norge er inkludert i Remote-appén og at vi kan få/vil få ettermontert kommunikasjonsmodul når dette blir klart.

Jeg snakket med forhandler senest i går, de hadde ikke fått noe mer informasjon om ettermontering ei heller hvordan løsningen skal etableres/kostander etc enda. Forhandlerne skal møtes i Mai en gang, så om ikke før så burde noe distribueres i hvert fall da.

Den gode nyheten er at dette kommer fra midten av 2015, men at det vil koste ekstra..
Det som da står igjen er hvordan de vil løse dette for de som har fått bil (inkludert meg som fikk bil i dag...)

Oppdatering;
Jeg har fått bil og blitt fortalt at dette kan ettermonterte for samme tillegg som det koster for en ny bil som før dette som en opsjon fra juni/juli 2015. Det er jo en rimelig og fornuftig løsning.
Det var imidlertid ingen helhjertet garanti slik jeg oppfattet det, gitt dette så jeg håper andre har fått en 100% fast bekreftelse...
Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

AreLib

Har kjøpt oss importbi, er com modul standard der nede?
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

mrjic

Litt gammel tråd. Har noen av dere som har kommentert i tråden fått noe info om status på montering av com module?

Eventuell har noe skriftlig info fra forhandleren?

gal

Jeg har fått beskjed om at COM modulen monteres i forbindelse med 1-års servicen. Nå i mai for min del.

De gir bort COM modulen gratis, også til de med fjorårs modellen, fordi de skal bruke modulen for å få bilene inn til f.eks. service i åra som kommer. De regner altså med at kostnadene med å gi bort COM modulene vil lønne seg i det lange løp og at de posisjonerer seg for konkurransen fra andre service verksteder etter at garantitiden er over.

De tok forbehold om funksjonalitet i app-en i det som leveres nå, men ladestatus og slike ting var med. Og de lovet mer funksjonalitet etter hvert. 

Så det var en litt annen informasjon enn det som står andre steder i denne tråden.

Mitt eget forbehold: Jeg tror det når jeg får se det.  :)

Egil Fonn

Hadde min bil på første gangs service i februar. Hørte ingenting om com modul..
Står litt om det i denne tråden
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25724.msg468360.html#new

MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

mrjic

#57
Er du sikker på om det var com module og ikke obd2 adapter? Hvilken forhandler er det?

gal

Ja, jeg tok forbehold jo etter at serviceverkstedet hevdet overfor meg at de kunne gi meg ConnectMe for 2015 produsert modell av B-electric. Det går jo ikke.

Det som er mer uklart er hvorfor Mercedes har gjort det slik at det ikke er mulig. Og da bare på denne modellen.

mrjic

Du har hatt service og fikk dette som svar?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA