Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kommer Tesla med 100kw batteri grunnet redusert rekkevidde på D modellene?

Startet av hippo, tirsdag 30. desember 2014, klokken 00:32

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Sitat fra: sølv-pilen på fredag 23. januar 2015, klokken 09:38
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 23. januar 2015, klokken 00:17Det er over ett år til vi får se hva Nissan faktisk kommer med, men hvis Model III skal koste under 300.000,- blir det ikke enkelt å selge Leaf selv om de senker prisen til det halve.
Snarere tvert i mot. Jeg vil mye heller (forutsatt at modelene ikke spriker alt for langt fra hva de er i dag) kjøpe en Leaf som går 400 km enn en Tesla som går 400 km. Jeg liker Tesla for sin kjøredistanse, ikke for sin utforming.

Jeg mente med dagens batteripakke (~21kWh) og rekkevidde...
(En Leaf med større batteripakke er ikke annonsert og om den kommer i 2016/2017 er helt i det blå)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: Panduck på fredag 23. januar 2015, klokken 10:38
Om man ender opp med "praktisk rekkevidde" på 180-200km i vinterhalvåret, og 250 om sommeren, vil det uansett være en voldsom forbedring til det man har nå, og vil kunne dra enda flere over til elbil. Oslo->Lillehammer vinterstid uten å lade, selv på vinteren, ville gjort at jeg aldri noe mer trengte å leie bil for å komme meg dit jeg trenger å komme.

Men vil det være nok hvis Tesla Model III har 350-400km om vinteren og 450km om sommeren? Og hva skal den isåfall koste?


Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Panduck

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 23. januar 2015, klokken 11:12
Men vil det være nok hvis Tesla Model III har 350-400km om vinteren og 450km om sommeren? Og hva skal den isåfall koste?

Det ville gjort model III til en drømmebil. Men jeg håper prisen holder seg under 350k. Nå har jeg ingen prisanalysegrunnlag for å si hva MIII må koste for å slå ann, men jeg tror jeg hadde satt grensen ved 350k.

Thomas Parsli

Mente prisen på 2016-modellen av Leaf, med bedre batteri.

Model III er allerede "priset" til $35.000 -og med dagens kurs tilsier det rundt NOK 300.000


Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Panduck

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 23. januar 2015, klokken 18:02
Mente prisen på 2016-modellen av Leaf, med bedre batteri.

Ah, nå forsto jeg spørsmålet :) Vel, om LEAF legger seg hakket under Tesla på rekkevidde, bør de legge seg noen hakk under på pris også. Om prisen blir omtrent samme som dagens LEAF, vil de være en del under Tesla, og vi har to biler som fyller forskjellige behov.

Jeg tror og mye vil avhenge av hvordan man ligger an i løpa med hurtigladere. Bilene vil snart dekke de flestes "normale" bruk uten hurtiglading, men det må være mulig å komme seg de fleste steder med hurtiglading...

Yeyeye

Liker i alle fall antydningen om designet her. Med 400km rekkevidde blir dette en vinner, altså med sway designet.

http://elbil.no/nyheter/elbiler/3490-nissan-oker-batteristorrelsen

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

emil

Men selve konseptbilen utstillt har doble eksosrør bakpå...

Ebe

Om nissan regner på samme måte eng rekkevidde, så blir det altså 200-250 km på vintern og 300-350 på sommeren? [emoji106][emoji106]

Håper de oppgraderer så batteriet kan ta i mot 100kw da  :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Mippen

Sitat fra: emil på tirsdag 10. mars 2015, klokken 13:44
Men selve konseptbilen utstillt har doble eksosrør bakpå...

Sway får du i fossil utgave.
Fremtiden er elektrisk.

ProwlerOne

Vil tro at batterier vil komme i fremtiden som er bakoverkompatible, det ligger store pengesummer i denne teknologien og ettermarkedet vil kunne forsyne og serve de fleste el biler. Ser man på batteriets utvikling så har det gått fort de siste ti år og de neste ti vil nok halvere størrelse og doble effekt på batteriet.
Personlig ville jeg gjerne om noen år bytte inn batteripakken min eNV200 i en kraftigere pakke, det er ikke lenge før "Petter smart" & co begynner å tilby modding og "tuning" av elbiler. 


timingbeltkiller

Fortsetter US dollaren å styrke seg mot øvrige valutaer,
vil det neppe være noe problem for Nissan å prise konkurransedyktig en Leaf med samme range som Model III .

Men sannsynligvis vil de ikke kunne tilby tilnærmet like gunstig SC.
Og da mister Nissan de ca 60% av bilkjøperne som ikke har mulighet for hjemmelading.
Og selv blant de ca 40% med vil nok mange foretrekke MIII pga SC.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Trekkoppbil

Jeg har hørt rykter om at batteri og deler til neste generasjon "Leaf" ikke vil passe til dagens modeller.

E-NV200 har vel litt annerledes batteri enn Leaf, da den har aktiv kjøling. Om den bilen kommer med dobbel batterikapasitet i framtida, så kan det jo bli en interressant bil.

PokerFjes

Ikke akkurat 400km rekkevidde dette :(. Dersom Nissan hadde klart det, hadde de satt et sinnsvakt press på konkurrentene (noe som hadde gjort at VW også hadde måttet følge opp ;))

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/ny-nissan-leaf-na-kan-den-gaa-inntil-25-mil/a/23522517/

Vi får håpe konkurrentene fortsatt kjenner på presset og pusher på for modeller med høyere kapasitet.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

emil

Men mer energi innenfor samme volum og kun en liten vektøkning lover bra for at en helt ny bilkonstruksjon med annen formfaktor på batteriet kan få 400km rekkevidde. Særlig når man tar med den generelle økningen i kapasitet ma n får til pr år. På den nye batteripakken til Leaf kan det være at de ikke kan utnytte potensiale til ny batterikjemi fordi de må holde seg til noe som er kompatiblelt med det som allerede er i Leaf.

Per Erland Nøkleby

Det blir å kjøre Leaf helt ut da jeg først tjener virkelige penger etter 4 år.
Deretter blir det nok Hydrogenbil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA