Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kommer Tesla med 100kw batteri grunnet redusert rekkevidde på D modellene?

Startet av hippo, tirsdag 30. desember 2014, klokken 00:32

« forrige - neste »

Bjoris

Du kommer ikke til å ha mye igjen av Leafen før du kan farte land og strand rundt i en hydrogenbil:) For min del frister det svært lite å begynne å betale like mye som for bensin for å kjøre bil, føler jeg er forbi det stadiet:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

BobbyBrown

#31
Ser at det følger med to ladekabler til leaf 2016. Forhandleren min visste ingenting om dette, men det står vitterlig nok på nissan.no. Noen som kan bekrefte dette? Jeg har akkurat bestillt bil og har enda ikke lært meg forskjellene på de ulike ladestadardene, men jeg tolker det dit at det er en slik en vanlig kabel for å bruke hjemme, i tilegg til en "mode 3" som jeg kan bruke på div hurtigladestasjoner?

EDIT: i tilegg er det solcellepanel på taket/spoleren (ihvertfall på tekna) Det er det vel heller ikke på dagens leaf? Så da er det litt forskjeller på 2015 og 2016 modellen.
Andre forskjeller er dab radio, design endringer på tak(?) og, varme på batteri om jeg ikke tar helt feil...

Mazzbot

#32
Eneste forskjell på 15 og 16 leaf er batteri og "entertainment" på 16 pluss dab radio .

Jeg har solcelle på min 2015 modell . Jeg kjøpte mode 3 kabel etter jeg fikk bilen , kan dog lade på maks 16A . Har du 6.6kw lader kan du lade  3 - 4 timer 0 - 100% med 32A , dette er bare på type 2 ladestasjoner .

Er veldig ofte type 2 på kjøpesenter , byer etc .
Skal man hurtiglade så bruker vi Chademo :)

Syntes nye Leaf er alt for dyr i forhold til hva man får . Jeg betalte 223k for tekna og vinterhjul . Så 60 000 kr mer for litt lenger rekkevidde ? Nei takk , venter heller til vi får noen tøffere biler med rekkevidde på 300 - 400 km :)
Tesla model 3 reservert 31/3 .

BobbyBrown

Ok, har ikke sett den solcellesaken før nemlig. Er din importert?

Jeg så d med to ladekabler på nissan norge sine sider. Håper bare ikke de har oversatt direkte fra feks. Nissan USA uten å faktisk tenke over hva de skrev:/

Ang pris, ja jo...klart den koster mer, med større batteripakke og greier, men jeg tenkte: fuck it, skal det være så skal det være;)

Bjoris

#34
Sitat fra: Mazzbot på søndag 06. desember 2015, klokken 13:46
Eneste forskjell på 15 og 16 leaf er batteri og "entertainment" på 16 pluss dab radio .

Jeg har solcelle på min 2015 modell . Jeg kjøpte mode 3 kabel etter jeg fikk bilen , kan dog lade på maks 16A . Har du 6.6kw lader kan du lade  3 - 4 timer 0 - 100% med 32A , dette er bare på type 2 ladestasjoner .

Er veldig ofte type 2 på kjøpesenter , byer etc .
Skal man hurtiglade så bruker vi Chademo :)

Syntes nye Leaf er alt for dyr i forhold til hva man får . Jeg betalte 223k for tekna og vinterhjul . Så 60 000 kr mer for litt lenger rekkevidde ? Nei takk , venter heller til vi får noen tøffere biler med rekkevidde på 300 - 400 km :)
Fikk tilbud fra Nissan på 223 for Tekna 24 og 243 for Tekna 30, så det blir vel 20.000 og ikke 60.000. Nå kommer vinterdekkene i tillegg på disse prisene, så hvis du kjøpte den ny fra forhandler uten at det var en overligger eller noe annet så var det en ok pris, men tror ikke du hadde fått det nå... Selger hevder iallefall at det ikke går ann å få bedre priser enn med  bondeavtalen som dette er basert på.

Om en syns 20.000 er for mye for 30 kwh så er det jo bare å gå for 24, jeg syns du får mye for pengene uansett. En EGolf koster fort 300.000 og vil ha betydelig mindre rekkevidde f.eks... Den er også mindre plass i.

Leafen drar på årene og fremstår ikke like "ny" som de andre, men sålenge prisene er vesentlig lavere så er det viktigere for meg enn at jeg kjører en fancy bilnr 2...

Dette solpannelet har jeg på min 2011 modell, det lader bare 12 v batteriet og har ingenting for seg i Norge, bare dill...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Bjoris

#35
Sitat fra: BobbyBrown på søndag 06. desember 2015, klokken 13:55
Ok, har ikke sett den solcellesaken før nemlig. Er din importert?

Jeg så d med to ladekabler på nissan norge sine sider. Håper bare ikke de har oversatt direkte fra feks. Nissan USA uten å faktisk tenke over hva de skrev:/

Ang pris, ja jo...klart den koster mer, med større batteripakke og greier, men jeg tenkte: fuck it, skal det være så skal det være;)

Er overbevist om at det er riktig å legge litt ekstra på bordet for 30 kwh, det er ikke bare rekkevidden som er fordelen med dette:

- Raskere hurtiglading
- Mindre slitasje på batteriet (80% vil gi samme tilgangelig kapaistet som 100% på Leaf 24)
- Over tid vil en dermed oppleve enda større forskjell mellom de to modellene da hyppige 100% lading medfører redusert kapasitet raskere enn om du bare lader til 80%. Hvis en ofte klarer seg med 80% på en Leaf 24 er ikke dette så relevant, men medfører 80% lading at du må kjøre bilen ned på batterialarmen en del ganger så er du like langt...

- 30 kwh batteriet er basert på den erfaring Nissan har med 24 batteriet og det påstås at dette batteriet skal tåle ladinger bedre så om ikke Nissan har bommet så er dette ett bedre batteri enn 24 batteriet

Alt i alt er det derfor synd om en ikke ser seg råd til å legge de ekstra pengene på bordet for 30 kwh når den nå endelig finnes og en skal kjøpe no, venter enn 2 år til kan en sikkert få ny type Leaf med 40-50 kwh:) Du vil da uansett ha en leaf av "1. generasjon" som har vesentlig lengre rekkevidde enn nesten alle de andre.

En kan jo si mye om Leaf vs andre biler, men med elbil så blir rekkevidden hovedpoenget for de fleste og jeg tror de fleste av oss dermed prioritere litt annerledes enn om det var fossilbil... Opplevd kvalitet ville nok vi prioritert høyere om det ikke var dette med 30 kwh batteriet som gir oss betydelig større muligheter med denne bilen.

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Mazzbot

Hvis bmw kan bytte batteri til noe større om f eks 3 år kan vel nissan også ? Nesten sånn at jeg ønsker å bytte inn leafen i en bmw i3 pga jeg vet at jeg kan bytte batteri .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Bjoris

#37
Jepp, enig i at Nissan skuffer når de ikke tilbyr oppgradering av batteripakken, blir spennende å se om BMW klarer å tilby dette til en pris som er vesentlig lavere enn bytte i ny bil... Si du har en 3 år gml bil så vil bytte til ny gi mange andre fordeler, 3 år mer garanti, andre oppdateringer siden din var ny så det må være vesentlig rimeligere...

Nissan som har solgt så mange Leaf har egentlig ett ansvar for å holde alle bilen oppdater ellers blir miljøvennligheten så som så hvis disse bilene endre på skrothaugen mye tidligere enn andre biler...

Nå spørs det om ikke dette kommer med tiden, de er nok en god del som vil bytte fra 24 til 30 når slikt bytte ikke er mulig...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Mazzbot

Å bytte fra 24kwh til 30kwh er ikke akkurat imponerende , men å bytte til 60kwh er en annen ting . Da har det sikkert kommet flere og mer spennende biler med akseptabel rekkevidde . Tror nissan må endre på design for å få flere kunder , man blir litt mettet av dagens leaf design .

Uten tvil at elbil er fremtiden :)
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Bjoris

Det har vist nye Leaf allerede og den kommer i 2017, ingen likhetstrekk med dagens, derfor har de heller ikke tatt seg bryet med å oppgradere dagens design på 2016 modellen som nok blir den siste av dagens Leaf.

Jeg tror svært mange ville vært fornøyd med 30 kWh batteri i sin 24 kWh, men selvsagt blir det ett stort gap mellom 60 kwh biler og 24/30 kwh, men mange vil nok kjøpe 60 kwh biler, men velge en mindre pakke rett og slett for behovet ikke er der...

Spennende utvikling, jeg har hatt Tesla og har en ny i bestilling, men om jeg tar den ut avhenger av utviklingen, kommer Bolt med 320 km realistisk og andre er på vei vet jeg ikke om jeg vil brukt 700 på en Tesla, det er tross alt mye penger:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Mazzbot

Hvis ikke vi med 24kwh kan bytte batteripakke til noe større så har de iallfall mistet meg som kunde og sikkert flere også .

Vurderer faktisk å bytte inn leafen til en i3 jeg vet kan oppgradere batteriet I. Er redd verditapet på dagens leaf er mye større enn bmw og vil komme bedre ut av det med byttet .

223k for leafen jeg har nå
270k for bmw i3 ( fikk tilbud idag )

47k forskjell er mye penger .. verdt det ?
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Bjoris

Hvis du får innbytte pris på 223 så ville jeg solgt tvert, ny 2016 Tekna 24 koster ikke stort mer... Fikk tilbud på 223 plus vinterdekk...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Mazzbot

Kjøpte den for 223 inkl vinterhjul så 210 realistisk ?
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Bjoris

Ja, sikkert ok pris, men du vil bytte bare for at I3 vil komme med utbyttbar batteripakke? Jeg ville drøye å sett hva dette blir for noe i praksis, det er vel også mva på ett batteri som kjøpes løst så jeg har liten tro på at dette blir så billig at det vil være noe stort poeng, kjekt å ha muligheten, men i praksis tror jeg nest blir slik at mange bytte bil heller. Komme mye interessant fremover ifht autonome biler, Bolt skal feks kunne parkere seg selv, uten folk i bilen og systemet har da helt sikkert mye sikkerhet inkludert når sensorene er på plass...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA