Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor mange km får dere oppgitt på maks lading?

Startet av satheesh.net, lørdag 27. desember 2014, klokken 07:37

« forrige - neste »

Hodetelefoner

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 22. juli 2015, klokken 11:19
Sitat fra: TorAtle på onsdag 22. juli 2015, klokken 11:07
Porsche Reportedly Bringing Electric 'Pajun' Concept To Frankfurt

Gleder meg til å se denne. Porsche-kvalitet og -sportslighet, på størrelse med en 5-serie, lang rekkevidde. Men fortsatt en god del år unna.
Ser artikkelen nevner Audis kommende Q6 elektriske crossover. Den blir spennende! Får bare håpe de skjønner at de bør kjøpe seg inn i Teslas SC-nettverk. Frykter vel at de lander på CCS av proteksjonistiske grunner istedenfor å sette kunden først.

De bør sette opp sine egne.  Eller kjøpe seg inn ved å sette opp dobbelt så mange SC i mellom nåværende ladere.

TorAtle

Sitat fra: Leif1 på onsdag 22. juli 2015, klokken 11:36
De vil aldri klare å stable på beina et brukbart ladenettverk uten at noen betaler på forskudd slik som Tesla har klart å arrangere. En og annen lader, enkeltvis, duger bare ikke. Superladernettverket må utvides betydelig det også, men det er en bra start.

Som sagt går det bra fremover. Fra omtrent ingen combo-ladere tidlig i fjor var det 123 i mai og 168 nå. Jeg er forøvrig enig i at det må bli flere punkt per sted.

Det at hver enkelt fabrikant skal ha sine egne proprietære ladere er ihvertfall ikke veien å gå. Greit at Tesla så seg nødt til det, men for de som kommer etter nå er det ingen unnskyldning. Enten Tesla eller CCS.
2014 BMW i3

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 22. juli 2015, klokken 11:42
Dette tar hensyn til planen om a lansere Model 3 i 2017/2018 som både crossover og sedan/hachback, ...

Bare i parentes bemerket:  "Nyheten" om at Model 3 vil komme som både "sedan" og CUV baserte seg på en slide i en presentasjon fra JB. Denne sliden er i etterkant korrigert til å si at "Gen-III" vil komme som "sedan" og CUV. Gen-III CUV'en vil da høyst sannsynlig ikke bli hetende Model 3, akkurat som Model X ikke heter Model S.

Når denne Gen-III CUV'en skal komme har i alle fall ikke jeg fått med meg noen offisielle uttalelser om. Men med dagens planer om Model 3 i 2017 og ny Roadster (høyst sannsynlig også en Gen-III bil) i 2019 holder jeg en knapp på at planen går på at Gen-III CUV'en skal komme i 2018.

Tilbake til topic:
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 22. juli 2015, klokken 11:19
Får bare håpe de skjønner at de bør kjøpe seg inn i Teslas SC-nettverk. Frykter vel at de lander på CCS av proteksjonistiske grunner istedenfor å sette kunden først.

Med det trykket vi har sett på å standardisere på CCS i Tyskland/EU/EØS så ser jeg ikke for meg at noen av de tyske bilfabrikantene (med ett mulig unntak av Mercedes) vil gå denne ruten. Synd!  Men dersom GM og/eller Ford går for denne så kan så klart ting endre seg - men det blir vel da US pluggen. Men ser heller for meg at SC nettet over tid blir bygget om til å bruke en variant av CCS i det minste her i Europa.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Øyvind.h

#333
Sitat fra: TorAtle på onsdag 22. juli 2015, klokken 11:29
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 22. juli 2015, klokken 11:19
Ser artikkelen nevner Audis kommende Q6 elektriske crossover. Den blir spennende! Får bare håpe de skjønner at de bør kjøpe seg inn i Teslas SC-nettverk. Frykter vel at de lander på CCS av proteksjonistiske grunner istedenfor å sette kunden først.

Det begynner å bli mange CCS-hurtigladere rundt forbi nå. Antallet vokser også raskt. Ladehastighet kan kanskje bli et problem når batteriene blir mye større, men mener å ha lest at standarden tillater mer strøm og at det da i så fall er et spørsmål om de eksisterende laderne kan oppgraderes enkelt.

Personlig synes jeg det er greit å betale for faktisk forbruk enn en engangssum up-front som hos Tesla.
Det finnes nok ikke en eneste person som har brukt både CCS tilbudet i Norge og Teslas SC nettverk som vil foretrekke CCS.

Teslas løsning tilbyr bortimot  3 ganger høyere effekt (og enda høyere effekt kommer), lading er igang 5 sekunder etter at bildøren er åpnet, de virker "alltid" og de har forstått at det må være mange stolper på hver ladeplass. Og ikke minst - de bygger ut i takt med pågang/salg. Dvs hadde Audi kjøpt seg inn hadde nettverket vokst tilsvarende Audi-salget.

Absolutt flott at CCS tilbyderne en eller annen gang i fremtiden kan tilby høyere effekt enn i dag, og mer enn bare et par uttak på hver lokasjon. Men jeg kan ikke se at CCS de neste 5-10 årene vil komme i nærheten av brukeropplevelsen til SC.
Av forretningsmessige årsaker derimot ser jeg at Audi nok vil velge den dårligste løsningen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

TorAtle

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 22. juli 2015, klokken 14:43
Men jeg kan ikke se at CCS de neste 5-10 årene vil komme i nærheten av brukeropplevelsen til SC.

Det er nok så, men siden hurtiglading ikke er noe man gjør daglig er god geografisk spredning det absolutt viktigste, og der er Tesla sitt nettverk allerede forbikjørt og vel så det av CCS. Vi vil i fremtiden fortsatt ha bruk for billige bybiler med lite batteri som trenger å ha et godt utvalg hurtigladere innen rekkevidde.

Jeg føler også det er mer riktig at det er private aktører som skal drifte hurtigladere, ikke bilfabrikanten selv.
2014 BMW i3

satheesh.net

Kanskje Apple Inc. pønsker på noe? ::)

Apple Hires Another Auto Industry Veteran: A Sign of an Electric Vehicle in the Works?

http://www.greentechmedia.com/articles/read/Apple-Quietly-Hires-An-Auto-Industry-Veteran-With-Expertise-in-Manufacturin

"Along with Mr. Betts, whose expertise points to a desire to know how to build a car, Apple recently recruited one of the leading autonomous-vehicle researchers in Europe and is building a team to work on those systems."

timingbeltkiller

Sitat fra: TorAtle på onsdag 22. juli 2015, klokken 15:34
Jeg føler også det er mer riktig at det er private aktører som skal drifte hurtigladere, ikke bilfabrikanten selv.
Er neppe mulig med et bedre system enn å forhåndsbetale livslang gratis hurtiglading som del av bilkjøpet.

Men alle elbilfabrikanter burde i det minste ha gratis langsom- og hurtigladere for sine kunder hos alle merkeforhandlerne.
Bilverkstedene ligger jo nå stort sett ikke i sentrum av byene, men langs innfartsårer.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Amoss

Sitat fra: TorAtle på onsdag 22. juli 2015, klokken 15:34
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 22. juli 2015, klokken 14:43
Men jeg kan ikke se at CCS de neste 5-10 årene vil komme i nærheten av brukeropplevelsen til SC.

Det er nok så, men siden hurtiglading ikke er noe man gjør daglig er god geografisk spredning det absolutt viktigste, og der er Tesla sitt nettverk allerede forbikjørt og vel så det av CCS. Vi vil i fremtiden fortsatt ha bruk for billige bybiler med lite batteri som trenger å ha et godt utvalg hurtigladere innen rekkevidde.

Jeg føler også det er mer riktig at det er private aktører som skal drifte hurtigladere, ikke bilfabrikanten selv.

Forsåvidt enig, men minner om dette gamle visdomsordet:
HISTORIEN OM ALLE, NOEN, ENHVER OG INGEN.

"Noen" burde satset tilstrekkelig på å bygge ut ett godt nok hurtigladenettverk som var raskt nok til å åpne for salg av langtrekkende elbiler som fullt ut kunne erstatte fossilbilene. "Enhver" kunne gjort det, men "Ingen" gjorde det... Dette så Tesla, og de satte bare i gang å bygge det.

Har vel egentlig hele tiden antatt/sett muligheten for at når/dersom noen tunge aktører kommer inn og vil være med på dette nettverket med tilstrekkelig tyngde, vil "supercharger" biten bli skilt ut som ett eget selskap som får betalt hver gang noen selger en bil med livslang abonnement på ladenettverket. Om de da også vil åpne for andre betalingsordninger på sikt skal vi ikke se bort i fra - spesielt dersom de går over på en variant av CCS. Men så lenge elbiler er på offensiven overfor fossilene så mener i alle fall jeg at dette var ett smart valg.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Teslanewbie

Ser porsche kommer med  en elektrisk bil , pajun, men verdien i teslas konsept er jo SC like mye som bilen. Til dess at ikke noen andre bilprodusenter har et utbygget nettverk eller ingår avtale med tesla vedrørende bruk av SC blir det vanskelig å selge biler uansett hvor gode disse enn er ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Teslanewbie

Sitat fra: Amoss på onsdag 22. juli 2015, klokken 18:22
Sitat fra: TorAtle på onsdag 22. juli 2015, klokken 15:34
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 22. juli 2015, klokken 14:43
Men jeg kan ikke se at CCS de neste 5-10 årene vil komme i nærheten av brukeropplevelsen til SC.

Det er nok så, men siden hurtiglading ikke er noe man gjør daglig er god geografisk spredning det absolutt viktigste, og der er Tesla sitt nettverk allerede forbikjørt og vel så det av CCS. Vi vil i fremtiden fortsatt ha bruk for billige bybiler med lite batteri som trenger å ha et godt utvalg hurtigladere innen rekkevidde.

Jeg føler også det er mer riktig at det er private aktører som skal drifte hurtigladere, ikke bilfabrikanten selv.

Forsåvidt enig, men minner om dette gamle visdomsordet:
HISTORIEN OM ALLE, NOEN, ENHVER OG INGEN.

"Noen" burde satset tilstrekkelig på å bygge ut ett godt nok hurtigladenettverk som var raskt nok til å åpne for salg av langtrekkende elbiler som fullt ut kunne erstatte fossilbilene. "Enhver" kunne gjort det, men "Ingen" gjorde det... Dette så Tesla, og de satte bare i gang å bygge det.

Har vel egentlig hele tiden antatt/sett muligheten for at når/dersom noen tunge aktører kommer inn og vil være med på dette nettverket med tilstrekkelig tyngde, vil "supercharger" biten bli skilt ut som ett eget selskap som får betalt hver gang noen selger en bil med livslang abonnement på ladenettverket. Om de da også vil åpne for andre betalingsordninger på sikt skal vi ikke se bort i fra - spesielt dersom de går over på en variant av CCS. Men så lenge elbiler er på offensiven overfor fossilene så mener i alle fall jeg at dette var ett smart valg.

Her tenkte vi likt ... produsent uten SC eller uten tilgang til teslas SC kommer ikke å selge el biler med lang rekkevidde  i stor skala ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Leif1

Dette nettverket er hele forskjellen mellom å kunne kjøre en langtur til nøds, eller å gjøre det med glede. Det gjør bilen så lett å dra på tur med at min bestemor på 87 år kunne gjort det om hun fortsatt kjørte bil. Jeg tror ikke en skal undervurdere betydningen av å ha noe som er så enkelt å bruke. Plug&play-løsninger er blitt veldig populært ellers. Alle kan feks bruke en iPad. Madammen var litt bekymret før første langtur; "hva om laderen ikke virker?"
-Ja da tar vi en av de andre 5-7 laderne som står der.
Ett, eller to CCS-punkt er ikke noe å slå i bordet med. De er også kostbare å utvide, da utbyggerne ikke har tatt noen kost med nettstasjonene. De er gjerne koblet til det nettet som finnes på stedet. Bare ta en titt på trafoene som står ved superladerne og se om dere finner noe lignende på den lokale "hurtigladeren."
Tesla er ganske enkelt i en helt annen divisjon.
Konvertitt fra S til X

TorAtle

#341
P.t. er det for få CCS-ladepunkter pr sted, mens Tesla har laderne for spredt. Hva situasjonen er når nextgen Leaf, Chevy Bolt eller Model 3 kommer med 300km range får vi se. La oss ikke ta problemene på forskudd. VAG har flere biler allerede som bruker CCS så det høres usannsynelig ut at Porsche skulle bruke noe annet.

Edit: Arctic roads har nylig presentert planer om 388 ladesteder de neste 2 årene, hver med 2-8 ladere fra første dag og dimensjonert for en dobling av kapasiteten. 100kW ladeeffekt. Vi får se om det bare er store ord eller om gjennomføringsevnen er der. Hvis Fortum og en eller to leverandører til også holder koken oppe så blir det om ikke så lenge alvorlig mange ladesteder.
2014 BMW i3

Amoss

Sitat fra: TorAtle på torsdag 23. juli 2015, klokken 01:07
Arctic roads har nylig presentert planer om 388 ladesteder de neste 2 årene, hver med 2-8 ladere fra første dag og dimensjonert for en dobling av kapasiteten. 100kW ladeeffekt.

Vel, da ser det endelig ut til at en konkurrent på ladesiden er i ferd med å våkne da :)  Så får vi se på om de også klarer å stå opp...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

E_S

Skal det bli noe sus over det må det nok også en overordnet standardisering av betaling for lading inn. På alt annet enn Tesla SC er det en skog av chipkort, abonnementsløsninger, elendige apper, ustabile SMS-løsninger og lignende som gjør det lite kundevennlig og tungvint å bruke laderne. Inntil bruk blir like enkelt som Tesla SC eller fossiltanking og evt. betaling enten følger bilen på livstid (Tesla) eller funker pr. minutt eller kWh med vanlig betalingskort er det alt for mye dilldall.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA