Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor mange km får dere oppgitt på maks lading?

Startet av satheesh.net, lørdag 27. desember 2014, klokken 07:37

« forrige - neste »

Car-El

Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Amoss

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 20. februar 2015, klokken 13:27
Sover denne konkurrenten?:
http://chargedevs.com/newswire/quantino-concept-with-low-voltage-flow-battery-has-620-mile-range-124-mph-top-speed/

Nei, denne "konkurrenten" - tror jeg! - prøver å snyte investorer som har fått dollartegn i øya av å se hvor mye TSLA steg for ett par år siden...

Se også tidligere diskusjoner om nanoFlowcell, deres teknologi og mannen bak...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Sjøhyene

Sitat fra: Amoss på fredag 20. februar 2015, klokken 11:47
Nja og tja - joda, forsåvidt har de rett, men det høres mye verre ut enn det er siden de har delt opp ett alternativ i 3 :p  Valgene er vel heller: 1. hjemme, 2. lade på steder man uansett står parkert en stund, 3. egne ladestasjoner (f.eks. på en bensinstasjon) hvor man egentlig bare venter på at bilen skal bli ladet.

Enig. Rangering av lademuligheter er ikke så veldig interessant i denne sammenheng. Poenget er at når man er på tur i en elbil (gjelder til en hvis grad ikke for tesla pg SC``ene) så har man ikke så mange alternativer. Man må lade fra tid til annen og jo nærmere hovedveien man lader jo bedre. Og bensinstasjoner har sånn sett en optimal plassering og fordeling. Folk er jo til og med villig til å betale blodpris for denne strømmen på dagens hurtigladere. Sånn at ved å selge strøm til innkjøpspris pluss en ok margin vil man fort  trekke til seg en stor andel av elbil kundene i regionen når disse skal på tur. Bare det at lademulighetene er der vil i seg selv få folk til å kjøre den veien. Så elbil trafikken utenfor stasjonen per i dag er ikke noe godt mål på potensialet. 

Sitat fra: Hyperstress på fredag 20. februar 2015, klokken 11:50
Bensinstasjonene har nok rett i at det ikke er så attraktivt å selge strøm med det konseptet en bensinstasjon er idag. Det er spesialtilpasset folk som skal oppholde seg i butikken i et par minutter og raske med seg en pølse og en brus. De må tenke nytt og endre konseptet til det som gir mest lønnsomhet mtp kunder som oppholder seg der 15-45 min. Altså, folk må ha et sted å sitte, Wi-Fi, og masse fristelser i form av mat, drikke og goodies som stasjonen skal tjene penger på.

Vil helt klart få en evolusjon av tilbudet hvis det blir mer lade trafikk på stasjonene. Mer kafe virksomhet og kanskje mindre kiosk. Alt i alt vil kundene legge igjen mer penger totalt sett, det er jeg ihvertfall helt overbevist om.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

sigurdi

Beklager husket feil når jeg nevnte Shell, var vel ønsketekning. Kommer vel etter de også.

NanoFlow cell er ikke reell konkurent, før de har bygd fyllestasjoner og bilene er tilgjengelig for salg.
Hjelper ikke med 600km eller 1000km dersom det ikke finnes noen plasser en kan bytte ut innholdet i tanken.
(Kan ikke "lades" i en stikk kontakt)
Kommer det en fyllestasjon i Oslo har du tekevidde på 250-500 ink litt sikkerhets margin, må jo tilbake for å fylle opp igjen. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Hyperstress

#259
Sitat fra: Hyperstress på fredag 20. februar 2015, klokken 11:50
Bensinstasjonene har nok rett i at det ikke er så attraktivt å selge strøm med det konseptet en bensinstasjon er idag. Det er spesialtilpasset folk som skal oppholde seg i butikken i et par minutter og raske med seg en pølse og en brus. De må tenke nytt og endre konseptet til det som gir mest lønnsomhet mtp kunder som oppholder seg der 15-45 min. Altså, folk må ha et sted å sitte, Wi-Fi, og masse fristelser i form av mat, drikke og goodies som stasjonen skal tjene penger på.

Egentlig trenger de ikke gjøre annet enn å innse at energi-/bensinstasjonkonseptet er på hell.
Når alle har 50 mil+ rekkevidde på el-bilene, så vil 90% av all lading foregå hjemme/jobb. Av de resterende 10% så vil halvparten foregå på butikker/parkering/restauranter. Så da blir det bare smuler igjen av markedet til «energistasjoner», eller omstilte bensinstasjoner. Ergo kun behov for noen få mellom byene.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Griffel

#260
Sitat fra: sigurdi på fredag 20. februar 2015, klokken 15:36
NanoFlow cell er ikke reell konkurent, før de har bygd fyllestasjoner og bilene er tilgjengelig for salg.
Akkurat det er jo et løsbart problem. Et annet problem er jo at Redox flowceller med den energitettheten som det oppereres med her ikke finns. Når forskningsinstituttene ikke får til dette, mens en litt tvilsom oppfinner sier han har det klart, er det grunn til å være litt skeptisk. Å lage en prototyp uten batterier og si at når batteriet bare blir ferdig kan denne kjøre langt er jo en prestasjon i evnen til å selget et uferdig konsept.
Koenigsegg ga opp sammarbeiedet, denne er fra 2009:
http://www.dinside.no/813551/ekstremt-sol-egg
(Om noen leser kommentarene til artikklen så er sam=griffel)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: cirys1 på fredag 20. februar 2015, klokken 12:13
Bare den turen ifra Oslo til Sverige i 120-130 på speedometeret i vinterkulde er en utfordring for han "Leif" og må du da ha en overnatting for og komme deg hjem igjen?

Og tro meg jeg har vurdert både golf og leaf men som "hovedbil" duger det ikke, Tesla kan du ha som "hovedbil"/eneste bil.
Oslo til Sverige i 120-130 på speedometeret er neppe innenfor lovverket, men dersom dette er et krav er nok Tesla det riktige valg.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cirys1

Sitat fra: Griffel på fredag 20. februar 2015, klokken 17:41
Oslo til Sverige i 120-130 på speedometeret er neppe innenfor lovverket, men dersom dette er et krav er nok Tesla det riktige valg.

Mellom 120-130 på speedometeret er nok 110 i reel hastighet som er fartsgrensen på mesteparten av denne strekningen, men du kan jo fortsette med detta "plukket" ditt du..  ::)

Øyvind.h

Sitat fra: cirys1 på fredag 20. februar 2015, klokken 17:50
Sitat fra: Griffel på fredag 20. februar 2015, klokken 17:41
Oslo til Sverige i 120-130 på speedometeret er neppe innenfor lovverket, men dersom dette er et krav er nok Tesla det riktige valg.

Mellom 120-130 på speedometeret er nok 110 i reel hastighet som er fartsgrensen på mesteparten av denne strekningen, men du kan jo fortsette med detta "plukket" ditt du..  ::)
Model S har nesten dønn presist speedometer.
Leaf derimot varierer fra ca 2-10% avhengig av modell.

Og på E6 sydover flyter trafikken ofte i 120 i 110-sonen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

satheesh.net


cirys1

Sitat fra: satheesh.net på lørdag 21. februar 2015, klokken 09:14
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 20. februar 2015, klokken 18:23
Model S har nesten dønn presist speedometer.

Pinlig nøyaktig også: http://www.klikk.no/motor/bil/article919807.ece

He he.. Når oppstår feilvisning da? Ved bytte av hjul, så var det dønn nøyaktig med sommerhjul så viser det mye mindre med vinterhjul, da det er ganske vanlig og endre 2 tommer mellom disse..  :)

Nå hadde det sikkert latt seg gjøre og kalibrert speedometer opp mot GPS i gitte intervaller på de aller fleste bilmodeller idag, men vet ikke om noen gjør det??

Car-El

Endringen på 245/45-19 og 245/35-21 er hele 0,6cm i omkretsen. Det vil si 0,09% i differansen.   I 80km/h blir det 0,22km/h for fort.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

fonberg

Sitat fra: cirys1 på lørdag 21. februar 2015, klokken 10:02
Sitat fra: satheesh.net på lørdag 21. februar 2015, klokken 09:14
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 20. februar 2015, klokken 18:23
Model S har nesten dønn presist speedometer.

Pinlig nøyaktig også: http://www.klikk.no/motor/bil/article919807.ece

He he.. Når oppstår feilvisning da? Ved bytte av hjul, så var det dønn nøyaktig med sommerhjul så viser det mye mindre med vinterhjul, da det er ganske vanlig og endre 2 tommer mellom disse..  :)

Nå hadde det sikkert latt seg gjøre og kalibrert speedometer opp mot GPS i gitte intervaller på de aller fleste bilmodeller idag, men vet ikke om noen gjør det??

Felgdiameter er irrelevant for hva speedometer viser - det er rulleomkretsen på dekket som avgjør eventuell feilvisning (så lenge speedometeret ikke kompenserer med GPS-kalibrering). Rulleomkretsen på 245/45-19 og 245/35-21 er ganske lik.

Min TMS viser mellom 1 og 2 km/t for mye nå med vinterdekkene.

Edit: Car-El kom meg i forkjøpet
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Muffinman

Min viser også 1-2 km for mye med vinterdekkene (19"+R2). Med 21" og PS2 er det dønn nøyaktig, målt mot gps.

Amoss

http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-02-26/audi-takes-on-bmw-tesla-with-revival-of-electric-r8-sports-car

Sånn, da har Audi igjen klart kunststykket å skape en "Tesla killer" overskrift ;)  Men ser heller ut som om denne bilen sikter på BMW i8.

Artikkelen snakker om en elektrisk bil ja, og hinter svært langt i at det skal være en REN elektrisk bil, men sitter likevel litt igjen med en nummen følelse - snakker de om en BEV, PHEV eller FCEV? (Joda, de kaller den "utslippsfri", men jeg har da også hørt Volt bli omtalt som det :p ) Heller ikke ett ord om i hvilket (ti-)år det er meningen denne skal komme. (Beklager negativ vinkling, men har så mange ganger lest lovnader om "Audi skal komme med en EV!" for så lese senere - "altså en PHEV" og så gjentatt "en EV!" osv... Om å rope på Ulv: )

SitatThe electric version of Audi's edgy R8 can drive as far as 450 kilometers (280 miles) before needing to recharge -- which Audi says can be done in "significantly less than two hours." The range is more than double the 200 km the i3 can travel on battery power, while Tesla's Model S can go as far as 502 km.

3.9 Seconds

The R8's conventional sister model with a V10 gasoline engine takes as little as 3.2 seconds to race to 100 kilometers (62 miles) per hour, compared with the electric variant's 3.9 seconds, Audi said Thursday in a statement.


"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA