Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor mange km får dere oppgitt på maks lading?

Startet av satheesh.net, lørdag 27. desember 2014, klokken 07:37

« forrige - neste »

cirys1

Sitat fra: sigurdi på fredag 20. februar 2015, klokken 10:09
Er el den i Bergen som kommer på en Shell stasjon.

Den i Bergen kommer ved en Statoil stasjon..  :)

Amoss

Sitat fra: sigurdi på fredag 20. februar 2015, klokken 10:09
Statoil har allerede begynt å sette opp semi Hurtigladere, og Shell har begynt samarbeid med Tesla for SC lokasjoner. (noen stasjoner ivertfall)
Er el den i Bergen som kommer på en Shell stasjon.

Nei, er Statoil som samarbeider med Tesla - både utenfor Bergen og på Klett kommer/er SC på Statoilstasjoner. Blir spennende om de finner andre steder å samarbeide på også :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

staleand

Sitat fra: Sjøhyene på fredag 20. februar 2015, klokken 10:01
Sitat fra: staleand på fredag 20. februar 2015, klokken 09:42
Kommer til å kjøre pappa sin P85D fra Drammen til Bodø (trondheim hadde alt for mye å gjøre i mars, så de spurte om han kunne ta utleveringen i drammen). Ser for meg 2.5 timer lading på turen. Hva tror dere andre? Hvis så er tilfellet så viser det jo at "fremtiden" allerede er her - ifm av Tesla sitt superladernettverk. Og det sier en som jobber på bensinstasjon og kjører tesla - hehe :-)

Er nok null problem det.

Men du, hvorfor er det ingen bensinstasjoner som begynner å tilby hurtiglading?
Lading er jo en perfekt måte å tiltrekke kunder som blir værende en halvtime+ på. De vil da ofte kjøpe litt mat og generelt bruke en god del mer penger tipper jeg enn drivstoff-kunder. Er vel butikken og maten dere tjener penger på uansett ikke sant. Dere kunne nok utkonkurrert fortum og den gjengen der ganske lett.
Særlig leaf og egolf kunder ville jo være ganske lette å tiltrekke seg og de begynner jo å bli en stor kundemasse.

Du har nok helt rett. Bensin og dieselsalget har latterlig lav margin, stikk i strid med oppfattningen til den gjevne mann i gata. Jeg mener vår margin var i underkant av 3%. Ikke store greiene - spesielt ikke hvis en kunde betaler med VISA-delen av et bankkort (for ikke å nevne american express o.l) hvor innløser belaster oss med ca 2% gebyr på transaksjonen. Da sitter vi igjen med i underkant av 1% fortjeneste av totalsummen på kassalappen.
Hurtiglading til 1.5/2,- per kWh er i så måte mye mer lønnsomt, men byr på utfordringer.
For det første er mange av bensinstasjonene i Norge gamle med gammelt el-nett som jeg vil tro ikke hadde blitt godkjent om de hadde blitt montért idag. Itillegg har mange IT (230V) nett. Skal man ha f.eks 4 ladestolper så må det en relativt stor invistering til. At mange stasjoner ikke ønsker å ta denne kostnaden kan jeg faktisk godt forstå; Esso har gjort undersøkelser (sikkert ikke alle som mener de er troverdige her - men jeg har faktisk tiltro til dem) som viser at ladning på bensinstasjon er 5. valget til en forbruker. Der 1. er hjemme, 2. er offentlige ladestolper, 3. er kjøpesenter, 4. er matbutikker og 5. er bensinstasjoner.

Nå kan man alltids diskutere om dette hadde sett annerledes ut om det faktisk var et godt tilbud fra bensinstasjonene. Uansett så må hver enkelt kjede og eventuelle selvstendig drevne stasjoner veie risiko mot potensiell intjening.
Hvis man hadde hatt tro på at lading på bensinstasjoner ville vært lønnsom så tror jeg ikke kjedene har noe prinsipielt imot å selge strøm, på samme måte som de ikke er imot å selge diesel. Det er tross alt bare nok et drivstoff, og til syvende og sist så er også oljeselskapene kun ute etter penger og lønnsomhet (som alle andre sunne bedrifter). Men de har ikke troen på lønnsomhet på dette enda - og jeg tror de har rett.

Nå har jo som sigurdi skriver over her Statoil begynt sånn smått å rulle ut lading på utvalgte stasjoner, men jeg tviler på at det kommer til å bli noen stor suksess. Tiden vil vise. Personlig kunne både pappa og megselv tenkt oss å tilby lading, men vi driver heller ikke med veldedighet og ser derfor ann situasjonen. Det stopper oss uansett ikke i å parkere hver sin tesla utenfor bensinstasjonen dag inn og dag ut. Kanskje norges første bensinstasjon med to teslaer?
Model S S85 Alt utstyr, minus tyverialarm, hattehylle og barneseter.
Levering feb / mars 2014.

Leif1

Det er jo i så fall helt genialt for Statoil å samarbeide med Tesla. Alt de behøver å gjøre er å holde av noen
få kvadratmeter til parkering og utstyret. Tesla tar utgiftene med det som skal stå der. Kundene, som har god
tid, tilfaller Statoil og det de måtte klare å prakke på oss mens vi venter.
Konvertitt fra S til X

staleand

Ja, statoil har vært veldig smarte mtp. samarbeidet med Tesla! :-)
Model S S85 Alt utstyr, minus tyverialarm, hattehylle og barneseter.
Levering feb / mars 2014.

Rio

#245
Sitat fra: cirys1 på fredag 20. februar 2015, klokken 08:27
Sitat fra: Rio på torsdag 19. februar 2015, klokken 23:16
Jeg kjenner flere som har Leaf eller e-Golf som eneste bil.

Så hvor lang tid bruker man mellom Oslo og Bergen i en "Leif"??

Det er jo nettopp dette Tesla tilbyr som ingen andre gjør rekkevidde og SC, har man de "obligatoriske" stoppene på langtur, så bruker man ikke noe lenger tid med med en S kontra en fossil.  :)

Du mener, helt seriøst, at jeg skal betale 400 000 kr ekstra (!) for å kunne kjøre fra Oslo til Bergen, når jeg aldri har hatt noe behov de siste 20 årene for å kjøre til Bergen?

Skulle jeg plutselig til Bergen ville det faktisk vært billigere å fly til Bergen og KJØPE en helt ny elbil til bruk i Bergen!

400 000 kr ekstra er vanvittig mye penger for de fleste; hadde jeg hatt et kjøremønster som forsvarte det så ville det vært en annen ting. Jeg kjører 16000 km i året i Leaf rundt Oslo, og har ingen problemer med det. I blant blir det turer til Sverige, Lillehammer, Gjøvik, Kongsberg - heller aldri noe problem.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: staleand på fredag 20. februar 2015, klokken 11:08
Esso har gjort undersøkelser (sikkert ikke alle som mener de er troverdige her - men jeg har faktisk tiltro til dem) som viser at ladning på bensinstasjon er 5. valget til en forbruker. Der 1. er hjemme, 2. er offentlige ladestolper, 3. er kjøpesenter, 4. er matbutikker og 5. er bensinstasjoner.

Nja og tja - joda, forsåvidt har de rett, men det høres mye verre ut enn det er siden de har delt opp ett alternativ i 3 :p  Valgene er vel heller: 1. hjemme, 2. lade på steder man uansett står parkert en stund, 3. egne ladestasjoner (f.eks. på en bensinstasjon) hvor man egentlig bare venter på at bilen skal bli ladet.

Merk her at en bensinstasjon plassert i ett bysentrum, nær ett kjøpesenter eller en matbutikk eller annen destinasjon lett kan være på 2. plass, mens en stasjon primært brukt på langtur mellom destinasjoner havner på 3. plass. Men "ekstrasalget" kommer stort sett for nettopp de som havner på 3. plass i listen.

Joda, ser klart at det kan være en stor investering å få oppgradert strøminntaket. Men slik jeg ser det er det på sikt ett "være eller ikke være" for bensinstasjonene. Etter som stadig større del av bilparken går over på alternative energikilder, så vil nødvendigvis også etterspørselen etter bensin og diesel gå ned, og derved også hele kundegrunnlaget. Klarer stasjonene å posisjonere seg som "energistasjoner" - eller "bilstasjoner" - i tide, før en tilstrekkelig lade-infrastruktur er på plass utenom stasjonene, så kan de fortsatt være levedyktige også den dagen den siste bensin/dieselpumpen demonteres. Det er vel også fortsatt mulig å få offentlig tilskudd for å sette opp ladepunkter?

Problemet her er at i dette tilfellet kan være en interessemotsetning mellom oljeselskapet og den enkelte stasjonseier (nå vet jo ikke jeg om dere er eiere eller ansatte hos Mobil). Oljeselskapet er ute etter å holde etterspørselen av oljeprodukter oppe, og derved motarbeide utbygging av infrastruktur som hjelper kundene å flykte over på el. Mens stasjonseirene er interessert i å holde på kundene uansett hva de har behov for å fylle.

Har sett f.eks. i Moss så har Mobil valgt å gå aktivt inn for å hindre bygging av ladestasjoner. Kommunen fant at den beste plassen i byen - nært en stor trafo og derfor god tilgang på strøm - var nettopp på en Mobilstasjon som også hadde ledig areal, men her kom Mobil sentralt inn og sa at det ikke var ønsket.

... hmm... men nå er jo den nærmeste naboen til den Mobilen en Statoil stasjon. Ser ikke bort i fra at den havner der istedet ;)  (selv om de har mindre fritt areal).
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Hyperstress

Bensinstasjonene har nok rett i at det ikke er så attraktivt å selge strøm med det konseptet en bensinstasjon er idag. Det er spesialtilpasset folk som skal oppholde seg i butikken i et par minutter og raske med seg en pølse og en brus. De må tenke nytt og endre konseptet til det som gir mest lønnsomhet mtp kunder som oppholder seg der 15-45 min. Altså, folk må ha et sted å sitte, Wi-Fi, og masse fristelser i form av mat, drikke og goodies som stasjonen skal tjene penger på.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Amoss

Sitat fra: Hyperstress på fredag 20. februar 2015, klokken 11:50
Bensinstasjonene har nok rett i at det ikke er så attraktivt å selge strøm med det konseptet en bensinstasjon er idag. Det er spesialtilpasset folk som skal oppholde seg i butikken i et par minutter og raske med seg en pølse og en brus. De må tenke nytt og endre konseptet til det som gir mest lønnsomhet mtp kunder som oppholder seg der 15-45 min. Altså, folk må ha et sted å sitte, Wi-Fi, og masse fristelser i form av mat, drikke og goodies som stasjonen skal tjene penger på.

Dette har du helt rett i. Rett nok har de masse "mat" på stasjonene i dag, men en utvidelse av tilbudet til mer "middag" eller "lunsj" hadde nok vært på sin plass ja - og sitte-/spise-plasser med tanke på at kunden gjerne blir litt lengre enn tidligere.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Trustno1

Sitat fra: Rio på fredag 20. februar 2015, klokken 11:41

Du mener, helt seriøst, at jeg skal betale 400 000 kr ekstra (!) for å kunne kjøre fra Oslo til Bergen, når jeg aldri har hatt noe behov de siste 20 årene for å kjøre til Bergen?

Skulle jeg plutselig til Bergen ville det faktisk vært billigere å fly til Bergen og KJØPE en helt ny elbil til bruk i Bergen!

400 000 kr ekstra er vanvittig mye penger for de fleste; hadde jeg hatt et kjøremønster som forsvarte det så ville det vært en annen ting. Jeg kjører 16000 km i året i Leaf rundt Oslo, og har ingen problemer med det. I blant blir det turer til Sverige, Lillehammer, Gjøvik, Kongsberg - heller aldri noe problem.

Er du kun ute etter å provosere og lage diskusjoner? Foreslår at du prøver å argumentere litt bedre. Hver gang du starter på denne måten blir det side opp og side ned med offtopic.
Er vel ingen som har påstått at du skal bruke 400k kr på noe som helst.

Man kjøper selvfølgelig bil ut fra behov. Poenget er at det er mange som har behov der Tesla er den eneste elbilen som dekker dette. Det vi ønsker oss er en reell elektrisk konkurent som konkurerer nettop i dette segmentet.

cirys1

Sitat fra: Rio på fredag 20. februar 2015, klokken 11:41
Du mener, helt seriøst, at jeg skal betale 400 000 kr ekstra (!) for å kunne kjøre fra Oslo til Bergen, når jeg aldri har hatt noe behov de siste 20 årene for å kjøre til Bergen?

Skulle jeg plutselig til Bergen ville det faktisk vært billigere å fly til Bergen og KJØPE en helt ny elbil til bruk i Bergen!

400 000 kr ekstra er vanvittig mye penger for de fleste; hadde jeg hatt et kjøremønster som forsvarte det så ville det vært en annen ting. Jeg kjører 16000 km i året i Leaf rundt Oslo, og har ingen problemer med det. I blant blir det turer til Sverige, Lillehammer, Gjøvik, Kongsberg - heller aldri noe problem.
Jeg mener "seriøst" (er ikke det sånn uttrykk fjorten år gamle jenter bruker?) ikke du skal kjøpe noe som helst visst du ikke har behov for det. Men for alle andre som ikke ønsker at bilen er begrensingen for hvor man vill reise eller når er Tesla det eneste alternativet. Bare den turen ifra Oslo til Sverige i 120-130 på speedometeret i vinterkulde er en utfordring for han "Leif" og må du da ha en overnatting for og komme deg hjem igjen?

Og tro meg jeg har vurdert både golf og leaf men som "hovedbil" duger det ikke, Tesla kan du ha som "hovedbil"/eneste bil. Skal du sulle rundt i Oslogryta hele livet så er Leifen sin mer enn god nok.. :P



ToWalkOrDrive

Sitat fra: Trustno1 på fredag 20. februar 2015, klokken 11:56
Sitat fra: Rio på fredag 20. februar 2015, klokken 11:41

Du mener, helt seriøst, at jeg skal betale 400 000 kr ekstra (!) for å kunne kjøre fra Oslo til Bergen, når jeg aldri har hatt noe behov de siste 20 årene for å kjøre til Bergen?

Skulle jeg plutselig til Bergen ville det faktisk vært billigere å fly til Bergen og KJØPE en helt ny elbil til bruk i Bergen!

400 000 kr ekstra er vanvittig mye penger for de fleste; hadde jeg hatt et kjøremønster som forsvarte det så ville det vært en annen ting. Jeg kjører 16000 km i året i Leaf rundt Oslo, og har ingen problemer med det. I blant blir det turer til Sverige, Lillehammer, Gjøvik, Kongsberg - heller aldri noe problem.

Er du kun ute etter å provosere og lage diskusjoner? Foreslår at du prøver å argumentere litt bedre. Hver gang du starter på denne måten blir det side opp og side ned med offtopic.
Er vel ingen som har påstått at du skal bruke 400k kr på noe som helst.

Man kjøper selvfølgelig bil ut fra behov. Poenget er at det er mange som har behov der Tesla er den eneste elbilen som dekker dette. Det vi ønsker oss er en reell elektrisk konkurent som konkurerer nettop i dette segmentet.

Er enig i at konkurrentene sover. Hvorfor i huleste har ikke e-golf 2 alternative batteripakker? Hadde de fyllt på med 40.000 ekstra i batterier hadde prisen vært ca 350.000 med forsterkninger og kundene hadde nådd opp til fjellet, nådd til hytta, sluppet å lade hver dag, sluppet å ha bil nr 2 med 35.000 ekstra i årlige kostnader osv
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

timingbeltkiller

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Muffinman


zbk

Konseptbiler er ikke mye verd for markedet, på samme måte som presentasjoner av lovende batteriteknologier ikke får bilen min til å gå lengre. Er det ikke på markedet så ekstisterer det ikke for forbrukeren.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA