Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Høyrere forbruk etter siste oppdateringer

Startet av nien, tirsdag 16. desember 2014, klokken 21:32

« forrige - neste »

nien

Kjørt 30000 km med e-up / 11 Mnd.
Skiftet til e-golf / her er en kort beskrivelse av hva forskjellene er :

Rekkevidde : E-up: 0 grader, moderat bruk av varme, mye stigning: rekkevidde ENDRING er omtrent 2 mil lenger rekkevidde med e-golf. Merk at dette er med mitt kjøremønster / kan oppføre seg forskjellig med DITT kjøremønster.
Har naturlig nok ikke prøvd forskjellene i varmt vær.

Merk at e-golf er tyngre og har mer effektuttak på motor. Det er derfor mulig å tappe ned batteripakke vesentlig fortere på e-golf enn e-up... hvis du tråkker til !

Test av e-golf med og uten varmepumpe følger så snart ventepumpe biler ankommer Norge...!


                   

Iluvmyup

Det var kjekt å høre. Man bli jo så klart litt sugen på en E med tanke på de døds-skjønne led lysene :) Så skuffende at U ikke har kjørelys bak :(

Får jeg spørre? Hva kostet det deg å gjøre skifte? Og hva koster egentlig en e-golf generelt. Syns at prisene de annonserer med er uten en masse grunnleggende ting du må ha...

odahle

Jeg må innrømme at jeg sliter med å se verdien av de rundt 50-70k ekstra for Golf, kontra Up. Men jeg har heller ikke de store behovene for en A til B bil som vår brukes som. Forstår de som går for Golf om de skal pendle noen titals kilometer daglig (Selvfølgelig også om du skulle ha behov for 20km ekstra). Hva tenker du nien, er det verdt pengene?
Elbilist siden 2013, kjører nå 2018 Tesla Model X75D og 2016 VW e-golf.

Tidligere 2013 e-up! og 2017 BMW i3.

Terjer

Sitat fra: nien på mandag 01. desember 2014, klokken 09:27
Kjørt 30000 km med e-up / 11 Mnd.
Skiftet til e-golf / her er en kort beskrivelse av hva forskjellene er :

Rekkevidde : E-up: 0 grader, moderat bruk av varme, mye stigning: rekkevidde ENDRING er omtrent 2 mil lenger rekkevidde med e-golf. Merk at dette er med mitt kjøremønster / kan oppføre seg forskjellig med DITT kjøremønster.
Har naturlig nok ikke prøvd forskjellene i varmt vær.

Merk at e-golf er tyngre og har mer effektuttak på motor. Det er derfor mulig å tappe ned batteripakke vesentlig fortere på e-golf enn e-up... hvis du tråkker til !

Test av e-golf med og uten varmepumpe følger så snart ventepumpe biler ankommer Norge...!


                 

Byttet du inn e-uppen eller solgte du den privat? Går det an å spørre om hvor mye du fikk for den?
VW e-up! - Aurskog-Høland

nien

Er for nær knyttet til Møller - systemet til at de prisene jeg får er relevante for andre. Pris / kostnader holder jeg meg derfor unna :-)

Rent teknisk Golf``n 5- seter, og en vesentlig mer forsegjort bil / bedre seter penere interiør, mer mulighet for utstyr.. og Golf``n er 100% "nøytral", dvs at det passer inn alle steder, alle miljøer, alle sosiale settinger... og det var litt viktig for meg.
Med en e-up så skiller du deg litt ut - å kjøre e-up er en måte å markere seg litt på, både som elbil, miljøvern, brukerkostnader osv. I en Golf er du bortimot nøytral :-)

Terjer

Takk for svar, nien. Jeg har selv e-up som snart runder 30.000 km og har stadig vekk behov for et 5. sete men prisforskjellen mellom e-up og e-golf blir for høy så jeg får nok holde meg til uppen. Det med at uppen skiller seg ut synes jeg er helt greit, personlig synes jeg den er kulere enn den litt "kjedelige" golfen  8)
VW e-up! - Aurskog-Høland

jensjacob

Hej Nien

Det lyder som du har god erfaring med E-up og vinterkørsel. Her tænker jeg især på lave temperaturer og hvad det betyder for rækkevidden. Tror du jeg kunne køre 45 km til arbejde og 45 km hjem - uden ladning på arbejde ? Der må gerne være lied strøm tilbage ved hjemkomst - blot så man ikke skal være nervøs hver dag inden man når hjem.

Jeg må desværre ikke lade på arbejde.
Jeg kan godt spare på varmen hvis det skal være, men vil gerne køre min. 110 på motorvejen som er 70% af vejen.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

nien

90 km i minus 10 grader er i grenseland for en e-up. Du vil komme frem og tilbake, men du har ingen sikkerhetsmargin, og du vil måtte kjøre med hansker og jakke for å være komfortabel - du har ikke strøm nok til å holde bilen varm.

Men, det er mulig - jeg klarte fint samme kjøring i e-up forrige vinter - men det begynner å ligne på ekstremsport :-)

I en e-Golf går en slik 9 mils tur helt fint !


nien

90 km i minus 10 grader og 110 km/t går IKKE ! Du må ned mot 90 km/t .... Hvis du har lange stigninger begynner det også å bli spennende. I varmen ( +10) er en slik tur ikke noe problem !

tomrh

90 km i ett strekk går bedre i enhver elbil enn 45 km + 45 km. Har fått meg flere rekkevidde-overraskelser etter å ha parkert elbilen en stund. Batteriet kjøles ned, oppvarming bruker mer energi i starten, smørefett i lagre og akslinger har blitt stivere, dekktrykk har sunket fordi dekka er avkjølt etc.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nien

Enig i at start / stopp  bruker mer enn sammenhengende kjøring !

I tillegg er det viktig at vi som kjører elbil informerer riktig om hvor grensa går for hvor langt du kan kjøre...... elbil er ikke for alle enda !


Fush

Sitat fra: nien på torsdag 04. desember 2014, klokken 13:24
Enig i at start / stopp  bruker mer enn sammenhengende kjøring !

I tillegg er det viktig at vi som kjører elbil informerer riktig om hvor grensa går for hvor langt du kan kjøre...... elbil er ikke for alle enda !

Medmindre du har Tesla :p
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019

HighEndListener

Elbil er for alle de som gjør regnestykket med økonomi, satt opp mot alternativer, kjøremønster og behov.

Jeg har kjørt E-Up 16000 km. og snart 2 vintre. For kjøring i by så holder VWs anslag om mellom 160 og 80 km. godt, men går du inn for å tømme batteriet raskere om vinteren - så går det helt greit. Holder du deg rundt 80 km/t om vinteren vil du klare i hvert fall 80km. Jeg har klart 120 km. med småturer hvor bilen ikke har blitt helt kald mellom hver tur. En viktig faktor er også hvor mye stigning du har i løpet av disse kilometerne.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA