Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Framskjøvet leveringsdato for S85D

Startet av Ellerikke, tirsdag 09. desember 2014, klokken 16:15

« forrige - neste »

kos

Hei Emil - helt enig med deg om det er å bygge ut nettverket, men vi må jo ikke gå i en monopolfelle. Samtidig er jeg blitt opplyst om at det stort sett er 1.5 time med bruk av stasjonene. De står stort sett tom. Se diagrammet over. Tenker litt over hvorfor ingen bruker hurtigladere ?'
Samtidig er det debatter om at vi må ha flere normalladere. Om de skal finansieres på lik måte som hurtigladere - altså bruker betaler, så ser jeg mørkt på det. For en ting har jeg  lært, presidens heter det når man lager ordninger som det vi diskuterer nå. Og som sakt, jeg syter ikke for min syke mor.

emil

Sitat fra: kos på onsdag 17. desember 2014, klokken 22:20
Tenker litt over hvorfor ingen bruker hurtigladere ?'

Fordi de aller fleste som har kjøpt elbil i dag har det som nr 2 bil til jobbpendling og da klarer seg med saktelading hjemme og/eller på jobb. Er bare noen få gærninger som meg som tar Leafen med på dagsturer på 50-75mil i dag, men når hurtigladere kommer ut i distriktene og blir stabile, og det blir lettere å kjøre langt vil flere oppdage det og ta med Leafen, i3, eGolf, Zoe eller lignende på lengre turer og hurtigladere vil bli brukt mer. Når man i tillegg begynner å tjene penger på hurtiglading vil kampen om kundene tilspisse seg og vi kan få "priskriger" der også på samme måte som bensinstasjonene. Men pr idag er nok alle former for drift av ladestasjoner, både sakte og hurtig, et tapsprosjekt og det er bl.a derfor Transnova støtter såpass mye av kostnadene ved utbygging.

En annen løsning blir jo noe lignende McDonalds og sånn de nye ladestasjonene på Rugtvedt er finansiert, ved at butikker ser på muligheten for mersalg ved at de som lader uansett blir stående der i 15-30 minutter. Da tjener man ikke penger direkte på ladingen, men på salg av andre varer mens den ladende venter. Mulighetene er mange, og vi er som nevnt tidligere kun i startgropa for hva vi kan forvente oss rundt hurtiglading.

Sitat
Samtidig er det debatter om at vi må ha flere normalladere. Om de skal finansieres på lik måte som hurtigladere - altså bruker betaler, så ser jeg mørkt på det.

Ser heller for meg at saktelading rettet mot de som bor i byene, typisk gateparkering i boligstrøk som i Oslo og ikke de store parkeringsplassene, blir abonnementsbasert. Lader man 5 kWh i snitt pr døgn (f.ekst 15kWh hver 3. natt) så er det en strømkostnad for de som drifter det på 100-150kr pr måned. En månedspris på tilgang til noe sånt kunne jeg fint betalt noen 100-lapper for. Gjerne med ladeplikt på plassene og med gebyrer hvis man opptar plassene lenge etter at lading er fullført (innen rimelighetens grenser, kan ikke forvente at folk går ut klokka 3 om natta for å flytte bilen, men på dagtid kan man kanskje vurdere noe sånt).

Jeg har tatt valget om å kjøre elbil og vil kjøre elbil mest mulig selv om jeg ikke har mulighet til å lade bilen fra egen strømmåler. Har utrolig nok klart å kjøre 30.000km på et drøyt år på denne måten og det var en stor glede å skrote fossilbilen selv om den har gitt mye glede og rimeligt bilhold gjennom de 220.000km jeg kjørte den.

Lars C. Krogenæs

På hurtiglading er vi inne på "Convenience" markedet. Det er her 7-eleven, DeliDeLuca også har sin nisje.

Her ser man at de aller fleste er villige til å betale mer for en vare, fordi den gjør livet lettere, man sparer tid, og man ikke "gidder å ta seg bryet". Da er de aller fleste villige til å betale en premium pris for en vare eller en tjeneste, selv om man egentlig kan få varen billigere på andre måter.

Det aller fleste som tar tog fra Oslo til OSL tar flytoget, men kunne reist for 1/2 pris på NSB sine tog som går hvert 30. minutt og bruker 10 minutter lenger tid. Hvorfor? 

Shell selger haugevis av liter med vann på flaske, mens du kan få samme vannet i springen på toalettet gratis. Hvorfor?

Når vi hurtiglader betaler vi for hurtiglade-tjenesten, ikke for råvaren som er strøm. Mange synes det er greit, fordi alternativet er å kjøre fossilbil. Andre vil av prinsipp unngå å bli "lurt" og finner derfor alternative måter å lade bilen på.

Jeg tror vi kan være enige om at det finnes flere betalingsmodeller. I bunn og grunn skal selskapene ha en inntjening og det du betaler kommer nok til å være omtrent det samme, enten du betaler per minutt, per strømforbruk eller per gang. Begge løsninger har sine gode og dårlige sider og type bil vil avgjøre noe hvor godt man greier å utnytte hver prismodell.

Likevel tror jeg det man ender opp med å betale i løpet av et år er relativt beskjedent, særlig i forhold til en tank med bensin. Legger du på bompenger er det mye å spare på å kjøre elbilen på langtur.

Og så finnes det jo fremdeles en aktør som har en prismodell som ikke henger på greip, og det er jo like greit at de ikke bygger noe særlig mer.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

kos

Hei Samtidig så må jeg få legge til 1.2 timer bruk i døgnet ? Da snakker vi dårlig butikk altså. Dekker jo ingen ting. Hadde vært langt bedre å laget et nasjonalt fond og betalt inn 5000 kroner for alle elbiler, som en engangs beløp når man kjøpte bilen, alla tesla og så var all lading gratis.

X-Trail

Sitat fra: kos på onsdag 17. desember 2014, klokken 22:43
Hei Samtidig så må jeg få legge til 1.2 timer bruk i døgnet ? Da snakker vi dårlig butikk altså. Dekker jo ingen ting. Hadde vært langt bedre å laget et nasjonalt fond og betalt inn 5000 kroner for alle elbiler, som en engangs beløp når man kjøpte bilen, alla tesla og så var all lading gratis.
Gratis hurtiglading må unngås. Har stått noen ganger i kø i Skien der det dessverre er gratis. Har da sjekket skiltnummer på biler som lader og da er det folk som bor i nabolaget....og folka er ikke ved bilen >:( Tipper de er hjemme, men lader på hurtiglader siden det er gratis. Håper jeg tar feil.....
Stolt eier av ELise♡

emil

Sitat fra: X-Trail på onsdag 17. desember 2014, klokken 23:19
Sitat fra: kos på onsdag 17. desember 2014, klokken 22:43
Hei Samtidig så må jeg få legge til 1.2 timer bruk i døgnet ? Da snakker vi dårlig butikk altså. Dekker jo ingen ting. Hadde vært langt bedre å laget et nasjonalt fond og betalt inn 5000 kroner for alle elbiler, som en engangs beløp når man kjøpte bilen, alla tesla og så var all lading gratis.
Gratis hurtiglading må unngås. Har stått noen ganger i kø i Skien der det dessverre er gratis. Har da sjekket skiltnummer på biler som lader og da er det folk som bor i nabolaget....og folka er ikke ved bilen >:( Tipper de er hjemme, men lader på hurtiglader siden det er gratis. Håper jeg tar feil.....

Møtte tilsvarende i Skien engang. Leaf på lading, ingen i nærheten (lokal bil). Jeg kom inn på LBW og skulle 12 mil videre og var i prinsippet avhengig av "full tank" (80%). Husker ikke hva som sto på klokka på laderen, men han var uansett godt over 90%. Ventet 5 minutter og avsluttet ladingen hans. Koblet på min og etter en stund kom det en fyr i Tesla som tok AC-kabelen. Vi ladet begge to og snakket sammen i 10-15 minutter før han gikk på butikken. I det jeg var ferdigladet kom eieren av Leafen gående som om alt var normalt, satte seg inn i bilen og kjørte avgårde.

Ved en annen anledning kom en e-Golf haltende inn på siste rest av elektroner kort tid etter at jeg hadde startet min lading og igjen trengte 12mil rekkevidde. De dro på besøk til familie i nabolaget og jeg koblet på og startet lading for dem før jeg dro.

Nå kommer det jo "masse" hurtigladere i området nærmere Porsgrunn og E18, så turen oppover til Falkum tror jeg ikke jeg trenger annet enn hvis jeg skal nye turer til Notodden. Men det skal vistnok komme en ren CHAdeMO hos AutoXL på Kjørbekk som kanskje blir et alternativ. 16kW er ikke akkurat det raskeste her i verden.

mariowing


Sitat fra: kos på onsdag 17. desember 2014, klokken 21:58
Når det gjelder SC på teslaen så må jeg arrestere deg. Den fulgte med bilen når man kjøper 85.
Men kjøper du en 60 må du betale deg inn. Og det er som du sier ikke fordelaktig.

Alt jeg hadde bestilt fulgte med bilen når jeg fikk den levert, det betyr ikke at det ikke har en pris eller kostnad :-) Sagt på en annen måte; 21" hjul følger med når man bestiller P pakken - betyr det at de er gratis?
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

cforoe

Sitat fra: kos på onsdag 17. desember 2014, klokken 21:58

Føler at jeg diskuterer mer med eiere av grønnkontakt enn eiere av en som kjøper en vare.
Jeg er av siste sorten. Ellers forstår jeg ikke hvorfor noen skal ha det så dyrt som mulig. Sitter vel ikke i noen styreverv?

Om det er meg du refererer til, så stemmer det at jeg har sittet i styret i Grønn Kontakt og som du ser så jobber jeg i Eidsiva som har eieriniteresser i Grønn Kontakt. Jeg har kun bidratt med faktaopplysninger i denne saken (brukstid, mm). Hva som er "riktig" pris for hurtiglading overlater jeg til andre å diskutere da jeg selv representerer en hurtigladeoperatør. Jeg regner imidlertid med at markedet selv med tiden vil regulere hva "riktig" pris og forretningmodell vil være.

Med vennlig hilsen
Christian Forø /Eidsiva

kos

Hei - føler at luften går ut av denne ballongen. Det er flere diskusjoner på en gang. Mitt argument til å begynne med var at det var greit med 1 krone KW. Betaler max 0.55 kr for strømmen levert til lampetten + fastab. + nettleie ++. Mente at den samme modellen + stasjonsleie var grei. Mener fortsatt at å betale for tid og ikke strøm er feil. Ser for meg en bedre model der man kan betale en årsavgift, for så påslag for strøm. Det å lage presidens for hvordan dette skal se ut i forhold til tid er ikke bra. Spesielt i forhold til de som normallader i gaten, og ikke har faste parkeringsplasser. Kan opplyse om at i Bergen så koster det 12000 for en fossil å stå parkert - uten rett til plass i året. Om man viderefører denne modellen sammen med presidens for lading. Er det noen som bør bekymre seg for kostnader med å eie en elbil. Ikke i dag, men en dag kommer vi til å betale for både veier, bommer, ferger, og parkering. Da er det greit at vi ikke har laget ordninger som snur dagens praksis til noe negativt.

emil

Sitat fra: kos på torsdag 18. desember 2014, klokken 13:19
(masse gjentagelser)

Du må skille mellom prising på hurtiglading og saktelading.

Tar man pris pr kWh (f.eks 2kr/kWh) koster det 6kr for brukeren å lade de siste 3kWh som kanskje tar en halvtime. På den først halvtimen kan han kanskje derimot lade rundt 15kWh til 30kr. Hvis det egentilig bare blir billigere og billigere pr tidsenhet å stå tilkoblet lader vil han ikke lade det han trenger og så flytte bilen, men bare bli stående.

Ja man kan lage prismodeller som tar hensyn til forbruk av kWh, tid, batteristørrelse, farge på bilen og alder på svigermor. Men en flat pris pr minutt brukt er pr idag den mest oversiktlige og totalt sett (etter min og de aller flestes mening) også den beste og for de aller fleste elbilister som hurtiglader litt ofte og mye sjelden helt klart rimeligst totaltsett og gir best gjennomstrømming på hurtigladerene.

kos

Hei Emil - jeg ser problemstillingen. Men det gjør ikke de som skal tjene penger på dette til slutt. De bruker argumentene til sin fordel. Så får man velge om man skal være på forbruker eller forretnings eiers side.

emil

Sitat fra: kos på torsdag 18. desember 2014, klokken 13:32
Hei Emil - jeg ser problemstillingen. Men det gjør ikke de som skal tjene penger på dette til slutt. De bruker argumentene til sin fordel. Så får man velge om man skal være på forbruker eller forretnings eiers side.

Som forbruker foretrekker jeg å komme til ledig hurtglader. Om det koster meg noen tiere ekstra pr gang de gangene jeg er på langtur godtar jeg det.

Thomas Parsli

#162
Sitat fra: emil på onsdag 17. desember 2014, klokken 23:44
Møtte tilsvarende i Skien engang. Leaf på lading, ingen i nærheten (lokal bil). Jeg kom inn på LBW og skulle 12 mil videre og var i prinsippet avhengig av "full tank" (80%). Husker ikke hva som sto på klokka på laderen, men han var uansett godt over 90%. Ventet 5 minutter og avsluttet ladingen hans. Koblet på min og etter en stund kom det en fyr i Tesla som tok AC-kabelen. Vi ladet begge to og snakket sammen i 10-15 minutter før han gikk på butikken. I det jeg var ferdigladet kom eieren av Leafen gående som om alt var normalt, satte seg inn i bilen og kjørte avgårde.

Jeg møtte en av samme sorten på Fortums hurtiglader i Sandvika...

Når jeg kom hadde Ghulam ladet Leafen sin i 35minutter (ca 75%) og etter nesten ti minutter kom han gående mens jeg prøvde å finne telefonnummeret hans (SMS-tjenesten til Statens Vegvesen).
Han momlet noe i retning av "hva skjer" og trykket på nødstoppen!
Jeg prøvde å holde en hyggelig tone og sa at "det går veldig sakte å hurtiglade fra 70-80%) -og han svarte surt "takk for tipset" (sarkastisk).
Istedenfor å skjelle han ut sa jeg "karma" mens jeg ga "thumbs up" (hadde mer lyst til å vise en annen finger) og gikk mot bilen. Da begynte han å rope etter meg fordi han ville forklare at han gjorte meg en tjeneste ved å flytte bilen. Han ventet på noen og hadde så god tid at han ville ha ladet 20 minutter lenger hvis ikke jeg hadde vært der...

Jeg tar det som et bevis på at 2,50/min er for billig...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

kos

Hei - det ser ut som at dette er et Leaf problem. Da gjennomsnittlig ladetid er 1.2 timer i døgnet på en hurtiglade stasjon.
Samtidig må det være lov å lade til 100% om man har behov for det ?

zbk

Sitat fra: kos på torsdag 18. desember 2014, klokken 14:58
Hei - det ser ut som at dette er et Leaf problem. Da gjennomsnittlig ladetid er 1.2 timer i døgnet på en hurtiglade stasjon.
Samtidig må det være lov å lade til 100% om man har behov for det ?

Det er vel flest Leaf på veien, så naturlig om disse er mest representert i alle situasjoner om en antar de har et greit gjennomsnitt som eiere...  :-)
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA