Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Framskjøvet leveringsdato for S85D

Startet av Ellerikke, tirsdag 09. desember 2014, klokken 16:15

« forrige - neste »

kos

Det som gjør denne diskusjonen rar er at vi som Zoe eiere og som Tesla eiere får antagelig prisen med grønn kontakt til nærmere 40 % bedre  enn de med dårligst, om ikke mer. Og da er vi nærmere kr 1.5 enn kr 2.5 for KW.  Og så blir jeg kalt idiot.

Lars C. Krogenæs

Med Zoe og Tesla betaler dere vel ikke for en DC omformer til noen hundre tusen + høyere driftskostnader. Blir det da urettferdig at dere får billigere strøm, når dere tar med egen lader i stedet for å bruke den dyre DC laderen?

Glem prisen på strøm, det er hurtiglading vi betaler for, råvareprisen er uvesentlig.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

kos

Hei - da ville jeg kjøpt ......bil Z..........

kos

Hei - litt om hvorfor 50 øre minuttet. Om stasjonen er i drift 15 timer i døgnet i snitt så vil dette bli
15 x30x 365 = 164259 kroner for stasjonen. Om denne var finansiert med støtte  380 000 fra staten + 40 000 kommunen og resten grønn kontakt. Utgifter bygge 380 000 + 40 000 -600000 =  sum 180000 Inntekter 2.5 min X 60 x 15 x365 =821250 kr Strøm med alt : 1 kr kW alt 120 000
Etter ett års drift så vil man ha en fortjeneste på 683 250. Så kan man kjøpe grunnen 200 000.
og sitter igjen med 483 250 kroner selv om den bare er i bruk 7.7 timer blir det 241625  og fra år 1 har man ........ dette bør flere begynne med.

Lars C. Krogenæs

Du kan bare glemme at den er i drift 7 timer i døgnet. Kanskje en eller 2 ladere, snittet ville jeg tro ligger på 2-3 timer i døgnet.

Så glemmer du vedlikehold som koster skjorta.

Så glemmer du drift og kostnader til betalingsløsning.

Så glemmer du lønn til de som jobber i hurtigladeselskapet.

Så glemmer du at strømmen koster mye mer enn det du innbiller deg.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

kos

Hei Den kjøper jeg. Om stasjonene ikke har kunder blir det dyrt. Samtidig blir de også tilgjengelige.
Antar at anlegget blir levert av en kraftleverandør - det er jo de som eier Grønn kontakt. Disse har nettleie - trekker jo alt dette fra og levere det over i postkassen til alle forbrukerne. Når et anlegg er nytt har det også garantier - kraftselskapene er pålagt beredskap - enten di bruker den eller ikke. Normalt er de ute og vedlikeholder, men er dimensjonert for uønskede hendelser. Eller er alt dette delt opp i selskaper, overadministrert osv. Det tror jeg ikke.

Er litt skeptisk til at man gjerne får først prisen for stasjonen via nettleien, for så å betale den igjen når vi lader. Stasjonene står normalt på offentlige plasser, som ofte noen har overlatt for en symbolsk sum. Konsesjons forskriftene gir selskapene store rettigheter på annen manns grunn.
Ser positiv på at vi har noen "vaktbikkjer" som passer på.

Prisen på strøm er som sakt liten ofte bagatellmessig, da nettleie og avgifter utgjør den største summen. Mener egentlig bare at elbilene må få rett pris. Fordi at dyre el lading ikke ender opp i bruk av elbil, men fossilene blir dradd frem. Samtidig liker jeg ikke at de små elbilene skal måtte betale mer for kjørte kilometer enn en "stor bil".   

cforoe

#141
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 16. desember 2014, klokken 16:12
Du kan bare glemme at den er i drift 7 timer i døgnet. Kanskje en eller 2 ladere, snittet ville jeg tro ligger på 2-3 timer i døgnet.

På denne siden (www.gronnbil.no) finnes det statistikk om brukstid på ladere (som avgir denne type info til NOBIL). Etter det jeg ser er gjennomsnittlig brukstid på Chademo og CCS ladere på 5 %. Dette tilsvarer 1,2 timer i bruk i døgnet. På den tiden lader vel ca 2-4 biler. Så er det bare å regne på hva dette gir i inntekter til operatørene pr lader.

I forhold til Lars C. sitt innlegg over vil jeg gjerne legge inn ett moment til som gjerne glemmes: Avkastning på investert kapital. Denne type investeringer med relativt høy risiko kan man sikkert legge på 15 % avkasting.

Med vennlig hilsen
Christian Forø / Eidsiva

Thomas Parsli

2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

pwb

Hvis en bensinstasjon litt utenfor allfarvei hadde satt opp prisen til 250 liter så tror jeg besøket hadde vært minimalt, kun de som ikke kunne fylle andre plasser hadde fylt der. Hadde prisene på lading og tilbudet rundt vært bedre så er det vel muligens flere som ville brukt dem?

kos

Hei enten er dette bare tull eller så seiler Tesla opp som noe som har forstått noe som grønn kontakt ikke har forstått. Om 4 biler maks lader på hurtigladerne, er det meningsløst å ta noe for den tjenesten i det hele tatt. Tesla tok en slump med penger da de selte bilen og resten av tiden fyller du gratis. Da kjører du til en fordelaktig pris. Men når du nå må betale 5 kr mila med grønn kontakt, så  blir det mange som beholder fossilet for langkjøring. Samtidig så ser jeg mørt på det når alle som normallader skal ut i gaten å plugge seg til en normalstolpe og betale 1 - 2.5 kr i minuttet for å stå der.

emil

Sitat fra: kos på onsdag 17. desember 2014, klokken 20:03
Men når du nå må betale 5 kr mila med grønn kontakt, så  blir det mange som beholder fossilet for langkjøring. Samtidig så ser jeg mørt på det når alle som normallader skal ut i gaten å plugge seg til en normalstolpe og betale 1 - 2.5 kr i minuttet for å stå der.

Jadda, jadda, jadda... La oss alle kjøpe Renault Zoe så vi heller kan bruke tid på å stå i ladekø ved 22kW stolpene istedenfor å lade probemfritt gjennom natta.

Men jeg skal ut på langtur igjen til helgen med den ubrukelige elektriske Datsunen min og merkelig nok lader den problemfritt både sakte og hurtig i tillegg til at det med Fortum og GrønnKontakt sine ladepriser blir billigere enn å kjøre mer eller mindre hvilken som helst fossilbil...

Forstå det den som kan.

mariowing


Sitat fra: kos på onsdag 17. desember 2014, klokken 20:03
Tesla tok en slump med penger da de selte bilen og resten av tiden fyller du gratis. Da kjører du til en fordelaktig pris. Men når du nå må betale 5 kr mila med grønn kontakt, så  blir det mange som beholder fossilet for langkjøring.

En slump penger er ca 15 000 kroner. Det tilsvarer 6000 minutter lading hvis kr 2,50 legges til grunn. Så det tar altså 100 timer før du betaler like lite hos Tesla som hos Grønn Kontakt. Foreløpig har jeg ladet min Tesla 100 minutter - det gir en minuttpris på 150 kr... Så fordelaktig pris er det en stund til jeg oppnår!

Og som Emil skriver og jeg også har beskrevet mange ganger; prisen på hurtiglading må sammenlignes med prisen på alternativ kost for transport og ikke hva strømmen koster. Kort beskrevet; en tur med Leaf Oslo - Kongsberg - Oslo koster ca 100 kroner da jeg må hurtiglade en gang hver vei. Jeg har vanskelig for å se at jeg og mine to sønner kan finne en billigere måte å ta den reisen på gitt at jeg allerede eier en Leaf.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

kos

Hei - nå er det ikke slik at jeg ønsker å bestemme hva man skal betale for strømmen.
Mn reagerer på måten dette blir betalt på. Som sakt er det greit å betale for stasjonen, og er den ikke i bruk blir vel den nedlagt. Det jeg har reagert på er hvordan dette gjøres.
1. Man betaler peer minutt. Ikke hva man får på batteriet.
2. Om jeg lader Teslaen fra 20% til 70 % går det fort og jeg får mye strøm
3. En bil med lite batteri får gjerne ikke halvparten av den samme energimengden for samme tiden.

Det er dette jeg har reagert på. Likeså at man betaler peer lading og ikke hva man har fått.
Som eier av biler som lader fort og mye kan jeg si at jeg er fornøyd. det er andre som ikke bør være det.

Når det gjelder SC på teslaen så må jeg arrestere deg. Den fulgte med bilen når man kjøper 85.
Men kjøper du en 60 må du betale deg inn. Og det er som du sier ikke fordelaktig.


Føler at jeg diskuterer mer med eiere av grønnkontakt enn eiere av en som kjøper en vare.
Jeg er av siste sorten. Ellers forstår jeg ikke hvorfor noen skal ha det så dyrt som mulig. Sitter vel ikke i noen styreverv?

valvolainen

#148
Litt av problemet er at golf, leaf, og alle andre med svake innebygde ladere kan beslaglegge et 22kw punkt, og det er kjipt for zoe eieren at det står en leaf i 8 timer og lader på hurtigladepunktet. I tillegg er det dårlig business for operatøren, siden man jager bort andre kunder med sprekere ladere mens smulene renner kryper inn.
Minuttpris er en god balansering.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

emil

#149
Sitat fra: kos på onsdag 17. desember 2014, klokken 21:58
Føler at jeg diskuterer mer med eiere av grønnkontakt enn eiere av en som kjøper en vare.
Jeg er av siste sorten. Ellers forstår jeg ikke hvorfor noen skal ha det så dyrt som mulig. Sitter vel ikke i noen styreverv?

Får bare sitere meg selv her:

Sitat fra: emil på lørdag 13. desember 2014, klokken 18:51
Sitat fra: nime01 på lørdag 13. desember 2014, klokken 18:18
Ikke lett å finne gode løsninger, men det overrasker litt at noen ønsker svært kostbar hurtiglading.

Er ingen som ønsker kostbar hurtiglading annet enn Ishavsveien. Vi ønsker at folk lader det de trenger når de trenger det, og i dag med den dekningen vi har med hurtigladere er det helt klart at minuttprising er det som er mest rettferdig for at folk som trenger lading skal få ladet.

Hurtiglademarkedet er såvidt i gang, tenk tilbake på de første literene med bensin som ble solgt i glasskrukker på apoteket siden kritikerene her er så glade i å sammenligne med bensin.

La oss få på plass hurtigladere først, så kan vi ta en større diskusjon om pris senere.

For å si det igjen:

Med minuttprising unngår man at folk som ikke trenger det topplader batteriet sitt på hurtigladeren bare fordi det er billig og praktisk og opptar denne unødvendig. De få gangene man trenger det får man heller ta kostnaden. Når hurtigladenettverkene i landet er godt utbygget vil man heller ikke trenge å topplade da man forhåpentligvis klarer å nå neste fint innen 70-80% av batterikapasiteten.


Og bare for å presisere enda litt mer til sist:

Jeg betaler heller 2.5kr/minutt for hurtigalding hvis det gjør at jeg slipper å stå en halvtime-time i ladekø fordi det står folk foran som skal lade gratis. Derfor planlegger jeg pr idag IKKE Kiwi-ladere hvis jeg skal på langtur, men velger heller betalingsladere der det er et alternativ. Hvis det ikke er omvei å kjøre via Kiwi-lader vil jeg selvfølgelig kjøre innom for å se.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA