Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2004 Kewet Citi Jet 5 selges rimlig

Startet av Jejl, tirsdag 02. desember 2014, klokken 23:37

« forrige - neste »

Jejl

Er det mulig?
Lader normalt Teslaen på blå 32a kontakt i garasjen.
Vurderer en til elbil og det medfølger 16a schuko ladekabel. (Jeg trodde ikke det var mulig å lade med 16a på schuko, men bilselgeren mener bestemt at laderen trekker 16a eller 8a).
Hva er beste løsning her?

sn0le

Regner med du har en 32A kurs på den blå kontakten?
Da har du ikke lov til å sette en 16A kontakt på den kursen, med mindre du setter en (max) 16A sikring før Schuko-kontakten.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

RaBalder

Kjøp deg noe slikt.

Ref: Brukssentral 32A 230V

Skulle være rimelig fleksibelt. Og det må vel bli billigere enn elektriker også.


Gliderman

Heng opp en slik i garasjen.
elby.no/Skap-og-tilbehoer/Byggestroem
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

turfsurf

Sitat fra: Gliderman på tirsdag 18. november 2014, klokken 20:27
Heng opp en slik i garasjen.
elby.no/Skap-og-tilbehoer/Byggestroem

Eller sett to 32A stikk på kursen og bruk overgang til den ene bilen.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Muffinman

Sitat fra: turfsurf på onsdag 19. november 2014, klokken 10:36
Eller sett to 32A stikk på kursen og bruk overgang til den ene bilen.
Hvis du tenker på overgang fra 32A til schuko er ikke det en god ide. Det er ulovlig og uforsvarlig. Hvis det er schuko inne i bildet skal ikke sikringen overstige 16A.

fredag

En dyr løsning er å sette to EV-Box ladebokser på samme 32A kurs, og sette de opp med lastbalansering. Da får du to type2-kontakter som kan brukes om hverandre, og du vil alltid få makimalt tilgjengelig som bilen kan trekke, uten du må holde rede på hvor mye hver av bilene bruker til enhver tid.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

RaBalder

Sitat fra: fredag på onsdag 19. november 2014, klokken 14:11
En dyr løsning er å sette to EV-Box ladebokser på samme 32A kurs, og sette de opp med lastbalansering. Da får du to type2-kontakter som kan brukes om hverandre, og du vil alltid få makimalt tilgjengelig som bilen kan trekke, uten du må holde rede på hvor mye hver av bilene bruker til enhver tid.
Skjønner ikke hvorfor du foreslår dette. Det vil jo koste 20-30000.
Urimelig dyrt etter min mening.



fredag

Sitat fra: RaBalder på onsdag 19. november 2014, klokken 15:42
Sitat fra: fredag på onsdag 19. november 2014, klokken 14:11
En dyr løsning er å sette to EV-Box ladebokser på samme 32A kurs, og sette de opp med lastbalansering. Da får du to type2-kontakter som kan brukes om hverandre, og du vil alltid få makimalt tilgjengelig som bilen kan trekke, uten du må holde rede på hvor mye hver av bilene bruker til enhver tid.
Skjønner ikke hvorfor du foreslår dette. Det vil jo koste 20-30000.
Urimelig dyrt etter min mening.

Jeg sier det er en dyr løsning, i forhold til blå kontakt.

Jeg nevner det fordi myndighetene anbefaler å sette opp fastmontert ladeboks (mode3) til elbil-lading pga bedre elsikkerhet, og for å minne om at det faktisk finnes slike idiotsikre automatiske løsninger som automatisk kan fordele tilgjengelig strøm mellom kontakter på samme kurs. Kan være en god løsning i fellesgarasjer og lignende der det er begrenset med strøm tilgjengelig. Og fordi det er interessante produkter.

Det kan jo være noen som ikke ønsker billigst mulig løsning, men som har andre prioriteringer.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jkirkebo

#9
Sitat fra: fredag på onsdag 19. november 2014, klokken 16:39
Jeg sier det er en dyr løsning, i forhold til blå kontakt.

Jeg nevner det fordi myndighetene anbefaler å sette opp fastmontert ladeboks (mode3) til elbil-lading pga bedre elsikkerhet, og for å minne om at det faktisk finnes slike idiotsikre automatiske løsninger som automatisk kan fordele tilgjengelig strøm mellom kontakter på samme kurs. Kan være en god løsning i fellesgarasjer og lignende der det er begrenset med strøm tilgjengelig. Og fordi det er interessante produkter.

Det kan jo være noen som ikke ønsker billigst mulig løsning, men som har andre prioriteringer.

Det går an å lage en slik løsning ganske rimelig også, med Mainpine-kittene jeg selger. Der justeres pilotsignalet med en motstand mellom to terminaler på kontaktoren. Har man en 16A boks og en 32A boks på samme 32A kurs kan det løses ved å hente ut spenning fra styringen av kontaktoren i 16A boksen, føre den over i 32A boksen og inn på en kontaktor som kobler inn en 348 ohms motstand mellom IC og 0V på kontrolleren der. Dermed vil 32A boksen begrenses til 16A med en gang lading starter fra 16A boksen.

Det går også an å lage denne løsningen toveis slik at man kan ha to 32A bokser der begge begrenses til 16A om begge er i bruk samtidig. Parkerer bilene ved siden av hverandre kan evt. alt bygges inn i én kapsling.

Pris for et par slike bokser med ekstra kontaktor er i området 8500,- inkl. porto. I tillegg kommer elektrikerjobben for å koble det opp.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Marius Engel

Dette er enkelt.

Sett opp to 32a stikk på kursen, still inn bilene på 16a. Dette er den opplagte løsningen, og helt trygt og lovlig.

Evt:
Lag en overgang med doble nitere slik at du får ut to 2,5mm2 gummikabler fra støpselet. Sett på industrikontakter eller scukokontakter her. Vær obs på at disse uttakene kan overbelastes dersom du lader med mer enn 16a på ett uttak.

sn0le

#11
To blå 32A kontakter og lading på 16A hadde vært lovlig om vi snakket om 2 stk Teslaer.

Men jeg tolker det som at bil nr 2 ikke er en Tesla siden medfølgende ladekabel er Schuko og kan settes til 8A eller 16A.
Da må man ha en Schuko-kontakt på veggen, og den er ikke lov å koble på den 32A kursen uten at det settes en sikring imellom.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

turfsurf

Sitat fra: sn0le på torsdag 20. november 2014, klokken 08:04

Da må man ha en Schuko-kontakt på veggen, og den er ikke lov å koble på den 32A kursen uten at det settes en sikring imellom.

Eller man kan ha 2 32A på veggen, og bruke en halvmeter overgang fra 32A til Schuko/whatever. Da er fast installasjonen lovlig, og overgangen rimelig harmløs.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Muffinman

Man får mene hva man vil, men å i det hele tatt bruke schuko på en kurs sikret med 32A er etter min mening det glade vanvidd. Lykke til med å få igjen noe på forsikringen når huset brenner ned.

En C32A sikring holder en time på 46A før den løser ut. Da er ulykken et faktum for lenge siden.

tomrh

Sitat fra: RaBalder på tirsdag 18. november 2014, klokken 20:27
Kjøp deg noe slikt.

Ref: Brukssentral 32A 230V

Skulle være rimelig fleksibelt. Og det må vel bli billigere enn elektriker også.
Billigere hos Clas Ohlsson: http://www.clasohlson.com/no/El-sentral/36-2969
Har en slik, koblet til 3-fas uttaket og fungerer bra. Lader en elbil på 16A (slik Teslaen må innstilles til å gjøre om de skal lade samtidig) og en annen elbil fra schuko.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA