Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Her kan du stille spørsmål, rett til en KIA forhandler - Skotvedt Asker og Bærum

Startet av Bjoris, torsdag 27. november 2014, klokken 16:17

« forrige - neste »

Leon

Og her er Spy data fra samme bil i juli i år. Da bare kjørt 16.600 km, og SOH bare 95%, så det er håp ;):
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna


emil

#47
Sitat fra: Marius Engel på lørdag 27. desember 2014, klokken 21:49
Hvordan har SOH økt?

Naturlige variasjoner og kaldere vær?

Noen av mine målinger:

2013-12-03: AHr=60.55 SOH=92%
2014-04-18: AHr=60.56 SOH=92%
2014-07-08: AHr=60.71 SOH=92%
2014-07-20: AHr=59.26 SOH=90%
2014-08-27: AHr=59.28 SOH=90%
2014-11-01: AHr=60.12 SOH=91%
2014-12-27: AHr=61.06 SOH=93%
2015-01-09: AHr=61.27 SOH=93%
2015-01-12: AHr=62.23 SOH=94%


Lader stort sett til 100% og er ikke redd for hurtiglading eller flere hurtigladinger på samme dag (maks er 7 hurtig/semihurtige på samme dag). Ser ellers at etter langturer med flere hurtiladinger øker SOH/AHr i en tid etterpå før det stabiliserer seg igjen. Ca 75 hurtigladinger og drøye 900 vanlige.

Leon

Sitat fra: emil på lørdag 27. desember 2014, klokken 22:08
Sitat fra: Marius Engel på lørdag 27. desember 2014, klokken 21:49
Hvordan har SOH økt?

Naturlige variasjoner og kaldere vær?
.
Lader stort sett til 100% og er ikke redd for hurtiglading eller flere hurtigladinger på samme dag (maks er 7 hurtig/semihurtige på samme dag). Ser ellers at etter langturer med flere hurtiladinger øker SOH/AHr i en tid etterpå før det stabiliserer seg igjen. Ca 75 hurtigladinger og drøye 900 vanlige.

Har ikke noe fasitsvar, men det som ser ut til å være det mest effektive for å øke verdiene, er å kjøre batteriet langt ned, før du foretar en eller flere hurtigladinger. Med andre ord det motsatte av hva som anbefales... ::)

Har vært på flere lange dagsturer i høst, den lengste på 43 mil, og det har vært et par ganger jeg har rullet inn forran hurtigladeren med 0,5 kWt igjen på batteriet. Da viste hurtigladeren 0% det første minuttet... ???

Verdiene synker litt igjen etter en langtur, men i det siste har de holdt seg overraskende høyt lenge, selv med vanlig kjøring til jobb og ingen hurtigladinger. Flere måneder siden jeg hadde SOH under 100%.

Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

LeafSwe

Sitat fra: Leon på lørdag 27. desember 2014, klokken 20:59
Passert 30.000 km siden oktober 2013, over 100 hurtigladinger, og fortsatt SOH 100% :D :

Good numbers!
Our 2012 Leaf also had 66-67AHr (100 SOH) after 30000km, then it started falling.
Now at 55000km down to ~58AHr and 88 SOC
3P+
3SR+

xzornixz


PK

Var på service idag, 2 år gammel bil Japan Leaf (1.Gen) kjørt ca 34.000.
Ca 45 hurtigladinger og 1150 vanlige landinger. Alltid ladet til 100%.
Batterirapporten jeg fikk sier 95% kapasitet,  stemmer godt med tallene fra Leaf Spy. Igrunnen godt fornøyd med de tallene :)
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

jsa061

Sitat

Har akkurat samme erfaring som Emil. Var helt nede i 92 SOH i sommer, men ligger nå på 100%. Har også hatt meg noen saftige langturer i høst/vinter med tømming av batteri og hurtiglading. Har en Leaf fra mai 2014.

emil

Sitat fra: jsa061 på torsdag 08. januar 2015, klokken 08:41
Har akkurat samme erfaring som Emil. Var helt nede i 92 SOH i sommer, men ligger nå på 100%. Har også hatt meg noen saftige langturer i høst/vinter med tømming av batteri og hurtiglading. Har en Leaf fra mai 2014.

Nye langturer med flere hurtigladinger og AHr har økt litt mer, SOH holder seg stabilt

(oppdatert tidligere post med nye data).

Etter siste oslotur (tur/retur på søndag) fulladet (saktelading fra ca LBW) jeg over natta og hadde da høyeste GID nivå jeg har målt noen sinne med 256GIDs mandag morgen.

begiljen

#54
Fikk endelig bestilt meg en ODBII adapter (wifi, har kun iPhone). Jeg har en importert (europeisk) Leaf Tekna fra juni 2013, altså litt over ett og ett halvt år gammel. Den har nå gått ca 12.000km. Alle 12 batteri-barer vises i bilen.

Vedlagt er skjermdump fra Leaf Stat. Desverre er det ganske lite informasjon som vises i Leaf Stat kontra Android versjonen.

Jeg ble litt overasket over resultatene, battery capacity er målt til 86% (57 AH). Det var jo litt lavt for en bil som kun har gått 12.000km. 246 GID derimot, virker jo ganske høyt?

Hva er egentlig max kapasitet (i AH) for en bil med den siste firmware oppdateringen? Jeg mente at den ble redusert fra rund 65 AH til rundt 61AH etter en firmware oppdatering fra i fjor?

57/65=87% gjenværende kapasitet, 13% tap (omtrent det som står i Leaf Stat)
57/61=93% gjenværende kapasitet, 7% tap (leaf stat tar i så fall ikke høyde for siste firmware oppdatering)

-Tesla Model 3 LR AWD 2019
-Nissan Leaf 2013 (solgt)

emil

Sitat fra: begiljen på fredag 30. januar 2015, klokken 10:01
Fikk endelig bestilt meg en ODBII adapter (wifi, har kun iPhone). Jeg har en importert Leaf Tekna fra juni 2013, altså litt over ett og ett halvt år gammel. Den har nå gått ca 12.000km. Alle 12 batteri-barer vises i bilen.

Ville gjort et par målinger til etter fullading fra noe under 50% og så ta målingene en times tid etter at ladingen er ferdig. Merker selv ganske store variasjoner på hva bilen sier er fulladet avhengig av bruken og kapasiteten før tilkobling av ladekabel.

F.eks fulladet jeg natt til mandag etter enda en helg med langtur og mye hurtiglading og parkering på VLBW og fikk denne gangen 261 GIDs. Har også nylig hatt en gang der jeg satte bilen på lading på noe rett under 80% og fikk da bare 240 GIDs på fulladet.

Ellers stemmer bilens tre blå blinkende ladelys ganske godt med %GIDs nivået i LeafSpy (bytter rett over 33% og 67%), samme med LBW og VLBW, så jeg velger å stole ganske godt på GIDs verdiene LeafSpy dytter ut.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA