Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konkurrentene sover ikke

Startet av JohanH, onsdag 26. november 2014, klokken 15:06

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: raggi på onsdag 10. desember 2014, klokken 19:51
Den fra Jula så jo veldig grei ut . Kan du komme med en tilbakemelding på hvordan den fungerer til lading av elbil ?
Bruker den sammen med 10A ladekabel, har brukt den én gang til nå og den fungerte akkurat som forventet, dvs. den virket. :) Ved denne ladeeffekten kan man trygt bruke skjøteledning så lenge det er 2,5 mm2 ledningstverrsnitt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

raggi

Så bra :) Da kjøper jeg den jeg og , kommer til å bli avhengig av skjøtekabel når e-golfen kommer.

havardolini

Takk for gode tips. Jeg er fristet til å kjøpe 10-metringen fra Jula. Den er et greit kompromiss mellom at den ikke tar for stor plass, samtidig som hjelper godt om man ikke står inne i en garasje.
Jeg ser at Jula i Trondheim er utsolgt for dem, og sendte dem akkurat en melding for å høre om de skaffer den innen rimelig tid.

Unngår dere for alt det er verdt at kladden på ladekabelen blir liggende på bakken?

tomrh

#18
Sitat fra: havardolini på onsdag 10. desember 2014, klokken 23:34
Unngår dere for alt det er verdt at kladden på ladekabelen blir liggende på bakken?
Ikke jeg. Kladden tåler da dette. Men kontaktskjøten legger jeg tørt for alt det er verdt. ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Råde

Sitat fra: tomrh på torsdag 11. desember 2014, klokken 00:06
Sitat fra: havardolini på onsdag 10. desember 2014, klokken 23:34
Unngår dere for alt det er verdt at kladden på ladekabelen blir liggende på bakken?
Ikke jeg. Kladden tåler da dette. Men kontaktskjøten legger jeg tørt for alt det er verdt. ;)
Bare ikke legg den i en vannpytt.
e-Golf | X75D

Svg1974

Når jeg bruker kjøteledning sniker jeg kladden opp mellom dekk og skjerm, da ligger de rimelig trygt for vær og vind. Har selv fått to nye kladder pga fukt, selv om de er merket at de skal klare å tåle vær og vind, er det greit å være føre var.

klatrechris

Husk på en ting når dere bruker skjøteledninger.

på 2,5mm2 16A kurs bør du holde deg under 50meter avhengig av forleggningsmåte av kablen. så om du har 40 meter fra sikringsskap til stikkontakt og legger en 20 meter skjøteledning til bilen så kan det være at vernet ikke løser ut ved overbelastning!
Kia soul ev 2016 titanium silver 29000km
Mercedes 250e 2017 (konebil) 2500km
Nissan leaf 2013 solgt 22000km
Nissan leaf 2011 Solgt 26000km
IMiev 2011 Solgt 14000km
Renault zoe r240 avbestilt...

Golfen

 Jeg er redd vi kommer til å få endel branner i årene som kommer, og schuko kontakter som er slitne er en ganske garantert årsak. Ladekladder er en annen årsak. Når det gjelder fastmonterte ladebokser på veggene, tror jeg det blir lite branner blant dem som har slike fast tilkoblet en dedikert kurs med 30mA jordfeilautomat. Hvis jeg var ansatt i et forsikringsselskap, ville jeg tatt ekstra betalt for risikoen ved hjemmelading på mer enn 10A uten bruk av fastmontert ladeboks. Men for all del, ladekladder er fine til sitt bruk for dem som lader på feks. en parkeringsplass ved jobben, etc.

Mrklausen

Elektrikeren har koblet en 3 x 2,5 mm² ut ifra veggladeren, med denne i enden : http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/large/35228

Han monterte denne på veggen : http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/large/35232

Så kjøpte jeg diverse for å kunne skjøte :
1:  http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/large/46186
2 : http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/large/44571
3 : http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/large/44572

Da kan jeg bruke samme skjøtekabelen enten om jeg kobler meg i 10a eller 16a, bruker vegglader eller ikke.
Jeg har forøvrig kortet ned skjøtekabelen til ca 10m.

Har selvfølgelig egen 16a kurs til veggladeren hjemme.

Har fått bilen og dette funker utmerket, anbefaler laderen jeg kjøpte fra billader.no
E-Golf (2015)
Golf Stv (2014)

SJD

Er det trygt å bruke 2x20m skjøteledning på 2,5mm2 (16A kurs)? Det er ikke snakk om daglig lading da det gjelder hytta. Det ca 40m fra hytta til der e-Golfen skal stå.

Golfen

Det er vanskelig å garantere noe slikt uten å regne på det. Jeg vet at jeg ville brukt 2x40 meter med 2,5mm skjøteledning hvis det var det som skulle til for å bruke den nye e golfen på hytta. En elektriker kan måle om det går bra ved å bruke en installasjonstester. Problemet jeg tenker på da er om kortslutningsstrømmen er høy nok til å løse ut sikringen i hytta ved kortslutning i bilen. Dersom du ikke har kurs med jordfeilbryter anbefales en slik sak:

http://www.tryggogsikker.no/nettbutikk/katalog/Jordfeilbryter-pluggbar-p-143200.html

Ville ikke ladet med schuko med 16A plugget på hytteveggen. Du skal vel være der over natta, så strømmen kan vel reduseres til 10A eller mindre. Kjenn også på kontakter og støpsler om det er varmgang etter en tid.


tomrh

Kan jo ikke garantere noe, men med opptil 10A ladestrøm hadde jeg ladet slik med den største selvfølgelighet uten bekymring. Med 16A hadde jeg bare gjort det med blå industrikontakter i overgangene.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

stuvat

#27
Den vanlige kontakten som følger med laderen tåler ikke 16 amp i mer en kansje en liten time. derfor byttet jeg kontakt til rundstikk slik som mrklausen under har fått montert. inni Schuko kontakten på laderen ligger det en termostat. den reduserer da ladingen når det blir for varmt. derfor er det og farlig med skøyteledning siden laderen bare kjenner varmen som da er ute på asfalten i stikket, men den kjenner ikke varmen som kommer inne på badet ditt der skøyteledningen er koblet med vaskemaskinen :P

min teori er da at jeg vil lade raskere en bil med orginal lader siden jeg har en kontakt som er lagd for 16A kontinuerelig, og som da vil produsere langt mindre varme som laderen kan være nervøs for.  Enig?



Sitat fra: Mrklausen på tirsdag 23. desember 2014, klokken 09:46
Elektrikeren har koblet en 3 x 2,5 mm² ut ifra veggladeren, med denne i enden : http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/large/35228

Han monterte denne på veggen : http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/large/35232

Så kjøpte jeg diverse for å kunne skjøte :
1:  http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/large/46186
2 : http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/large/44571
3 : http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/large/44572

Da kan jeg bruke samme skjøtekabelen enten om jeg kobler meg i 10a eller 16a, bruker vegglader eller ikke.
Jeg har forøvrig kortet ned skjøtekabelen til ca 10m.

Har selvfølgelig egen 16a kurs til veggladeren hjemme.

Har fått bilen og dette funker utmerket, anbefaler laderen jeg kjøpte fra billader.no

Elmo

Sitat fra: stuvat på fredag 02. januar 2015, klokken 10:47
Den vanlige kontakten som følger med laderen tåler ikke 16 amp i mer en kansje en liten time.
Så lenge schuko kontakt (på veggen) og støpsel (på ledningen) er relativt nye og uskadet, og støpslet er plugget skikkelig inn og ikke belastes av kladden eller annen tyngde (så støpslet blir stående skrått) så er det ingen problem å lade på 16A mange timer.
Mine gamle PSAer lader alltid på 16A (eller egentlig er det vel bare 15) og det har gått helt supert i snart 10 år. Enkelte ganger på offentlige stolper har jeg opplevd varmgang og brennmerker på pinnene på støpslet men det er fordi nyere elbiler med kladd belaster og klemmene inni schuko-kontakten is stolpen og over tid ødelegger dem.

MEN, det er helt klart at CEE plugg en mye bedre og sikrere.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA