Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten

Startet av edakcots, lørdag 22. november 2014, klokken 17:14

« forrige - neste »

Råde

Det var et nyansert og godt innlegg som forklarer dine øvrige utspill. Takk for det og jeg er enig i mange av dine synspunkter nå som de kom frem :)
e-Golf | X75D

Thomas Parsli

Etter å ha lest igjennom hele tråden sitter jeg igjenn med noen spørsmål:

1) Hva ønsker man å test/finne ut?
2) Hvorfor er strekningen Oslo-Arendal-Oslo godt egnet for å oppnå det?
3) Hvorfor må man faktisk kjøre strekningen?

Jeg har sansen for Zoe og mener det er den elbilen som gir "mest for pengene" -forutsatt at den passer dine lademuligheter/ladebehov.
Der Zoe er fantastisk for enkelte (f.eks lademulighet med TN-nett på jobb) er den ubruklig for andre (lang kjørevei og IT-nett på jobb).

Dine eller mine behov/muligheter tester man ikke ved å kjøre Oslo-Arendal-Oslo, selv om det selvfølgelig er morsomt med elbilrace :D

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

edakcots

Enig i det Thomas, men det er en skrulle her inne som irriterer vettet av enkelte med sine innlegg om ZOE. Han skriver at hans Leaf er bedre på både ditt og datt og er generelt negativ til alle nyheter som slippes om ZOE.

Så har dette utviklet seg til et lite minirace fra Oslo til hans hjemby og tilbake. Selvfølgelig blir han parkert og må krype til korset og bytte til ZOE han også, men det er ihvertfall det som er bakgrunnen til dette...

Siden har jeg utviklet dette til å være en "ta med din elbil og bli med" tur.
Det siste nå er at Moderator synes at dette er et godt tiltak og ønsker å flytte denne tråden til hovedsiden ;)

Selvfølgelig har du rett i at dette ikke blir verken den korrekte/ultimate test eller som noen referanse til andres elbil valg, men det gir definitivt en pekepinn.

Vi ønsker jo å se hva disse bilene kan gjøre i praksis? Hvordan er disse bilene i virkeligheten? Veldig mange har null peiling på elbil, og vurderer sine første elbil kjøp, basert på hva som skrives her inne. Derfor ønsker flere å få et objektivt syn på alle forskjellige modeller tilgjengelig fra forskjellige tester osv...
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

TM

Dette har jeg lyst til å bli med på. Stiller i Team Zoe :) 

Flips

Mistenker at det blir lange køer ved semihurtigladeren i Skien  ;)

Gordon Retriever

Sitat fra: edakcots på lørdag 08. november 2014, klokken 15:02det er en skrulle her inne som irriterer vettet av enkelte med sine innlegg om ZOE.
!

Der var personangrepene i gang, ja. ::)

emil

#21
Sitat fra: Gordon Retriever på lørdag 08. november 2014, klokken 19:43
Sitat fra: edakcots på lørdag 08. november 2014, klokken 15:02det er en skrulle her inne som irriterer vettet av enkelte med sine innlegg om ZOE.
!

Der var personangrepene i gang, ja. ::)

Regner med at det er meg han mener, og tar det nesten som et kompliment at han lar seg provosere av faktaopplysningene jeg poster. Har blitt en del av dem denne høsten og det sier mer om han enn meg. Har gang på gang bedt Zoe-folket rette på eventuelle feil uten at det har kommet noe annet enn kritikk av meg som person.

Zoe er sikkert en knall bil når man har 22kW og TN-nett alle steder, men bor man et sted uten TN-nett og 11/22kW lademuligheter er bilen ubrukelig. Sånn er det bare. Og da vil alle andre elbiler på markedet være et bedre valg.

Kommer ellers om noen dager til å poste noe på Leaf-forumet som vil glede edakcots stort.

Baard

Vel, vel. Nå skal vi ikke dra det for langt her, men det er nok ikke til å stikke under en stol at emil drar strikken til bristepunktet med enkelte av sine negative ytringer rundt Zoe. Det heller jo mot forumtrolling til tider, og ikke er jeg enig i at alt er fakta heller. Det er alltid greit å belyse flere sider av et produkt, men å dra Zoe fullstendig ned i møkka nesten bare på grunn av ladeutfordringene er drøyt da bilen kan passe midt i blinken for mange selv om man bor i et område uten TN nett, nettopp fordi Renault leverer en trafo som fikser dette hjemme hos kjøperen....

Det som vippet det over for min del og som gjør at jeg ikke kan ta mye av det emil ytrer her på forumet alvorlig var når han i det som fremstår som fullt alvor mener at IT trafoen Renault selger ikke kan bekreftes som noen løsning fordi noen ikke har vist han boksen....

Edacots er i andre enden, men slik jeg ser det kommer det mer fakta fra den kanten enn fra emil...

Men kanskje vi skal la denne tråden fortsette å handle om racet?
Renault Zoe, 2014

Øyvind.h

Hva er målet med å bruke mye tid i Zoe forumet for å fremheve begrensninger? Det er flere enn meg som har fått bakoversveis av heksejakten på Zoe.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

edakcots

Emil blir ZOE eier han og skal dere se, an må bare overbevises i "sanntid".
Nettroll, vet ikke om han er det, men ei skrulle er nok mer riktig :D
Hvorfor late som man har kunnskap om noe, særlig når man ikke er interessert i produktet, bare for å få tiden til å gå?
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

Kavorka

Synes initiativet er kjempebra edacots, og gleder meg til å se resultatet! Er i tenkeboksen mht hvilken bil man skal velge.

Thomas Parsli

Jeg er enig med Baard i at det trekkes i begge retninger, men synes kanskje at de potensielle ladeutfordringene på Zoe bør kunne snakkes om uten at man blir for sinte.

For noen er Zoe genial, for andre (f.eks Emil) helt ubrukelig.
Dette er fakta som neppe endres ved argumentasjon...

Den dagen Renault kan levere en IT-trafo som er mindre og lettere enn dagens (halvparten tror jeg er greit) og gjerne ~16A er problemet løst. Da kan selv Emil kjøpe Zoe! :D



Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

emil

Sitat fra: Baard på lørdag 08. november 2014, klokken 21:02
Det som vippet det over for min del og som gjør at jeg ikke kan ta mye av det emil ytrer her på forumet alvorlig var når han i det som fremstår som fullt alvor mener at IT trafoen Renault selger ikke kan bekreftes som noen løsning fordi noen ikke har vist han boksen....

De ble sagt at "bøtta" vist i den aktuelle artikkelen var en prototype og at det ferdige produktet ville være mindre, mer bærbart og bruke Zoes orginale ladekabel. Alt jeg ba om var å få se dette ferdige produktet. Det var ingen som ville vise bilder av det ferdige produktet selv om de sa at de hadde det tilgjengelig. Var tilogmed en Renault-ansatt som skulle kjøre til Arendal for å vise det til meg, men poste bilder av det på forumet ville han ikke. Det har da i etterkant vist seg at dette produktet ikke eksisterer og det er den store gule bøtta de selger. Jeg var ikke den eneste her på forumet som maste om det. Som jeg har sagt i noen andre poster: Skal man lade en Zoe fra en Type2 kontakt på IT-nett må man først ha en overgang Type2->Schuko, så den gule bøtta og så en ladekabel med kladd og Type2 kontakt til bilen igjen (kanskje også noen overganger shuko-cee som det så ut på prototypen). Dette kaller ikke jeg en fullverdig løsning på problemet som likestiller Zoe med alle andre elbiler når det gjelder lading.

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 08. november 2014, klokken 21:07
Hva er målet med å bruke mye tid i Zoe forumet for å fremheve begrensninger? Det er flere enn meg som har fått bakoversveis av heksejakten på Zoe.

Når enkelte her overdriver fordelene og sier at bilen ikke har en eneste svakhet synes jeg at det er på sin rett å belyse en av svakhetene ved bilen så folk som vurderer kjøp faktisk kan sette fordeler/ulemper opp mot hverandre.

Sitat fra: edakcots på lørdag 08. november 2014, klokken 21:25
Emil blir ZOE eier han og skal dere se, an må bare overbevises i "sanntid".

Skal vurdere Zoe den dagen jeg kan bruke den like aktivt som Leafen jeg har i dag og de gjør noe med plassen i baksetet og litt andre sære franske løsninger. Jeg har kjørt flere turer, og lange turer med Leafen som ikke hadde vært mulig med Zoe fordi det der og da ikke fantes 22kW ladepunker, men godt med CHAdeMO. Jeg gidder ikke å kjøre omveier for å lade på 22kW med Zoe hvis Leafen kan lades problemfritt der jeg oppholder meg.

SitatNettroll, vet ikke om han er det, men ei skrulle er nok mer riktig :D

Kall meg hva du vil, tar meg ikke nær av det. Foretekker selv ordet kverulant. Har vært aktiv i forum og usenet i 15+ år og aldri angret på en post. Samme med litt mer interne diskusjoner på diverse epostlister. Finn feil i påstandene mine og jeg legger meg langflat.

SitatHvorfor late som man har kunnskap om noe, særlig når man ikke er interessert i produktet, bare for å få tiden til å gå?

Vil påstå at jeg faktisk vet mer om det tekniske rundt Zoe enn de fleste som eier bilen her i landet. Og det er elementer ved bilen jeg liker, men totalpakken er ikke god nok for min del uansett hvor fantastisk du synes den er. Så lenge Zoe-menigheten ikke selv klarer å belyse svakhetene ved bilen når folk lurer på kjøp skal jeg være der for å hjelpe dere. Ingen ting er værre enn å kjøpe en bil på falske betingelser/lovnader.

Sitat fra: Thomas Parsli på lørdag 08. november 2014, klokken 21:39
Den dagen Renault kan levere en IT-trafo som er mindre og lettere enn dagens (halvparten tror jeg er greit) og gjerne ~16A er problemet løst. Da kan selv Emil kjøpe Zoe! :D

Ekstern trafo utgår, jeg orker ikke engang kladden på orignalladekabelen og bruker bare Charge-Amps kabelen min. Den dagen Renault inkluderer en IT-kompatibel 16A enfase lader som går utenom hovedladeren er den fort med i vurderingen hvis et par ting nevnt litt tidligere her er fikset.

Flips

Sitat fra: emil på lørdag 08. november 2014, klokken 21:53
Det har da i etterkant vist seg at dette produktet ikke eksisterer og det er den store gule bøtta de selger.
Dette har jeg ikke fått med meg. Hvor har du dette fra?

Råde

Jeg krøller litt tær her, jeg. For noen er valg av bil utrolig teknisk men for andre er det en blanding av behovs og følelsesstyrt.

Jeg synes godt man objektivt kan diskutere sterke og svake sider ved tekniske løsninger, men å kalle en elbil for dritt på bakgrunn av slike ting synes keg ikke funker, selv på et forum. Edakcots hentet seg greit inn her tidligere etter å ha satt navn på e-Golfen.

Selv kunne jeg kalt Leaf et eller annet, men det er jo fordi jeg følelsesmessig ikke tenner på den (ja, jeg har valgt e-Golf dels på følelse - tro det den som kan). Men Leaf er ingen dårlig bil, OFV tallene tar ikke feil. Jeg liker den ikke og kan ikke kalle den dritt. Jeg liker ikke Zoe heller.

Imidlertid må jeg anerkjenne at begge biler har tekniske løsninger som er/kan sees på som bedre enn e-Golf. Det er bare ikke relevant for meg.

Respekt og saklighet...
e-Golf | X75D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA